Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobby022
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-06 21:34
Ik heb bij alternate 4 HDD's aangeschaft,
Maar tijdens een SMART test van KillDisk zie ik het volgende in de SMART data staan.

"Read Error Rate" value="100" worst="100" threshold="6" type="Pre-fail" updated="Always" when-failed="Never" raw-value="5643"/>

Houd dit in dat de 'nieuwe' schijf al defect begint te raken?
Of zou dit kunnen komen door mijn USB>SATA dock?

In de SeaTools app staat het onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aomvO3ceM6Zs9FZmpTCbBoigx08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/89VMByl533pAXtoTYvwM8bBs.png?f=fotoalbum_large

én weet iemand een link die werkend is om dit evt op een SeaGate forum/Helpdesk te plaatsen?
Want ik heb e registratie wel kunnen doen, maar alle andere support links komen nergens op uit.

Ik geef na Ontvangst V&A ALTIJD een Rating.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het is normaal dat er seek en read errors zijn.

De temperatuur (40) is wel aan de hoge kant. Is de disk net lang actief geweest?

Je kan een beter overzicht krijgen met CrystalDiskInfo van SMART gegevens. Er is ook een Check je SMART topic waar je vragen kan stellen.

Waarom gebruik je een USB aansluiting en niet rechtstreeks SATA? Welke disks heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobby022
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-06 21:34
Ik denk eerder dat mijn dockingstation een beetje wonky is.
Een 'Raw Read Error Rate' van: 8798 (Gebruikt in de server)
Een 'Raw Read Error Rate' van: 637847 (Gebruikt in de docking)

beide lijken mij nogal hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeJmVHMhPHWCpgoI0A4XzwNCMBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HwA90kksbLL5VWSnlbFBwjRl.png?f=fotoalbum_large

en ook volgens dit topic:
Raw read error rate

Ik weet dat deze schijf 100% nieuw is,
Vandaar dat ik mijn docking verdenk.
=============================
De graden is logisch, deze heeft namelijk in de docking gezeten,
en dit is een open Ewent EW7015 R1

Dus ik denk dat het tijd word voor een nieuw/duurder? dockingstation (ook)

[ Voor 5% gewijzigd door bobby022 op 28-03-2023 20:55 ]

Ik geef na Ontvangst V&A ALTIJD een Rating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het topic waar je naar linkt gaat over ernstige problemen met sectoren die moeten worden verplaatst. Dat is niet van toepassing bij jouw SMART waarden.

Read errors zijn leesfoutjes (bits), de waarde kan verschillen van schijf tot schijf en de interpretatie als absoluut getal is misschien niet correct. Post de output van CrystalDiskInfo, daarmee kunnen we het overzicht zien.

De Ewent EW7015 R1 is een losse SATA docking port. Je moet heel voorzichtig met de schijf omgaan. Een harde schijf kan niet goed tegen plotselinge beweginkjes (schokjes) als die draait. Externe behuizingen met demping zijn misschien wat makkelijker en veiliger te gebruiken.

Zet de docking port niet op het bureau waar je op typt. Dat veroorzaakt trillingen en positioneringsfouten. Zet het beter op een aparte, losstaande tafel waar je er niet tegen aan kan stoten.

Inschakelen:
1. zet de docking port uit.
2. doe voorzichting de schijf in de docking port en vermijd schokjes.
3. zet de docking port aan.

Uitschakelen:
1. geef als het mogelijk is via de software opdracht aan de docking port om de leeskoppen in de veilige stand te zetten.
2. koppel de USB los in Windows.
3. wacht tot de schijf niet meer draait en koppel los.
4. Schakel de docking port uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Dit is een Seagate, er is niets aan de hand. Zie http://t1.daumcdn.net/bru...Pu3OMoKYmBOby1fEEQEbU.pdf. Neem de rauwe waarde en convert naar hex.
3.5 Attribute ID 7: Seek Error Rate
Monitor seeks requiring one or more retries. Exclude calibration seeks and seeks in system area.
Normalized Seek Error Rate = 10 * log10(SeekCount / SeekErrors) which is only updated when
SeekCount is in the range 106
to 109. The counts are cleared when SeekCount = 109 . (Evaluates
to a value from 1 to 100).
Raw Usage
Raw [3 – 0] = Number of seeks
Raw [5 – 4] = Number of seek errors
637847 => 0x9BB97 (eigenlijk staat er dus 0x0000/0009BB97) => 637847 = aantal seeks, 0 errors.

Zelfde verhaal voor read error rate.
3.1 Attribute ID 1: Raw Error Rate
Normalized Raw Error Rate = 10 * log10(NumberOfSectorsTransferredToOrFromHost * 512 * 8 /
(Number of sectors requiring retries))
Where the factor of 512*8 is to convert from sectors to bits. The attribute value is only
computed when the number of bits in the "transferred bits" count is in the range 1010 to 1012
.
The counts are cleared when Number Of Bits Transferred To Or From Host > 1012.
“Number of sectors requiring retries” does not count free retry or hidden retry.
Normalized Raw Error Rate is evaluated to a number between 1 and 166.
Raw Usage
Raw [3 – 0] = Number of sector reads
Raw [6 - 4] = Number of read errors.
637847 => 0x9BB97 => 637847 = aantal reads, 0 errors.

De rauwe waardes van Seagate zorgen regelmatig voor paniek: https://www.disktuna.com/...es-arent-always-bad-news/

[ Voor 4% gewijzigd door Stanton op 29-03-2023 01:46 ]

Joep