Raw read error rate

Pagina: 1
Acties:
  • 3.397 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:47
Mijn HDD knettert wat meer dan normaal (lezen/schrijven), dus ik heb HD Tune gedownload om een test te draaien. Nu is hij nog bezig met een error scan, maar nu baart me de onderstaande value van raw read error rate me wat zorgen. Should I be worried? Ik kan niet echt ergens vinden wat dit precies betekent.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cHGnm.png

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:54
Als er iets belangrijks op je pc staat zou ik het asap backuppen, moet je sowieso doen, maar een gewaarschuwd man telt voor 2.

daarna zou ik de smart eens uitlezen met de tool van de hardeschijffabrikant, die hebben wat specifiekere kennis wat betreft dat type harde schijf en welke getallen nog normaal zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door haarbal op 08-02-2012 18:21 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Raw Read Error Rate is een indicatie van bitfouten vóór de toepassing van ECC error correctie. Het is een indicatie van de mediumkwaliteit; oftewel ouderdom.

In jouw geval heb je in het verleden een keertje een te lage RRER gehad, je kunt dat zien aan de Wost waarde van 4, die onder de Threshold van 51 ligt. Nu zit je echter weer op een normaal niveau: 99. Dus op dit moment geen probleem met die schijf.

Je hebt wel 172 passieve bad sectors, die zijn omgewisseld met reservesectoren dus die veroorzaken geen problemen meer, maar dat is wel een groot aantal. Dat is geen probleem, tenzij er nieuwe bijkomen. Met name de actieve bad sectors zijn belangrijk. Scroll hiervoor naar beneden naar C5 Current Pending Sector. De RAW value hiervan moet altijd 0 zijn; HDtune geeft dit onder de Data kolom weer.

Als je nog garantie hebt zou ik hem proberen om te ruilen, maar zo niet dan kan deze schijf nog jaren mee mits hij geen nieuwe bad sectors ontwikkelt (iets wat je kunt bijhouden met SMART). Bedenk je wel dat het een oudere schijf is en zorg altijd voor backups van je data!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:47
Ik heb een samsung HD753LJ. Waar kan ik ergens een tooltje vinden om de smart uit te lezen?

Thanks, zeer behulpzame info!
Ik zal een hele meuk backuppen en even het huidige aantal bad sectors opslaan, zodat ik dit over enkele dagen/weken kan vergelijken.
C5 is worst 99, current 100 met Raw (Data) op 0, dus dat is dan nog in orde.

Garantie heb ik waarschijnlijk niet meer, aangezien de schijf al een jaar of 5-6 oud is.
Ik zal waarschijnlijk in de nabije toekomst een nieuwe schijf aanschaffen.

Nog even een screentje van de rest van de log:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kSW6w.png

[ Voor 20% gewijzigd door Dekar op 08-02-2012 18:59 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt een oud schijfje, maar je hoeft al die warnings enzo niet zo serieus te nemen hoor. Die Reallocated Event Count is weer een gevolg van dat veel bad sectors (172) zijn geremapped met een reserve sector. Zolang je Current Pending Sector 0 blijft, heb je geen last van bad sectors!

Blijft wel het advies om nooit belangrijke data alleen op deze schijf te zetten. Normaal natuurlijk ook niet want je wilt altijd een backup hebben, maar in dit geval zou ik de schijf goed in de gaten houden en alleen gebruiken voor minder belangrijke data, zoals data die je opnieuw kunt downloaden of genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zoals haarbal zegt, je moet deze drive niet meer vertrouwen en z.s.m. vervangen. Waarschijnlijk ben je al wat data kwijt. Ik heb die ervaring ook met een Samsung 2TB drive.

Wat je kunt doen is alle data kopieren naar een andere schijf en dan een vergelijking op file inhoud starten. Je kunt dan mogelijk raw read errors zien oplopen en ook ontdekken welke bestanden getroffen zijn.
Dat werkt beter dan een Error Scan met HD Tune.

Samsung is overgenomen door Seagate, specifieke Samsung tools worden niet meer aangeboden, maar je kunt wel Seatools gebruiken. Dit soort tools blinken uit in het ontbreken (lees: achterhouden) van informatie, dus verwacht er niet teveel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 21:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De laatste tijd vraag ik mij af of de FAQ's en de GoT search nog wel eens gebruikt worden. Dit is al het zoveelste topic in korte tijd met de vraag hoe kan ik mijn hardeschijf testen of hoe kan ik SMART uitlezen en wat betekenen de waarden.

Dit is al veel vaker behandeld hier op GoT zeker als je eens gaat zoeken op in eerste instantie topic's die hier over gaan en vervolgens (valt al snel op) de reply's die CiPHER geeft dan kom je erg veel te weten over SMART.

Wat betreft tooling om hardeschijfen te testen, hardeschijffabrikanten hebben hier gewoon diagnostische software voor welke van de website gedownload kan worden. Andere tooling zoals hdtune is al veel vuldig besproken, met andere woorden verdiep je eerst eens in de materie alvorens een topic aan te maken (zoals de bedoeling is hier op GoT).

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.