Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-08 08:05
Het spijt mij als de titel alarmerend of onrustwekkend overkomt. Het is het resultaat van tamelijk
frustrerende gebeurtenissen met de nieuwe Kobo Libra 2. Hopelijk gaat het bij anderen beter. ;)

De sinds kort aangeschafte Kobo Libra 2 heeft blijkbaar, althans vermoedelijk, een fabrieksfout.
- Eerst dacht ik dat het random bevriezen lag aan mijn epub files. Maar de epub files zijn legaal gekocht.
- Even leek het goed te gaan, met maar 1 epub file op de Kobo, maar iets later bevroor het scherm weer.

Heel toevallig hinderde mij het voortduren omkeren van het beeld als je de Kobo even schuin houdt.
Toen vond ik de aanpassing om "automatisch omdraaien" te verwisselen voor portret of landschap.
Dat betekent: Portret is lange zijde vertikaal korte zijde horizontaal. Landschap is horizontaal beeld.
Bij portret draait het beeld dan alleen als je het apparaat 180 graden draait. Je kan dus in bed zijdelings
liggen lezen. Ik stelde het automatisch draaien dus op uitgeschakeld.

En nu komt het: "Opeens" hield het bevriezen op. Zette ik het automatisch draaien aan, dan liep het weer vast.
Dit moet een programmeerfout, (bug) zijn, tenzij iemand anders een logische andere verklaring kan geven.
Ik zal zien of ik de fabriek (leverancier) hier van op de hoogte kan stellen.

[ Voor 8% gewijzigd door hpieters op 27-03-2023 15:20 ]

Beste antwoord (via hpieters op 27-03-2023 15:27)

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 16:14
hpieters schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:01:
@Hatsjoe

Dank voor de serieuze beantwoording. Het is door mij wat sterk bewoord, maar met accent op het woord
"vermoedelijk". Het is in deze groep dat ik hoop meer duidelijkheid te vinden voor het probleem.
Ik zal jouw suggesties onderzoeken, en tracht nog steeds met Kobo in contact te komen.

Het in contact met Kobo komen is helaas niet zo makkelijk. Ik had geen Facebook account, en met een
nieuw aangemaakt account lukt het nog niet met ze te communiceren. Dat is behalve telefoon, de enige
manier die ik vond. Misschien heb jij een email adres van Kobo?
Ik zie op de site ook een "Chat met ons" optie, die al geprobeerd? En anders even "help@kobo.com" proberen. Zie dat email adres op meerdere plekken voorbij komen wanneer ik Google op "Kobo support email".

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Jeetje.... een mogelijke bug in de software is een "grote fabrieksfout". Tikje dramatisch vindt je niet? :-).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb je shownieuws al gebeld?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
hpieters schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:45:
- Eerst dacht ik dat het random bevriezen lag aan mijn epub files. Maar de epub files zijn legaal gekocht.
Alle 40.000?

Is Maximum aantal epub boeken op Kobo Libra 2 "13348" stuks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dan ben je met dagelijks een boek lezen 110 jaar verder. Ik snap wel dat daar ereaders niet altijd even plezant op reageren.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Maar wat is nu je vraag? Ben je op zoek naar ervaringen van anderen met dit apparaat of moeten we allemaal onze hooivorken pakken en achter Kobo aan?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
PaT schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:22:
Maar wat is nu je vraag? Ben je op zoek naar ervaringen van anderen met dit apparaat of moeten we allemaal onze hooivorken pakken en achter Kobo aan?
Het is onder de noemer Discussie geplaatst. Dus serieuze reacties zijn welkom.
De vraag is impliciet, of anderen ook zulke rare ervaringen hebben met zo'n Kobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
CirclDigital schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:52:
Jeetje.... een mogelijke bug in de software is een "grote fabrieksfout". Tikje dramatisch vindt je niet? :-).
Als dit vaker, bij anderen ook, voorkomt is het inderdaad behoorlijk ernstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
Ik heb veel epubs verzameld. Je mag zelf bedenken of die legaal verspreid zijn, gezien het aantal.
Mijn eigen verzameling past niet op een Kobo eReader. Dat geeft hier voortdurende problemen.

Voor mijn vrouw zijn alleen legaal gekochte epubs aanwezig omdat ze die boeken zelf aanschaft.
Met die Legaal door mijn vrouw gekochte files is de test op de Nieuwe Kobo Libra 2 gedaan waarbij
het bevriezen ontstond. Ik heb het hier dus niet over die duizenden epubs en het mislukte importeren.

[ Voor 8% gewijzigd door hpieters op 27-03-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
FirePuma142 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:50:
[...]

Dan ben je met dagelijks een boek lezen 110 jaar verder. Ik snap wel dat daar ereaders niet altijd even plezant op reageren.
In een openbare bibliotheek lees je ook niet alle boeken die er zijn. Het gaat er om dat men een
verzameling bij elkaar heeft om een keuze te kunnen maken, afhankelijk van tijd en omstandigheden.
Mijn verzameling staat op de PC in het programma Calibre. Die probeerde ik zoveel mogelijk op een
Kobo te dupliceren, wat bepaalde problemen veroorzaakt.

Overigens heb ik thuis ook veel echte fysieke boeken die ik allemaal las, en niet weggooi daarna.
Ik vind het leuk om zo nu en dan sommige boeken te herlezen, of er wat in op te zoeken.
Dit zou natuurlijk op een eReader veel makkelijker zijn, zeker op reis, of anders niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
hpieters schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:22:
[...]

Het is onder de noemer Discussie geplaatst. Dus serieuze reacties zijn welkom.
De vraag is impliciet, of anderen ook zulke rare ervaringen hebben met zo'n Kobo.
Ik heb dezelfde e-reader, en ik heb geen problemen. Niet met oriëntatie op "automatisch", en ook niet met de oriëntatie gelockt.
hpieters schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:24:
[...]

Als dit vaker, bij anderen ook, voorkomt is het inderdaad behoorlijk ernstig.
"behoorlijk ernstig" is wel erg overdreven voor een probleem dat makkelijk opgelost kan worden met deze work-around. Daarnaast is het geen fabrieksfout, de programmeurs zitten niet in de fabriek. Dit zou een bug in de software kunnen zijn. Het beste kan je die melden aan Kobo, misschien is het al bekend en hebben ze een oplossing voor je, of is het nog niet bekend maar kunnen ze het door jouw melding oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

hpieters schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:36:
[...]

In een openbare bibliotheek lees je ook niet alle boeken die er zijn. Het gaat er om dat men een
verzameling bij elkaar heeft om een keuze te kunnen maken, afhankelijk van tijd en omstandigheden.
Mijn verzameling staat op de PC in het programma Calibre. Die probeerde ik zoveel mogelijk op een
Kobo te dupliceren, wat bepaalde problemen veroorzaakt.

Overigens heb ik thuis ook veel echte fysieke boeken die ik allemaal las, en niet weggooi daarna.
Ik vind het leuk om zo nu en dan sommige boeken te herlezen, of er wat in op te zoeken.
Dit zou natuurlijk op een eReader veel makkelijker zijn, zeker op reis of anders, niet thuis.
Nu is een openbare bibliotheek een openbare voorziening waar velen toegang hebben, en waar vele boeken tegelijkertijd gelezen worden. Niet een bijzonder goed vergelijk.

Hoe dan ook, voor zover ik kan vinden is het bevriezen van de Kobo's primair te wijten aan boeken die er via sideload op zijn geplaatst. Dan kunnen er compatibileitsproblemen ontstaan met bestandsstructuren en fonts. Treed het probleem ook op bij een boek gekocht in de Kobo-store?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Welke firmwareversie draai je en welke draait @Hatsjoe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Ik draai op dit moment op 4.33.19747 (cf87129328, 13-07-22).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
@Hatsjoe

Dank voor de serieuze beantwoording. Het is door mij wat sterk bewoord, maar met accent op het woord
"vermoedelijk". Het is in deze groep dat ik hoop meer duidelijkheid te vinden voor het probleem.
Ik zal jouw suggesties onderzoeken, en tracht nog steeds met Kobo in contact te komen.

Het in contact met Kobo komen is helaas niet zo makkelijk. Ik had geen Facebook account, en met een
nieuw aangemaakt account lukt het nog niet met ze te communiceren. Dat is behalve telefoon, de enige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
pagani schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:49:
Welke firmwareversie draai je en welke draait @Hatsjoe ?
Ik heb verschillende keren de fabrieksinstellingen terug gezet, en steeds kwam het probleem terug.
Ik zal het nu nog eens proberen zonder de update die onmiddelijk wordt aangeboden, mogelijk dat
de oude firmware beter werkt. Welke versie het is moet ik nog even gaan opzoeken. Dat hoor je nog.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
hpieters schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:01:
@Hatsjoe

Ik zie op de site ook een "Chat met ons" optie, die al geprobeerd? En anders even "help@kobo.com" proberen. Zie dat email adres op meerdere plekken voorbij komen wanneer ik Google op "Kobo support email".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
@Hatsjoe
Ik heb een mail aan help@kobo.com verzonden. Dank je Ik zal voortaan ook zoeken op "support email".
Pagina: 1