Nieuw te bouwen carport voor zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2024

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Van de gemeente heb ik toestemming om een carport te plaatsen met een voetafdruk van max 30m2 met daarop zonnepanelen.

Ik woon op het platteland en heb een hoog energieverbruik, dus wil graag zoveel mogelijk opbrengst uit de oppervlakte halen. De carport kan ik bouwen met bijvoorbeeld een schuin dak gericht op het zuiden en kan ik vrij plaatsen op grasland. Alles moet nog gebouwd worden, dus ik ben vrij te kiezen wat meest optimaal is. De opties zijn eindeloos dus hoop dat jullie me op weg willen helpen. Ik ga alles zelf bouwen en installeren.

Het handigste lijkt me nu eerst de zonnepanelen te selecteren. Op basis hiervan kan ik de meest gunstige afmeting kiezen van de carport. Ik zit te denken aan iets van 7,0 x 4,25 meter, maar anders kan prima.

1e vraag voor nu is welke zonnepanelen adviseren jullie en waarom?

Extra info:
Foto's
zie hieronder
Beschikbare (dak)ruimte
30m2
Schaduw
staan wat knotwilgen maar deze kan ik kappen
Jaarverbruik
10.000+
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
geen beperking, kosten besparen
Wie gaat het project uitvoeren
zelf
Bijhouden van data
zou leuk zijn
Reeds verkregen offertes
nvt
Regio
zuid holland platte land
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2spJzQSyf_3eOWHCbLKhzf2vGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eroy9X7IP79kfSyTKJM2NgDD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Beun_de_Haas op 24-03-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Zonnepanelen gewoon prijs/kwaliteit en zoveel mogelijk Wp/m2 natuurlijk.

Staat je daksysteem al vast? Zo niet, dan denk ik dat je met name als eerste naar een montage systeem moet gaan kijken. Ik heb een schuurtje gebouwd van douglas, op maat voor zonnepanelen, en voor mij was uiteindelijk het makkelijkst om een zelfdragend sandwich panelen dak te leggen, met daarop profielen voor de panelen. Meeste vrijheid qua maten en geen moeilijkheden met waterdichtheid / plaatsing balken enzo.

Als je al voorkeur hebt voor plat dak / pannendak / lessenaars, dan gaat je montage systeem al redelijk vast staan natuurlijk.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Nog niks staat vast.

Als ik naar panelen kijk zijn er verschillende afmetingen. Met de ene haal ik net aan 16 panelen op 30m2 en andere types 14 of minder. Die 2 panelen minder hakt er natuurlijk ook in qua opbrengst per m2. Vandaar dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Heb overigens nog zat Falk dakpanelen over van 13/16cm dikte, daar is de nieuwe schuur mee bedekt. Daardoor verlies ik echter wel inrij hoogte. Mag maar tot 3 meter hoog maximaal en wil ook de trekker erin kunnen rijden. Overigens maakt de constructie vd carport me niet zo veel uit, wat extra werkt maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:10
@Beun_de_Haas 2 dingen waar je naar kijkt: totaal Wp wat je kan plaatsen en prijs.

Verschillen in efficiëntie zijn minimaal, dus voornamelijk afmetingen die bepalend zijn.
Vrijwel alles wat te koop is voldoet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:50
Niet moeilijk doen met dakbedekking. Gewoon golfplaten erop. Goedkoop en weinig hoogteverlies.

Op 7x4,25 past 12x 470Wp. Heb laatst Recom geplaatst bij de buren gekocht via MP in Bodegraven. Kan ze echter niet meer vinden op MP. Deze zijn vergelijkbaar.

Gevonden.

[ Voor 18% gewijzigd door Uszka op 24-03-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als ik je tekening goed begrijp is het ongeveer 40 meter, dan wil je in ieder geval een 3fase omvormer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Dank voor alle reacties, al een hoop wijzer geworden. Paar vragen:
  • heb je perse een montage systeem nodig of kan je de panelen ook met afstandsbussen op het dak schroeven?
  • mogen zonnepanelen koud tegen elkaar aangelegd worden?
  • mogen zonnepanelen zowel landscape als portrait gelegd worden?
  • is degradatie belangrijk in de keuze van panelen
Als ik jullie goed begrijp is kwaliteitsverschil in panelen niet zo groot? Ik zal idd gaan kijken wat het beste het hele dak opvult dan. Dank voor de links naar panelen, zal deze in sunny design plaatsen en kijken hoe dat uitkomt. Afstand naar meterkast is idd lang, iets van 55 meter (ik heb nog 60meter 5x6mm2 ymvk liggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ik heb een carport zoals hier en dat ziet er echt geweldig uit. Misschien niet de maximale opbrengst maar met 9,3 kWp voldoende voor ons. Die van ons is 6x8m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-05 20:43
Beun_de_Haas schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:45:
Nog niks staat vast.

Als ik naar panelen kijk zijn er verschillende afmetingen. Met de ene haal ik net aan 16 panelen op 30m2 en andere types 14 of minder. Die 2 panelen minder hakt er natuurlijk ook in qua opbrengst per m2. Vandaar dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Heb overigens nog zat Falk dakpanelen over van 13/16cm dikte, daar is de nieuwe schuur mee bedekt. Daardoor verlies ik echter wel inrij hoogte. Mag maar tot 3 meter hoog maximaal en wil ook de trekker erin kunnen rijden. Overigens maakt de constructie vd carport me niet zo veel uit, wat extra werkt maakt niet uit.
Tot 3m hoog nabij de erfgrens of maximaal?

Als je hoger mag zou ik er een oost-west puntdak van maken, vergroot je je oppervlakte net een beetje mee voor eventueel een paar panelen.

De zuidgevel zou ik dicht maken en ook van (verticale) panelen voorzien (fijn voor de winter).

Is het maximaal 3m zou ik voor een platdak gaan.
Daarop oost-west panelen (let op montage systemen hebben verschillende benodigde oppervlakte!)
Bij 10 gr. Ca. 860 kwh/kwp/jaar

Eventueel zuidgevel dicht met daaraan panelen.
Verticaal ca. 690 kwh/kwp/jaar
(Zet je de wand 10 gr. Schuin ca. 800 kwh/kwp/jaar)

Wil je helemaal all-in gaan oost en westgevel ook met panelen bekleden.
Verticaal ca. 480 kwh/kwp/jaar
(Zet je de wand 10 gr. Schuin ca. 560 kwh/kwp/jaar)

Bij plat dak zou dat ca. Het volgende kunnen betekenen;
Formaat schuur (beschikbaar op dak)!!
5*6m
12*400 wp*0,86= ca. 4186 kWh

Achter (Zuid) 2*3 panelen landscape (6m breed)
6*400wp*0,69 = ca. 1656 kwh

Zijkanten (oost-west) 2*2*2 panelen landscape (5m breed)
8*400wp*0,48 = ca. 1536kwh

Een dak vol op Zuid bouwen als je de keuze hebt zou ik met oog op de toekomst niet doen....

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Hoogte is maximaal 3 meter voor vergunning, erfgrens staat hij vanaf en is niet relevant.

Nadeel van een plat dak is dat ik de panelen dan zelf ga zien. Als ik het dak schuin maak richting erfgrens, zie ik er zelf niks van. Kan het dak ook schuin EN met een oost-west puntdak?

Ik mag 1 zijde van de carport dichtmaken, had idd de zuidzijde in gedachte. Hier kunnen idd ook panelen op, wat een goed idee! Waarom is dat voor de winter gunstig? Lagere zonstand?
Een dak vol op Zuid bouwen als je de keuze hebt zou ik met oog op de toekomst niet doen....
Vanwege verdwijnen salderen en toekomstige accu's? Verbruik is dermate hoog (vanwege viskwekerij), dat alle opgewekte energie toch wel gebruikt wordt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
ErnstvV schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:21:
Ik heb een carport zoals hier en dat ziet er echt geweldig uit. Misschien niet de maximale opbrengst maar met 9,3 kWp voldoende voor ons. Die van ons is 6x8m.
Heel mooi, maar modern.

We hebben echter een klassieke boerderij en schuur, dus past hier niet. Vandaar dat ik de panelen ook niet op de daken wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Beun_de_Haas schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:06:
Hoogte is maximaal 3 meter voor vergunning, erfgrens staat hij vanaf en is niet relevant.

Nadeel van een plat dak is dat ik de panelen dan zelf ga zien. Als ik het dak schuin maak richting erfgrens, zie ik er zelf niks van. Kan het dak ook schuin EN met een oost-west puntdak?

Ik mag 1 zijde van de carport dichtmaken, had idd de zuidzijde in gedachte. Hier kunnen idd ook panelen op, wat een goed idee! Waarom is dat voor de winter gunstig? Lagere zonstand?

[...]

Vanwege verdwijnen salderen en toekomstige accu's? Verbruik is dermate hoog (vanwege viskwekerij), dat alle opgewekte energie toch wel gebruikt wordt namelijk.
Schuin als je nok maar 3m mag worden is niet heel hoog (bruikbaar) binnen lijkt me..

Vandaar dat ik het vroeg.

Kan het?
Zeker.
Zit je aan zoiets te denken? Als de nok maar 3m mag zijn wordt dat vrij laag binnen lijkt mij.(en dan zie je de panelen alsnog?)
https://www.lugarde.com/nl/product/carport-zadeldak-c2/

Zuidzijde met panelen (verticaal) heeft inderdaad in de winter het voordeel van de relatief hoge opbrengst, lage zonstand en door late opkomst-vroege ondergang voornamelijk op Zuid.
(En in de toekomst (met dynamische tarieven?) Zal juist dan de stroom het duurst zijn)

Het zelf opmaken van de stroom dat "geen probleem" is betwijfel ik ook bij een verbruik van 10.000kwh/jaar.

Bedenk je goed dat je het al snel over 4-6kw hebt wat je dan opwekt, midden in de zomer. Hebben je vissen dan verwarming nodig?
Je hebt heeeeel veel pompen nodig om dat "op" te maken.
+
Stroom zal op zonnige dagen, in de middag, het voordeligst zijn om in te kopen.(dynamische tarieven?)
Dan wil je liever iets meer in de ochtend-avond op, waar de stroom (iets) duurder is.

Als je 1 wand dicht mag maken zou ik inderdaad de zuidwand nemen, of sterker nog, ik zou de wand eventueel "dicht" maken met panelen (dus zonder hout oid. Eronder... Geen extra kosten daaraan+betere koeling.
(Wil je het helemaal lekker doen, neem je daarvoor glas-glas panelen die bifaciaal zijn)

Aan de oost en west zijde zou je eventueel een paneel als groot "boeideel" kunnen "misbruiken".

Heb je geen ruimte op het dak zelf, eventueel van de loods/schuur? nevermind

Of eventueel een erfafscheiding van zonnepanelen, klinkt dommer dan het is:)
Zeker met glas-glas modules kan dat erg mooi zijn.

https://next2sun.com/solarzaun/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:02
NOK hoogte mag 5 meter zijn.
3 meter is de goothoogte/platdak.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Schuin dak denk ik aan zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmlZ_E0H9JH_6uWJmrkQ2c4HFKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHJhwAW3USeB9D7RdRfPVv2A.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dan 3 meter hoog aan de hoogste zijde. Ik rij er aan die kan t in, dus kan wel wat lager (zal zo hoogte vd trekker ns opmeten).

Dit zijn de eisen waaraan ik moet voldoen:
Voor de activiteit bouwen heeft u geen omgevingsvergunning nodig als u voldoet aan:

een op de grond staand bijbehorend bouwwerk of uitbreiding daarvan in achtererfgebied (deze begin in de lijn één meter achter uw voorgevel van de woning), mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a. niet hoger dan 5 m,
b. op een afstand van meer dan 1 m vanaf openbaar toegankelijk gebied, ,
c. de ligging van een verblijfsgebied als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van het Bouwbesluit 2012, in geval van meer dan een bouwlaag, uitsluitend op de eerste bouwlaag, en
d. niet voorzien van een dakterras, balkon of andere niet op de grond gelegen buitenruimte;

Hierbij moet u wel voldoen aan de regels van het bestemmingsplan:
19.2.5 Bouwwerken geen gebouwen zijnde
De bouwhoogte van bouwwerken, geen gebouw zijnde, bedraagt maximaal:

F. overkappingen 3 m; (een overkapping is:’Een bouwwerk, geen gebouw zijnde, dat bestaat uit een dakconstructie met maximaal één eigen wand’)

met dien verstande dat de maximale oppervlakte van overkappingen ten hoogste 50% van het achtererfgebied bedraagt met een maximum van 30 m² en de overkapping niet voor de voorgevelrooilijn wordt opgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
redbullwaning schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:42:
NOK hoogte mag 5 meter zijn.
3 meter is de goothoogte/platdak.
Dat was dus ook mijn idee van een vergunningsvrij bijgebouw/overkapping.

Wellicht dat @Beun dat nog eens goed uitzoekt, scheelt (veel) mogelijk oppervlak voor panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Ons bestemmingsplan moet ook aan voldoen worden en die stelt max 3 meter hoog helaas, zie mijn vorige post. Maar 3 meter is zo laag nog niet, meeste carports zijn 2,5 meter.

Om een beeld te geven wat ik ongeveer in gedachte had, hier een foto van internet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkVs10TWn5PvMA8RWvUkOPHMPrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81vmZg4Z1D78ITMcI6ITls1z.jpg?f=fotoalbum_large

De hoge lange kant zal dan naar het noorden gericht staan en het lage lange deel wordt dicht gemetseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Beun_de_Haas schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:57:
Schuin dak denk ik aan zoiets:

[Afbeelding]

Maar dan 3 meter hoog aan de hoogste zijde. Ik rij er aan die kan t in, dus kan wel wat lager (zal zo hoogte vd trekker ns opmeten).

Dit zijn de eisen waaraan ik moet voldoen:

[...]
Met zo een soort dak kom je inderdaad in jouw situatie al snel uit bij een zuid-opstelling.

Afhankelijk van de hellingshoek kun je met een beetje geluk (maximaal?) 16 grote(re) panelen kwijt (450wp?).

Heb je daarmee niet voldoende opbrengst kun je nog kijken naar de achterwand en eventueel erfafscheiding.

Klant van me heeft "gewoon" aan de buitenzijde van de haag een wand met panelen geplaatst, 60 panelen lang,1 paneel hoog met daaronder een 40cm vrij (ivm gras)(totale hoogte ca. 2,1m).

Geldt als "erfafscheiding/schutting" gezien de panelen verticaal staan.

Gemeente had er een mening over maar is volledig bijgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Het land is een oude hoogstam boomgaard. De erfafscheiding is rondom sloten met daarlangs knotwilgen. Het open karakter hiervan wil ik graag houden. In steden/dorpen zijn al genoeg schuttingen en hegjes, dus hier liever niet. Wel slim idee als er toch al een heg is.

De gemetselde lange zijde van de carport is idd ideaal voor panelen, dus dit idee ga ik toepassen of voorbereiden voor in de toekomst.

Belangrijkste is nu een keuze te maken voor zonnepanelen die het dak van ongeveer 7x4 meter mooi dekken. Doordat er zoveel keuze is, blijft dit lastig haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:35
Beun_de_Haas schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:21:
Het land is een oude hoogstam boomgaard. De erfafscheiding is rondom sloten met daarlangs knotwilgen. Het open karakter hiervan wil ik graag houden. In steden/dorpen zijn al genoeg schuttingen en hegjes, dus hier liever niet. Wel slim idee als er toch al een heg is.

De gemetselde lange zijde van de carport is idd ideaal voor panelen, dus dit idee ga ik toepassen of voorbereiden voor in de toekomst.

Belangrijkste is nu een keuze te maken voor zonnepanelen die het dak van ongeveer 7x4 meter mooi dekken. Doordat er zoveel keuze is, blijft dit lastig haha
Is 4m niet te kort? Steekt alsnog de auto stukje uit. 6x5 is logischer om 2 autos geheel te overkappen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Ja 5x6 meter is praktischer. De lengte wordt met name gekozen omdat dit beter past in het geheel.

Hij gaat met name gebruikt worden voor de smalspoor trekker, deze rij ik er waarschijnlijk vanuit de lengte in. Verder stal ik er de maaidekken, kneuzer, paar motorfietsen, tuingereedschap, paar opbergkasten, etc. 7,1 x 4,2 meter kan dan dus prima lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Beun_de_Haas schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:08:
Ons bestemmingsplan moet ook aan voldoen worden en die stelt max 3 meter hoog helaas, zie mijn vorige post. Maar 3 meter is zo laag nog niet, meeste carports zijn 2,5 meter.

Om een beeld te geven wat ik ongeveer in gedachte had, hier een foto van internet:

[Afbeelding]

De hoge lange kant zal dan naar het noorden gericht staan en het lage lange deel wordt dicht gemetseld.
Dat is prima te combineren met de glas-glas panelen zoals gebruikt in het voorbeeld uit mijn link. Dan hou je het mooi licht onder de carport. Wij hebben voor aluminium gekozen maar er zijn ook aanbieders die hout gebruiken.
Die van ons is ook drie meter hoog op het hoogste punt en dat is best hoog inderdaad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
De carport met 16 zonnepanelen als dak staat inmiddels, zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgAY8WqtrZKupu_Wt070WtGF5nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSGhjvyQ3BgYTmAIScPsm9cj.jpg?f=fotoalbum_large

De panelen zijn solitek solid bifacial 370w glass-glass frameless: https://www.solitek.eu/en...ss-glass-solitek-bifacial

De afstand tot de meterkast in huis is ~60meter, hiervoor heb ik een 5x6mm2 kabel liggen.

De vraag is nu, microomvormers of solar edge? Van schaduw is op het dak geen sprake. Ik wil echter de lange lage muur van de carport dichtmaken en hier 6 extra zonnepanelen in plaatsen die van onder uitzetbaar zijn. Deze staan op het zuiden maar krijgen andere zoninval en ook meer last van schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:06
Wat mooi zo zeg. Heb je ook nog foto's vanaf de andere kant, zodat je de panelen goed kan zien?

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 01:55
Beun_de_Haas schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:20:
De carport met 16 zonnepanelen als dak staat inmiddels, zie foto:

[Afbeelding]

De panelen zijn solitek solid bifacial 370w glass-glass frameless: https://www.solitek.eu/en...ss-glass-solitek-bifacial

De afstand tot de meterkast in huis is ~60meter, hiervoor heb ik een 5x6mm2 kabel liggen.

De vraag is nu, microomvormers of solar edge? Van schaduw is op het dak geen sprake. Ik wil echter de lange lage muur van de carport dichtmaken en hier 6 extra zonnepanelen in plaatsen die van onder uitzetbaar zijn. Deze staan op het zuiden maar krijgen andere zoninval en ook meer last van schaduw
De panelen op het dak en aan de muur zou ik aan verschillende omvormers aansluiten. Die gaan elkaar anders tegenwerken. Wellicht kan het nog als je een MPPT over hebt op de omvormer en zo de strings kan scheiden. Er zijn ook nog andere omvormers dan SolarEdge zoals SMA, Growatt en Solis.

Wat is de reden dat je voor 370W panelen bent gegaan? Je laat zo 60Wp per paneel liggen t.o.v. een Denim 430Wp bifacial.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
430Wp is groter, kijkende naar opbrengt per m2 is er nauwelijks verschil. Met deze kom ik precies op 30m2 uit, wat de max was.

Dank voor je advies. Waarom geef je micro omvormers niet als optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Beun_de_Haas schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:30:

Dank voor je advies. Waarom geef je micro omvormers niet als optie?
Als er geen schaduw is, is een micro toch niet noodzakelijk en is een string omvormer toch goedkoper ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ik heb mijn solarcarport ook gewoon aan een stringomvormer zitten. Micro’s bieden bij zo’n gelijkmatige verdeling geen voordeel. Pluspunt in mijn geval van een stringomvormer binnen is dat de leiding met hoogspanning langer is dan de lager wisselspanning van omvormer naar meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Is het een idee een stringomvormer in de carport te hangen voor de16 panelen op het dak en micro omvormers voor de 6 panelen die als "raam" in de achterwand komen?

Waarom is het beter de leiding met gelijkspanning lang te houden tov de wisselspanningsleiding of bedoel je dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Beun_de_Haas schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:12:
Is het een idee een stringomvormer in de carport te hangen voor de16 panelen op het dak en micro omvormers voor de 6 panelen die als "raam" in de achterwand komen?

Waarom is het beter de leiding met gelijkspanning lang te houden tov de wisselspanningsleiding of bedoel je dat niet?
Het gaat meer om de spanning, of eigenlijk wil je zo laag mogelijke stroom. Het vermogensverlies is kwadratisch met de stroom (P=RxI^2), terwijl je vermogen wat je levert spanning maal stroom is. Dus wil je je vermogen met zo hoog mogelijke spanning transporteren. Net als de hoogspanningsnetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Hmm dat is balen ik heb de 5x6mm2 kabel al liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko67
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-11-2023
Ik ben erg benieuwd hoe je de panelen tussen elkaar horizontaal waterdicht hebt gemaakt, oftewel welke profielen heb je gebruikt om het dak waterdicht te krijgen? Ben erg benieuwd naar je oplossing.
Pagina: 1