Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin292
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
Goedemiddag,

ik heb een probleem met mijn zonneninstallatie. Ik heb een 3 fase 6kw omvormer van Solis. 6 panelen op oost, 14 panelen op west, beide op een apparte string aangesloten. van de omvormer naar de meterkast gaan 2.5mm2 draden, en afgezekerd op 3x 16amp groepen

Nu krijg ik regelmatig op een zonnige dag de foutmelding 'Grid over Voltage', heeft even 5 minuten nodig en daarna start die automatisch weer op. Als ik in de rapporten van mijn omvormer kijk klapt die in storing zodra de DC Voltage PV1(v) boven de 520 komt.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen of wat ik kan proberen? de bovenste twee regels in de afbeeldingen hebben de foutmelding.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjHrchAQjK1dGozeW1PyoS_EsX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rgsssTiJCkmkTZz53hNEyGsd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEx1iGrKvoP00ciFLJHzl4iSvKU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZPY6tfioYWwuHEIHfpZafrAS.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:56
Wordt met grid over voltage niet juist de AC spanning van het net bedoeld? Dan zit het probleem niet in jouw panelen, maar in het feit dat er in jouw wijk te veel mensen stroom aan het opwekken zijn.

Ik zie in die screenshot op een gegeven moment ook fasespanningen van meer dan 250 Volt bijvoorbeeld, dus zeker aan de hoge kant.

[ Voor 25% gewijzigd door Invisible_man op 24-03-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Je AC gaat boven de 252 volt.
Dus als je dat nu al hebt zal het van de zomer helemaal kwakkelen worden.
Dus of je net zit al vol of je hebt wat problemen om het door die 2,5 mm te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin292
Bedankt, dus dan zou ik het nog kunnen proberen om de 2.5 voor 6 te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:56
erwin292 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:03:
Bedankt, dus dan zou ik het nog kunnen proberen om de 2.5 voor 6 te vervangen ?
Voordat je kosten gaat maken in andere kabel, zou je ook eerst kunnen checken of de spanning van het net zonder dat jouw omvormer aan staat al niet te hoog wordt bij zon en een andere kabel sowieso geen zin heeft. Ik meende dat je met een P1 kabel aan de slimme meter ook de netspanning kan uitlezen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Maar heb je ook in huis op die momenten ook 250? Dan zal het vervangen niet helpen dan krijg je het gewoon niet buiten de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:41
Het valt op dat de 2e fase de hele tijd behoorlijk hoger staat dan 1 en 3.

Worden deze waardes ook in de meterkast gemeten?

Zitten er veel buren met enkelfase omvormers op dezelfde fase?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin292
@Ronald deze waardes heb ik in de meterkast niet gemeten, enkel van de omvormer zelf. Hoe de buren de omvormers hebben aangesloten durf ik niet te zeggen, zou ik dan bij nog kunnen proberen om eerste en tweede fase om te ruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin292
@Barrycade Ga ik morgen meten , mits het dan weer zonnig is. Je bedoel dan gewoon meten op de 3 fasen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Zit je in Liander gebied? Kan je evt hier een check uitvoeren of er teruglever problemen in de wijk bekend zijn:
https://terugleverproblemen.web.liander.nl/postcodecheck

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin292
Pazo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:14:
Zit je in Liander gebied? Kan je evt hier een check uitvoeren of er teruglever problemen in de wijk bekend zijn:
https://terugleverproblemen.web.liander.nl/postcodecheck
Zit inderdaad in liander gebied, maar als ik hierop kijk zijn er zover geen problemen in mijn wijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:41
Bij jouw fasen omruilen heeft geen zin, en fase volgorde hoort ook niet gewijzigd te worden… dat is de volgorde dat de generator draait.

Nee als erg veel buren op dezelfde fase zitten zou het heel goed kunnen dat zij nog meer problemen hebben… met enkelfase omvormers meer kast van stuwing door netimpedantie.
Praten met buren dus. Kan gunstig zijn als zij de fase wisselen voor gelijkmatigere verdeling in de buurt.

Lang kabel traject is ook ongunstig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:00

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Om hoeveel meter tussen meterkast en omvormer hebben we het dan?

Want 6kW over 3-fase 2,5qmm is zo gek nog niet, dat is maar 8,7A. Maar goed, over 100m moet gaat het wel aantellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Inderdaad een probleem met de netspanning, eerst eens goed meten of er verschil is in spanning in de meterkast en op de omvormer, op een moment dat je flink teruglevert (en de zon ook stabiel is). Hoe lang is de AC bekabeling?
Er zijn ook verschillende profielen mogelijk in de omvormer, om de regels te volgen qua uitschakelen en die variëren flink (dacht dat BE regels iets soepeler zijn dan NL regels, 254V ); kijk eens of die correct staan. Was er ook niet een aanpassing in NL dat de spanning wat langer hoog mocht zijn voor de omvormer moet uitschakelen, als je buren uitschakelen voor jij uitschakelt kan je langer terugleveren (maar je moet wel binnen de wet blijven uiteraard).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin292
Septillion schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:20:
Om hoeveel meter tussen meterkast en omvormer hebben we het dan?

Want 6kW over 3-fase 2,5qmm is zo gek nog niet, dat is maar 8,7A. Maar goed, over 100m moet gaat het wel aantellen.
De afstand is ongeveer 10 meter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin292
naftebakje schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:27:
Inderdaad een probleem met de netspanning, eerst eens goed meten of er verschil is in spanning in de meterkast en op de omvormer, op een moment dat je flink teruglevert (en de zon ook stabiel is). Hoe lang is de AC bekabeling?
Er zijn ook verschillende profielen mogelijk in de omvormer, om de regels te volgen qua uitschakelen en die variëren flink (dacht dat BE regels iets soepeler zijn dan NL regels, 254V ); kijk eens of die correct staan. Was er ook niet een aanpassing in NL dat de spanning wat langer hoog mocht zijn voor de omvormer moet uitschakelen, als je buren uitschakelen voor jij uitschakelt kan je langer terugleveren (maar je moet wel binnen de wet blijven uiteraard).
Ja ga van het weekend eerst even goed meten. Over de verschillende instellingen en dat het per land verschild heb ik wel wat gelezen, maar ik weet niet exact wat die instellingen inhouden. Als een ander land instelling net een aantal volt scheelt zou het kunnen helpen, maar ik weet niet als iemand hier daar verstand van heeft? Ik wil ook niet zomaar iets aanpassen en me omvormer of andere apparaten in me huis hiermee slopen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZqVb3uL9d2OSAZIXaUZTlAUljk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aYuOyKHVBn8OswgUx0VAGJzB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin292
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfMxPumRSd9bdeE9htk9AyL7CiQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VK2mwjVo4dMSJM0bWzdzqXGA.png?f=user_large

zojuist dit gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:00

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mm , over die 10m ga je niet substantieel wat verliezen als alles goed zit. Dus zou nog even in de meterkast meten, is het daar ook te hoog dan wordt het eens met je netbeheerder bellen... Is het daar wel laag dan de installateur alle verbinden langs laten lopen.

Land instelling aanpassen is niet toegestaan, dan ga je met maar 10m in de meterkast over de 253V en dat mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Ah, een lotgenoot. Ik heb dit nu bijna dagelijks. Dat is geen Solis probleem, maar een netbeheer probleem.
naftebakje schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:27:
Dat is nog in procedure, maar nog niet omgezet in wetgeving. Meer info hier.
Voorkomen van uitval bij hoge netspanning

Weer zo'n typische dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkidV-YvUwXPz6SbojT8eqsD0Kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x0AYD2a4pAs1Fg2LO44iMnKh.png?f=fotoalbum_large

(Het V voltage is altijd de hoge fase hier. U (-10V) en W (-5V) zitten hier altijd ruim onder).

Volgende alarm in aantocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3HmPXSinHQQFAOlwwt2mDAXco4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lh1yqg39cyJlRVjgSHj9qKLq.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Señor Sjon op 24-03-2023 13:38 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1