Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:01
In mijn huidige setup heb ik een Fritz!Box 5490 met de fiber (van XS4ALL, nu dus KPN FTTH AON) direct erop aangesloten, zoals toen was opgeleverd door XS4ALL. Dus zonder een NT of media-converter.

Nu wil ik deze merkbaar trager wordende 5490 vervangen voor een 7590 die ik (weliswaar ongevraagd) enige tijd geleden van KPN heb gekregen, ze willen de 5490 ook terug hebben.
Grap is dat ze helemaal geen NT-kastje of media-converter hebben meegeleverd.
Nu weet ik dat ik gewoon KPN op kan bellen en ze me deze op kunnen sturen, maar laat ik nu eens een hele mooie TP-Link TL-SG3210 JetStream in mijn meterkast hebben hangen, mét twee SFP poorten.

Mij leek het dus perfect om de glasvezel daarop aan te sluiten, en de switch als het ware als 'media-converter' te laten opereren. Scheelt me ook nog eens qua apparatuur in de meterkast.
Nu heb ik daarvoor deze SFP module besteld (TL-SM321B) én een SC naar LC fiber kabel (klik), om de fiber vanuit de plastic termination box aan de muur op de SFP module die in de switch zit aan te sluiten.

Helaas tot zover het mooie idee, want ik krijg met geen mogelijkheid een PPPoE sessie opgestart in de 7590.
In eerste instantie had ik gedacht aan port isolation op de switch, zodat de SFP poort en de LAN die naar de WAN van de 7590 gaat, geïsoleerd zijn en alleen met elkaar kunnen communiceren.
Toen dit helaas niet werkte ben ik gaan lopen klooien met VLAN's, en geprobeerd met VLAN ID 6 het verkeer van de inkomende fiber over de SFP poort en een vrije LAN poort via VLAN 6 naar de 7590 te laten gaan.
Met beide opties dus geen resultaat. Beide poorten lichten op de switch wél op, dus verbinding is er, maar connectie maken lijkt helaas niet te lukken.

Is er iemand die weet wat ik over het hoofd zie? Of is via deze weg helemaal niet mogelijk?
Een oudere posts op GoT lijken aan te geven dat zoiets wel zou moeten lukken (klik).

Indien gewenst voeg ik graag wat screenshots toe van de VLAN setup op mijn SG3210 switch en/of de configuratie zoals op de 7590! Of natuurlijk foto's van de gehele setup in de meterkast!

Alvast super veel dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:38
VLAN6 tagged op zowel de SFP als de RJ45 poort waar de WAN stekker van de 7590 in gestoken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
jadjong schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:07:
VLAN6 tagged op zowel de SFP als de RJ45 poort waar de WAN stekker van de 7590 in gestoken is.
Dat was 'm! Ik had de RJ45 poort op de switch op 'untagged' gelaten (want ik las dat tagged alleen werkt op routers die VLANs ondersteunen, wist niet zeker of Fritz!boxen dat doen).
Maar nadat ik die op tagged had gezet werkte het meteen!
Super veel dank! _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door AlesT op 23-03-2023 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Doe vlan 4 er nog bij als je TV wilt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
jadjong schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:52:
Doe vlan 4 er nog bij als je TV wilt kijken.
Goeie tip! Ik kijk zelf alleen NLZIET via de Apple TV, maar ik zal VLAN 4 wel even toevoegen, voor als ik in de toekomst weer eens besluit zo’n iTV ontvanger te nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Even nieuwsgierig: Krijg je een dhcp lease op vlan 4 als je geen tv afneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
g1n0 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:39:
Even nieuwsgierig: Krijg je een dhcp lease op vlan 4 als je geen tv afneemt?
Ik heb nog niet geprobeerd om VLAN 4 in te stellen, maar ik ga het nog proberen!
Waar zou ik moeten kunnen zien of ik een DHCP lease krijg? In de Fritz!Box of in de managed switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
AlesT schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:31:
[...]

Ik heb nog niet geprobeerd om VLAN 4 in te stellen, maar ik ga het nog proberen!
Waar zou ik moeten kunnen zien of ik een DHCP lease krijg? In de Fritz!Box of in de managed switch?
In de Frtiz, zie onderdeel routed IPTV.
https://netwerkje.com/routed-iptv
Pagina: 1