Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb in mijn huis glasvezel zitten wat op dit moment via een NT doosje geconverteerd wordt naar een rj45 stekker die ik op via een gewone netwerk kabel naar mijn MikroTik 2011UiAS-2HnD router aangesloten

Nu zou ik graag die NT convertor er tussen uit willen hebben en het via de SFP aansluiten

Nu heb ik twee vragen:
Welke SFP heb ik hier voor nodig, ik zie de 85DLC05D en 31DLC20D. ik begrijp dat de ene 850nm en de andere 1310nm is. Maar welke is compatibel met KPN/regfiber?

Welke kabel heb ik hier voor nodig, ik wil hem dus in de connector drukken waar normaal het NT doosje zit (het liefst de beide kabels).
Heb ik hier een LC naar dual SC-female kabel voor nodig?

[ Voor 4% gewijzigd door Madcat op 04-11-2017 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-04 12:42
Waarom wil je de glasvezel kabel direct op je router?

Met die RJ45 kabel haal je je snelheden ook gewoon toch?

[ Voor 36% gewijzigd door Rik. op 04-11-2017 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Niet online
Weer een hop minder inc het kastje met bijbehorende stroom verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gebruik de SFP dinges die nu in de NT zit?
Edit: nm, die zit vastgesoldeerd.

staan wel specs op:
Mentech
FGE20-N8C-35
2x5 1.25G 20km

[ Voor 57% gewijzigd door Juup op 04-11-2017 21:24 ]

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Niet online
Het is zeg maar dit kastje:
Afbeeldingslocatie: http://pix.kwertie.nl/glasftu.jpg

Daar zit geen sfp in die je er uit kan halen.
Mijn idee was om het kasje er uit te halen en op de connectors waar het uitkomt de juiste stekker op te zetten

Maar ik weet niet welke kabel je daar precies voor nodig hebt en of ze wel bestaan

[ Voor 43% gewijzigd door Madcat op 04-11-2017 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Je moet een bx-u sfp hebben.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Niet online
Is dat een cisco standaard?

Ik zie het niet in het lijstje voorkomen:
https://wiki.mikrotik.com...rted_Hardware#SFP_modules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nee dat is niet specifiek Cisco, het is een bidirectionele optic die je nodig hebt met TX op 1310nm en RX tussen 1490 en 1550nm. Bij Mikrotik is het artikelnummer S-35LC20D

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 04-11-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Niet online
ah cool, dat is duidelijker.

ander vraagje: hoe kan ik deze het beste aansluiten op de NT connector aansluiten.
kan dat met deze kabel?

Afbeeldingslocatie: https://www.alternate.nl//p/o/r/Duplex_Jumper_LC_SC_9_125__OS2_LSZH__5_meter__Kabel@@rgllll96_30.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Een beetje rondzoeken leert dat dat waarschijnlijk een packet front mc901 is, maar ondertussen heeft genexis dat stuk van packet front overgekocht dus er staat toch weer genexis op de datasheet.

https://frankl.in/wp-cont...16/12/mc901-datasheet.pdf

Daar moet een SC stekkertje in, dus het lijkt mij dat je aan de helft van de kabel in jouw plaatje genoeg hebt. Het lichtkanaal in glasvezel is smal genoeg dat een enkel vuiltje al behoorlijk in de weg kan zitten, bij single mode helemaal, dus pas op voor stof enzo. Vandaar ook altijd zorgen dat er netjes dopjes op de kabeltjes zitten.

Er bestaat niet zoiets als een "female" glas-stekker aan een glaskabeltje dus dan heb je zo'n SC-SC koppelstuk nodig. Let op dat er aan de binnenkomende kabel een hele dunne "pigtail" zit vastgelast, dat is behoorlijk teer. En glaskabel heeft een redelijk ruime minimum bochtradius. Ook als de provider het glas gelijk de router insteekt dan zit er nog steeds zo'n kastje omheen om de pigtail te beschermen, alleen dus verder geen electronica om er een RJ45 van te maken.

Iedere las en iedere koppeling levert extra verlies in signaalsterke op, waarvan je dan hoopt dat het niet teveel gaat zijn voor de gehele verbinding. Die paar meter kabel extra is het verschil niet, de extra koppeling zou het net wel kunnen zijn. Als de verbinding toch al marginaal was natuurlijk, maar toch.

Oh, en natuurlijk "do not look into laser with remaining eye". De laserstralen zijn allemaal infrarood dus je ziet toch niets, maar ze kunnen wel permanente zwarte vlekken op je netvlies veroorzaken. Dus een klein beetje voorzichtigheid is wel op z'n plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een mediaconverter is geen hop, alleen routers zijn hops.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:11
Je krijgt ruzie met de leverancier als je dat doet, dat is namelijk hun apparatuur. Die RJ45, daar mag je aan komen, alles daar vóór niet. De vraag is natuurlijk hoe ze er achter gaan komen en wat ze gaan doen (er vanuit gaande dat je niks sloopt), maar dat ding wordt ook gebruikt voor diagnostiek en management.

Tot slot kost het 3 euro per jaar aan stroom (1.5 W volgens de datasheet). Een SFP (en dan zeker zo'n speciale die dus over één strand twee signalen heeft) kost al héél snel € 30 (als er geen nulletje bij moet) dus heb je de stroom pas over 10 jaar terugverdiend. Zowel economisch als ecologisch kan het niet uit.

De goedkope SFP's die je veel aangeboden ziet worden zijn 1000base-SX of 1000base-LX varianten, maar die hebben een afzonderlijke RX en TX; je FTTH heeft beiden over één fiber ipv twee, en dus twee verschillende kleuren.

Samen met de post van @Anoniem: 718429 toch voldoende redenen om er misschien toch maar niet aan te beginnen. Als je de fiber sloopt of knikt en ze deze opnieuw moeten lassen ben je zo honderden euro's kwijt, als ze opnieuw moeten gaan blazen nog veel meer.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Paul schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:31:
De vraag is natuurlijk hoe ze er achter gaan komen
Al die devices worden beheert in een systeem dat GAPS heet.
Wanneer je de glasvezel los trekt, gaat er bij hun een lampje branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Paul schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:31:
Een SFP (en dan zeker zo'n speciale die dus over één strand twee signalen heeft) kost al héél snel € 30 (als er geen nulletje bij moet) dus heb je de stroom pas over 10 jaar terugverdiend.
Op fs.com kosten die maar $9, valt dus best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurd
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:46
Zelf heb ik de glasvezel binnenkomen in de woonkamer. Verre van praktisch en stond erg slordig. Dus de vraag of dat NT kastje verplaatst kan worden naar de meterkast of er tussenuit kan heb ik ook over nagedacht.

Mijn conclusie: Kost te veel, te onpraktisch en je wordt er in geen enkel opzicht beter van.

Uiteindelijk bij het leggen van een nieuwe vloer dus maar nieuwe cat6a kabels mooi weggewerkt met overal netjes contactdozen en de router verplaatst naar de meterkast. Max snelheid, erg lage ping en een blij vrouwlief als bonus er bij.

ps: Ik neem trouwens aan dat die foto niet jouw kastje is? Dat gele ethernet lampje betekend namelijk dat je maar een 100mbit lijn naar je router hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:11
Als je (max) 100 Mbit/s internet hebt en je die 5e gigabit-poort van de router goed voor een client device kunt gebruiken, waarom niet? :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:56

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Hierbij alvast de hulp hoe je dit in kan stellen op een Mikrotik :)
Mattie112 in "Vodafone Thuis via Glasvezel"

(Is wel voor T-mobile thuis maar ach wie weet heb je er aan)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:52
Madcat schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:26:
ah cool, dat is duidelijker.

ander vraagje: hoe kan ik deze het beste aansluiten op de NT connector aansluiten.
kan dat met deze kabel?

[afbeelding]
Volgens mij wel. Ik heb bij de installatie van een Vigor router deze installatie handleiding gevolgd:
http://www.draytek.nl/fil...ing%20Vigor%202132FVn.pdf

De oorspronkelijke afdekkap heb ik 'leeggehaald' en daar bovenvermelde kabels in gestoken. Je gaat dus niet aan slag met de binnenkomende glasvezelkabel(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Niet online
Ah thanks, het SC koppelstukje is wat moeilijker te vinden op internet.

Waar kopen jullie dit soort zaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Madcat schreef op maandag 6 november 2017 @ 18:03:
Ah thanks, het SC koppelstukje is wat moeilijker te vinden op internet.

Waar kopen jullie dit soort zaken?
https://www.utp-kabel.nl/...89kzmTrIKJlEaAki4EALw_wcB

Pagina: 1