TP-Link router gekocht met 6ghz band?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 10:49
Ik heb altijd een Ziggo modem gehad van mijn ISP. Af en toe ervaar ik haperingen op het gebied van WiFi.
Heb dus besloten op mijn eigen router te kopen.

Vanaf nu heb ik het Ziggo modem in bridge modus staan & zelf een TP-Link apparaat aangeschaft.
Ik merk nu al dat mijn speedtests veel beter zijn. Nu moet ik even aankijken hoe de kwaliteit is.

Zowel de TP-link als mijn apparatuur thuis (laptop) ondersteund een 6ghz band.

Ik zat in mijn TP-link admin pagina te kijken en zie dat zowel 2,4ghz / 5ghz als 6 ghz aanstaan.
Wat nou voor mij de boel verward is dat je voor 6ghz een eigen SSID kan aanmaken.

Deze SSID is niet te zien in mijn WiFi lijst. De SSID kan ook hetzelfde zijn als de 2,4ghz / 5ghz SSID.

Wat is precies de bedoeling hiermee qua SSID ? Moet het dezelfde SSID hebben of juist niet?

[ Voor 7% gewijzigd door Atsiz op 23-03-2023 10:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-09 13:29

Louw Post

Cerenas

Ik zou ze inderdaad gewoon dezelfde SSID geven, tenzij je een specifieke reden hebt om het niet te doen. Je apparaten verbinden dan in de meeste gevallen met de verbinding met het beste signaal.

Omdat 6Ghz minder ver komt dan lagere signalen zoals 2,4Ghz en 5GHz zou je best kunnen zien dat apparaten die wat verder weg staan automatisch verbinden met bijv. 2,4Ghz, omdat het signaal daarvan verder komt en dus sterker is voor dat apparaat.

Een reden om aparte SSIDs te nemen is als je bijvoorbeeld apparaten op een bepaald signaal wil forceren. Dan stel je gewoon de SSID van dat signaal en wordt er niet automatisch verbonden met het beste signaal voor dat apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Louw Post schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:58:
Ik zou ze inderdaad gewoon dezelfde SSID geven, tenzij je een specifieke reden hebt om het niet te doen. Je apparaten verbinden dan in de meeste gevallen met de verbinding met het beste signaal.

Omdat 6Ghz minder ver komt dan lagere signalen zoals 2,4Ghz en 5GHz zou je best kunnen zien dat apparaten die wat verder weg staan automatisch verbinden met bijv. 2,4Ghz, omdat het signaal daarvan verder komt en dus sterker is voor dat apparaat.

Een reden om aparte SSIDs te nemen is als je bijvoorbeeld apparaten op een bepaald signaal wil forceren. Dan stel je gewoon de SSID van dat signaal en wordt er niet automatisch verbonden met het beste signaal voor dat apparaat.
Ahh nu snap ik het.
Maar waarom zie ik de 6ghz SSID niet als het een ander naam geef? In mijn wifi lijst op de Windows laptop.

Terwijl het volgens de fabriekant wel Wifi 6e ondersteund (de laptop dan).

Ik laat het nu dan zoals het is. Beide dezelfde SSID.

Ik ga me ook even verdiepen in de andere instellingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Atsiz op 23-03-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-09 13:29

Louw Post

Cerenas

Atsiz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:00:
[...]
Maar waarom zie ik de 6ghz SSID niet als het een ander naam geef? In mijn wifi lijst op de Windows laptop.
Dat weet ik niet zeker. Misschien dat de router opnieuw gestart moet worden bij wijzigingen? Heb zelf geen ervaring met TP-Link.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Dit topic deed me denken aan dit probleem:

Wifi 6E wordt niet gezien door adapter

Configureer je router, en -klinkt afgezaagd- maar een herstart van apparatuur doet vaak ook wonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
@Atsiz Heeft je laptop een Wifi 6E adapter? Indien niet, dan zie je ook geen 6 GHz SSID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
6 Ghz band of Wifi6 op de laptop ? Dat zijn 2 verschillende dingen.

Welke laptop en welke router heb je?

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 24-03-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Ernemmer schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:33:
6 Ghz band of Wifi6 op de laptop ? Dat zijn 2 verschillende dingen.

Welke laptop en welke router heb je?
Lenovo ThinkPad T16
&
TP-Link Archer AXE75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
Ietsje meer info aub. Welke T16 is het?

Draai je Windows 10 of 11? Windows 10 ondersteund namelijk geen Wifi 6E.

WPA 3 beveiliging ingeschakeld?

De Lenovo website zegt: "* WiFi 6E vereist Windows 11 Pro. De werking is afhankelijk van de ondersteuning van het besturingssysteem, routers/AP's/gateways die WiFi 6E ondersteunen, evenals de regionale wettelijke certificeringen en spectrumtoewijzing."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Masimo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:00:
Ietsje meer info aub. Welke T16 is het?

Draai je Windows 10 of 11? Windows 10 ondersteund namelijk geen Wifi 6E.

WPA 3 beveiliging ingeschakeld?

De Lenovo website zegt: "* WiFi 6E vereist Windows 11 Pro. De werking is afhankelijk van de ondersteuning van het besturingssysteem, routers/AP's/gateways die WiFi 6E ondersteunen, evenals de regionale wettelijke certificeringen en spectrumtoewijzing."
Lenovo Thinkpad T16 Gen 1 (Type 21BV, 21BW)
Windows 11 (up to date)
WPA 3 staat aan bij de 6ghz SSID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
nvm

[ Voor 97% gewijzigd door RCBL op 25-03-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ondertussen ben ik heel benieuwd wat een spectrum analyzer zou tonen in de 6GHz-band bij een van deze voorbeelden. Alleen jammer dat 6GHz-capable spectrum analyzers allesbehalve voor het oprapen liggen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1