Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Ben in het bezit van een Asus ROG Rapture GT-AXE11000
en een Nighthawk~ AX3000 WiFi 6E USB 3.0-adapter

Beiden zijn geschikt voor de Wifi 6E band. Helaas ziet mijn PC (de adapter) de SSID niet van de router en kan er derhalve ook geen verbinding gemaakt worden. Hier een plaatje van de algemene setting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYBTckAyfkMN5c941VO4rNEtJEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8aE3T77bV624rLgrcXjT6MiJ.png?f=fotoalbum_large

En hier 2 plaatjes van de uitgebreide setting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCjHlxqe5SD-iKOZxGzCOV9gA6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QJ9dyRnDXl94eDURSayCqSY2.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o50Yk8UKOBcbRthFrhbVuB6iZzA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/faqL40Wg6fhCAuCkwk1PnZX7.png?f=fotoalbum_large

Wat ik zelf al heb gedaan is het Inet afstruinen, echter zonder resultaat
Is er iets met de router settings van 6Ghz?

Ik gebruik de adapter omdat mijn mobo geen wifi onboard heeft. Verder is Windows 11 Pro volledig bijgewerkt.

Tips zijn welkom.. :)

[ Voor 5% gewijzigd door RCBL op 14-03-2023 10:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je 2,4 en 5 Ghz uitgezet?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Neen, hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:39
Hoe ver is de router van de pc? En hoeveel muren zitten er tussen?

6Ghz is snel, maar heeft een kort bereik. Mogelijk zit je te ver?

Als 2.4Ghz aan staat zou je die toch zeker moeten zien. Als die ook niet te zien is, zou ik het in de adapter/pc zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:13

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Jaaren terug had ik een telefoon die wel 5ghz Wifi aan kon, maar alleen op bepaalde kanalen. Ik zie dat je de kanaal selectie op auto hebt staan. Wellicht daar even mee experimenteren en/of checken of je adapter een dergelijke beperking heeft?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die hebben een ander SSID denk ik? Ik zou ook even met die Wifi 6 modus spelen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Even voor de goede orde

2.4Ghz, 5Ghz zijn gewoon up and running..Het gaat hier puur alleen om de 6Ghz.

De plaatjes laten alleen de 6Ghz settings zien. De ander van 2.4 en 5Ghz zijn niet relevant. Die werken gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
heggico schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:22:
Hoe ver is de router van de pc? En hoeveel muren zitten er tussen?

6Ghz is snel, maar heeft een kort bereik. Mogelijk zit je te ver?
Staat in de woonkamer op 3 meter..lijkt mij een afstand die moet kunnen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Kick deze nog even in de hoop dat er een tweaker is of dat er tweakers zijn die de gouden tip hebben.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
@RCBL Moet je 6 GHz wellicht inschakelen in je Netgear adapter? Ik weet dat je bijvoorbeeld bij intel wifi adapters de 6 GHz band specifiek moet inschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAJsXGqnR66d-UsxjfMq4OGHML8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RvEFLi4gG9PM9Mgp9N8la7uj.jpg?f=user_large

Verder nog: Zover ik weet vereist Wifi 6E dat je WPA3 beveiliging gebruikt. Ingeschakeld?

[ Voor 11% gewijzigd door Masimo op 12-03-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Masimo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:29:
@RCBL Moet je 6 GHz wellicht inschakelen in je Netgear adapter? Ik weet dat je bijvoorbeeld bij intel wifi adapters de 6 GHz band specifiek moet inschakelen.

Verder nog: Zover ik weet vereist Wifi 6E dat je WPA3 beveiliging gebruikt. Ingeschakeld?
Voor de zekerheid nog even nagekeken
6Ghz is ingeschakeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yl1dHTOn-40msew_Fj9Nzlxa87g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TdaF6a2snNVrkmgtWMSM3pfM.png?f=user_large

WPA3 is gebruikt.

Nu zat ik mij te bedenken dat ik de adapter via amazon.com heb besteld. Was nog niet verkrijgbaar in Nederland [inmiddels wel] En vraag mij nu af of ivm verschillende regels in de VS en Europa deze adapter niet geschikt is in Europa [ de 2,4 en 5Ghz doen het wel]? Verschillende frequenties?

Is daar nog wat over te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Bij 802.11ax/ac/n/abg ook 802.11ax gekozen?
Voorkeursband misschien instellen op 6 GHz?

Het Europese frequentiebereik voor Wifi 6E (5945-6425 MHz) ligt geheel binnen het Amerikaanse (5925-7125 MHz). Alleen als de adapter de hoge 6E frequenties zou kiezen, dan werkt het niet. Ik denk echter niet dat dat zo ingesteld zal zijn. Biedt Netgear een specifieke driver aan voor Europa?

[ Voor 7% gewijzigd door Masimo op 12-03-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Masimo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:47:
Bij 802.11ax/ac/n/abg ook 802.11ax gekozen?
Voorkeursband misschien instellen op 6 GHz?

Het Europese frequentiebereik voor Wifi 6E (5945-6425 MHz) ligt geheel binnen het Amerikaanse (5925-7125 MHz). Alleen als de adapter de hoge 6E frequenties zou kiezen, dan werkt het niet. Ik denk echter niet dat dat zo ingesteld zal zijn. Biedt Netgear een specifieke driver aan voor Europa?
Eerste twee vragen kan ik beantwoorden met Ja.. :)

Heb zowel de drivers van de US site als die van de Nederlandse site geprobeerd. Zijn allebei wat versie betreft indentiek....

Kom er niet uit zo..zal eens contact met Asus en Netgear opnemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Ik zie dat je adapter geen kanaalbreedte 160mhz ondersteund op de wifi6. Als je dat eens in je router aanpast, naar 20/40/80, zie je dan wel de SSID?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
dylan111111 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:09:
Ik zie dat je adapter geen kanaalbreedte 160mhz ondersteund op de wifi6. Als je dat eens in je router aanpast, naar 20/40/80, zie je dan wel de SSID?
Dank voor het meedenken.. :)

Helaas werkt dat aanpassen ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Op de Netgear website onderaan bij footnotes staat het volgende:

"banden zijn niet gelijktijdig, maar wisselen af, afhankelijk van de snelste snelheid die nodig is voor de aangesloten apparaten."

En ze vermelden dit:

"Detecteert automatisch de technologie van uw apparaat en maakt verbinding met de juiste band: 2,4 GHz, 5 GHz of 6 GHz"

Ik begrijp hieruit dat je verbinding maakt met maar 1 band tegelijk.
Als je alle andere apparaten loskoppelt en je verbindt alleen met je pc (met wifi6) zie je dan wel je SSID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
EverLast2002 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:20:
Op de Netgear website onderaan bij footnotes staat het volgende:

"banden zijn niet gelijktijdig, maar wisselen af, afhankelijk van de snelste snelheid die nodig is voor de aangesloten apparaten."

En ze vermelden dit:

"Detecteert automatisch de technologie van uw apparaat en maakt verbinding met de juiste band: 2,4 GHz, 5 GHz of 6 GHz"

Ik begrijp hieruit dat je verbinding maakt met maar 1 band tegelijk.
Als je alle andere apparaten loskoppelt en je verbindt alleen met je pc (met wifi6) zie je dan wel je SSID?
Dat laatste begrijp ik even niet. Het enige apparaat wat ik wil verbinden met de 6/6E is mijn pc en daar hangt de adapter aan..verder niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Nu online
RCBL schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:12:
[...]

Dat laatste begrijp ik even niet. Het enige apparaat wat ik wil verbinden met de 6/6E is mijn pc en daar hangt de adapter aan..verder niets
Ik denk dat er wordt bedoeld om een aparte 2.4Ghz, 5Ghz en 6Ghz SSID in te stellen in plaats van een SSID met alle drie de banden gecombineerd. Dit kan je als het goed is in de instellingen van je router vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
dylan111111 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:48:
[...]

Ik denk dat er wordt bedoeld om een aparte 2.4Ghz, 5Ghz en 6Ghz SSID in te stellen in plaats van een SSID met alle drie de banden gecombineerd. Dit kan je als het goed is in de instellingen van je router vinden.
Dat is zo, had ik al vermeld. Heb 3 verschillende SSID's waaronder die van de 6/6E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
Zet als experiment eens de 2.4 en 5 GHz uit in de Asus router. Puur om te kijken of ie dan wél verbinding wil maken. In dat geval geeft de adapter dan blijkbaar de voorkeur aan 5 GHz als er meerdere frequenties beschikbaar zijn. Zal wel AI-gestuurd zijn }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Masimo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:28:
Zet als experiment eens de 2.4 en 5 GHz uit in de Asus router. Puur om te kijken of ie dan wél verbinding wil maken. In dat geval geeft de adapter dan blijkbaar de voorkeur aan 5 GHz als er meerdere frequenties beschikbaar zijn. Zal wel AI-gestuurd zijn }:O
Haha..die laatste zin.. :)

Maar wat daarboven staat had ik al geprobeerd. Dan ziet de adapter geen SSID en is er ook geen verbinding te maken.

Heb ook niets om te kunnen controleren of de 6Ghz überhaupt in de ether is.. :? Het zou namelijk ook nog in de routersettings kunnen zitten. Standaardsetting van de router daar kom ik nog wel uit, maar de professionele settings daar kan ik niet echt heel veel mee. [zie plaatjes topicstart]

Denk dat ik er maar mee moet gaan leven. Baal alleen altijd als iets zou moeten werken ik het niet aan de praat krijg.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een Asus heeft vaak een hele makkelijke wizard.

Reset je router, en log daarna in op http://router.asus.com
Daar de wizard doorlopen en je router als Acces Point instellen, daar dan alleen 6E kiezen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 21:04
Als je wat beter opzoek zie je dat deze geen 6Ghz heeft.

https://rog.asus.com/be-n...re-gt-ax11000-model/spec/

Hier op tweakers.net vind je deze info ook: uitvoering: ASUS ROG Rapture GT-AX11000

Iedereen is hier blijkbaar antwoorden aan het geven voordat ze info hebben opgezocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyHWPNrFdvhFwm9rHiGVOhZ8mac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kq7bhVHRHcAKacNqhTLAdIKi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Dyckie op 14-03-2023 09:09 ]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Nu online
Dyckie schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:02:
Als je wat beter opzoek zie je dat deze geen 6Ghz heeft.

https://rog.asus.com/be-n...re-gt-ax11000-model/spec/

Hier op tweakers.net vind je deze info ook: uitvoering: ASUS ROG Rapture GT-AX11000

Iedereen is hier blijkbaar antwoorden aan het geven voordat ze info hebben opgezocht.

[Afbeelding]
Wifi 6 wordt aangeduid met de 802.11ax, je ziet dat beide 5G-1Hz en 5G-2Hz deze 802.11ax hebben met beide 20/40/80/160MHz.
Er is geen aparte SSID voor wifi 6, dat zit bij de 5Ghz SSID in simpel gezegd. @RCBL Wellicht is dit je issue/verwarring?
Edit, nvm, je moet wel een los ssid voor wifi 6 kunnen instellen

Ik lees hier dat wifi 6 en WPA3 combi niet lekker werkt, al geprobeerd met WPA2?

[ Voor 12% gewijzigd door dylan111111 op 14-03-2023 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
dylan111111 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:23:
[...]

Wifi 6 wordt aangeduid met de 802.11ax, je ziet dat beide 5G-1Hz en 5G-2Hz deze 802.11ax hebben met beide 20/40/80/160MHz.
Er is geen aparte SSID voor wifi 6, dat zit bij de 5Ghz SSID in simpel gezegd. @RCBL Wellicht is dit je issue/verwarring?
Edit, nvm, je moet wel een los ssid voor wifi 6 kunnen instellen

Ik lees hier dat wifi 6 en WPA3 combi niet lekker werkt, al geprobeerd met WPA2?
Wifi6 is niet gelijk aan 6ghz, Wifi6E is 6ghz. Big difference.

Ik denk dat Dyckie de oplossing gegeven heeft, ookal kan je in de UI 6ghz selecteren, blijkbaar kan deze router geen 6ghz zenden. Blijkbaar heb je deze nodig: uitvoering: ASUS ROG Rapture GT-AXE16000

[ Voor 4% gewijzigd door Tha Render_2 op 14-03-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Je hebt gelijk, maar het is echt de Asus ROG Rapture GT-AXE11000. Verkeerde copy/paste

Als het echt de AX11000 zou zijn, zou ik ook de 6/6E Ghz band niet kunnen instellen. [zie screenshots.

Maar ik pas het even aan.... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
dylan111111 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:23:
[...]

WPA2 of elk ander is niet bsb bij 6/6E..WPA3 is verplicht. Zit ook geen optie om het te wijzigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 22:24
In WiFi 6E zit een wat rare AP discovery die vooral in Europa wat problemen gaat opleveren. In veel situaties is het dan beter om óók 5Ghz aan te zetten binnen hetzelfde SSID. Heb je dat al eens geprobeerd?

Een paar weken geleden heb ik daar van Cisco een presentatie over gehad, maar helaas ben ik de details vergeten. Onderstaand artikel gaat wel kort in op hoe het werkt, en ook daar wordt gezegd dat het aanzetten van 5GHz een optie is.

https://www.extremenetwor...to-ap-discovery-in-6-ghz/

[ Voor 28% gewijzigd door MagicTempest op 14-03-2023 11:10 ]

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
En wat zegt het 6ghz led lampje op de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
MagicTempest schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:09:
In WiFi 6E zit een wat rare AP discovery die vooral in Europa wat problemen gaat opleveren. In veel situaties is het dan beter om óók 5Ghz aan te zetten binnen hetzelfde SSID. Heb je dat al eens geprobeerd?
Had in deze draad al aangegeven dat de 2,4 en 5Ghz aan staat en ook getest met uitzetten. Geen SSID voor de 6/6E zichtbaar. Dus de tip is welkom, maar al gedaan...Ook een gemeenschappelijke SSID voor alle drie de frequenties gebruikt. Er wordt dan verbonden met 5Ghz met protocol Wifi6 en niet met de Frequentie 6/6EGhz

[ Voor 13% gewijzigd door RCBL op 14-03-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Tha Render_2 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:17:
En wat zegt het 6ghz led lampje op de router?
Het zegt niets.. :) Maar het brandt wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Dan heb ik een en ander verkeerd gelezen of begrepen. Ik dacht dat je 2.4 en 5GHz alleen voor de andere SSIDs aan had staan en dat je 6E SSID alleen op 6GHz stond. Excuus daarvoor.

Wel heb ik nog steeds het vermoeden dat het te maken heeft met de AP discovery settings. Misschien kun je die (het controlekanaal) eens van auto afhalen en een ander kanaal selecteren voor de discovery?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
MagicTempest schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:47:
Dan heb ik een en ander verkeerd gelezen of begrepen. Ik dacht dat je 2.4 en 5GHz alleen voor de andere SSIDs aan had staan en dat je 6E SSID alleen op 6GHz stond. Excuus daarvoor.

Wel heb ik nog steeds het vermoeden dat het te maken heeft met de AP discovery settings. Misschien kun je die (het controlekanaal) eens van auto afhalen en een ander kanaal selecteren voor de discovery?
Geen probleem hoor..ik lees ook wel eens over iets heen, maar ik heb 6 controle channels tbs [5,21,37,53,69 en 85] Allemaal gecontroleerd. Helaas. Je zal wel denken wat doet ie dat snel, maar mijn routersettings staan open dus ik kan meteen na de tips aan de gang.. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:36
heb je al iets geprobeerd met een ssid scanner met 6ghz ondersteuning?

https://www.accessagility.com/wifi-scanner-windows

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MagicTempest schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:09:

Een paar weken geleden heb ik daar van Cisco een presentatie over gehad, maar helaas ben ik de details vergeten. Onderstaand artikel gaat wel kort in op hoe het werkt, en ook daar wordt gezegd dat het aanzetten van 5GHz een optie is.

https://www.extremenetwor...to-ap-discovery-in-6-ghz/
Erg interessante link (y)

Sowieso is de volgende in die reeks ook relevant hiervoor:
https://www.extremenetwor...il-to-6-ghz-ap-discovery/

Ik zie niet zo snel waarom die AP discovery in EU specifiek problemen gaat geven. Wel dat het totaal anders werkt en zwaar leunt op 802.11k en v support van de client, of inderdaad van het nieuwe (en vast nog niet breed/consequent ondersteunde FILS frames.

Eens dat 5GHz aanzetten zou moeten kunnen helpen - maar alleen als dus multi-BSSID in de beacons ondersteund wordt - en op de client. Vermoeden is dat dat op minimaal een van de twee mis gaat.
laurens0619 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:01:

Uitdaging is dus dat scannen behoorlijk anders gaat in 6GHz - maar als ik dat link lees snappen de makers van Access Agility het in ieder geval goed:
https://www.accessagility...erything-you-need-to-know

Valt allicht te proberen, maar staat en valt waarschijnlijk nog steeds op wat AP en NIC hardware kunnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:17:
[...]

Uitdaging is dus dat scannen behoorlijk anders gaat in 6GHz - maar als ik dat link lees snappen de makers van Access Agility het in ieder geval goed:

Valt allicht te proberen, maar staat en valt waarschijnlijk nog steeds op wat AP en NIC hardware kunnen.
Uiteraard heb ik die software even geïnstalleerd... ;)

Resultaat het screenshot. De SSID's die je ziet laat ik staan want daar kan men toch niets mee.
En inderdaad, ook de scanner ziet de 6/6E niet. Dan rest dus de vraag? Ligt dat nu aan de de router of aan de adapter. Als de router wel uitzend echter de adapter ziet m niet, dan ben je klaar. Zend de router m niet uit, dan ben je ook klaar. Zal dus wat mij betreft in de routersetting zitten..Maar waar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-6bOaJrV-wbChDdJ1sOBYLQhrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSyPTf66MTGSb6Ez2Hu5A0ol.jpg?f=fotoalbum_large

De Rapture ben ik dus.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:01:

Dank voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
dion_b schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:17:
[...]

Erg interessante link (y)

Sowieso is de volgende in die reeks ook relevant hiervoor:
https://www.extremenetwor...il-to-6-ghz-ap-discovery/

Ik zie niet zo snel waarom die AP discovery in EU specifiek problemen gaat geven. Wel dat het totaal anders werkt en zwaar leunt op 802.11k en v support van de client, of inderdaad van het nieuwe (en vast nog niet breed/consequent ondersteunde FILS frames.

Eens dat 5GHz aanzetten zou moeten kunnen helpen - maar alleen als dus multi-BSSID in de beacons ondersteund wordt - en op de client. Vermoeden is dat dat op minimaal een van de twee mis gaat.

[...]

Wat ik me er nog van kan herinneren is het omdat de standaard in Europa is dat we over het algemeen 40MHz kanalen gebruiken en dat een deel van die kanalen dus geen beacons hebben. Dat is natuurlijk vooral een enterprise probleem, en met de inroductie van 6GHz heb je natuurlijk wel wat meer ruimte voor 80MHz kanalen. Dat zou kunnen betekenen dat de trend zich gaat verschuiven naar 80 MHz kanalen in Europa, of dat er een optie komt om niet elk 4e 20MHz kanaal, maar om de 20MHz een beacon te sturen.

Dat is meteen ook weer een potentiële oplossing. Zet de kanaalbreedte eens vast op 80MHz als het AP dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
MagicTempest schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:01:
[...]

Dat is meteen ook weer een potentiële oplossing. Zet de kanaalbreedte eens vast op 80MHz als het AP dat kan.
Ook dat heb ik geprobeerd. 20,40,80 en 160 solo. Niet het gewenste effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:36
Tja met 2 apparaten zit je dan wel beetje vast, heb je geen 3e apparaat met wifi6 support?

Laatste idee wat ik had was je pc als accesspoint instellen op de 6ghz en je asus instellen als repeater en dan kijken of die het 6ghz signaal ziet.

Maar het is handiger als je gewoon nog een 6ghz apparaat kunt regelen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MagicTempest schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:01:
[...]

Wat ik me er nog van kan herinneren is het omdat de standaard in Europa is dat we over het algemeen 40MHz kanalen gebruiken en dat een deel van die kanalen dus geen beacons hebben. Dat is natuurlijk vooral een enterprise probleem, en met de inroductie van 6GHz heb je natuurlijk wel wat meer ruimte voor 80MHz kanalen. Dat zou kunnen betekenen dat de trend zich gaat verschuiven naar 80 MHz kanalen in Europa, of dat er een optie komt om niet elk 4e 20MHz kanaal, maar om de 20MHz een beacon te sturen.
40MHz in enterprise deployments is redelijk standaard - EU en US, dus dat onderscheid volg ik alsnog niet. Dat van de beacons is duidelijk, maar goed, passief beacon luisteren is maar een van de vier manieren van detectie voor 6GHz, en zolang minstens een van de rest fatsoenljik werkt niet nodig. Wel een redelijke 'mits' zoals we hier mogelijk zien.
Dat is dan in ieder geval een manier om uit te sluiten of dit het probleem is - zo te zien niet.

Ik zou hier toch echt een derde device willen zien met 6GHz support (AP of client, maakt niet uit) om uit te sluiten welk van de twee hier problematisch is/doet. Onderbuik zegt AP, maar met huidige stand van zaken komen we niet verder dan onderbuik. Ja, of spectrum analyzer, maar dan moet je ook eentje met 6GHz support vinden. Die zijn schaars en met enkele uitzondering ook ranzig duur.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:08:
[...]

Ik zou hier toch echt een derde device willen zien met 6GHz support (AP of client, maakt niet uit) om uit te sluiten welk van de twee hier problematisch is/doet. Onderbuik zegt AP, maar met huidige stand van zaken komen we niet verder dan onderbuik. Ja, of spectrum analyzer, maar dan moet je ook eentje met 6GHz support vinden. Die zijn schaars en met enkele uitzondering ook ranzig duur.
Ja, een derde device om te testen zou een mooie optie zijn. .. :) Vooralsnog zit dat er niet in

Ik gooi nu voorlopig de handschoen in de ring..

Allen dank voor het meedenken. Mocht het nog een keer lukken dan laat ik het weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 24-09 18:58
En als je het netwerk handmatig toevoegt? Dus niet opzoekt in de lijst, maar bij "Bekende netwerken beheren" --> netwerk toevoegen? :)
Pagina: 1