Patchkabels "kapot" na 9 jaar?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Gaan patchkabels na jaren "vanzelf" kapot? Zo ja, waar bestel ik goede kwaliteit exemplaren van 50cm die het wel 10+ jaar uithouden?

Er hangt hier dus sinds een jaar of 9 een patchkast met 2 switches (Zyxel GS1910-24 & HP ProCurve 1410-24G) en 2 patchpanels. Bijna alle aansluitingen zitten op de Zyxel, slechts een handje vol op de HP. Patchpanel-poorten en switch zijn verbonden met patchkabels van 50cm.

Het heeft dus zo'n 9 jaar goed gewerkt, tot ik de laatste tijd met enig regelmaat packet loss heb. Net ging ik dus kijken in de patchkast en toen bleek dat bij veel aansluitingen op de Zyxel de verbinding verbreekt of teruggaat naar 100mbit/s als ik de patchkabel beweeg aan de kant v/d switch :o

Als ik dezelfde patchkabel op de HP aansluit is het probleem veel minder, pas bij heel vaak/ruw bewegen gaat de verbinding er ook even uit. De patchkabel tussen panel en Zyxel vervangen door een willekeurige netwerkkabel en ik kan hem bewegen wat ik wil zonder dat de verbinding wegvalt.

De patchkabels zijn echter niet gebroken, met een tester die op continuïteit test zijn geen breuken te zien.

Op basis daarvan kan ik uitsluiten dat de poorten van de Zyxel allemaal slecht contact maken en het probleem dus in de patchkabels zit? Of kan het probleem ook de combinatie van specifiek deze patchkabels en deze switch zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Goede patchkabels zijn van Nexans, InLine, Startech, Equip. Zelfs Digitus is prima spul.

Wat gebruik je nu, staat er iets op de mantel gedrukt, foto? :)

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 22-03-2023 22:21 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Van de genoemde merken lijken voornamelijk rollen te koop die je nog zelf moet knijpen (30 stuks maal 2 stekkers). Bij pre-fab lijkt vaak geen merk vermeld tenzij het bijv. een speciale CAT7 sFTP is van 7 euro p/s :P

Het is zooi van Gembird wat er nu aan zit :X

Toch is het ergens wel gek, dat ze dit probleem opeens hebben na zoveel jaren probleemloos zijn. En ook alleen i.c.m. de Zyxel switch. Zullen de poorten van deze Zyxel ook van mindere kwaliteit zijn dan die van de HP waardoor het i.c.m. matige kabels niet meer werkt na 9 jaar?

"26AWG Gembird 491M" staat er op de huidige:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MPwMKkZl.jpg

Edit: een goede patchkabel van 0,5m hóórt dus 6-7 euro per stuk te kosten? :o
Edit2: Digitus hebben ze wel in de beurt en niet duur: https://www.informatique....l-cat-5e-u-utp-0-5-m.html
Equip hebben ze ook, maar meteen 4x duurder per stuk...

[ Voor 37% gewijzigd door Josefien op 22-03-2023 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:34

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als ik zoek op 26AWG Gembird 491M kom ik op CCA (coper clad aluminium) kabels uit en dat kan goed verklaren, waarom ze nu storing geven. Dan heb je het een mooie tijd uitgehouden met deze budget kabels :)

Als je nieuwe neemt, kijk dan of het een CU (een koper kern). Cat 6 of Cat5e moet voldoen, ligt eraan of je nog snellere apparatuur dan 1gbit wil gebruiken in de toekomst.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:51
tweakduke schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:55:
Als ik zoek op 26AWG Gembird 491M kom ik op CCA (coper clad aluminium) kabels uit en dat kan goed verklaren, waarom ze nu storing geven. Dan heb je het een mooie tijd uitgehouden met deze budget kabels :)

Als je nieuwe neemt, kijk dan of het een CU (een koper kern). Cat 6 of Cat5e moet voldoen, ligt eraan of je nog snellere apparatuur dan 1gbit wil gebruiken in de toekomst.
CCA is echt geen probleem bij kabels van 50cm. Dat is echt nonsens.
Uiteraard heeft koper altijd de voorkeur als je ze kan vinden en dat wil betalen.

Gembird is overigens ook geen knakenmerk. Die maken best redelijk spul voor wat je ervoor betaalt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
@Josefien een goede patchkabel van die lengte hoeft niet meer te kosten dan 2 euro: https://www.utp-kabel.nl/...abels-koper/filter/0_50m/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb het idee dat het nu voornamelijk de connectoren zijn die storing geven i.p.v. het materiaal, want de verbinding valt weg zodra ik eraan zit. En dan vooral i.c.m. de Zyxel switch.

De connectoren van de huidige kabels zijn wel koperkleurig. Zou het niet slecht zichtbare corrosie kunnen zijn? Want aan de stekker zitten geen veertjes die kunnen verslappen.

Dit is voor het eerst dat ik zoiets meemaak. Meestal zijn het de aders die gebroken zijn bij dit soort klachten.

Gembird van tegenwoordig valt misschien mee. Terug in 2007 of zo had ik eens toetsenborden en muizen van Gembird gezien die letterlijk onbruikbaar waren. Toetsen die alleen reageerden bij heel hard indrukken en muizen die een trillende cursor opleverden.
Drardollan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:04:
@Josefien een goede patchkabel van die lengte hoeft niet meer te kosten dan 2 euro: https://www.utp-kabel.nl/...abels-koper/filter/0_50m/
Ik zag die exemplaren, maar wist niet of ze goed waren omdat er geen merk bij stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:52
Alles kan stuk.. Maar goed, als je twijfelt over de kabels, vervang alles gewoon meteen. Kost de wereld niet en een zorg minder.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Josefien schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:28:
Ik zag die exemplaren, maar wist niet of ze goed waren omdat er geen merk bij stond.
Aan de datasheet en typenummers te zien is dat Danicom. ;)

Heb hier alle patchkabels van ACT, ook niet al te duur.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Josefien schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:28:
Ik heb het idee dat het nu voornamelijk de connectoren zijn die storing geven i.p.v. het materiaal, want de verbinding valt weg zodra ik eraan zit. En dan vooral i.c.m. de Zyxel switch.

De connectoren van de huidige kabels zijn wel koperkleurig. Zou het niet slecht zichtbare corrosie kunnen zijn? Want aan de stekker zitten geen veertjes die kunnen verslappen.

Dit is voor het eerst dat ik zoiets meemaak. Meestal zijn het de aders die gebroken zijn bij dit soort klachten.

Gembird van tegenwoordig valt misschien mee. Terug in 2007 of zo had ik eens toetsenborden en muizen van Gembird gezien die letterlijk onbruikbaar waren. Toetsen die alleen reageerden bij heel hard indrukken en muizen die een trillende cursor opleverden.
Zitten deze kabels al jaren ingestoken, of worden ze dagelijks/wekelijks verplaatst?

Ik heb een tijdje geleden een stuk of 40 van die 10 centimeter patch kabeltjes besteld, waren iets van 50 cent per stuk en perfect om tussen een switch en patchkast te plaatsen, maar die hoef je geen 100x te hergebruiken want dat overleven de stekkers niet.

Over het algemeen is een goedkope patchkabel betrouwbaarder dan wanneer je zelf stekkers gaat knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Deze kabels zaten er al jaren, in de 9 jaar zijn ze nooit los geweest.

Inmiddels heb ik de kabels waar Drardollan naar linkte besteld. Toch weer €60,- voor 34 stuks :/ Ik hoop dat daarmee het probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Kan je ze er niet 30x in en uit steken om de corrosie op de stekker weg te slijten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:13
Je hebt nieuwe besteld dus focus om met de bestaande verder op te lossen is er niet, prima.
Toch vraag ik mij om je vraag te beantwoorden toch dingen af die hier niet voorbij zijn gekomen. Wat de omgeving waar deze kast staat? Type locatie?

Er zullen omgevingsfactoren spelen dat zorgt voor problemen na x periode. Ik kan mij bijv voorstellen dat als de kast in direct zonlicht of warmte kan staan dat dit invloed heeft op (eindelijk) het materiaal. Maar bijv ook of de kast in een schuur staat of zelfs kantoorruimte van bijv een autogarage, fabriek of denk aan stallen in een veehouderij; er kan dan stofdelen ophopen op connectoren. Zit er een deur in de patchkast, e.d. Ook zie ik vaak patchkasten waarbij de patchkabels tegen de deur aan zitten. Dat zorgt ook voor de nodige spanning en werking bij het open- en dichtdoen van de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:26
Kabels 'slijten' niet. Door corrosie (roest/oxidatie) kan de verbinding van de connector aan de kabel en in de switch wel achteruit gaan. En de switch zelf kan ook gevoeliger worden voor fouten als componenten verouderen, met name condensatoren in de voeding.

Het kan dus zijn dat vervangen van de kabels het probleem oplost (corrosie weg), maar het kan dus ook zijn dat het niet helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De kast staat binnenshuis, in de hal. Hij wordt dus niet vochtig en ziet ook geen direct zonlicht. De deur ervan staat dicht en gaat misschien maar eens in het jaar open. De patchkabels raken de deur niet, zijn naar de zijkanten toe vastgebonden.

Corrosie lijkt me het meest logische, maar ook erg vreemd, het lijkt geen veelvoorkomende probleem te zijn. Misschien kan 30x in/uit steken de corrosie weggaan, maar het zijn er 31 stuks...

Ik had wel even getwijfeld over contactspray, maar dat laat een vettig laagje achter, ik lees nergens dat het in netwerkaansluitingen wordt gebruikt dus dat zal vast niet handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:25
Drardollan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:03:
[...]

CCA is echt geen probleem bij kabels van 50cm. Dat is echt nonsens.
Uiteraard heeft koper altijd de voorkeur als je ze kan vinden en dat wil betalen.

Gembird is overigens ook geen knakenmerk. Die maken best redelijk spul voor wat je ervoor betaalt.
In den beginne niet. Maar er zijn redenen waarom je metalen niet zomaar (langdurig) tegen elkaar mag houden.

Roodkoper en aluminium combineren in CV installaties is bijvoorbeeld ook not done. Op de korte termijn merk je er niets van maar op de lange termijn kan dit lekkages veroorzaken.

Zo ook met CCA kabels. De aluminium ader zit wel tegen een koperen pen in de connector aan geknepen. Na jaren kan hierdoor een overgangsweerstand tussen de ader en de koperen pen in de connector ontstaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
rdfeij schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:22:
[...]

In den beginne niet. Maar er zijn redenen waarom je metalen niet zomaar (langdurig) tegen elkaar mag houden.

Roodkoper en aluminium combineren in CV installaties is bijvoorbeeld ook not done. Op de korte termijn merk je er niets van maar op de lange termijn kan dit lekkages veroorzaken.

Zo ook met CCA kabels. De aluminium ader zit wel tegen een koperen pen in de connector aan geknepen. Na jaren kan hierdoor een overgangsweerstand tussen de ader en de koperen pen in de connector ontstaan zijn.
Ik ken de theorie, maar ik ben benieuwd wie hier daadwerkelijk in de praktijk ooit een probleem mee heeft gehad bij kabels van dergelijke lengtes. Ik denk dat er niemand te vinden is. En dan nog zou het wel heel bijzonder zijn als er 30 kabels na precies 9 jaar allemaal kapot gaan.

Als je praat over 10 meter en langer, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk. En het is ook altijd goed om koper te kopen ipv CCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:25
Drardollan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:52:
[...]

Ik ken de theorie, maar ik ben benieuwd wie hier daadwerkelijk in de praktijk ooit een probleem mee heeft gehad bij kabels van dergelijke lengtes. Ik denk dat er niemand te vinden is. En dan nog zou het wel heel bijzonder zijn als er 30 kabels na precies 9 jaar allemaal kapot gaan.

Als je praat over 10 meter en langer, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk. En het is ook altijd goed om koper te kopen ipv CCA.
De lengte heeft hier niets mee te maken omdat het misgaat in de connectoren. En ja bij gelijke materialen die gelijktijdig geplaatst worden en die onder dezelfde omstandigheden (in de patchkast) zitten gaat het verloop /storingsopbouw dus ook op exact dezelfde tijd.
De gevolgen op langere lengten hebben weer met andere natuurkundige fenomenen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:25

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Bij high condensed patch panels gebruiken wij veel unifi patch kabels. Scheelt een hoop ruimte/klooien en ziet er erg strak uit. Het enige nadeel is dat ze niet snagless zijn, bij langere kabels is dat wel een pre voor mij.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 23-03-2023 13:15 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 23:33
@Drardollan
Ik heb wel meegemaakt dat de crimp van een RJ45 connector (3-prong staggered) op een CAT5e CCA kabel (solid) het begaf. Kabel vervolgens getest en enkele aders gaven geen verbinding meer. Waar dit precies aan lag is mij niet duidelijk, slecht contact, corrosie of aderbreuk etc. Het zou ook nog kunnen dat dit door beweging is gekomen over een aantal jaren. Nieuwe stekkers eraan gemaakt en alles test en werkt weer goed, een jaar later was het weer mis en heb ik de kabel in zijn geheel vervangen door CU. Sindsdien geen klachten meer gehad, het gaat nu al jaren goed :). De kabel was dus wel goed, maar het ging fout bij de stekkers (je hoort eigenlijk ook geen stekkers op solid kabel te knijpen).

Ik denk niet dat dit het probleem is bij @Josefien. Ze geeft immers aan dat de kabels wel goed meten. Bij het bewegen van de connector moet hij tijdens het testen op continuïteit ook een breuk laten zien. Ik gok dat hij slecht contact maakt op de veercontacten in de switch en/of patchpanel. Mogelijk ook door corrosie tussen verschillende materialen :). Ik heb opgemerkt dat het materiaal van de contacten in een RJ45 stekker ook niet altijd gelijk is, soms is het magnetisch en soms niet. Normaliter zou het Phosphor bronze zijn met een nikkel plating en vervolgens goud verguld. Your mileage may vary zullen we maar zeggen ;).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:13

Sharky

Skamn Dippy!

Zeker wel. Onder temperatuursinvloeden kan de karakteristiek van CCA enigszins veranderen en na verloop van tijd worden ze meer en meer broos. Beweging kan dan problemen veroorzaken, precies wat TS ervaart. Koper is flexibeler en duurzamer. Na het termineren wordt het aluminium blootgesteld aan de atmosfeer waardoor het gaat oxideren en de geleidbaarheid vermindert. Verder is CCA erg ongeschikt voor POE door de slechtere geleiding dan koper. Er is een goede reden dat CCA in geen enkel normering is opgenomen en koper wel.

edit:
In 2012 is er al een flink topic aan gewijd: Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

[ Voor 8% gewijzigd door Sharky op 23-03-2023 13:29 ]

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:28
CCA heeft een aluminium laag en aluminium oxide is niet geleidend.
Rj45's maken in tegenstelling tot LSA(die snijd in) enkel oppervlakte contact en als het aluminium in de loop der jaren gaat oxideren krijg je dus dit soort problemen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josefien
De problemen zijn vooralsnog verholpen met de nieuwe kabels :) Geen verbroken verbindingen meer met bewegen v/d kabels en geen packet loss.

Als het corrosie was hoop ik dat het niet terug gaat komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:03
Interessant topic. Onlangs heb ik een 24-Ports Ubiquiti switch opgehangen. Alle aansluitingen zitten aan de rechterzijde terwijl m’n patchpanel over de gehele breedte aansluitingen heeft.

Tijdelijk heb ik zelf even wat patchkabels gemaakt op goede lengte (met aparte RJ45 stekkertjes die ook op solid kabels kunnen), maar is zelf maken ook aan te raden?

Als je de kabels veel omzet niet, maar als ze in principe niet worden verplaatst?

Ik heb ook wat Ubiquiti kabels. Voordeel is dat die erg strak en dun zijn en buigbare connectorstukjes hebben. Nadeel is dat je voor patchkabels op 10 of 30 centimeter uitkomt.

Ik ga ook eens kijken naar de merken genoemd in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:28
Zelf patchkabels maken is nooit een goed idee.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:12

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Een beetje mosterd na de maaltijd maar zoals velen al hebben gezegd: patchkabels kunnen onder omstandigheden zeker wel slijten. Waarom denk je dat de temperatuur en luchtvochtigheid in een datacentrum constant moet zijn en gemonitord word? Spoiler alert, niet alleen voor de apparatuur in het rack ;)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Pagina: 1