Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Omvormer aansturing verbruiker ipv terugsturen naar het net

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yofatim
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16-10-2024
Hallo,
Ik heb een Goodwe omvormer.ipv energie terug te sturen naar het net zou ik liever een elektrische boiler willen aansturen om water op te warmen.
Weet iemand of en hoe het kan?
Grtz.

Alle reacties

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-11 20:05
De boiler aanzetten op het moment dat de zon schijnt?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-11 19:30

Sebazzz

3dp

Goodwe heeft geen uitgaande poort die hij kan kortsluiten om tegen een warmtepompboiler aan te geven dat ie moet verhitten. Ik zit te kijken of ik voor mijn toekomstige boiler iets met Home Assistant kan doen met Heistamon.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
21ct teruglevering derven is in de meeste gevallen duurder dan gas kopen.

COP1 elektrisch verwarmen veroorzaakt dubbel het gasverbruik in een centrale als dat je het water met CV had verwarmd... Dus maatschappelijk ongewenst.

Dus niet doen tenzij je geen warm water uit de CV ketel kan maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 21-03-2023 19:10 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:28
Met slimme stekkers van HomeWizard kun je, als je een abonnementje neemt, zonnetaken aanmaken. Daarmee kun je doen wat jij wil, maar je zult wel rekening moeten houden met het door de boiler opgenomen vermogen.

@Ronald dit kan toch geen kwaad als die elektrische boiler nu toch al aanwezig is, en er opwek genoeg is om die boiler direct op de zon te laten schakelen?

[ Voor 28% gewijzigd door Gramser op 21-03-2023 19:12 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Gramser schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:10:
@Ronald dit kan toch geen kwaad als die elektrische boiler nu toch al aanwezig is, en er opwek genoeg is om die boiler direct op de zon te laten schakelen?
het is letterlijk zonde van je geld en onnodig. het is beter die energie te sturen naar een plek waar het nodig is.

die boiler moet natuurlijk asap een warmtepompboiler worden.... O-)

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 21-03-2023 19:15 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Gramser
Onnodig vanuit welk / wiens oogpunt? Er is toch wat voor te zeggen om zelf opgewekte energie direct in te zetten, in plaats van die boiler op zonloze momenten in te zetten?

Ik maak vast ergens een denkfout dus jullie moeten me even helpen, als TS daar geen bezwaar tegen heeft. Ik durf al bijna de vaatwasser niet aan te zetten als de zon schijnt nu 🤭

[ Voor 12% gewijzigd door Gramser op 21-03-2023 19:18 ]

• Ronald
@Gramser Hoeveel minuten in het jaar hebben we in de maatschappij daadwerkelijk duurzame energie over?

Nee dit kan op maatschappelijk niveau absoluut kwaad.... En ja voor elke m² gas bespaard met deze onzin veroorzaakt de TS dus 2m³ gas verbruik in een centrale... Zou naar mijn mening letterlijk verboden moeten zijn.

En dan wordt de TS er mogelijk financieel niet beter van... zou letterlijk belachelijk zijn :D

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 21-03-2023 19:20 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• flippy
  • Niet online

flippy

Gramser schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:17:
Onnodig vanuit welk / wiens oogpunt? Er is toch wat voor te zeggen om zelf opgewekte energie direct in te zetten, in plaats van die boiler op zonloze momenten in te zetten?

Ik maak vast ergens een denkfout dus jullie moeten me even helpen, als TS daar geen bezwaar tegen heeft.
jij hebt die energie niet nodig want je bent het gewoon aan het opbranden in water. die energie kan beter gebruikt worden in de koelkast van de buren of een machine op het industrieterrein. elke kW die je exporteert naar het net is weer een centrale die 1kW minder gas hoeft te verbranden.

energie "overhebben" is niet een ding wat bestaat ondanks de pogingen door de vele mensen die overduidelijk geen idee hebben hoe het energienet werkt en maar wat "Groens" roepen voor aandacht in de hoop dat niemand erachter komt dat het een berg onzin is.

en dan nog zou het beter zijn om die energie op te slaan in een accu en savonds te gebruiken ipv het opbranden in een tank met water.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 21-03-2023 19:23 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Gramser
Bijt m’n kop er niet af, ik probeer het te begrijpen. Zeg je nu eigenlijk dat alles dat je zelf niet direct gebruikt het beste naar het net geëxporteerd kan worden voor mensen die geen panelen hebben zodat zij dat kunnen gebruiken? Maar dat zou dan toch betekenen dat TS op een ander moment die energie om z’n boiler op te warmen wel weer aan het net moet onttrekken? Per saldo is dat dan toch hetzelfde?

Of zit het hem er meer in dat hij er een heel vat water mee verwarmt dat vervolgens voor een groot deel zinloos afkoelt als hij het niet direct gebruikt?

Ik maak vast ergens een denkfout. Los van dat die boiler eigenlijk een WPB moet worden dan hè 😄

[ Voor 13% gewijzigd door Gramser op 21-03-2023 19:31 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-11 19:30

Sebazzz

3dp

Het is complexer dan dat. Als het lokale netvoltage te hoog wordt, verbruik je liever zelf de energie. En zodra de salderingsregeling is afgelopen, dan natuurlijk ook.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Ronald
@Gramser Verreweg de meeste woningen hebben een gas CV ketel die uit 1m³ gas richting 8kWh warmte in water kan proppen.
Een elektriciteitscentrale maakt maar 4kWh per m³ gas.

Door het niet terugleveren is er dus minder duurzame stroom beschikbaar - waar we eigenlijk permanent een tekort aan hebben. Dus iemand gaat zijn stroom uit de gascentrale halen in plaats van de panelen van TS

De enige reden dat het bijna acceptabel is als de TS geen CV ketel heeft... maar dan doet hij of zij er verstandig aan een WPB te kopen die hem/haar geld zal besparen. Die dan aansturen met het warmtecontact is niet erg want efficiënter dan direct gas.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Gramser schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:29:
Bijt m’n kop er niet af, ik probeer het te begrijpen. Zeg je nu eigenlijk dat alles dat je zelf niet direct gebruikt het beste naar het net geëxporteerd kan worden voor mensen die geen panelen hebben zodat zij dat kunnen gebruiken? Maar dat zou dan toch betekenen dat TS op een ander moment die energie om z’n boiler op te warmen wel weer aan het net moet onttrekken? Per saldo is dat dan toch hetzelfde?

Of zit het hem er meer in dat hij er een heel vat water mee verwarmt dat vervolgens voor een groot deel zinloos afkoelt als hij het niet direct gebruikt?

Ik maak vast ergens een denkfout. Los van dat die boiler eigenlijk een WPB moet worden dan hè 😄
Heb je wel eens gekeken waar gemiddeld een groot gedeelte van onze stroom vandaan komt?

https://transparency.ents...dateTime=21.03.2023+00:00|CET|DAYTIMERANGE&dateTime.endDateTime=21.03.2023+00:00|CET|DAYTIMERANGE&area.values=CTY|10YNL----------L!BZN|10YNL----------L&productionType.values=B01&productionType.values=B02&productionType.values=B03&productionType.values=B04&productionType.values=B05&productionType.values=B06&productionType.values=B07&productionType.values=B08&productionType.values=B09&productionType.values=B10&productionType.values=B11&productionType.values=B12&productionType.values=B13&productionType.values=B14&productionType.values=B20&productionType.values=B15&productionType.values=B16&productionType.values=B17&productionType.values=B18&productionType.values=B19&dateTime.timezone=CET_CEST&dateTime.timezone_input=CET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)

Zelfs tijdens een recentelijke overproductie van stroom en wind ( en de stroomprijs naar nul ging), was het ook nog gas en kolen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12X4xjuSI6XAv4qRjyfVByRUDAE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fQpNVZWqXU1GOhpEYSu1UVEW.png?f=fotoalbum_large

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Gramser
Ronald schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:37:
@Gramser Verreweg de meeste woningen hebben een gas CV ketel die uit 1m³ gas richting 8kWh warmte in water kan proppen.
Een elektriciteitscentrale maakt maar 4kWh per m³ gas.

Door het niet terugleveren is er dus minder duurzame stroom beschikbaar - waar we eigenlijk permanent een tekort aan hebben. Dus iemand gaat zijn stroom uit de gascentrale halen in plaats van de panelen van TS

De enige reden dat het bijna acceptabel is als de TS geen CV ketel heeft... maar dan doet hij of zij er verstandig aan een WPB te kopen die hem/haar geld zal besparen. Die dan aansturen met het warmtecontact is niet erg want efficiënter dan direct gas.
Dit snap ik. Dankjewel. Ik liet de aanwezige gasketel buiten beschouwing. Maar hoe kijken jullie dan aan tegen de alom aanwezige kokendwaterkranen? Is dat anders dan het gebruik van een waterkoker? Beide COP1, maar bij de ene gebruik je het water wrslk direct en de andere houdt het een tijdje warm.

Ik dwaal af, nogmaals sorry TS. Maar je krijgt wel uitgebreide overwegingen bij je vraag :+

• Ronald
@Gramser kokend water kraan is lastig te bepalen. Met CV heb je daar relatief veel verlies in de aanvoerleiding door kleine porties warm water. Kokend water kraan door veel betere isolatie overigens altijd beter dan close-in.

Waterkoker heeft geen standverlies dus die wint het van de kraan...

Maar het verbruik van een keukenkraan is maar een klein deel van de SWW behoefte... Dus geen enorme verschillen. Douche gaat hard - zelfs een relatief zuinige :D

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 21-03-2023 19:52 ]

• Gramser
Helder. Dank, ik ben weer wat wijzer!

• yofatim
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16-10-2024
Voor alle duidelijkheid ik heb reeds een boiler aangesloten op de gasketel.Mijn idee was om elektrische boiler enkel tussendoor aan te sturen via een apart stopcontact of smart stopcontact wanneer er energie overschot is. Ook niet de bedoeling om zotte kosten te doen. Als Goodwe dat niet kan , kan de digitale teller iets doen?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 22:55
yofatim schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:49:
Voor alle duidelijkheid ik heb reeds een boiler aangesloten op de gasketel.Mijn idee was om elektrische boiler enkel tussendoor aan te sturen via een apart stopcontact of smart stopcontact wanneer er energie overschot is. Ook niet de bedoeling om zotte kosten te doen. Als Goodwe dat niet kan , kan de digitale teller iets doen?
koop aub een warmtepompboiler want 1 op 1 elektra opstoken is erg zonde. je kunt wel wat doen met een p1-meter (bijv van homewizard) om teruglevering te meten en je kunt een Shelly relais aansturen om die boiler dan weer aan te zetten. vraagt wel wat gedoe met Home Assistant of Domoticz ofzo qua regeltechniek.

• Gramser
Ik had de makkelijkste oplossing al gegeven - idd van Homewizard.

Maar of je het moet willen is duidelijk een topic op zich…

• flippy
  • Niet online

flippy

yofatim schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:49:
zolang je niet meer produceert dan je jaarlijks verbruikt is het 100% beter om alles terug te leveren. elke andere oplossing is geldverkwisting.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher geeft even een ontopic antwoord op de vraag:

Je zou kunnen denken aan een aton power to heat oplossing, of iets via je slimme meter met bijvoorbeel p1mon
(https://www.ztatz.nl/p1-monitor-roadmap/), die kan een gpio schakelen. Daarmee zou je iets kunnen doen qua boiler.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1