New old stock MacBook Pro kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

Ik kwam een mooie M1 én M2 Macbook Pro tegen bij een used-products locatie. Nieuw met seal en al en het scheelt een paar honderd euro.

Als ik vraag naar de herkomst krijg ik niet veel duidelijkheid. Wel zeggen ze dat ik een factuur krijg van Used Products en dat de garantie via Apple verloopt het moment ik hem registreer. Inderdaad, het serienummer is nog niet geregistreerd bij Apple, lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5qFicdx65GlME_H-nXiU8AnAiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GfcGCKufSInOL3VWoqHfMk5t.png?f=fotoalbum_large

Ik wil echter voorkomen dat ik iets koop dat geen legale oorsprong heeft en/of dat enige 3e partij in staat is vanaf afstand mijn laptop kan bricken middels MDM.

Wel mag ik, na betaling, de laptop ter plekken uitpakken en installeren, inloggen met iCloud etc.

Ik wil niet meteen zeggen dat dit geen zuivere koffie is maar wil toch even mijn due diligence doen.

Wie kan hier meer over vertellen?

[ Voor 18% gewijzigd door Aviv1 op 21-03-2023 14:09 ]

Let me share my screen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Aviv1 Used products is al eerder negatief in het nieuws gekomen dus daar koop ik per defenitie niet van dit soort producten. (Dan nog liever nieuw via V&A, Markplaats of Apple Certified Refurbished

https://www.apple.com/nl/...o-refurb--slid---product-

Verder zo te zien niks waar ik me zorgen over zou maken, ziet er allemaal goed uit en als je iets ter plaatse nog kan/mag controleren dan is dat ideaal. Zou ook zeker even kijken naar firmware lock e.d.

https://support.apple.com/nl-nl/HT208198

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Greatsword schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:10:
@Aviv1 Used products is al eerder negatief in het nieuws gekomen dus daar koop ik per defenitie niet van dit soort producten. (Dan nog liever nieuw via V&A, Markplaats of Apple Certified Refurbished

https://www.apple.com/nl/...o-refurb--slid---product-

Verder zo te zien niks waar ik me zorgen over zou maken, ziet er allemaal goed uit en als je iets ter plaatse nog kan/mag controleren dan is dat ideaal. Zou ook zeker even kijken naar firmware lock e.d.

https://support.apple.com/nl-nl/HT208198
Oke maar als er geen firmware lock op zit en ik kan prima inloggen met iCloud etc. Betekent dit dan per definitie dat er niet alsnog iets kan worden deployed op mijn machine.

Hoe weet ik dus zeker dat er geen device management op staat?

En "garantie via Apple", okay, maar accepteren die een factuur van Used Products?

[ Voor 3% gewijzigd door Aviv1 op 21-03-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als het maar een paar honderd euro scheelt op zo'n bedrag, waarom dan risico lopen dat er iets mis is?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
FirePuma142 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:19:
Als het maar een paar honderd euro scheelt op zo'n bedrag, waarom dan risico lopen dat er iets mis is?
Fair enough, het scheelt 400 euro ja, dat is best wel veel geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Aviv1 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:20:
[...]

Fair enough, het scheelt 400 euro ja, dat is best wel veel geld
Is dat dan het risico waard dat je iets koopt waarvan de oorsprong onduidelijk is en waarbij er alleen fabrieksgarantie bestaat? Als dat risico je €400 waard is, dan vooral doen. Ik zou lekker een setje halen bij Apple.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Aviv1 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Oke maar als er geen firmware lock op zit en ik kan prima inloggen met iCloud etc. Betekent dit dan per definitie dat er niet alsnog iets kan worden deployed op mijn machine.

En "garantie via Apple", okay, maar accepteren die een factuur van Used Products?
Als jij kan inloggen bij iCloud, firmware en de SSD kan wissen/herstellen dan werkt hij naar behoren.

Het eerste jaar kan je gewoon rechtstreeks naar Apple toe voor garantie (daar heb je de factuur niet voor nodig) gebeurt er echter iets in het 2de jaar dan is mijn ervaring dat ze wel vragen om de originele aankoopfactuur en in principe moet je dan bij Used Products zijn voor garantie of eventuele reparatiekosten e.d betalen.

Wat je wel nog zou kunnen overwegen is om Apple Care af te sluiten, dit kost uiteraard wel een paar honderd euro, maar dan heb je ook wel een wat betere garantie/service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:17
Je moet jezelf afvragen waarom used-products een gesealde MacBook inkoopt zonder te kijken wat erin zit? Een doos met een steen sealen is zo gedaan. Ik weet niet hoe ze te werk gaan maar ik zou altijd kijken of er wel een MacBook inzit.
Je zegt dat je na betaling de doos mag uitpakken maar kan je ook geld terug krijgen als blijkt dat er iets niet in orde is of gaan ze je dan naar Apple sturen.

Zelf zou ik, zelfs voor 400 euro, dit risico niet aangaan.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertG
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 17:28
Ik heb zelf alleen maar goede ervaringen bij aanschaf via Used Products. Zeker als het een nieuw product is. Bij eerste inlog zie je direct de dekking verschijnen in 'mijn Mac' en kun je vervolgens nog het serienr. controleren via Apple. Als daar een geldige validatiedatum verschijnt vragen ze nimmer meer om een aankoopnota.

Maar als je echt zekerheid wil hebben, koop het online bij UsedProducts. Dan geldt sowieso, ook bij hen, de 14-dagen herroepingsrecht. Deugt het niet wat je ontvangt dan kun je zonder opgaaf van redenen retourneren. Kun je tenminste op je gemak thuis alles goed testen/uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@EvertG Dat het goed werkt wil niet zeggen dat het ook een eerlijk verkregen product is.

sluiting UsedProductsvestiging ivm verkoop gestolen goederen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulkokkie
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-08 18:57
Begrijp ik het goed als ik zeg dat je eerst moet betalen en dan pas de doos mag openen?

[ Voor 4% gewijzigd door paulkokkie op 22-03-2023 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01
Aviv1 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:16:
[...]
Dat krijg je te zien tijdens het installatieproces. Een nieuwe Mac hoort, net als andere Apple producten, op te starten met 'Hello' en het initiele installatieproces. Als het een 'managed' device is dan krijg je dat al heel snel tijdens dit proces te zien doordat dit gemeld wordt en je de waarschuwing krijgt over wat er op afstand mogelijk is, de Mac gaat dan ook profielen downloaden hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:39
Ooit heb ik eens een "te goedkope" portable bijna nieuw 2e hands via marktplaats gekocht. De verkoper had deze op afkoop gekocht, "want hij had geld nodig", factuur kon ik inzien. Het blijkt dat voor mensen die al meerdere leningen hebben lopen, het soms goedkoper is om iets op afbetaling te kopen en 10 of 20% goedkoper, door te verkopen dan om direkt geld te lenen. Met 0% rente gedurende 2 jaar en een vaste periodieke aflossing boort de mediamarkt en apple zo een nieuwe markt aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 23:14
Even praktisch vanuit hetnoogpunt van garantie: Apple geeft 1 jaar garantie vanaf de aankoopdatum. Dat is echter wel vanaf de originele verkoopdatum: dus als volgens de gegevens bij Apple deze macbook eerder is verkocht maar een tijdje in een kast heeft gelegen, dan heb je mogelijk wel erg kort garantie. Je kunt vaak wel bij Apple aankloppen om dat recht te trekken, maar de vraag is of ze de factuur van Used Products accepteren.

Volgens mij heb je volgens de consumentenwetgeving nog altijd recht op wettelijke garantie bij Used Products, dus kijk even goed of er in een overeenkomst geen beperkte garantie staat vermeld, of kijk op internet hoe zij dit doorgaans afhandelen.

De vraag die je jezelf wilt stellen is dus eigenlijk of je voor die 400 euro allerlei risico's op de koop toeneemt.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een nieuwe Macbook Pro overgenomen met een zakelijke factuur: ik was me heel bewust van een stuk minder garantie (minder over van dat jaar bij Apple en zakelijk = geen consumentengarantie). Daar was de prijs dan ook wel naar (en dat was geen magere 400 euro)...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Pagina: 1