sluiting UsedProductsvestiging ivm verkoop gestolen goederen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
''Justitie eist forse boetes en celstraffen tegen de eigenaar en de bedrijfsleider van de winkel Used Products in Amsterdam-Oost, voor het stelselmatig opkopen en doorverkopen van gestolen spullen.

De winkel aan de Kamerlingh Onneslaan was in december al gesloten in opdracht van burgemeester Femke Halsema.

De uitbaters maakten volgens officier van justitie Gerdine Dankers ‘inbraken, autokraken en winkeldiefstallen mede mogelijk’. “Dieven konden er gestolen goederen waar ze niets aan hebben omzetten in geld. Zonder heler, geen steler.”

De aanklaagster wil voor het bedrijf een boete van 125.000 euro. Eigenaar Jordy K. (33) en zijn bedrijfsleider Sander N. (33) moeten een beroepsverbod van 5 jaar krijgen en 8 maanden cel, waarvan 4 voorwaardelijk. Plus boetes van respectievelijk 50.000 en 20.000 euro.''

bron: Parool https://www.parool.nl/ams...-used-products~b29e30552/

Ik heb in het verleden wel eens enkele aankopen bij dit bedrijf gedaan, UsedProducts heeft meerdere vestigingen in Nederland.
Specifieker; zelfs 2 aankopen afgelopen jaren van deze vestiging in Amsterdam Oost.
Stel, ik heb dus een product in huis van hen, dat zij weer van een dief hebben opgekocht; ben ik juridisch dan in enige vorm aansprakelijk?

Opmerkelijk dat zo'n winkeleigenaar alle eerdere waarschuwingen (en zelfs een tijdelijke winkelsluiting) van Politie / O.M. compleet naast zich neer heeft gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-06 22:47
Gezien je vraag kun je een redelijk vermoeden hebben dat het heling betreft, dus.. ja.
Je kan even langs het politiebureau gaan, die kan je helpen de oorspronkelijke eigenaar terug te vinden / je een bewijsje geven dat het geen "gerapporteerde gestolen spullen" zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-05 06:15
1. Jij hebt iets ter goede trouw gekocht.
2. Jou treft geen blaam.
3. Einde eventuele hoorzitting.

Het enige issue is dat je er te lang over na bent gaan denken en nu zelf vermoed dat je gestolen goederen bezit, en die kennis ook openbaart op dit forum.

[ Voor 44% gewijzigd door 7Sins op 23-07-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
99ruud99 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:02:
Gezien je vraag kun je een redelijk vermoeden hebben dat het heling betreft, dus.. ja.
Je kan even langs het politiebureau gaan, die kan je helpen de oorspronkelijke eigenaar terug te vinden / je een bewijsje geven dat het geen "gerapporteerde gestolen spullen" zijn.
zie @7Sins hierboven; ik koop bij deze (franchise) onderneming wel vaker spullen; ter goede trouw.
Ik wacht dan liever een statement af van een juridische instelling waar wordt opgeroepen je te melden als je in de betreffende periode een aankoop hebt gedaan bij deze specifieke vestiging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:27
https://www.vraaghetdepol...e%20staat%20zou%20betalen.

Nee je zal niets worden verweten. Volgen hun eigen voorwaarden controlleren zij of het gestolen is.

Je kan verhoord worden door de Politie. In dit geval zou ik even met 0900 8844 om te overleggen. Eventueel bevestiging via mail vragen.

Uiteraard kan je die kosten gewoon verhalen op de eigenaar.

[ Voor 6% gewijzigd door loki504 op 23-07-2020 10:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42
Ik zou er zelf eigenlijk helemaal niks mee doen.
Je ging er ter goede trouw vanuit dat de spullen gewoon legaal zijn. Sterker nog, niet alles wat ze daar verkochten zal gestolen zijn en wellicht was het maar heel sporadisch.
De kans dat jij een gestolen goed heb is dan best klein.

Laat het los. Ik heb zelf bij ons in de stad ook wel eens wat bij ze gekocht. Ga er vanuit dat het legaal is. Sterker nog, ik zou niet eens meer weten wat ik gekocht heb. Denk een keer een console spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Arunia schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:13:
Ik zou er zelf eigenlijk helemaal niks mee doen.
Je ging er ter goede trouw vanuit dat de spullen gewoon legaal zijn. Sterker nog, niet alles wat ze daar verkochten zal gestolen zijn en wellicht was het maar heel sporadisch.
De kans dat jij een gestolen goed heb is dan best klein.

Laat het los. Ik heb zelf bij ons in de stad ook wel eens wat bij ze gekocht. Ga er vanuit dat het legaal is. Sterker nog, ik zou niet eens meer weten wat ik gekocht heb. Denk een keer een console spel.
het is niet zo dat ik er heel erg mee in m'n maag zit hoor ;)

Was meer benieuwd wat de rol was van koper in dit geheel.

En verder lijkt me dit een behoorlijk slechte reclame voor de onderneming Used Products.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
7Sins schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:04:
1. Jij hebt iets ter goede trouw gekocht.
2. Jou treft geen blaam.
3. Einde eventuele hoorzitting.
Zo eenvoudig ligt het helaas niet... okay, je hebt inderdaad in vertrouwen wat gekocht en wat dat betreft treft jou geen blaam. Maarrr... de originele of anders gezegd werkelijke eigenaar kan de spullen wel opeisen en dan ben je ze kwijt.

@Geert1976 Het is denk ik wel een lastig geval, want bijvoorbeeld ook Marktplaats staat vol met gestolen spullen, faciliteert/stimuleert Marktplaats daarmee ook diefstal en maakt zich daarmee schuldig aan heling?

Als bewezen kan worden dat de eigenaar en bedrijfsleider bewust met bekende dieven handel bedreef dan is het een duidelijke zaak, maar deze mensen kunnen uiteraard ook niet controleren met wie ze te maken hebben en of deze personen een strafblad hebben etc. Ook lang niet alles wat wordt gestolen komt een aangifte van en als er een aangifte is dan is ook lang niet altijd duidelijk of dit wel echt die exacte spullen betreft.

Maar goed, als een dergelijke winkel zoals het artikel van Het Parool zegt, telkens spullen van dezelfde mensen koopt met grote regelmaat dan zal het zaakje vast stinken... want als dezelfde persoon meerdere keren in de maand een autoradio komt verkopen dan mag er toch wel enige verdenking komen... hoeft nog steeds niet perse, iemand kan ook autoslopen afgaan en daar radio's opkopen om maar een voorbeeld te noemen... maar alarmbelletjes zullen sowieso terecht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 18:29
Geert1976 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:17:
[...]

En verder lijkt me dit een behoorlijk slechte reclame voor de onderneming Used Products.
Mja, Markplaats & Ebay faciliteren op die manier ook in heling. Niet door het direct te verkopen zoals UsedProducts doet maar wel door het bieden van een platform.

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 22:45
Als je de goederen niet tegen een prijs hebt gekocht die onredelijk laag was zou ik mij niet zo'n zorgen maken.
Tenminste, zo is het destijds ook gegaan met een zaak waarbij er op grote schaal gestolen Apple producten werden verkocht aan mensen via MP.
Men mocht het houden mits er ook een prijs voor was betaald die enigszins marktconform was.
De mensen die er wel een aardig lage prijs voor hadden betaald kregen dan alsnog te doen met justitie, want zij wisten mogelijk dat er iets niet klopte.
In jouw geval heb je dan ook nog dat je je spullen niet hebt gekocht bij *iemand* op MP, laat staan een junkie om de hoek, maar bij een stenen winkel met een - tot dusver - goed imago.

Wellicht nog even de aankoopbewijzen zoeken/bewaren en voor de rest laten gaan :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Geert1976 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:17:
[...]

Tsja, wat voor imago heb je überhaupt als pandjeshuis?

Voor naamsbekendheid is het prima iig :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
Belachelijk eigenlijk. De gestolen spullen zijn dus nu van een nieuwe eigenaar en de oorspronkelijke koper heeft er dus weinig aan dat deze gasten zijn opgepakt en vervolgd. Kromme wereld.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Royeboi schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:49:
Belachelijk eigenlijk. De gestolen spullen zijn dus nu van een nieuwe eigenaar en de oorspronkelijke koper heeft er dus weinig aan dat deze gasten zijn opgepakt en vervolgd. Kromme wereld.
Sterker nog, als je ze ter goeder trouw koopt en de oorspronkelijke eigenaar eist ze op, dan kan jij ze inleveren zonder compensatie. Als je geen rechtsvervolging niet meerekent dan.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:50:
[...]

Sterker nog, als je ze ter goeder trouw koopt en de oorspronkelijke eigenaar eist ze op, dan kan jij ze inleveren zonder compensatie. Als je geen rechtsvervolging niet meerekent dan.
zeer benieuwd of dus een O.M. mij zal contacten; het betrof destijds een sealed iPhone Xs die ik bij deze specifieke vestiging had gekocht. Prijs die ik had betaald: €899. Lijkt me toch wel redelijk marktconform.

Wellicht heeft UsedProducts deze iPhone Xs ingekocht bij een dief voor zo'n €400. Leuke winst voor de betreffende U.P vestiging :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tweakertje12
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-04-2024
Op grond van Boek 3 Artikel 86 (3:86 BW) ben je beschermd als je goederen in een winkelruimte koopt en ten goede trouw bent geweest. De oorspronkelijke eigenaar waarvan het gestolen is kan in dat geval de goederen niet weer opeisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Geert1976 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:54:
[...]

zeer benieuwd of dus een O.M. mij zal contacten; het betrof destijds een sealed iPhone Xs die ik bij deze specifieke vestiging had gekocht. Prijs die ik had betaald: €899. Lijkt me toch wel redelijk marktconform.

Wellicht heeft UsedProducts deze iPhone Xs ingekocht bij een dief voor zo'n €400. Leuke winst voor de betreffende U.P vestiging :+
Gesealed product bij een pandjeshuis voelt toch wel een beetje schimmig (zeker als het een nieuwe iPhone betreft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 22:45
Mr_Tomatohead schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:45:
[...]

Gesealed product bij een pandjeshuis voelt toch wel een beetje schimmig (zeker als het een nieuwe iPhone betreft).
Die kunnen ook prima nieuwe producten verkopen, direct bij de leverancier vandaan.
Maar ook mensen die een nieuwe iPhone hebben gekocht, maar deze niet meer willen gebruiken en niet meer kunnen retourneren zouden deze kunnen inleveren bij zo'n pandjeshuis.
Als jij als koper dan op goed vertrouwen zo'n iPhone koopt voor een prijs die net wat lager ligt dan bij andere winkels waar je hem echt splinternieuw kunt kopen, dan valt jou toch niets te verwijten?
Er was redelijkerwijs voor jou geen enkele reden om te twijfelen aan het aanbod van de verkoper.

En dat had ook best allemaal gekund zolang de verkoper ook onderzoek zou doen naar degene die hem de iPhone aanbood, gegevens van de persoon te noteren etc.
Waar het fout is gegaan zoals ik heb begrepen is dat de verkoper '' alles wel best vond '' en een oogje toekneep op alles wat hij binnenkreeg, terwijl hij wel had moeten/kunnen weten dat er iets niet klopte aan het aanbod en deze dus nooit had mogen accepteren.
Ik neem ook aan dat de verkoper deze producten ook wel voor een erg onrealistische lage prijs mocht overnemen.

Tja, en dan zit je in het criminele circuit en kun je ook best weten dat je vroeg of laat door de mand valt.
De oorspronkelijke eigenaren van die gestolen producten kunnen weliswaar niet de kopers die ter goeder trouw waren hun goed onteigenen, maar ze zouden best nog wel het pandjeshuis verantwoordelijk kunnen stellen hiervoor en een schadevergoeding eisen.
Daarnaast natuurlijk strafrechtelijke maatregelen, dit is gewoon pure heling en wellicht ( verdenking van ) deelname aan een criminele organisatie.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maan330
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-07-2023
Royeboi schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:49:
Ik denk dat jouw opvatting geen recht doet aan de werkelijkheid. Als zo iemand wordt vervolgd dan heb je hier best veel aan. Jij kunt je voegen in het strafproces (schadevergoeding aanvragen tijdens strafzaak).

En dan komt het volgende punt. Wordt iemand veroordeeld dan wordt in 99% van de gevallen ook de schadevergoedingsmaatregel/Voorschotregeling opgelegd. Dit betekent dat de overheid max. € 5000,- voorschiet in dit soort zaken en dit zelf op de dader(s) gaat verhalen. Als jij zelf een civiele procedure begint, dan is er geen voorschotregeling en kom je er vaak achter dat je van een kale kip niet kunt plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Laatst online: 22-05 13:50
Ik heb er een Sonos 5.1 set gekocht destijds.
Spotgoedkoop omdat er allerlei beschadigingen aan zaten.

Voelt niet helemaal lekker, na het lezen van dit bericht, omdat het raar is dat een hele complete set beschadigd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Haruhi schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:35:

Voelt niet helemaal lekker, na het lezen van dit bericht, omdat het raar is dat een hele complete set beschadigd was.
waarschijnlijk beschadigingen aan de set omdat het voor de dief moeilijk was de hele set op z'n fiets te vervoeren richting UsedProducts? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 09:27
Haruhi schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:35:

Als het niet goed voelt moet je het melden bij de politie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Laatst online: 22-05 13:50
loki504 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:55:
[...]

Als het niet goed voelt moet je het melden bij de politie.
Ik heb niks meer om te registreren. Ik heb ze opgeknapt, dik 1,5 jaar in gebruik gehad en nu weer terug naar een 2.1 + 5.2 setup met versterker.
Alles is verkocht via marktplaats, en dat is ook alweer een tijd geleden.

[ Voor 5% gewijzigd door Haruhi op 24-07-2020 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Geert1976 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:54:
[...]

Gokje: je zoekt een niet al te snugger aan lager wal geraakt figuur. laat die voor een paar euro aan contanten een duur abbo afsluiten inclusief (bijna) gratis iphone. Iphone verkoop je door = profit. Niet direct diefstal maar is wel een verdienmodel van schimmige bendes. Zolang je echter een factuur hebt en in een echte winkel hebt gekocht zou het te goeder trouw moeten zijn. Nu maar hopen dat ze na x aantal maanden aan achterstallige betalingen niet de IMEI blokkeren.

Ben zelf wel is een paar keer bij usedproducts wezen kijken, maar kreeg daar iedere keer nare vibes van. Slecht verlichte winkels met vage capuchon figuren, gesprekken aan de balie die stilvallen als je in de buurt komt. 2e hands electronica die zelden met orginele lader of doosje komt. Moeilijk doen met facturen waar je nadrukkelijk om moet vragen. etc etc. Maar zou kunnen dat dat per vestiging verschilt.

[ Voor 29% gewijzigd door -36- op 29-07-2020 05:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:35
-36- schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:00:
[...]

Gokje: je zoekt een niet al te snugger aan lager wal geraakt figuur. laat die voor een paar euro aan contanten een duur abbo afsluiten inclusief (bijna) gratis iphone. Iphone verkoop je door = profit. Niet direct diefstal maar is wel een verdienmodel van schimmige bendes. Zolang je echter een factuur hebt en in een echte winkel hebt gekocht zou het te goeder trouw moeten zijn. Nu maar hopen dat ze na x aantal maanden aan achterstallige betalingen niet de IMEI blokkeren.
Of "loverboys" die het bij naive meisjes doen.
Pagina: 1