Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Ik heb een claim gekregen uit Duitsland van 5k voor een kleine foto op een website.

Aangezien de website in het Nederlands is en alleen gericht op Nederland, mag een Duitse rechter dan daar een uitspraak over doen?

Ook wordt de schade berekend over een periode van 10 jaar dat de foto online heeft gestaan. Is daar nog iets aan te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:49

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Er zijn de afgelopen weken meerdere topics geweest over dit onderwerp.
Heb je deze foto daadwerkelijk gebruikt of is het enkel een blufactie?
Wat er uit de andere topics vaak naar voren komt is dat dit soort bedrijven met hagel schieten in de hoop wat te raken, maar mocht je inderdaad inbreuk hebben gemaakt op dat recht dan zal je een (redelijke) vergoeding moeten betalen aan de rechtmatige eigenaar.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:02
heb je rechtsbijstand?
heeft de persoon je eerder gemaand de foto niet te gebruiken?

ja, duitse rechter mag er uitspraak over doen, foto's kopierecht ligt in duitsland (neem ik even aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Ja foto is daadwerkelijk gebruikt (stond op een overgenomen website) en is 100x200px.

Rechtsbijstand ga ik inschakelen maar copyright is eigenlijk uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:43

Rmg

emnich schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:52:
Ik heb een claim gekregen uit Duitsland van 5k voor een kleine foto op een website.
Vervelend, persoonlijk/commerciële website?
Aangezien de website in het Nederlands is en alleen gericht op Nederland, mag een Duitse rechter dan daar een uitspraak over doen?
over de auteursrechteninbreuk? waarom niet?
Ook wordt de schade berekend over een periode van 10 jaar dat de foto online heeft gestaan. Is daar nog iets aan te doen?
Heeft de foto 10 jaar online gestaan?

Je hebt de website blijkbaar overgenomen, je kan de route proberen dat je het niet wist, en dan een schadevergoeding vanaf jouw overnamedatum opperen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rmg op 21-03-2023 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het lijkt me goed als je een paar bestaande topics over ditzelfde doorneemt.
O.a. Foto met copyright gebruikt - en Incassobureau achter mij aan ivm copyright/auteursrecht

fopjurist in "Incassobureau achter mij aan ivm copyright/auteursrecht" geeft een samenvatting die je kunt proberen. Eerst even polsen bij rechtsbijstand al heeft dat ws. geen zin.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

zoeken naar 'foto claim duitsland'

Veel van dit soort topics de laatste tijd. Lees dit even goed door.

Hier ook nog wat interessant leesvoer.

offtopic:
Heb trouwens wel een idee wie die gastauteur is. :P

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Rmg schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:01:
[...]

Vervelend, persoonlijk/commerciële website?
Commercieel zonder inkomsten
[...]

Omdat er m.i. geen schade geleden is in Duitsland
[...]

Heeft de foto 10 jaar online gestaan?

Je hebt de website blijkbaar overgenomen, je kan de route proberen dat je het niet wist, en dan een schadevergoeding vanaf jouw overnamedatum opperen.
Dat zou kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:06:
zoeken naar 'foto claim duitsland'

Veel van dit soort topics de laatste tijd. Lees dit even goed door.
Dank, deze is fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nefje_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 14:14
Rmg schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:01:

[...]
Waarom wel? Mijn internationaal recht is alweer een tijdje geleden, maar ik denk niet dat de Duitse rechter in deze zaak bevoegd is. Hoofdregel van de EEX-Verordening is dat de rechter van het land waar de gedaagde is gevestigd bevoegd is. Dat is dus Nederland.

Ik zie niet direct een uitzondering voor het auteursrecht.

Wel zie ik hier een artikel over dat forumshoppen bij een auteursrechtinbreuk binnen Nederland niet is toegestaan. Hoofdregel is wie eist, die reist. In onderstaande casus wilde de eiseres procederen in Den Haag in plaats van de rechtbank Midden-Nederland en dat werd ook afgewezen:
https://jagerkuiper.nl/pu...hoppen-ongewenst-fenomeen

Verder: in de soortgelijke topics genoemd door anderen staan inderdaad al goede tips. Belangrijkst is dat je direct de foto verwijdert en ook controleert of de foto niet nog ergens in je mappenstructuur (bijvoorbeeld WordPress media folder) staat.

Wat verder wijsheid is, is lastig te zeggen. Veel bedrijven blijken achteraf toch niet te procederen: https://blog.iusmentis.co...-procederen-in-nederland/

Met dat je aangeeft dat je zakelijk handelde en dat het een claim van 5k betreft, denk ik dat stil zitten niet de meest verstandige keuze is. Ik zou proberen te achterhalen:
- of ze daadwerkelijk de auteursrechten hebben
- of die 5k de tarieven zijn die ze voor jouw gebruik normaal gesproken rekenen
- of er ergens te vinden is of deze partij al vaker heeft geprocedeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-10 11:57
heel wat jaren terug hebben we bij de volleybalclub (flyer gemaakt voor een feestje) waar gettyimages ineens om de hoek kwam met een claim van honderden euro's.

Uiteindelijk bleek dat we wel de foto hebben gebruikt (zij het bewerkt/photoshop) en na wat gemail was de prijs uiteindelijk gedaald. (wel betaald zover ik weet) omdat voor een vereniging een rechtzaak veel duurder uit zou kunnen pakken...

maar check goed of de claim terecht is en het bedrijf reeel is.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:21
Heb je al gereageerd op de claim? Via mail of wat dan ook.Dit soort toko's schieten vooral met hagel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:56

SomerenV

It's something!

emnich schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:12:
[...]
Omdat er m.i. geen schade geleden is in Duitsland
Behalve dan dat jij de foto gebruikt hebt zonder te betalen terwijl dat blijkbaar niet mocht. Aangezien je normaal zou moeten betalen voor de licentie en dat nu niet hebt gedaan is er wel degelijk sprake van schade. Nou vind ik 5.000 euro bizar veel geld voor zoiets, maar stellen dat er in Duitsland geen schade is geleden omdat je de foto op een Nederlandse website hebt gebruikt is niet hoe het werkt :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Pagina: 1