Windows 11 start en slaapproblemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srikengames
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-04-2023
Sinds mijn upgrade naar windows 11 heb ik problemen met mijn laptop. Als ik hem in slaapstand zet, gaat de laptop vanzelf uit. Als ik hem uitschakel, start hij vanzelf weer op. Ik wordt helemaal kierewiet ervan, de accu gaat zeer snel achteruit erdoor en kan de laptop eigenlijk niet meer gebruiken zonder de kabel.

De laptop draait op windows 11, het is een tongfang gk7cp7s.
Intel i7
Rtx2070m
144hz display
1tb ssd
16gb ram

Ik heb me helemaal suf gezocht op het internet en alle dingen die ik kon vinden al geprobeerd. Energiegedrag aanpassen, schijfslaapstand uit zetten, gedrag bij knoppen of deksel aanpassen.

Ik deed laatst een post op reddit waarbij iemand mij wees op event viewer, hieruit haalde ik op dat hij bij het automatisch opstarten vermeld: "system shutoff was unexpected" desondank dat het uitschakelen gewoon via de windows software gebeurt.

Zou een van jullie mij kunnen helpen dit op te lossen. Ik ben zelf best een intensieve gebruiker en ben echt niet onhandig met zaken oplossen, echter gaat dit mij nu echt de pet te boven na vele uren erin gestoken te hebben

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Werkte alles het wel goed onder Windows 10?
Upgrade naar Windows 11 gedaan of een schone installatie?

Misschien zijn er extra driver updates beschikbaar via Windows Update?
Kijk bij: Windows Update/Geavanceerde Opties/Extra Opties/Optionele updates.
Als ik hem in slaapstand zet, gaat de laptop vanzelf uit.
Na langere tijd in standby/sleep wordt de sluimerstand/hibernate mode geactiveerd?
Dat kan wel kloppen.
Of is er een ander probleem?
Als ik hem uitschakel, start hij vanzelf weer op
Bedoel je dat de laptop helemaal niet uitgaat (opnieuw opstart) bij afsluiten?
Of dat de laptop (later) vanzelf weer aangaat na afsluiten?

Waarschijnlijk heb je al de instellingen voor snel opstarten (fast startup) geprobeerd te veranderen?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srikengames
Onder windows 10 werkte het wel.
Hij is naar 11 geupgrade.

Windows update zijn alle drivers up to date, ook de optionele.

Direct als ik hem in slaapstand zet, en weer ontgrendel zijn alle programma's afgesloten en start hij schoon op. Alle programma's zijn dan verdwenen.

De laptop gaat uit en start vrijwel direct weer opnieuw op.

Fast startup heb ik inderdaad al geprobeerd.
De 2de die je stuurde ga ik zo verder bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Het lijkt ook weer gerelateerd aan het Modern Standby probleem?
Problemen met Modern Standby, verdwijnen S3

Je zou sluimerstand/hibernate mode kunnen gebruiken, zoals ook in dat topic wordt aangegeven.

Wel opvallend dat het met Windows 10 dus nog wel goed werkte.
Waarschijnlijk bepaalde combinatie van drivers.
Alleen hoe kom je er achter?
Soms moet je juist weer oudere drivers gebruiken (rollback) om bepaalde problemen op te lossen.

In ieder geval is het een veel voorkomende issue bij veel moderne laptops.
Google: Tongfang Standby Problem
Reddit: XMG_gg - I’m so fricking tired of this laptop turning on by itself
Otherwise, my personal opinion:
Sleep/Standby is inherently broken in Windows and with S0ix (Modern Standby) it keeps getting worse. I just would not recommend using it.
My configuration:

Close Lid: Do Nothing
Sleep Button: Do Nothing
Power Button: Go to Hibernate

I know this is not how it should be and silicon vendors, Microsoft and OEMs (including us) have an obligation to make it work. But from what I see on a range of products and from other brands, it's an uphill battle and it just is not reliable enough for me to recommend using it on any Windows laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srikengames
Bedankt,

Dit zijn in ieder geval weer een paar dingen die ik kan gebruiken om wat duidelijker te krijgen wat het exacte probleem is. Gek genoeg in mijn vele zoekwerk niet tegen gekomen, ik ga weer wat proberen en ik rapporteer terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srikengames
De laptop trekt zichzelf helaas ook uit hibernate binnen 30 seconde. Ik zie wel allemaal interessante logs in event viewer, echter niet genoeg hints voor mijn simpele brein om te snappen waar ik naar moet onderzoeken.
Misschien is er hier nog een veel slimmer persoon die daar wel een touw aan kan knopen?

Ik ga nog even kijken naar bios opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srikengames
aangezien de laptop maar heel kort in hibernate blijft is de test lichtelijk onduidelijk maar de programma's blijven in ieder geval staan en worden niet automatisch afgesloten.

Nu nog zorgen dat de pc zelf wel uit blijft lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srikengames
In de bios kan ik ook niks opvallends vinden, wel even de bios versie genoteerd.
Echter kan ik nergens terugvinden wat de laatste versie is en of dit dus up to date is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Onder windows 10 werkte het wel.
Hij is naar 11 geupgrade.
Tja, ik zou het volgende dan gaan proberen:
Schone (test) installatie uitvoeren van Windows 11, zonder internet verbinding.
Hiermee voorkom je dan dat er direct allemaal drivers automatisch worden geüpdate.
Kijken of standby/afsluiten/hibernate goed werkt?
Image backup maken.
Windows laten updaten en kijken of/wanneer het fout gaat?
Proberen uit te zoeken welke driver (netwerk?) update het probleem veroorzaakt en deze terugzetten/blokkeren?

Ik weet natuurlijk niet hoe praktisch dat is uit te voeren wat betreft backups of extra beschikbare SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeswitch
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-08-2023
Ik heb een soortgelijk probleem met mijn laptop (MSI Gaming GP76 -10UG-008BE Leopard DDR4-SDRAM).

Mijn laptop heeft voornamelijk een probleem met het opstarten. Soms moet ik tot 20 keer op de aan-uitknop duwen voordat hij effectief opstart.
Ik duw op het aan-uitknopje lichtje brand en gaat meteen terug uit, zo gebeurt het meermaals...
De kans dat hij van de eerste keer opstart is minimalistisch :'(

Eens hij dan toch opgestart raakt komt het 2e probleem.
Om de minuut gaat hij precies in slaapstand... Scherm wordt zwart en gaat terug naar het inlogscherm.
Hij doet dit echter niet als ik een spel aan het spelen ben.

Alle drivers zijn geupdated...

Het enige dat ik nog zou kunnen proberen is hem terug naar de fabrieksinstellingen zetten en kijken of het probleem er dan nog is, echter zou ik dit liever vermijden...
Pagina: 1