Problemen met Modern Standby, verdwijnen S3

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-03-2024
Al anderhalf jaar worstel ik met problemen die veroorzaakt worden door de implementatie van Modern Standby, in mijn geval op Dell laptops.

Sinds enige tijd ondersteunt Dell niet langer de klassieke S3 standby modus, maar alleen nog de Modern Standby methode.
Dit resulteert in laptops die leeglopen in standby, maar vooral ook vaak vanzelf wakker worden, na random intervals.

Ik krijg klachten van gebruikers die met enige regelmaat een kokende laptop uit hun tas halen, of ineens met een lege batterij worden geconfronteerd.

En ondanks dat ik dit probleem volop online tegenkom, is er niet echt een bruikbare oplossing voor. Buiten standby niet gebruiken en je laptop volledig afsluiten.

Ik overweeg momenteel serieus af te stappen van Dell, en over te gaan op HP. Echter, wat beginnend onderzoek lijkt er op te wijzen dat ook HP deze problemen heeft. Er schijnen nog wel bepaalde modellen te zijn die een BIOS draaien waarop S3 wordt ondersteund, maar ben toch wel erg benieuwd naar de ervaringen van mijn mede-tweakers.

Het verbaasd me namelijk dat ik op tweakers ook niet echt iets over dit probleem kan vinden.
Ook mijn leverancier van Dell laptops herkent het niet.
En Dell zelf komt ook niet verder dan onder garantie de laptop vervangen, die dan overigens hetzelfde probleem heeft.

Ik kom het in ieder geval tegen in de Latitude 5510 en 20. En ook in de nieuwe XPS 13 (9310)

Ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen en workarounds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 23:32

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ook bij mijn opdrachtgever worden Dell laptops gebruikt met name uit de Latitude 5410 en 5310 serie en een enkele XPS13. Ik moet zeggen dat ik er (nog) niets over gehoord heb in het beheer team of vanuit de helpdesk (ik kan morgen wel even informeren).

We komen wel wat andere dingetjes tegen zoals fan's de te pas en onpas aanspingen en langere tijd op hoog toerental blijven draaien of laptops die erg traag reageren. Dit is veelal met de laatst BIOS en drivers verholpen. Overigens niet vertrouwen op de update tool van Dell zelf, ook vanavond wer ondervonden dat deze zegt dat alles is bijgewerkt, maar toch een BIOS dat achterloopt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-03-2024
_Dune_ schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:07:
Ook bij mijn opdrachtgever worden Dell laptops gebruikt met name uit de Latitude 5410 en 5310 serie en een enkele XPS13. Ik moet zeggen dat ik er (nog) niets over gehoord heb in het beheer team of vanuit de helpdesk (ik kan morgen wel even informeren).

We komen wel wat andere dingetjes tegen zoals fan's de te pas en onpas aanspingen en langere tijd op hoog toerental blijven draaien of laptops die erg traag reageren. Dit is veelal met de laatst BIOS en drivers verholpen. Overigens niet vertrouwen op de update tool van Dell zelf, ook vanavond wer ondervonden dat deze zegt dat alles is bijgewerkt, maar toch een BIOS dat achterloopt.
Dat is wat mij ook een beetje verbaasd. Google op Modern Standby en S3 problems geeft zeer veel vergelijkbare vallen als die ik hier zie. Echter van de 100 laptops hier, zijn er eigenlijk maar 2 die er regelmatig over klagen.
Ikzelf, met 3 verschillende laptops (5510 en 20) en mijn Directeur op de XPS 13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Sorry voor de kick, maar ook ik heb dit probleem, met een nieuwe HP-laptop. Deze ondersteunt alleen S0 (modern sleep) en geen S3 ('ouderwetse' sleep) meer. Vannacht is de accu in S0-slaapstand teruggelopen van 70% naar 45% en dat vind ik onacceptabel. Met S3 ging er altijd maar 1 of 2 procent af in een nacht.

S0 network connected of network disconnected lijkt niet zoveel uit te maken. S3 terug inschakelen met registry tweakers lukt ook niet omdat de Bios het niet ondersteunt.

Alternatief is hibernate gaan gebruiken, maar dat duurt inderdaad wel ongeveer 10 seconden om weer op loginscherm te komen na het inschakelen i.p.v. 2 seconden zoals ik met S3 gewend was.

Dus lijkt erop dat het kwestie jammer maar helaas is. Meer geduld hebben bij het inschakelen. Of telkens een lege accu accepteren als je hem een tijdje in slaapstand laat staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:10
LTT heeft hier onlangs een video over gepost, met een mogelijke workaround: laptop van voeding halen voordat je in stand-by gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Fijn dat er aandacht voor is van een 'grote' klant. De oplossing is het voor mij helaas niet. Ik ben sowieso vaak aan unplugged als ik naar slaapstand ga en dan nog loopt hij teveel leeg naar mijn mening. Dus ik zou gewoon graag S3 terug willen. Maar goed, we zullen zien waar Microsoft/Intel en de bios-engineers van (in mijn geval) HP mee gaan komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zet de laptop gewoon helemaal uit tegenwoordig, met een SSD is dat ding toch met 10 seconden opgestart. Een lege accu op het moment dat je hem nodig hebt vind ik een stuk vervelender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-05 12:28

Thomg

Aww yiss

Hier vooral in winterslaap, context herstellen is heel erg fijn omdat het opstartcircus minuten tijd vreet. Slaapstand heeft een verbruik die ik onnodig vind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ja, ik gebruik nu ook hibernate. Kost een paar seconden extra elke keer als ik m'n laptop even pak. En het kost writes op de SSD. Maar goed, er zijn ergere dingen, maar toch jammer van een prima werkende S3 die gekilld is.
Pagina: 1