Vraag

• toonkayen
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-04-2023
Mijn vraag
heb een tetsup atlas x windmolen zodra ik de dc kant van de omvormer aan zet slaat mijn windmolen in de rem. koppel ik hem los bij de omvormer wordt hij weer vrij gegeven weet iemand wat het probleem kan zijn?...

Relevante software en hardware die ik gebruik
TESUP Atlas x windmolen, tesupcharge controller,,girowatt mic 3000 tlx..

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
heb de bekabeling tig keren gecontroleerd, ..

Alle reacties

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:30
Weet je zeker dat het de "rem" is en niet gewoon (veel) meer weerstand omdat je dan wel vermogen levert?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:44
Heb je de Charge Controller er wel tussen zitten?

En staat de schakelaar daarop op 'Inverter'?

+ en - naar omvormer verwisseld? Even nameten dan weet je het zeker.

https://drive.google.com/...5cbWiBzzefFLRohCjID1/view

Verder zou ik vast rekening houden met een droevig rendement. Zie ook Aanschaf kleine windmolen, windturbine voor eigen gebruik.

[ Voor 17% gewijzigd door hesselbeertje op 20-03-2023 13:59 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• toonkayen
zit inderdaad een charge controller tussenschakelaar staat op inverter, + en min zijn niet omgedraaid heb ik gecontroleerd.
hou zeker rekening met een droevig rendement, alleen nu is het nul

• hesselbeertje
toonkayen schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:16:
zit inderdaad een charge controller tussenschakelaar staat op inverter, + en min zijn niet omgedraaid heb ik gecontroleerd.
hou zeker rekening met een droevig rendement, alleen nu is het nul
Wat gebeurt er als je de DC stekkers loshaalt aan de omvormer? Draait ie dan wel? En wat meet je dan op die stekkers? En welke van onderstaande geeft dan +?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WT0NaD5Fhvwj35lpUXuGdDW8rfw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/juxREKjRR32iYf1Aj3vSdZl8.jpg?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door hesselbeertje op 20-03-2023 16:43 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• toonkayen
dan draait hij wel dan draai ik zo 100 volt, meet op de rechtse +

• toonkayen
ice-T106 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:47:
Weet je zeker dat het de "rem" is en niet gewoon (veel) meer weerstand omdat je dan wel vermogen levert?
weet zeker dat het de rem is ik draai dan alleen maar amp en heel veel weerstand bij het draaien

• toonkayen
hesselbeertje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:39:
[...]

Wat gebeurt er als je de DC stekkers loshaalt aan de omvormer? Draait ie dan wel? En wat meet je dan op die stekkers? En welke van onderstaande geeft dan +?
[Afbeelding]
dan draai ik zonder problemen 100 volt, rechtse stekker meet ik als +

• hesselbeertje
En blokkeert ie onmiddelijk als je de DC schakelaar aan zet? Dan lijkt het haast een fout in de omvormer. Normaal gesproken gaat ie eerst DC en AC meten, en pas na 30 sec wachttijd begin ie met belasten.

Je kunt ook even kijken als je de netspanning van de omvormer af haalt, dan zou ie sowieso niet mogen blokkeren en kun je als t goed is de DC spanning op de omvormer aflezen.

[ Voor 30% gewijzigd door hesselbeertje op 21-03-2023 19:27 ]

• toonkayen
hesselbeertje schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:20:
En blokkeert ie onmiddelijk als je de DC schakelaar aan zet? Dan lijkt het haast een fout in de omvormer. Normaal gesproken gaat ie eerst DC en AC meten, en pas na 30 sec wachttijd begin ie met belasten.

Je kunt ook even kijken als je de netspanning van de omvormer af haalt, dan zou ie sowieso niet mogen blokkeren en kun je als t goed is de DC spanning op de omvormer aflezen.
dan blokkeert hij direct, ik heb twee dezelfde omvormers en hij blokkeert bij allebei direct ook als ik de netspanning van de omvormers loskoppel

• hesselbeertje
toonkayen schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:56:
[...]

dan blokkeert hij direct, ik heb twee dezelfde omvormers en hij blokkeert bij allebei direct ook als ik de netspanning van de omvormers loskoppel
Dat kan technisch niet. Als de omvormer geen belasting geeft, kan de molen ook niet remmen. Ik blijf erbij dat je + en - verwisseld hebt. Maak eens een foto van de aangesloten multimeter op de DC draden, ik denk echt dat je je vergist hebt.

• toonkayen
hesselbeertje schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:57:
[...]

Dat kan technisch niet. Als de omvormer geen belasting geeft, kan de molen ook niet remmen. Ik blijf erbij dat je + en - verwisseld hebt. Maak eens een foto van de aangesloten multimeter op de DC draden, ik denk echt dat je je vergist hebt.
zal morgen even een foto maken, ik had er al een gemaakt maar kan hem niet meer vinden

• toonkayen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fvue10NYQPsnBWW_jA--toTy2l8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRjBJByY6CCbVkvvymjMNgKK.jpg?f=fotoalbum_large heb je hier iets aan

• ice-T106
Dat is wel een hele onduidelijke foto. Nogmaals even checken. Hoe weet dat die "remt" en niet gewoon weerstand levert om vermogen te leveren? Kun je hem helemaal niet meer draaien oid?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• toonkayen
ice-T106 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:28:
Dat is wel een hele onduidelijke foto. Nogmaals even checken. Hoe weet dat die "remt" en niet gewoon weerstand levert om vermogen te leveren? Kun je hem helemaal niet meer draaien oid?
kan hem dan met veel moeite draaien, en hij levert dan geen volts maar amp, is er geen mogelijkheid om die rem te omzeilen?

• ice-T106
Gok dat je pas volts krijgt als je flink toeren maalt. En ik denk echt dat die met omvormer veel zwaarder hoort te draaien.

• hesselbeertje
Ik zie hier 0V, daar hebben we niks an. Meten met de stekkers los en draaiende molen.

Verder zijn die DC draden ook wel heel dun, als die molen per ongeluk toch eens 3kw levert kun je de brandweer bellen.

En hoe kun je aan de achterkant uberhaupt meten? Daar is nooit bloot koper te vinden.

In ieder geval heb je rood en zwart op de multimeter al verwisseld. Zwart is COM.

[ Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 22-03-2023 18:41 ]

• toonkayen
ice-T106 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:33:
Gok dat je pas volts krijgt als je flink toeren maalt. En ik denk echt dat die met omvormer veel zwaarder hoort te draaien.
als ik hem meer Touren zou kunnen laten maken blaas ik alles op denk ik,zo hard loopt de amp meter op, lijkt mij stug dat hij zo zwaar moet draaien want daar bestaat op deze wereld geen windkracht die dat voor elkaar krijgt

• toonkayen
hesselbeertje schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:28:
[...]

Ik zie hier 0V, daar hebben we niks an. Meten met de stekkers los en draaiende molen.

Verder zijn die DC draden ook wel heel dun, als die molen per ongeluk toch eens 3kw levert kun je de brandweer bellen.

En hoe kun je aan de achterkant uberhaupt meten? Daar is nooit bloot koper te vinden.

In ieder geval heb je rood en zwart op de multimeter al verwisseld. Zwart is COM.
met de stekkers los kan ik zoveel volt draaien als molen toelaat, kabel is volgens specificatie fabrikant 6kwadraat,je ziet 0v staan omdat molen niet te draaien is als hij aangesloten is

• hesselbeertje
toonkayen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:48:
[...]

met de stekkers los kan ik zoveel volt draaien als molen toelaat, kabel is volgens specificatie fabrikant 6kwadraat,je ziet 0v staan omdat molen niet te draaien is als hij aangesloten is
Ik bedoel, meet nou eens met de draden los van de omvormer. Laat de molen draaien. Maak een foto van de hele meetopstelling. Ik weet bijna zeker dat je + en - verwisseld hebt.

De draden aan de multimeter zitten op de foto al verkeerd. Zwart = COM.

• toonkayen
hesselbeertje schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:28:
[...]

je ziet hier 0 v omdat ik de molen niet kan laten draaien als hij aangesloten is(dat is juist het probleem weet je nog?) en dit is om te laten zien dat er geen lekstroom zitje kan meten als je stiften maar lang genoeg zijn, dat zwart was verwisselt was heb je gelijk in maar meet nog steeds 0, 6 kwadraat is volgens de specificatie van fabrikant zwaar zat

• hesselbeertje
Lees je wel?

Daarom moet je dus de stekkers loshalen, zodat ie wel draait. En dan meten. En dat hier laten zien. Want het kan niet anders dan dat je + en - verwisseld hebt. Dan geeft de omvormer een harde sluiting, en heb je precies dit gedrag.

[ Voor 36% gewijzigd door hesselbeertje op 22-03-2023 18:59 ]

• toonkayen
hesselbeertje schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:57:
Lees je wel?

Daarom moet je dus de stekkers loshalen, zodat ie wel draait. En dan meten. En dat hier laten zien. Want het kan niet anders dan dat je + en - verwisseld hebt. Dan geeft de omvormer een harde sluiting, en heb je precies dit gedrag.
/Users/toon/Desktop/Unknown-1.jpegAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWeiYfBPmOqLyP8bYCT0kytx28I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkbwBZvmMSVClP2yG23FL8NM.jpg?f=fotoalbum_large, ook als je de plus en de min omdraai, blijft het zelfde probleem

• hesselbeertje
Precies wat ik dacht. Je meet nu +136 volt met de PLUS meetpen in de MIN stekker. Het heeft 7 post gekost om het in beeld te krijgen, maar toch.

Knip de MC4 stekkers eraf, en zet ze er andersom weer aan. Dus de dunne stekker aan de blauwe draad. Wel eerst de molen stopzetten, 136 volt gelijkspanning is niet ongevaarlijk.

Of verwissel in de Tesup kast blauw en bruin, dat kan ook.

[ Voor 36% gewijzigd door hesselbeertje op 22-03-2023 19:15 ]

• toonkayen
hesselbeertje schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:12:
Precies wat ik dacht. Je meet nu +136 volt met de PLUS meetpen in de MIN stekker. Het heeft 7 post gekost om het in beeld te krijgen, maar toch.

Knip de MC4 stekkers eraf, en zet ze er andersom weer aan. Dus de dunne stekker aan de blauwe draad. Wel eerst de molen stopzetten, 136 volt gelijkspanning is niet ongevaarlijk.

Of verwissel in de Tesup kast blauw en bruin, dat kan ook.
dat had ik al geprobeerd maar het probleem blijft het zelfde

• hesselbeertje
Het zit nu fout. Dus goed maken, en opnieuw meten. En dan verder denken.

Verder is het een tip om beter te lezen wat mensen vragen, en duidelijk te zijn in je antwoorden.

Want ik wil je best helpen, maar als je steeds half leest, op de helft van de vragen geen antwoord geeft en ook nog niet verteld wat je al geprobeerd hebt, wordt het voor mij wel heel lastig.

[ Voor 67% gewijzigd door hesselbeertje op 22-03-2023 19:23 ]

• hesselbeertje
En wat is het resultaat? Wind genoeg om te testen vandaag ;-)

• ice-T106
Misschien even een filmpje maken?
Mensen proberen je hier heel goed te helpen, maar je maakt het ze niet makkelijk.

• hesselbeertje
@toonkayen Ik zou het wel zo eerlijk vinden als je even iets laat horen eigenlijk...

• hesselbeertje
Is Heijningen misschien weggewaaid?

• bobby001
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-04-2024
Kan iemand mij duidelijk maken wat er dan mogelijk zou kunnen schelen?

Dus mocht ik de beide polen, hetzij aan de windmolen, hetzij aan de omvormer, omdraaien, dan zou dat automatisch de "rem" op de molen moeten loszetten?

En zou die dan effectief moeten draaien vanaf 4 m/s?

Of zit er dan nog iets niet juist?

• hesselbeertje
Er zit geen rem op de molen. Maar zodra je de uitgang belast met een kortsluiting, gaat ie simpelweg heel zwaar draaien.

Verder is het ontwerp van een Tesup (en iedere andere kleine molen) gewoon natuurkundig onjuist. Het moet al hard waaien wil je er 100 watt uit halen.

Het is een waardeloos product en eindigt altijd in een teleurstelling.

#koopgeenkleinewindmolen!

[ Voor 17% gewijzigd door hesselbeertje op 03-04-2024 19:07 ]

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:32

The End

!Beginning

Het ziet er ook uit dat Tesup een scam is. Kijk maar eens op de reviews op Trustpilot...
Pagina: 1