Die opmerking slaat op de uitleg er onder; als je data je enigszins lief is, wil je geen RAID0, mar wil je mirroren of een ander RAID level gebruiken.
Op 2x een 3TB schijf past dan maar 3 TB, omdat op beide schijven hetzelfde staat.
Dat weet ik, het was ook een bewuste keuze van mij om RAID 0 te gebruiken, met bewust zijn van alle gevaren van dien. Maar ik vroeg me af hoe men te werk gaat om de data te recoveren als er niets aan de HDD is! Een zelfde merk gebruiken van NAS zal niet meer van deze tijd zijn denk ik, ZYXEL is niet echt "'meer" gebruikelijk denk ik. Ook voor gebruiksgemak en support zal deze niet zijn zoals bij QNAP en SYNOLOGY denk ik! Verbeter me indien ik foutief ben hierbij!
Je zult in dat geval moeten zien uit te vinden welke OS/software/driver Zyxel gebruikte om die raid0 aan te maken, en dat op een ander device te repliceren.
De kans is aanwezig dat dat linux is met md. In dat geval zou je de schijven misschien in een PC kunnen aansluiten, en dan handmatig die md raid set weer te starten en te mounten.
Je bedoelt mirroring RAID 1 natuurlijk en...het was ook een bewuste keuze van mij om RAID 0 te gebruiken, met bewust zijn van alle gevaren van dien.
Ik bedoel gebruik altijd op zijn minst mirroring en gebruik nooit RAID0, tenzij het om data gaat die je prima kunt verliezen en bijvoorbeeld opnieuw kunt downloaden, en waar de performance belangrijker is.
Je zegt nu dat het een bewuste keuze was RAID0 te gebruiken met de bijbehorende gevaren van dien, maar als dat écht zo was had je dan nu niet je schouders opgehaald en de schijven in een nieuw NAS geplaatst en geformatteerd, in plaats van nu dit topic te openen van help hoe krijg ik nu mijn data terug..?