Stopcontact aanleggen in schuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
Beste medetweakers,

Ik heb totaal geen verstand van elektrische installaties en daarom hoop ik dat iemand mij hiermee kan helpen die hier wat meer verstand van heeft.

Ik heb een motor in de schuur waar ik een druppellader op wil aansluiten.

Het probleem is alleen dat ik geen stopcontact heb in de schuur. Ik heb een wandcontactdoos gekocht maar weet niet hoe ik ervoor kan zorgen dat ik de juiste stroomdraad daarheen kan doortrekken.

Zie fotos, de draden naar de wandcontactdoos zijn alleen voor de lichtschakelaar. Hoe krijg ik het stopcontact werkend?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7vcNZLiYmgsGr69A_xTMeZGuoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ck4yuUPF671W6EGmOmdo5EJT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9PlhxQFXbK2HkiZaGO3c_pBo7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A21nNxqBA3WBhZgFydebQ3IG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFBZhMojrMtLGoLx1uVYieXoPn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsRW3ILHtRHaaK79kgRmH5KD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkobtRwOuZiWUuNo6TC7e0Y4LS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMnAyfq2ZjWjb3QNZDMCTgaK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Autopilot op 18-03-2023 23:21 ]

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
.

[ Voor 100% gewijzigd door MSteverink op 18-03-2023 23:22 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02
Ik heb totaal geen verstand van elektrische installaties
Na deze zin alleen al kan ik alleen maar denken: blijf er vanaf en laat iemand het doen die er verstand van heeft.

The devil is in the details.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zie een mengsel van oude (van voor 1970) en nieuwe draadkleuren... dat kan sowieso netter.

Oude kleuren:
Fase: groen
Nul: rood
Schakeldraad: zwart
Aarde: wit of grijs

Nieuwe kleuren
Fase: bruin
Nul: blauw
Schakeldraad: zwart
Aarde: groen/geel.

Nu is het zo dat je oude en nieuwe kleuren niet mag mengen. Dus als je het netjes wil doen, bedraad je je schuur opnieuw. Wil je het snel en slordig doen trek dan een nuldraad (blauw vanaf rood) naar het stopcontact en sluit daar bruin en blauw aan. nee, dit krijg ik niet uit mn toetsenbord. Bedraad je schuur ff opnieuw; dit is oude troep.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-05 16:06
Zijn dat nog metalen dozen en buizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:59
Wat is er met die contactdoos gebeurd, is daar nu het onderste aardcontact uit verwijderd? Zoals anderen al aangeven, 'k zou direct alles vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
Het is inderdaad een hele oude flatwoning die binnen 5 jaar wordt gesloopt dus ik vind het een beetje zonde om alle bekabeling te vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
Nielson schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:56:
Wat is er met die contactdoos gebeurd, is daar nu het onderste aardcontact uit verwijderd? Zoals anderen al aangeven, 'k zou direct alles vernieuwen.
Die contactdoos is nieuw aangeschaft waarbij ik alleen de lichtschakelaar heb aangeslote, dus de contactdoos is nog niet aangesloten. Voorheen lag er alleen een lichtschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
akatar schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:47:
Zijn dat nog metalen dozen en buizen?
Ja inderdaad, het is een hele oude flatwoning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
Je hebt niet echt het goeie stopcontact gekocht want er is nu geen aarde in die lasdoos dus tenzij je die nog ergens vandaan haalt wordt dit sowieso niet geaard.

Als je het weer weghaalt voordat je verhuist kun je dat best negeren.

Trek vanaf de lasdoos een extra blauwe draad haar het stopcontact. Die steek je in de lasklem met rode draden. Je moet de lasklem vervangen voor een 3-voudige zo te zien. De bruine kun je van schakelaar naar stopcontact lussen.

[ Voor 30% gewijzigd door Makkelijk op 19-03-2023 11:12 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dat mocht bij ons in het complex vroeger niet, omdat de verlichting van de kelderboxen op de meter van de VvE zat. Bij onze schakelaars zat dus ook geen nuldraad.

Als jij daar kortsluiting of overbelasting veroorzaakt, zit mogelijk de rest van het complex in het donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:18

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Anoniem: 39993 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 07:45:
Dat mocht bij ons in het complex vroeger niet, omdat de verlichting van de kelderboxen op de meter van de VvE zat. Bij onze schakelaars zat dus ook geen nuldraad.

Als jij daar kortsluiting of overbelasting veroorzaakt, zit mogelijk de rest van het complex in het donker.
Of erger: brand door kortsluiting/oververhitting/whatever 🔥

Toen ik vroeger in een flat woonde had ik ook geen stroom in de berging en dat was best lastig soms. Maar nu snap ik ineens waarom dat was, dank je! :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-05 12:52
Meet even met een multimeter hoeveel spanning er op staat... ik dacht zoiets ook ff slim te doen voor m'n electrische fiets, is de verlichting 24v...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:18

Shadow_Agent

Autopilot schreef op zondag 19 maart 2023 @ 00:34:
[...]

Die contactdoos is nieuw aangeschaft waarbij ik alleen de lichtschakelaar heb aangeslote, dus de contactdoos is nog niet aangesloten. Voorheen lag er alleen een lichtschakelaar.
Die schakel/stroom unit is nieuw gekocht? Wat is er mee gebeurd dan? Ziet er niet uit! Waar is het binnenwerk bijvoorbeeld van het stopcontact? Of heb je die er helemaal uitgehaald?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chris1508
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:04
Een extra draad in de buis trekken, blauw, deze sluit je aan op op je stopcontact. De bruin tak je af van je schakelaar die er boven zit.

Het nieuwe blauwe draad sluit je aan bij de lasdop met rode draden.

Daarnaast zorg er voor dat je druppel lader een eigen zekering heeft. Stel dat er kortsluiting komt dan heb je de grootste kans dat die er als eerst uit klapt ipv een zeker in je kast was die niet bij kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Purzelbaum schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:55:
Meet even met een multimeter hoeveel spanning er op staat... ik dacht zoiets ook ff slim te doen voor m'n electrische fiets, is de verlichting 24v...
Dit inderdaad.
Mandelige electrisiteits installaties zijn vaak laagspanning zodat mensen er geen stroom van kunnen gebruiken voor andere dingen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Makrolon schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:37:
[...]

Dit inderdaad.
Mandelige electrisiteits installaties zijn vaak laagspanning zodat mensen er geen stroom van kunnen gebruiken voor andere dingen.
Omvormer erop, heb je gewoon 230v. Maar dat is dus inderdaad niet de bedoeling. TS komt met een relatief onschuldige druppellader, de volgende begint een kleinschalige wietkwekerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
Autopilot schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:21:
Beste medetweakers,

Ik heb een motor in de schuur waar ik een druppellader op wil aansluiten.

Het probleem is alleen dat ik geen stopcontact heb in de schuur. Ik heb een wandcontactdoos gekocht maar weet niet hoe ik ervoor kan zorgen dat ik de juiste stroomdraad daarheen kan doortrekken.
Zoals @teacher al vermeldde: de huidige bedrading is hopeloos verouderd, het is echt aan te raden om deze compleet te vervangen. Verder zie ik op de foto bij de wandcontactdoos (stopcontact in de volksmond) dat deze randaarde heeft, maar er geen randaarde is aangesloten: dit is niet toegestaan en moet je ook voor je eigen veiligheid (laten) veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nielson schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:56:
Wat is er met die contactdoos gebeurd, is daar nu het onderste aardcontact uit verwijderd?
Als die er wel zat was het ook vals, er zit immers geen aardedraad in de lasdoos. (die zou grijs moeten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fastedje schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:43:
[...]

Zoals @teacher al vermeldde: de huidige bedrading is hopeloos verouderd, het is echt aan te raden om deze compleet te vervangen. Verder zie ik op de foto bij de wandcontactdoos (stopcontact in de volksmond) dat deze randaarde heeft, maar er geen randaarde is aangesloten: dit is niet toegestaan en moet je ook voor je eigen veiligheid (laten) veranderen.
Theoretisch helemaal waar, maar ik zou het geld ook niet uitgeven aan een kelderbox in een pand wat binnen 5 jaar tegen de vlakte gaat. Zo'n druppellader is niet geaard (die ik vroeger had niet in ieder geval) en gebruikt niet veel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-05 08:15

bonzz.netninja

Niente baffi

Ja oude bedrading en kleuren maar functioneerd nog prima natuurlijk. Ik zou het ook gewoon mixen en niet te moeilijk doen, zeker als het tegen de vlakte gaat allemaal. Allemaal opnieuw bedraden is ook niet voor niets en op zich is er niks mis mee.

Een groter probleem is je gebrek aan basale elektro kenns waardoor je het misschien toch beter door iemand even kan laten aansluiten.
Je stopcontact mist iig de nul (blauw tegenwoordig, rood vroeger) waardoor je nooit een stroomkring kan maken.

[ Voor 9% gewijzigd door bonzz.netninja op 19-03-2023 19:18 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bonzz.netninja schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:17:
Ja oude bedrading en kleuren maar functioneerd nog prima natuurlijk. Ik zou het ook gewoon mixen en niet te moeilijk doen, zeker als het tegen de vlakte gaat allemaal. Allemaal opnieuw bedraden is ook niet voor niets en op zich is er niks mis mee.

Een groter probleem is je gebrek aan basale elektro kenns waardoor je het misschien toch beter door iemand even kan laten aansluiten.
Je stopcontact mist iig de nul (blauw tegenwoordig, rood vroeger) waardoor je nooit een stroomkring kan maken.
Maar die zit wel in de lasdoos. Van die lasdoos loopt dan in nieuwe kleuren alleen fase en schakeldraad naar de schakelaar. Het is dus al een mixje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:15
Is het niet makkelijker om de accu van de motor mee te nemen naar je woning en daar op te laden? Dit lijkt me een hoop gedoe met het risico op conflict met de VvE of erger, aansprakelijkheid bij brand.

Andere optie is een druppellader op accu te kopen.

Hier een vergelijkbaar topic Draagbaar powerstation voor druppellader aan motor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Of een druppellader met zonnepaneel, en af en toe de lamp aanlaten 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
Anoniem: 39993 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:06:
[...]

Theoretisch helemaal waar, maar ik zou het geld ook niet uitgeven aan een kelderbox in een pand wat binnen 5 jaar tegen de vlakte gaat.
Wellicht is het dan interessanter om een druppellader te kopen (of zelf te maken) die op een accu werkt. Je moet deze dan natuurlijk zelf wel regelmatig opladen. Er zijn simpele.step-up.converters.waarbij je de spanning en maximale stroom kan regelen: https://m.nl.aliexpress.c...tewayAdapt=gloPc2nldMsite

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 11:57
Geen verstand van elektra en dan maar even een stopcontact aanleggen... Nu kan er natuurlijk van alles met oude en nieuwe kleuren maar zoals men hier al roept zou het ook zomaar eens een mandelige installatie kunnen zijn. Ofwel, alleen de VVE kan dan de stroom er af halen en jij niet. Ga je dan onder spanning draden door metalen buisjes trekken en in lasklemmen steken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:06
Chatslet schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:43:
Geen verstand van elektra en dan maar even een stopcontact aanleggen... Nu kan er natuurlijk van alles met oude en nieuwe kleuren maar zoals men hier al roept zou het ook zomaar eens een mandelige installatie kunnen zijn. Ofwel, alleen de VVE kan dan de stroom er af halen en jij niet. Ga je dan onder spanning draden door metalen buisjes trekken en in lasklemmen steken?
Eens. TS heeft alleen al de combi schakelaar en stopcontact zelf geplaatst. Dus je vraag is al beantwoord.

TS:

Stopcontact heeft nodig:
- NUL (blauw)
- FASE (bruin).
- AARDE (geel/groen) indien geaard stopcontact. Die je geplaatst hebt, gaat daar vanuit. Je hebt alleen geen aarde in die buis zitten, dus het stopcontact zou eigenlijk er eentje moeten zijn zonder aardepennen.

Je stopcontact heeft die BRUINE draad nodig (dus doorlussen vanaf/naar de schakelaar) en een BLAUWE. Omdat vroeger de nuldraad ROOD was, zul je vanaf de rode (in die doos) een blauwe moeten trekken naar het stopcontact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agYFD5CUv_jenICy_m9oTMlaMA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y90zZZD6tGxgWVjhdIUoXZD7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POEGddu8UfkObbW4fmRdnRK8-PM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CS7TYx42JrheGori11jANMdc.png?f=user_large

Succes hiermee. Je bent ongetwijfeld volwassen om zelf een besluit te nemen of je het wel of niet zelf doet.

[ Voor 23% gewijzigd door mgizmo op 20-03-2023 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:04

Vliegvlug

Flight Simple

@Autopilot Mocht je aan de slag gaan plaats dan die schakelaar met stopcontact wat hoger zodat de opening op de pvc buis aansluit en de draden niet bloot liggen.
En ik weet niet of je die randaarde van het stopcontact bewust verwijderd hebt of dat je het hele binnenwerk er nog niet in hebt gezet, maar indien dat laatste zorg dat je dan de randaarde afknipt zodat niet de indruk wordt gewekt dat het stopcontact van aarde is voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 11:57
@mgizmo Klopt en ik vind het nogal onverantwoord. Moet je dat gepruts met dat PVC buisje eens zien boven die schakelaar, dat is zo 2 a 3 cm te kort als het niet meer is. Ik heb dan al snel zo iets van laten we het nou niet gaan aanmoedigen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:06
Chatslet schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:53:
@mgizmo Klopt en ik vind het nogal onverantwoord. Moet je dat gepruts met dat PVC buisje eens zien boven die schakelaar, dat is zo 2 a 3 cm te kort als het niet meer is. Ik heb dan al snel zo iets van laten we het nou niet gaan aanmoedigen...
Het klopt inderdaad niet volgens de regels en normeringen, maar ik voel mij niet genoodzaakt om, in dit geval, de TS vragen niet te beantwoorden, omdat we er iets van vinden. Bovendien, wat of wie bepaalt dat je wel gekwalificeerd bent als het geen beschermd beroep is. Hier geldt gewoon common sense en dat laat ik aan de TS over. Mijn eigen kinderen neem ik in bescherming, de rest is niet aan mij.

Om maar even door te trekken naar de rest van gathering:
- zonnepanelen plaatsen
- pc's in elkaar zetten
- laadpalen in elkaar zetten
- meterkast herindelen
- leidingen omleggen

Gathering bestaat alleen maar uit mensen die of inmiddels gegroeid zijn (door zelfeducatie) naar voor velen een expert en er zijn tweakers die nieuwe dingen leren. Zolang het bij wet mag, en hier dus gevraagd mag worden, wie zijn wij dan om dit te blokkeren.

[ Voor 22% gewijzigd door mgizmo op 21-03-2023 18:12 ]

Pagina: 1