Draagbaar powerstation voor druppellader aan motor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-04 20:36
Hi Tweakers,

Ik heb onderhand al een aantal jaar een leuke motor, echter, omdat ik in een appartements complex woon heb ik regelmatig problemen met mijn buren omdat de motor wordt opgeladen aan de hand van gedeelde stroompunten in het pand.

Ik ben dus al een tijdje op zoek naar een draagbaar powerstation om mijn motor mee aan de druppellader te kunnen leggen, zodat ik geen gebruik hoef te maken van de gedeelde stopcontacten.

Eigenlijk wil ik dus gewoon een batterij die ik in mijn woning kan opladen, vervolgens naar beneden kan brengen en mijn motor erop aansluiten.

Ik kwam recentelijk uit bij Anker aan de hand van hun powerstations. Echter blijkt na contact met de enorm vriendelijke customer support, dat ze niet echt iets hebben dat kant en klaar zou werken. Het vermoeden was dat de 555 Powerstation zou werken, maar voor een prijs van 1299 euro, is dat behoorlijk aan de prijs.

Nu hoop ik dat er andere motorrijders zijn, die hopelijk iets weten van een dergelijke oplossing. Ik ben zelf niet handig met complete batterijen in- en uit de motor slopen, daarbij komt dat de motor een alarm heeft dat bij de geringste wijziging van de motor afgaat. Idealiter wil ik dus gewoon gebruik maken van de druppellader, minimum effort, minimum risk.

Met vriendelijke groeten,
Lt.Kraken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 10:55
Zelf heb ik dit ook een tijdje gedaan met mijn off the grid garagebox. Die had geen stroomaansluiting.
Daar heb ik een tweedehands UPS gekocht (in dit geval een 19 inch rackmodel) waar ik mijn 220v lader op aansloot. Was er uiteindelijk niet helemaal tevreden over omdat de UPS standaard bij het opstarten in een modus terecht kwam waarbij hij piepte, omdat hij (uiterdaad) niet aan de netspanning hing. Met een paar knoppen indrukken haalde je hem uit deze modus en ging ie alsnog. De UPS was ook redelijk zwaar dus het was een heel gezeul met het apparaat van mijn flat naar de off the grid-garagebox. Ik zou het niet weer doen, maar het werkt wel.

Als ik jou was zou ik eens kijken naar een DC-DC druppellader zoals deze Optimate.
Die kan gevoed worden op een 12v autoaccu (bijvoorbeeld).
Autoaccu op een steek-karretje of hondje en je tilt je er ook geen breuk aan.

Misschien dat Ctek en andere fabrikanten ook wel zoiets hebben.
Google is your friend (DC to DC trickle charger) biijvoorbeeld.

offtopic:
Je buren zijn zeikerds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03:41
Ik snap even niet het idee hierachter (ook motorrijder, maar dan rijd ik echt de hele winter door).

Zou het ook een idee zijn om de accu er uit te halen? Weet je model motor niet, maar bij 9/10 tien is dat zo gepiept.

Als je er nog af en toe mee rijd, dan loopt ie toch echt niet zo snel leeg? En als dat wel zo is moet ie wellicht eens vervangen worden

Mijn huidige vfr800fi uit 1998 met een alles behalve nieuwe standaard accu kan makkelijk een aantal maanden stilstaan zonder startproblemen.

En anders is het misschien een optie om hem af en toe aan de lader te leggen? (avondje en s'ochtends weer eraf). Met een optimate/sae aansluiting is dat zo gepiept. Met een druppellader gevoegd door een accu ben je je probleem alleen maar aan het verplaatsen.

[ Voor 26% gewijzigd door kwibox op 28-01-2023 20:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zo’n ding gebruikt 10 watt of zo als ‘ie laadt? Elke dag 1 uur aan het laden is 3,5 kWh. Maak elk jaar een tientje over naar de VVE voor dat stroomverbruik en het is goed betaald denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
kwibox schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:35:
Ik snap even niet het idee hierachter (ook motorrijder, maar dan rijd ik echt de hele winter door).

Zou het ook een idee zijn om de accu er uit te halen? Weet je model motor niet, maar bij 9/10 tien is dat zo gepiept.

Als je er nog af en toe mee rijd, dan loopt ie toch echt niet zo snel leeg?
Mijn huidige vfr800fi uit 1998 met een alles behalve nieuwe standaard accu kan makkelijk een aantal maanden stilstaan zonder startproblemen.
Hoe zet jij hem weg dan? Binnen overdekt bij de kachel? Dan valt het wel mee met leeglopen.
Maar als ik de mijne in de kou zet en de huidige accu is niet al te best, dan heeft ie moeite met starten.
Ik weet dat mijn accu aan vervanging toe is, maar ik vervang die liever bij iets mooier weer omdat ik niet bij de kachel of enigszins warm kan sleutelen. En eruit halen (iedere keer) is geen optie, ik moet een kap eraf halen met drie inbusjes nadat ik het complete zadel eraf gehaald heb.

Ik vind het sowieso een geruststellende gedachte om een lader achter de hand te hebben, je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:54
Inderdaad, hang er eens een stroommeter tussen en compenseer de VVE voor de kosten. Scheelt jou een hooo gehannes met zo'n ding en hoeven de overige bewoners ook niet te zeuren.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
DonJunior schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:41:
Inderdaad, hang er eens een stroommeter tussen en compenseer de VVE voor de kosten. Scheelt jou een hooo gehannes met zo'n ding en hoeven de overige bewoners ook niet te zeuren.
Sommige mensen hebben gewoon een hekel aan motorrijders of sommige mensen houden ervan om te zeiken op alles. Dan helpt compensatie aan de VVE ook niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
badkuip schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Hoe zet jij hem weg dan? Binnen overdekt bij de kachel? Dan valt het wel mee met leeglopen.
Maar als ik de mijne in de kou zet en de huidige accu is niet al te best, dan heeft ie moeite met starten.
Ik weet dat mijn accu aan vervanging toe is, maar ik vervang die liever bij iets mooier weer omdat ik niet bij de kachel of enigszins warm kan sleutelen. En eruit halen (iedere keer) is geen optie, ik moet een kap eraf halen met drie inbusjes nadat ik het complete zadel eraf gehaald heb.

Ik vind het sowieso een geruststellende gedachte om een lader achter de hand te hebben, je weet maar nooit.
Inpandige garage, wel open aan de zijkanten (onder de woningen). Staat ie wrs wel vorstvrij, maar tis niet verwarmd. Maar voorheen (vorige woning) stond ie gewoon buiten onder een hoes in de sneeuw.

Begin dan eens met een nieuwe accu. Als het perse moet kan je toch beter een tweede accu direct eraan hangen? Gaat het wrs een stuk langer goed dan met een druppellader, want dan heb je geen verliezen. Pak die accu dan ff lekker in zodat ie het niet koud heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door kwibox op 28-01-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
kwibox schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:44:
[...]

Inpandige garage, wel open aan de zijkanten (onder de woningen). Staat ie wrs wel vorstvrij, maar tis niet verwarmd. Maar voorheen (vorige woning) stond ie gewoon buiten onder een hoes in de sneeuw.

Begin dan eens met een nieuwe accu. Als het perse moet kan je toch beter een tweede accu direct eraan hangen? Gaat het wrs een stuk langer goed dan met een druppellader, want dan heb je geen verliezen.
I told ya, ik wacht op mooier weer totdat ik de accu ga vervangen. Je hebt gelijk, er moet een nieuwe komen.
Kan je uitleggen wat je bedoeld met het verhaal over de verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
Nou die lader is natuurlijk nooit 100% efficient, de ledjes en electronica verbruiken ook energie. Die energie komt niet in je accu.

En als je die tweede accu niet goed inpakt heeft die bij kou feitelijk hetzelfde probleem; die 10 wat van die druppellader is wrs niet genoeg verbruik om die accu warm te houden.

[ Voor 40% gewijzigd door kwibox op 28-01-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Ja die snap ik ook, maar je zei dat door het niet hebben van verliezen het een stuk langer goed gaat dan met een druppellader.
Dus die kon ik niet helemaal volgen. De verliezen zijn ook minimaal, gezien al het lage verbruik van zo’n lader.

Maar het doet ook niet terzake den ik want volgens mij raken we off-topic. De TS vroeg om een oplossing en ik heb hem de mijne gegeven. Wel een dure oplossing voor deze situatie, maar an sich mankeert er weinig aan.
De VVE een tientje betalen is ook een goede en die zou ik ook doen als ik hem was. Het is denk ik aan hem om te besluiten wat het beste is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Fix gewoon je accu ipv allerlei dure omwegen, gooi er gelijk een lithium model in en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
badkuip schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:01:
Ja die snap ik ook, maar je zei dat door het niet hebben van verliezen het een stuk langer goed gaat dan met een druppellader.
Dus die kon ik niet helemaal volgen. De verliezen zijn ook minimaal, gezien al het lage verbruik van zo’n lader.

Maar het doet ook niet terzake den ik want volgens mij raken we off-topic. De TS vroeg om een oplossing en ik heb hem de mijne gegeven. Wel een dure oplossing voor deze situatie, maar an sich mankeert er weinig aan.
De VVE een tientje betalen is ook een goede en die zou ik ook doen als ik hem was. Het is denk ik aan hem om te besluiten wat het beste is…
Omdat het verbruik van zo'n lader niets voorstelt, zullen de verliezen van zo'n lader juist significant zijn op het totaal. Dikke 12v auto accu er direct op en dat lekker inpakken in isolatie en @Lt.Kraken zijn of haar probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
@Navi daar moet de spanningsregelaar van je motor ook tegen kunnen natuurlijk. En lithium accu’s zijn kleiner dan standaard loodaccu’s dus mag je aan de gang met schuimrubber of ander opvulmateriaaal om het niet door de accubak te laten rondstuiteren.

@kwibox fair enough. Dus wat stel je voor? Een 12v autoaccu als starthulp of om op te laden? En dan netjes een aansluiting maken om elke af en aan te koppelen? Met een plug en een stekker ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
badkuip schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:23:
@Navi daar moet de spanningsregelaar van je motor ook tegen kunnen natuurlijk. En lithium accu’s zijn kleiner dan standaard loodaccu’s dus mag je aan de gang met schuimrubber of ander opvulmateriaaal om het niet door de accubak te laten rondstuiteren.

@kwibox fair enough. Dus wat stel je voor? Een 12v autoaccu als starthulp of om op te laden? En dan netjes een aansluiting maken om elke af en aan te koppelen? Met een plug en een stekker ofzo?
Nee als continue laad, dat is toch de wens van TS. Netjes een sae/optimate aansluiting ertussen (of iets anders naar wens). Autoaccu goed inpakken in een isolerende tas en af en toe eens lostrekken om op te laden (eerste cyclus keer regelmatig spanning meten om te kijken wanneer dat nodig is).

Beter is nog gewoon accu eruit en binnen aan de lader of een nieuwe als dat nodig blijkt, maar ik val zo in de herhaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:37
Komt er buitenlicht op de plaats waar de motor staat?
In mijn garagebox is een raam, daar heb ik een zonnepaneeltje hangen dat dienst doet als druppellader.
Bij conrad gekocht, hebben ze nu niet meer, dit ding is vergelijkbaar.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
kwibox schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:35:

Als je er nog af en toe mee rijd, dan loopt ie toch echt niet zo snel leeg? En als dat wel zo is moet ie wellicht eens vervangen worden

En anders is het misschien een optie om hem af en toe aan de lader te leggen? (avondje en s'ochtends weer eraf). Met een optimate/sae aansluiting is dat zo gepiept. Met een druppellader gevoegd door een accu ben je je probleem alleen maar aan het verplaatsen.
Harley Davidson Iron 883XL. Heb aangegeven bij de dealership dat volgens mij de accu aan vervangen toe was, ze hebben hem vervolgens meermaals doorgemeten waaruit bleek dat ie prima was.

Hun beredenering was dat de motor in principe gewoon 24/7 aan de druppellader moest liggen, wat ik een gigantisch rare conclusie vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
eLScha schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:39:
Zo’n ding gebruikt 10 watt of zo als ‘ie laadt? Elke dag 1 uur aan het laden is 3,5 kWh. Maak elk jaar een tientje over naar de VVE voor dat stroomverbruik en het is goed betaald denk ik.
Dit heb ik geopperd te doen, maar ze gingen niet akkoord met een 10tje, en ook niet met 50 euro. Ze wouden / probeerden mij te dwingen een aparte stopcontact in de garage te laten bouwen met beveiliging en ingebouwde meter. Paar honderd euro lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
badkuip schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Bij mij is het overigens niet perse de kou. Het maakt niet uit of het hartje zomer of hartje winter is, in elke omstandigheid is hij na een week niet opladen of leeg of praktisch leeg (als in, de start motor doet zijn werk niet en bokt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
kwibox schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:12:
[...]

Omdat het verbruik van zo'n lader niets voorstelt, zullen de verliezen van zo'n lader juist significant zijn op het totaal. Dikke 12v auto accu er direct op en dat lekker inpakken in isolatie en @Lt.Kraken zijn of haar probleem is opgelost.
Zou een optie zijn, maar ik ga hoe dan ook een andere motor kopen in Maart. Hopelijk is het bij de nieuwe motor in ieder geval anders qua accu. Alhoewel ik nog wel moet kijken of ik evt. een draagbare batterij kan vinden om hem alsnog aan de druppellader te leggen, of dat het bij deze motor dusdanig gemakkelijk is om de accu eruit te halen dat ik ook geen 1000 euro hoef te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
Dan heeft het misschien zien om even te kijken hoeveel stroom ie trekt als ie uit staat. Misschien heb je ergens lekstroom waardoor de accu gewoon leeggetrokken wordt. Na snelle google lijkt erop dat het nog wel eens voorkomt bij dit model dat de relais en kabelboom gaan rotten.

Als ie in een week leegloopt is ook maar de vraag of een acculader op accu's oid wel soelaas bied. Vreemd verhaal van de HD dealer, ik zou dit niet zomaar accepteren.

[ Voor 14% gewijzigd door kwibox op 28-01-2023 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
morgoth924 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:38:
Komt er buitenlicht op de plaats waar de motor staat?
In mijn garagebox is een raam, daar heb ik een zonnepaneeltje hangen dat dienst doet als druppellader.
Bij conrad gekocht, hebben ze nu niet meer, dit ding is vergelijkbaar.
Neen, zwaar ondergronds. Geen buitenlicht op mijn plek. Een lekkere donkere hoek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-04 21:11

MLLL

Palm Treo 650

Misschien is dit een optie, een druppelaar moet je immers ook aansluiten

https://www.bol.com/nl/nl...NNwg.4_22.23.ProductImage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Kraken
kwibox schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:09:
Dan heeft het misschien zien om even te kijken hoeveel stroom ie trekt als ie uit staat. Misschien heb je ergens lekstroom waardoor de accu gewoon leeggetrokken wordt.

Als ie in een week leegloopt is ook maar de vraag of een acculader op accu's oid wel soelaas bied. Vreemd verhaal van de HD dealer, ik zou dit niet zomaar accepteren.
Er heeft lekstroom opgezeten idd, echter heeft de dealership alles destijds opnieuw aangelegd zodat het probleem verholpen zou moeten zijn, dus dat zou nu niet meer moeten spelen.

Moet toegeven dat het hele verhaal met de dealer ook wel een beetje de lol van het motorrijden en de harley eraf heeft gehaald. Over naar Honda :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMQ4FCMKmbvk7DWY7LZ3krfk508=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jtVxlBYogRVSJ3i42IvRdZ3F.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Lt.Kraken op 28-01-2023 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
MLLL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:12:
Misschien is dit een optie, een druppelaar moet je immers ook aansluiten

https://www.bol.com/nl/nl...NNwg.4_22.23.ProductImage
Yes, zal eens kijken. Dankje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
Hmm als je, volgens dealer goede accu, binnen een week leegloopt, heb je toch echt of een slechte accu of een flinke lekstroom. Die electrons verdwijnen niet spontaan ;)

Edit: wel vervelend dat je zoveel gedoe hebt met HD en dealer. Nu moet ik ook zeggen dat ik nooit echt een hoge pet gehad heb van HD. Vorig jaar voor een 6 maanden lange trip in de USA bij de HD dealer een kawaski gekocht die ie als inruil had gekregen. Geen seconde spijt van gehad.

[ Voor 45% gewijzigd door kwibox op 28-01-2023 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
kwibox schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:17:
Hmm als je, volgende dealer goede accu, binnen een week leegloopt, heb je toch echt of een slechte accu of een flinke lekstroom. Die electrons verdwijnen niet spontaan ;)
Ya, ik laat ook gewoon deze keer maar gewoon alles bij de lokale dealer / garage erin bouwen. Ze weten 't beter dan ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
@Lt.Kraken volgens mij kan je bij deze motor vrij eenvoudig bij de accupolen komen. Die kan je natuurlijk ook gewoon losdraaien om te voorkomen dat ie leegloopt. Maar ik snap dat dat niet zo'n fraaie oplossing is. Andere optie zou zijn om er een hoofdschakelaar oid in te zetten.

Zo'n starthulp is overigens altijd handig om te hebben, dat misschien in jouw situatie nog wel de beste oplossing. Heb je ook nog wat aan als je volgende motor wel zuinig op zn batterij-tje is ;).

[ Voor 26% gewijzigd door kwibox op 28-01-2023 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Misschien zijn er wel meer buren die stroom in de kelderbox willen. Regel je het met een paar man tegelijk. Scheelt weer in de kosten.

Neem aan dat je ook licht hebt in die kelderbox? Fabriek je daar toch een stopcontact tussen. Ziet niemand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-04 16:11

M14

Door het jaar heen heb je geen druppellader nodig. Starten en rijden. De uitzondering is wanneer je 1x in de 5 maanden je motor pakt. In dat geval adviseert de dokter je vaker te rijden :).

In de winter periode accu er uit en mee naar binnen. Dat is voor de levensduur van de accu beter en je hoeft geen belachelijk (dure) oplossingen te verzinnen.

Het sleutelen om de accu er uit te krijgen is geen rocket science.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
eLScha schreef op zondag 29 januari 2023 @ 00:06:
Misschien zijn er wel meer buren die stroom in de kelderbox willen. Regel je het met een paar man tegelijk. Scheelt weer in de kosten.

Neem aan dat je ook licht hebt in die kelderbox? Fabriek je daar toch een stopcontact tussen. Ziet niemand.
Open ondergrondse parkeerplaats. Geen boxen :) De enige boxen zijn de ondergronde opslagen van iedere bewoner, geen gangen waardoor ik een motor manouvreren kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
kwibox schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:24:
@Lt.Kraken volgens mij kan je bij deze motor vrij eenvoudig bij de accupolen komen. Die kan je natuurlijk ook gewoon losdraaien om te voorkomen dat ie leegloopt. Maar ik snap dat dat niet zo'n fraaie oplossing is. Andere optie zou zijn om er een hoofdschakelaar oid in te zetten.

Zo'n starthulp is overigens altijd handig om te hebben, dat misschien in jouw situatie nog wel de beste oplossing. Heb je ook nog wat aan als je volgende motor wel zuinig op zn batterij-tje is ;).
Ja klopt, heb je een punt mee. Zal eens kijken in Maart
Pagina: 1