Ik wil Tweakers best onblokkeren in mijn adblocker, maar..

Pagina: 1
Acties:
  • 1.887 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-08 19:36
Dat Tweakers geen 3th party tracking doet betekent niet dat ik nog steeds niet getracked wordt? Ik neem aan dat Tweakers dan nog steeds op eigen servers een profiel opbouwt want ook contextual advertising werkt alleen door bij te houden welke pagina's ik in het verleden bekeken heb en hoe weet ik dat deze data vervolgens niet bij andere partijen wordt gebruikt om hun profielen weer mee aan te vullen etc?

Ik heb de uitleg van Tweakers gelezen, maar vind dit niet perse geruststellend. Het blijft vrij algemeen. Ja 3en partijen hebben geen trackers meer draaien op Tweakers, maar dat is het dan ook. Met de uitleg zoals deze nu gegeven wordt, kan je (juridisch) nog steeds alle kanten op en bied het geen enkele garantie dat mijn surf gedrag niet in kaart wordt gebracht en bijvoorbeeld via DPG bij derden terecht komt. Ook wordt er nog steeds gebruik gemaakt van een 3th party advertentie systeem welke ik verder geen ervaring mee heb met of ik die wel of niet vertrouw. Ja leuk dat Tweakers dat zegt, maar is dat in de realiteit ook echt zo? Zo ver ik het begrijp wordt er nog altijd een profiel van mij opgebouwd op basis van mijn gedrag en is contextueel in deze data de context van mijn eerder bezochte pagina's bij mij worden opgeslagen om in het vervolg ook relevante advertenties te laten zien. En niet zozeer van je zit nu op een smartphone artikel dus laten we je smarthphone advertenties zien waarbij ik als kijker volledig buiten beeld wordt gelaten voor de keuze van de advertentie. Of is dat wel zo?

Fijn zou zijn als Tweakers hier gewoon wat meer openheid in geeft en wat ik dan precies toe sta. Ik vind het jammer dat er nu artikelen geblokkeerd worden, maar ik snap dat Tweakers ook geld moet verdienen. Ik heb geen enkel probleem met het zien van advertenties, maar ik wil gewoon geen profilering van mij op basis van mijn gedrag. Niet op servers van derden, maar ook niet op de servers van Tweakers. Helemaal niet als er geen openheid is over wat er met mijn profiel gedaan wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:28

DaFeliX

Tnet Devver
ro8in schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:01:
[..]
Ik neem aan dat Tweakers dan nog steeds op eigen servers een profiel opbouwt want ook contextual advertising werkt alleen door bij te houden welke pagina's ik in het verleden bekeken heb en hoe weet ik dat deze data vervolgens niet bij andere partijen wordt gebruikt om hun profielen weer mee aan te vullen etc?
[...]
"contextual advertising" is advertenties serveren op basis van de context, en niet op basis van profilering. Neem review: Welke gpu leunt minder op je Intel-cpu? Oudere Core i5 met je nieuwe ... ; hier zou je op basis van de context "dit artikel lees je" bijvoorbeeld advertenties kunnen zien over videokaarten.

Je aanname is dus incorrect: Er is geen tracking nodig om zulke type advertenties te tonen.
[...]
Ook wordt er nog steeds gebruik gemaakt van een 3th party advertentie systeem welke ik verder geen ervaring mee heb met of ik die wel of niet vertrouw.
[...]
Deze advertenties lopen via ons eigen domein, via onze eigen server. Die hoef jij dus niet te vertrouwen, dat doen wij :)

Verder: Als je de cookie-consent van Tweakers bekijkt, is daar een opt-in mogelijkheid om "relevantere advertenties" te serveren. Maar zolang je deze niet inschakeld, doen we niet aan de door jou gevreesde tracking voor advertenties.

Maar ik ben geen jurist, dus ik weet niet waarom de uitleg is geschreven zoals die is geschreven. Waarschijnlijk heeft 't te maken met 't feit dat we bijvoorbeeld bepaalde veiligheidsmaatregelen toepassen die oa met IPadressen werken e.d.. We willen natuurlijk voorkomen dat we dit niet meer kunnen doen.

Wanneer zou je wel gerustgesteld zijn, welke informatie ontbreekt er volgens jou nog?

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:35

crisp

Devver

Pixelated

Allereerst: in het kader van de Europese GDPR verordening (in het Nederlands: de AVG) is het websites wettelijk niet toegestaan om zonder toestemming persoonsgegevens te verwerken waar geen "gerechtvaardigd belang" voor is. Gerechtvaardigd belang in deze wil zeggen dat de verwerking noodzakelijk is voor de dienstverlening; zie onder andere de normuitleg van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens.

Voor alle andere soorten van verwerking is dus expliciet toestemming nodig. Hiervoor gebruiken wij een zogenaamde cookiebalk waarmee je deze toestemming kan beheren; deze zie je wanneer je voor het eerst de site bezoekt, en is te openen via de link in de footer van elke pagina. In deze balk vind je al beknopt een uitleg waar we onder andere cookies voor gebruiken, en kan je ook toestemming geven voor verwerking door een aantal 3rd-parties zoals YouTube. Zonder deze toestemming zullen wij geen ingesloten content van dergelijke partijen tonen en kan je ook niet getracked worden. Je zult zien dat wij ueberhaupt maar heel weinig gebruik maken van 3rd-parties, en waar het gaat om noodzakelijke verwerking hebben wij zogenaamde verwerkingsovereenkomsten met deze partijen waarin het verwerken van gegevens door deze partijen contractueel beperkt is tot het voor ons noodzakelijke doel, en mag deze data dus niet door henzelf of door anderen gebruikt worden.

Op Tweakers staan wij, in tegenstelling tot de meeste andere websites, ueberhaupt geen 3rd-party tracking meer toe voor onze banneradvertenties. Er is enkel nog een optie in de cookiebalk waarmee je kan aangeven dat je "gerichte" advertenties wilt zien op basis van eerder bezochte pagina's en dat frequencycapping kan worden toegepast. Deze informatie wordt ook enkel voor dat doel gebruikt, en zal (en mag) niet gedeeld worden met derden.

Uitgebreide informatie over welke gegevens we intern verwerken kan je vinden in ons privacystatement en meer informatie over cookies in ons cookiebeleid.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

crisp schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:15:
Allereerst: in het kader van de Europese GDPR verordening (in het Nederlands: de AVG) is het websites wettelijk niet toegestaan om zonder toestemming persoonsgegevens te verwerken waar geen "gerechtvaardigd belang" voor is. Gerechtvaardigd belang in deze wil zeggen dat de verwerking noodzakelijk is voor de dienstverlening; zie onder andere de normuitleg van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens.
Het is een beetje incompleet; er zijn 6 grondslagen en "toestemming" en "gerechtvaardigd belang" zijn er daar 2 van.

In de praktijk is naast die twee op Tweakers soms nog "om ... een overeenkomst uit te voeren" en "omdat u dit wettelijk verplicht bent" relevant. Voor bijvoorbeeld een abonnement moeten we wat gegevens bewaren om incasso's te kunnen doen, en die betaalgegevens moeten we i.v.m. belastingwetgeving ook nog wat jaren bewaren nadat een abonnement is stopgezet.

De andere twee zie ik niet zo snel toepasbaar zijn voor Tweakers :)

Specifiek voor de tracking zijn denk ik inderdaad alleen de twee door jou genoemde relevant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-09 05:46
Hoe zit het met het detecteren van een adblocker (in mijn geval pi-hole) en het afschermen van content?
In 2016 schreven jullie een artikel erover dat het via de EC als illegaal is aangemerkt.

nieuws: Detectie van adblockers volgens Europese Commissie illegaal

[ Voor 3% gewijzigd door Vegazz op 20-03-2023 15:41 . Reden: Nuanceverschil in conclusie. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:20
Vegazz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:40:
Hoe zit het met het detecteren van een adblocker (in mijn geval pi-hole) en het afschermen van content?
In 2016 schreven jullie een artikel erover dat het via de EC als illegaal is aangemerkt.

Allereerst gaat dat specifiek over het draaien van een script op een client-device om een adblocker te detecteren. Dat is vziw al niet van toepassing.

Daarnaast heeft de ACM al verduidelijkt, ook in 2016, dat dit in NL niet illegaal is; nieuws: ACM: detectie van adblockers zonder toestemming is in Nederland niet ...

Of recenter nog een uitleg; https://blog.iusmentis.co...mijn-adblocker-strafbaar/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Vegazz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:40:

Dat wordt ook aangestipt in onze privacypolicy:
Wij kijken of onze bezoekers gebruik maken van adblockers, waarmee advertenties op onze websites worden gedetecteerd en geblokkeerd. Dit doen we met zogenaamde adblockdetectiescripts. Als we vervolgens een adblocker detecteren, vragen we je onze advertenties niet te blokkeren. Doe je dit wel dan zullen wij je bepaalde content niet laten zien. Tweakers is namelijk deels afhankelijk van advertentie-inkomsten. Bovendien maken wij geen gebruik van third-party tracking, juist omdat wij privacy hoog in het vaandel hebben. Het gebruik van adblockdetectiescripts valt onder de reikwijdte van de Telecommunicatiewet, het verbod op het plaatsen en uitlezen van informatie op de randapparatuur (ook wel de cookiebepaling genoemd). Maar omdat de wijze van verwerking, waarbij gegevens niet geassocieerd worden met de gebruiker, weinig tot geen gevolgen heeft voor de privacy van de bezoeker, hoeven we hiervoor geen toestemming te vragen.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-08 19:36
DaFeliX schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:19:
Wanneer zou je wel gerustgesteld zijn, welke informatie ontbreekt er volgens jou nog?
Heel veel, oa wat er nog wel en niet van je wordt bijgehouden en wordt dit op individueel niveau gedaan of alleen geaggregeerd? Wordt er bijvoorbeeld aan fingerprinting gedaan of ben ik als uitgelogde gebruiker anoniem? Kan er bij een lek bijvoorbeeld op mij als persoon nog ingezien worden wat ik leuk vind welke onderwerpen ik veel bezoek en welke niet etc? Zoals ik zei de uitleg pagina is gewoon vrij summier: hey we hebben geen 3th party trackers meer dus gooi je adblockers maar los is wat het in een nutshell is. Met een beetje aan de oppervlakte geraakte Q&A.

Daarnaast staat er aan de privacy policy helemaal bovenaan een regel die mij tegen zit:
DPG Media is de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die worden verzameld.
Wettelijk kan dit best begrepen worden als dat al mijn gegevens dus verwerkt worden door DPG en binnen deze context van heel DPG gebruikt mogen worden. Leuk dat Tweakers niets met mijn gegevens doet, maar mijn informatie zit in het beheer bij DPG die over de hele linie niet deze zelfde lijn trekt.

Ik ben misschien overdreven kritisch en natuurlijk gun ik Tweakers van harte de ad views die ik genereer. Maar het anti anti advertentie beleid op Tweakers vind ik wel erg van we hebben geen 3th party trackers meer wat een feest doe allemaal lekker je adblockers uit! Terwijl er best wel wat vragen eigenlijk onbeantwoord blijven staan en ik het een klein beetje misleidend vind op de manier hoe er nu een beeld geschetst wordt alsof Tweakers helemaal privacy vriendelijk is, maar ik daar toch want kanttekeningen bij heb of dat wel zo een feest is alsof er nu gedaan wordt dat het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

ro8in schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:05:
[...]

Heel veel, oa wat er nog wel en niet van je wordt bijgehouden en wordt dit op individueel niveau gedaan of alleen geaggregeerd? Wordt er bijvoorbeeld aan fingerprinting gedaan of ben ik als uitgelogde gebruiker anoniem? Kan er bij een lek bijvoorbeeld op mij als persoon nog ingezien worden wat ik leuk vind welke onderwerpen ik veel bezoek en welke niet etc? Zoals ik zei de uitleg pagina is gewoon vrij summier: hey we hebben geen 3th party trackers meer dus gooi je adblockers maar los is wat het in een nutshell is. Met een beetje aan de oppervlakte geraakte Q&A.
Je haalt hier wel een paar dingen door elkaar heen. 3rd-party tracking is natuurlijk iets anders dan "tracking" door onszelf ten behoeve van bijvoorbeeld functionele of analytische verwerking.

Adblocking richt zich voornamelijk op die 3rd-party tracking, die vaak in banners ingebouwd zit, maar doet weinig tegen "interne tracking" (tenzij daar clientside libraries voor gebruikt worden). Elke website die je bezoekt ziet jouw ip-adres en wat voor browser je gebruikt, en weet welke pagina je bezoekt hebt. Voor analytische verwerking is het daarbij vaak ook handig om "unieke bezoekers" te kunnen identificeren, en daar worden vaak cookies voor gebruikt. Dat laatste is bij ons niet anders, maar we gebruiken wel een aparte identifier voor ons analytics-systeem dan degene waarmee je bij ons op de site bekend bent. In die zin ben je in de verwerking daar dus anoniem; we maken bij de verwerking geen koppeling met je tweakers-id.

Fingerprinting doen we niet. Als je niet ingelogd bent, en je regelmatig je cookies weggooid dan ben je voor ons elke keer een nieuwe bezoeker.

Wat betreft de onderwerpen die je leuk vind: dat kan iedereen zien op je profiel ;) Dat heb je wel grotendeels zelf in de hand; alleen ons karma-systeem heeft geen opt-out.
Daarnaast staat er aan de privacy policy helemaal bovenaan een regel die mij tegen zit:

[...]

Wettelijk kan dit best begrepen worden als dat al mijn gegevens dus verwerkt worden door DPG en binnen deze context van heel DPG gebruikt mogen worden. Leuk dat Tweakers niets met mijn gegevens doet, maar mijn informatie zit in het beheer bij DPG die over de hele linie niet deze zelfde lijn trekt.
DPG Media is de juridische entiteit. Tweakers is geen zelfstandig orgaan, maar gewoon een merk onder DPG. In die zin is het dus logisch dat DPG Media als eindverantwoordelijk wordt genoemd.

Wij delen echter geen data intern met andere DPG merken. Als dat wel zo zou zijn zou dat minstens genoemd worden in de algemene voorwaarden en ons privacy statement.
Ik ben misschien overdreven kritisch en natuurlijk gun ik Tweakers van harte de ad views die ik genereer. Maar het anti anti advertentie beleid op Tweakers vind ik wel erg van we hebben geen 3th party trackers meer wat een feest doe allemaal lekker je adblockers uit! Terwijl er best wel wat vragen eigenlijk onbeantwoord blijven staan en ik het een klein beetje misleidend vind op de manier hoe er nu een beeld geschetst wordt alsof Tweakers helemaal privacy vriendelijk is, maar ik daar toch want kanttekeningen bij heb of dat wel zo een feest is alsof er nu gedaan wordt dat het is.
Begrijpelijk hoor. En zeker als je ziet hoe andere sites nog steeds dark patterns gebruiken en vaak het tegenovergestelde doen terwijl ze zeggen "we care about your privacy!", denk ik dat wij toch echt op dat gebied het beste voor hebben met onze bezoekers :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijntjeh
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-06 16:22
nextdns staat er niet tussen.

Ik heb daarom maar het domein tweakers.net ontblockt, alleen dat is kennelijk niet afdoende(?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Martijntjeh schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:55:
nextdns staat er niet tussen.

Ik heb daarom maar het domein tweakers.net ontblockt, alleen dat is kennelijk niet afdoende(?)
Je moet tweakers.nl toestaan; daar serveren we de banners vandaan ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijntjeh
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-06 16:22
Voor mekaar. Dank! Dat jullie nog zo laat werken :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Martijntjeh schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:08:
Ik ben ook gewoon een Tweaker natuurlijk ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Martijntjeh schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:08:
d:)b

Aangezien dit topic niet echt in MF thuishoort en er in LA al meerdere topics over dit onderwerp zijn (zie hieronder), sluit ik deze. Voor meer info zie:
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.