Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Op zoek naar draadloze (Honeywell) thermostaat (2 op 1 klep)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Topicstarter
Hallo,
Binnenkort wordt mijn Daikin warmtepomp geplaatst en ga ik volledig gasloos….
Ik ben nog zoekende naar een goede oplossing voor het volgende:
De volledige BGG is (uitsluitend) voorzien van vloerverwarming en zal volledig als 1 hele zone verwarmd/aangestuurd dienen te worden moiddels een bedrade thermostaat in de woonkamer. De verdieping heeft 5 slaapkamers en 2 badkamers, elk met een eigen radiator (1 per kamer). De slaapkamers zijn tevens voorzien van airco welke ook kan verwarmen (indien nodig -en dat is niet vaak- wordt daar dan de airco voor ingezet).
De badkamers zijn het punt…. Graag zou ik elke badkamer willen voorzien van een draadloze (dus op batterij) thermostaat (liefst met wifi zodat ik eea ook via een app kan bedienen indien gewenst). De volledige bovenverdieping zou dan denk ik ook 1 zone worden welke middels een aan te sturen klep wordt verwarmd. Punt is dan wel dat er dan 1 klep is (of een andere oplossing….) welke door 2 draadloze thermostaten aangestuurd moet kunnen worden.
Het maakt dan niet uit als bv bk1 warmtevraag heeft dat bk2 dan meeverwarmd wordt (en andersom), de hoogst ingestelde temperatuur mag leidend zijn. Dat de radiatoren in de slaapkamers dan ‘meelopen’ in de verwarming van de boven-zone is ook geen probleem want die staan standaard nauwelijks open (normale thermostaatknop); alleen een klein stukje voor het doorlopen van het circuit en zullen dus nauwelijks warm worden.
—> welke draadloze thermostaat (bij voorkeur gerenomeerd merk zoals Honeywell) kan dit aan, en hoe eea te installeren (klep(pen), extra schakelingen, etc etc)?
Graag jullie gewaardeerde input !
Alvast dank

Alle reacties

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:10
Het Honeywell (EvoHome) systeem kan dit zeker, maar ik denk dat je helemaal niet wilt dat de bovenverdieping meedraait op de vloerverwarming van de BG.

Ik denk dat het beter is om de vloerverwarming aan te sturen met een separate (zone)klep, die alleen de leiding van/naar de verdeler open en dicht zet. Daarnaast kun je dan alle radiatoren op de bovenverdieping een eigen thermostaatknop geven, die deze radiatoren individueel aansturen. Zodra er ergens in het gehele systeem een warmtevraag is, zal de EvoTouch controller de warmteproducerende unit (warmtepomp) aansturen om te gaan stoken.

Het wordt dan wel een redelijk prijzige oplossing, want je zit dan in ieder geval te kijken naar:

1x EvoTouch controller (het hart van het EvoHome systeem, de kamerthermostaat met touch display),
1x zoneklep voor in de leiding bij de V.V. verdeler op de BG,
1x stelmotor om de zoneklep te openen en sluiten,
1x BDR91A (aan/uit) voor aansturing van de stelmotor op de zoneklep,
1x BDR91T (modulerend) voor aansturing van de warmtepomp, (eventueel ook een BDR91A als aan/uit aansturing beter werkt voor je warmtepomp, ik heb daar zelf geen ervaring mee),
7x HR92 knoppen voor de radiatoren boven.

Hiermee kun je alle 8 zones (1x V.V. op de BG, en 7 zones boven), individueel toevoegen aan je EvoTouch, en apart instellen met een eigen gewenste temperatuur en klokschema per ruimte.

Er is een heel topic over het EvoHome systeem, wellicht is het de moeite waard om daar doorheen te kijken, en eventueel je aanvullende vragen daarin te stellen?

Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Het inregelen van een dergelijk systeem is niet geheel triviaal als ik de berichten daarin mag geloven. Ik heb zelf stadsverwarming, dus er komt altijd direct warm water als er een klep open gaat, en ik heb niet te maken met pendelende ketels, warmtepompen, en issues met een (te hoog) minimumvermogen bij weinig warmtevraag, etc... Dat zijn wel zaken om rekening mee te houden.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Teejbeej

Teejbeej

Topicstarter
@Gameboy
Dank voor de reactie.
Zoals in mijn post aangegeven is het de bedoeling dat de BGG apart is van de verdieping (BGG = zone1 / verdieping = zone2). De radiatoren op de slaapkamers mogen dus ‘meeverwarmen’ indien in zone2 op 1 van de 2 badkamers een warmtevraag is. Alle radiatoren in de slaapkamers ook nog voorzien van een slimme thermostaatknop is overkill en zonde van het geld aangezien die vrijwel nooit in gebruik zijn.
Essentie is dus: de badkamers. —> is het mogelijk om op elke badkamer een (volledig! Dus op batterijen) draadloze thermostaat te plaatsen welke een klep triggert (en de warmtepomp uiteraard) bij warmtevraag.
Moet het dan 1 klep zijn die door beide thermostaten bediend kan worden of moet het anders?
De BGG mag (moet) als geheel 1 zone zijn, dus geen aparte knoppen/kleppen op deel-zones van de vloerverwarming.
Jouw lijstje zou dan imho beperkt kunnen worden tot:
1x EvoTouch controller (het hart van het EvoHome systeem, de kamerthermostaat met touch display),
1x zoneklep voor in de leiding bij de V.V. verdeler op de BG,
1x stelmotor om de zoneklep te openen en sluiten,
1x BDR91A (aan/uit) voor aansturing van de stelmotor op de zoneklep,
1x BDR91T (modulerend) voor aansturing van de warmtepomp, (eventueel ook een BDR91A als aan/uit aansturing beter werkt voor je warmtepomp, ik heb daar zelf geen ervaring mee)
2 x HR92 ? (Dus niet nog ns 5 knoppen er extra bij)

Maarrrr,
Is er iets mogelijk waarbij ik de (standaard) hoofd thermostaat van de Daikin warmtepomp toepas in de woonkamer en daarnaast iets (ander merk) plaats voor de situatie zoals geschetst.
Dus zoiets voor zone2?:
1 (of 2) klep
1 (of 2) motor voor klep
2 draadloze thermostaat (zender in badkamers)
1 ontvanger voor signaal draadloze thermostaat (voor aansturing klep+warmtepomp bij warmtevraag badkamer(s)

Ik wil het zo simpel mogelijk houden (en de kosten niet te hoog).

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:26
zo simpel mogelijk - badkamers (die hebben ook radiatoren toch?) gewoon uitrusten met zoiets: https://www.warmteservice...255?origin=-tl001-11-170-

Je kunt er ook een iets duurdere elektronische opzetten met een klokje ingebouwd oid. Ik snap niet zo goed wat je doel is van al die ingewikkelde zones en kleppen en thermosstaten. Is het nou de bedoeling dat er bij warmtevraag in de badkamer alleen warmte naar de badkamer gaat? In het geval dat je alleen de bovenverdieping wilt verwarmen zonder de benedenverdieping mee te laten doen kan ik je vertellen dat dat niks wordt. Je warmtepomp moet een minimaal vermogen kwijt kunnen en dat gaat nooit lukken in 2 badkamer-radiatoren plus 5 half-dichte slaapkamers.

de meest voor de hand liggende oplossing is gewoon deze: je warmtepomp verwarmt in het stookseizoen praktisch altijd je benedenverwarming, aangestuurd door de thermosstaat. Daarbij kun je ruimtes in de verdieping "mee laten draaien" door een radiatorknop open te zetten of juist ervoor kiezen deze niet te verwarmen door de knop dicht te zetten. Het werken met meerdere aansturingen / warmtevragers maakt een systeem zeer complex en gaat snel in de $$$$$ lopen. Mocht je dat leuk vinden dan kan dat, maar bezint eer ge begint.

[ Voor 11% gewijzigd door Fr33z op 22-03-2023 15:21 ]

• Teejbeej

Teejbeej

Topicstarter
@Fr33z
Dank voor je reactie.
Wellicht ben ik niet helder genoeg geweest, daarom nog ns:
Helemaal niks ingewikkelds met ‘al die zones’….. helemaal 2 zones: BGG (vloerverwarming, als 1 geheel aan te sturen) en verdieping. De verdieping heeft dus 5 slaapkamers (elk een radiator welke nauwelijks gebruikt wordt vanwege aanwezige airco’s) en 2 badkamers met elk een radiator. Deze badkamers wil ik wel verwarmd hebben indien gewenst. Dit dmv een (volledig) draadloze thermostaat. That’s it. Dus 2 draadloze thermostaten welke 1 en dezelfde zone dienen aan te sturen. Dat de slaapkamer radiatoren dan ‘meelopen’ in die verwarmingsketel boeit me niet, die staan bijna helemaal dicht.
Dat minimale vermogen wat de warmtepomp kwijt moet kan ik volgen, dat was ook 1 van mijn ‘zorgpunten’. Al wil ik dat nog bevestigd hebben door de installateur/fabrikant.
Het apart aansturen van boven vs beneden heeft niets met leuk te maken, maar alles mat praktisch: De benedenverdieping zal (snel en langdurig vanwege vloerverwarming) op temperatuur zijn en dus wordt boven niet (meer) verwarmd zodra de benedentemperatuur op peil is. Enige manier om op zo’n moment boven warm te krijgen is de hoofdthermostaat flink hoger te draaien zodat de wp gaat verwarmen en dat dan ‘dus’ boven ook warm gaat worden. Beneden is het dan dus een sauna….
Lijkt toch een ‘simpel’ en redelijk veel voorkomende situatie dus lijkt me dat dit toch op te lossen moet zijn….

• Fr33z
nee je ziet het deels verkeerd. ik zou eerst maar eens starten met die warmtepomp en simpele thermosstaatknoppen in de badkamers. daarmee krijg je het waarschijnlijk prima warm in die badkamers, alleen geen schemas oid mogelijk. je warmtepomp staat meestal >12u/dag op een laag pitje alles te verwarmen. je benedenverdieping is dus niet snel op temperatuur maar juist heel langzaam (duurt hier 12-24u om 3 graden omhoog te gaan als het weer ineens omslaat bijv

desnoods zet je de radiatoren in de badkamer iets te veel open, dan is het daar gewoon altijd warm. ik adviseer gewoon vanaf oktober lekker te experimenteren en ervaren. moeilijker maken kan altijd nog.

[ Voor 18% gewijzigd door Fr33z op 22-03-2023 18:48 ]

• Teejbeej

Teejbeej

Topicstarter
@Fr33z
Wederom dank.
Praktijk zal het uitwijzen, maar ik kan me niet voorstellen dat het opwarmen (warmhouder) van de vloerverwarming langer zal duren dan nu het geval is. Ergo dat die wp straks meer dan de helft van de dag met die vloerverwarming bezig zal zijn lijkt me sterk. De woning is zeer goed geïsoleerd en koelt nachts heel weinig af. In de ochtend hoeven er dus in de winter maar een paar graadjes bij en dat is zo gepiept.
(Btw de wp is een model ‘midden/hoge temp’). Op de badkamers (dagelijks minimaal 2x in gebruik) wordt ook altijd geventileerd na gebruik (ramen open tenzij het regent). Daar is het dus snel weer ‘fris’ en ook niet gewenst dat de radiatoren gaan staan ‘blazen’ als de ramen wijd open staan; enige controle is zeker gewenst.
Indien er 1 of meer kleppen in het leidingwerk moeten worden geplaatst met evt toeters/bellen doe ik dat liever in 1x bij de aanleg wanneer alles open en toegankelijk is dan achteraf weer een halve verbouwing te organiseren.

• Fr33z
er zijn wat zaken die elkaar tegenspreken. als je huis inderdaad heel weinig warmte verliest dan kan het zijn dat je wp niet heel veel draaiuren per dag maakt, dat is waar. maar dan zou je hele huis redelijk op 1 temp moeten zijn ook, dus weinig noodzaak van badkamer bijverwarmen. van 10kim ventileren met raam open is je badkamer toch niet ineens koud?

je kunt overwegen anders te ventileren, bijv door een ventilator met timerfunctie lucht naar buiten te laten blazen. je zuigt dan warme lucht uit de rest van het huis aan dus je badkamer koelt niet af.

je gaat gewoon geen succes hebben met enkel de badkamers proberen warmer te stoken met je warmtepomp. het gaat qua minimaal vermogen dan niet en als je beneden wel mee laat draaien dan wordt het te warm daar.

hoe warm wil je de ruimtes nou hebben en hoe vaak wisselt dat? (wil je bijv altijd 21c in de badkamer maar ook 19c beneden?)

• Teejbeej

Teejbeej

Topicstarter
Van tegenspreken lijkt mij geen sprake. De temperatuur boven is heel wat anders dan beneden. In de woning is oa een grote open vide aanwezig welke er al snel voor zorgt dat het boven kouder is dan beneden. Daarnaast is vloerverwarming (beneden) een heel andere warmtebron dan een radiator (boven). Voorts worden de slaapkamers nauwelijks gestookt, simpelweg omdat de beslapers dat niet prettig vinden. De badkamers worden zeker langer dan 10min geventileerd; 10minuten heeft nauwelijks enig nut en dus is de warmte maar zo verdwenen. Daarbij komt nog dat de radiatoren in de badkamers tevens een handdoek-droog-functie vervullen.
De badkamers ‘moeten’ op delen van de dag (bv ochtend en begin avond) redelijk warm zijn; pak m beet een graad of 20. Beneden is het overdag (winter) een graad of 20 (max 21), nachts daalt deze hooguit een graat of 2.
Ik vind het bijzonder dat een situatie als deze zo ‘ingewikkeld’ is (lijkt?) om op te lossen. Zo bijzonder en uniek is hij niet toch?

• Gameboy
Nou, het is ook zeker geen supersimpele setup en wens, vergeleken met een "standaard"-woning. Je hebt wel degelijk te maken met zaken als minimaal vermogen dat je warmtepomp kan leveren. Dat moet lager zijn dan, of gelijk zijn aan, het vermogen dat je op een willekeurig moment nodig hebt om 1 enkele ruimte een klein beetje op te warmen.

Ik denk dat je echt heel erg graag de verdiepingen wilt scheiden, en de zones/ruimtes boven ook. Je geeft immers aan dat zowat elke ruimte andere eisen heeft aan wanneer en hoe veel er daar specifiek verwarmd moet worden ivm verlies door ventilatie of het drogen van handdoeken.

Dan ontkom je er niet aan dat je voor elk van die ruimtes een aparte aansturing nodig hebt, en laat dat nu net het exacte sterke punt zijn van een systeem met op elke radiator een thermostaatknop met ingebouwde temperatuursensor (zoals bijvoorbeeld het Honeywell EvoHome systeem, maar andere systemen kunnen dat ook, al heb ik zelf alleen hands-on ervaring met Honeywell).

Maak het jezelf niet te moeilijk, en kies voor de benedenverdieping een directe aansturing, waarbij een zoneklep door de kamerthermostaat aangestuurd de leiding naar je verdeler opent en sluit. Dan kan de warmtepomp direct de benodigde warmte de vloer in pompen. Dat gaat eigenlijk altijd wel goed, omdat de vloer een enorme warmtecapaciteit heeft, en dus veel verrmogen kwijt kan/nodig heeft.

Voor de bovenverdieping kun je dan denk ik kijken naar een buffervat, van waaruit alle radiatoren op die vloer dan hun warm water krijgen. Dan kun je daar een willekeurig klein vermogen uit halen, zonder dat je warmtepomp meteen aan moet. Als je dan nog een regelkring hebt waarbij de warmtepomp alleen maar kijkt naar de temperatuur in het buffervat, dan ben je al een heel eind denk ik.

Ik heb zelf geen ervaring met warmtepompen en buffervaten, maar er zijn vast anderen hier die daar meer over kunnen vertellen.

Er zijn overigens ook meerdere topics over vloerverwarming, buffervaten en warmtepompen, maar ik weet zo niet welke je daarvan allemaal verder kunnen helpen helaas...

• Teejbeej

Teejbeej

Topicstarter
@Gameboy
Dank voor de input.
Het belangrijkste (het eigenlijke doel) is dat de 2 badkamers elke te verwarmen zijn wanneer gewenst. Daarnaast is het uiteraard nodig de BGG (vloerverwarming) gecontroleerd te verwarmen naar wens. Alle andere ruimtes (ergo de 5 slaapkamers) zijn niet van belang. Deze worden zelden verwarmd en indien gewenst (bv studiemomenten van de kids) zetten ze de airco even aan en is het zo warm.
Mbt het minimale vermogen zou het wellicht nog kunnen: de leidingen lopen van beneden naar boven, daar lopen de leidingen naar elke slaapkamer (elk 1 radiator die altijd een klein stukje openstaat ivm doorstroom water en dus ook een beetje warm zal worden) en naar de 2 badkamers waar de leiding eerst nog in lussen door de vloer loopt. Beide badkamers hebben 90% van de tijd op eenzelfde tijdstip warmtevraag (vroege ochtend en begin avond) dus de daadwerkelijke warmtevraag van die zone (boven dus) is qua vermogen best nog wel redelijk denk ik. Te meer omdat de badkamers behoorlijk fris zijn op het moment van warmtevraag en dat de wp best wel even zal moeten werken.
Tuurlijk is het geen ‘standaard’ installatie, maar heel complex is deze toch ook niet?

• Gameboy
Mja, als je er vertrouwen in hebt dat dat gaat werken, dan kun je het toch gewoon proberen? :)

Voor zover ik weet, kun je met Honeywell EvoHome naast de zone voor de BG V.V. nog een zone "boven" aanmaken, dan 2 thermostaatknoppen toewijzen aan die zone als temperatuurvoelers (die op de beide badkamer-radiatoren), en dan de aansturing van een extra BDR91A te doen, die de enkele zoneklep naar boven bedient. Dan denkt het systeem dat je 1 ruimte boven hebt, met 2 radiatoren die beiden dezelfde ruimte verwarmen.

Ik moet zeggen dat ik geen ervaring heb met het gebruiken van andere temperatuursensors, of het koppelen van meerdere sensors aan dezelfde zone. Ga dus niet klakkeloos uit van bovenstaande ;) Wellicht dat anderen hier wel ervaring met zoiets hebben? Of een slimmere/betere setup voor je kunnen toelichten.

Pagina: 1