Magnetron kapot, kortsluiting, droger ook kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Hi Tweakers,

Zojuist geprobeerd iets op te warmen in mijn 1 jaar oude combi oven van AEG. Er zat alleen een glazen ovenschaal in de oven met eten.
Hij maakte een raar knetterend geluid voor 2 seconden, het was direct weg dus ik heb hem laten draaien.

Na een minuut of 4 ging de magnetron uit. Wat bleek, de aardlek was uitgeschakeld.
Eten was nog ijskoud, dus magnetron heeft 4 minuten niets gedaan.

Aardlek weer omhoog, vloog er weer af en de droger (die ook aanstond, op eigen groep maar zelfde aardlek) begon te knetteren. Stekkers bekeken en zagen er normaal uit. Lijkt in de droger te zitten. Ook als ik de droger uitschakel blijft hij knetteren en de aardlek gaat er weer door. Stekker er nu dus maar uitgehaald.

Mijn vraag:
Kan een defect aan de magnetron mijn droger hebben gesloopt? En zou ik hier iets mee kunnen?
De magnetron is nieuw en heeft garantie. De droger is al wat ouder.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik zou voor de zekerheid maar eens gaan meten of je 0 niet zweeft.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
silverball schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:20:
Ik zou voor de zekerheid maar eens gaan meten of je 0 niet zweeft.
In de meterkast is alles verder OK en niets zit los. Of bedoel je het ergens anders?

Na ontkoppelen van de droger en niet gebruiken van de magnetron gaat het nu verder gewoon goed.

Ik heb overigens een 1 fase meterkast.

[ Voor 20% gewijzigd door pentaw1nz op 17-03-2023 15:38 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:10
pentaw1nz schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:27:
In de meterkast is alles verder OK en niets zit los. Of bedoel je het ergens anders?

Na ontkoppelen van de droger en niet gebruiken van de magnetron gaat het nu verder gewoon goed.

Ik heb overigens een 1 fase meterkast.
Ook dan kan dit spelen. Heb je een multimeter (tot 600V) of zo'n verbruiksmeter die ook het voltage laat zien? Of staat dit wellicht op je meter in de meterkast, als je het rondje langs gaat?

Het klinkt alsof het voltage misschien te hoog is of is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Heb ik niet bij de hand, maar zal ik dan maandag even regelen.

Wat is raadzaam om door te meten? Alle groepen + aardlek in de meterkast, of nog meer?

Alle andere apparaten werken overigens normaal en de aardlek gaat er nu niet meer door. Ook de oven functies werken allemaal nog, enkel de magnetron functie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Nou, als er ineens meerdere apparaten raar doen is dat natuurlijk verdacht.

Dit was mijn ervaring een paar jaar geleden, voor wat het waard is: Spanning zakt in (230 -> 197) bij vermogensvraag van ca 3 kW

Om dit uit te sluiten, zorg dat je een voltmeter hebt die je voortdurend kunt aflezen. En zet dan bv. je waterkoker, wasdroger, en/of oven aan. Verandert de spanning dan meer dan enkele Volts, en met name komt die onder de 200 of boven de 253, dan is het tijd om je netbeheerder te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Ga ik regelen, Dank voor de tip @Wilke . Eerst dat uitsluiten en dan maar verder speculeren wat het anders kan zijn.

Even voor de zekerheid: waar meet ik het voltage terwijl ik wat verbruikers aanzet?

Nog even I.r.t. jouw topic waar iemand onderstaande reageerde:
"Omdat je de verschijnselen op meerdere plekken in huis waarneemt, lijkt het logisch dat het op een gemeenschappelijk punt veroorzaakt wordt. De groepenkast dus, zoals al eerder hier opgemerkt, of net daarvoor: je kWh meter, de hoofd (gemeente-) zekering, of de bekabeling er naartoe. De laatste drie zijn voor je netbeheerder."

Dit is bij mij dus niet zo.
Ik heb 3 aardlekschakelaars met ieder weer 4 groepen. Ik ervaar problemen bij 1 van deze 3 aardlekschakelaars.
De combi oven waarvan nu de magnetron niet meer werkt en de droger die een raar geluid maakt zitten samen achter dezelfde aardlek. Wel een eigen groep natuurlijk.

Heb net nog even aan de bedrading in de meterkast zitten trekken, maar dat zit allemaal netjes vast in zowel de S1, als Q1 2 3 en alle afzonderlijke groepen. Een jaar geleden is de meterkast grotendeels vernieuwd.

[ Voor 70% gewijzigd door pentaw1nz op 17-03-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Eerst eens meten bij een wandcontactdoos op dezelfde groep, en daarna eens vergelijken met meten op een andere groep, want als het overal vergelijkbaar is, is de kans dgroter dat het niet bij jou zit.

Maar goed, tja, de magnetron gewoon kapot gegaan kan natuurlijk, maar waarom zou dan de droger ook ineens raar doen na het weer inschakelen van de aardlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Wilke schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:41:
Eerst eens meten bij een wandcontactdoos op dezelfde groep, en daarna eens vergelijken met meten op een andere groep, want als het overal vergelijkbaar is, is de kans dgroter dat het niet bij jou zit.

Maar goed, tja, de magnetron gewoon kapot gegaan kan natuurlijk, maar waarom zou dan de droger ook ineens raar doen na het weer inschakelen van de aardlek?
Ga na het weekend e.e.a. meten en koppel het terug.

Ik weet ook niet of het mogelijk is dat een apparaat kapot kan gaan doordat het abrupt wordt uitgeschakeld (lees: aardlek er uit) terwijl het in bedrijf is.
Dan zou de droger kapot kunnen zijn gegaan, nadat de combi oven kortsluiting heeft veroorzaakt. De combi oven is namelijk de eerste verdachte, nadat deze 4 minuten aanstond maar niets heeft opgewarmd.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 17-03-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
pentaw1nz schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:52:
[...]
Ik weet ook niet of het mogelijk is dat een apparaat kapot kan gaan doordat het abrupt wordt uitgeschakeld (lees: aardlek er uit) terwijl het in bedrijf is.
Ja dat kan, maar dat is een indicatie dat er mogelijk iets niet juist in de installatie, dat vereist extra aandacht.
Zoeken in de categorie, slechte aarde, slechte aardlekautomaat, zwevende nul... dat soort dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 17-03-2023 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27
pentaw1nz schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:52:
[...]Ik weet ook niet of het mogelijk is dat een apparaat kapot kan gaan doordat het abrupt wordt uitgeschakeld (lees: aardlek er uit) terwijl het in bedrijf is.
Dat is zeer onwaarschijnlijk, zeker gezien beide apparaten beginnen te knetteren.
Je zou ook even kunnen testen met een lampje en een waterkoker op hetzelfde stopcontact tegelijkertijd. Het beste is dan ook nog de spanning te meten ernaast. De spanning zou dan een paar volt in mogen zakken als je de waterkoker inschakelt en moet dan gelijk blijven.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Jim423 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:59:
[...]

Dat is zeer onwaarschijnlijk, zeker gezien beide apparaten beginnen te knetteren.
Je zou ook even kunnen testen met een lampje en een waterkoker op hetzelfde stopcontact tegelijkertijd. Het beste is dan ook nog de spanning te meten ernaast. De spanning zou dan een paar volt in mogen zakken als je de waterkoker inschakelt en moet dan gelijk blijven.
De magnetron begon te knetteren vanwege een bakplaat die er nog onderin lag hoor ik zojuist van mijn wederhelft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-05 14:35
Mogelijk werd door de fout in de microgolf, inductief, een overspanning gegenereerd, waardoor een electronische schakeling van je droger de geest gegeven heeft.

Maar ga in ieder geval ook de andere mogelijkheden na die hierboven al voorgesteld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Zojuist droger achterplaat verwijderd. Ik heb geen verstand van warmtepompdrogers, maar ik zag in ieder geval nergens defecte bedrading of sporen van kortsluiting. Ik ben niet te ver gegaan met het demonteren, dus wellicht kan er verderop toch nog iets zitten.

Droger weer aangezet en kort programma gedraaid. Ging allemaal prima. Geen rare geluiden en geen aardlek die er uit vloog...

Vooralsnog lijkt dus alleen de magnetron kapot.

Morgen het spul doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Zojuist meterkast en aantal stopcontacten gemeten. Overal meet ik 230 op het moment dat alleen de airco aanstaat en wat lampen.

Als ik de oven en droger er bij aanzet zakt het iets tot 224a 225.
Dit meet ik in het stopcontact naast de droger, een aantal andere willekeurige stopcontacten door het huis, maar ook in de meterkast.

Dit lijkt me niet problematisch ? Toch het probleem zoeken in de apparaten?

Droger werkt inmiddels gewoon als vanouds.

[ Voor 30% gewijzigd door pentaw1nz op 21-03-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Anybody?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 13:53
In je magnetron zit een zekering, bijna altijd is die doorgebrand.

YouTube: Easy Fix: Microwave Won’t Turn On - No Power on Microwave

YouTube: Replace Your Microwave Fuse

Die bakplaat is dat 1 stuk metaal? Dan moet die niet gaan knetteren. Metaal wat uit 1 stuk bestaat zoals een lepel kan je gewoon in de magnetron doen. Zoals ook dat metalen rekje wat je erbij krijgt. Dat is geen speciaal rekje, met een speciale vorm ofzo, het bestaat gewoon uit 1 vast deel metaal.

Dus ja, wat het dan kan zijn. :? Dit misschien https://www.glotechrepair...e-sparks-in-my-microwave/

[ Voor 62% gewijzigd door pennywiser op 23-03-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Dan blijft het vreemd dat de aardlek er door ging, en er daarna ook steeds door bleef gaan wanneer ik de droger nog in het stopcontact had.

Inmiddels werkt de droger gewoon weer naar behoren.

Kan het niet verklaren waar dat dan vandaan kwam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Magnetron gerepareerd vandaag. Was volledig verkleurd. Veel te heet geworden.

Droger issue blijft een raadsel, maar voor nu werkt alles weer.

Pagina: 1