Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klusman
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-04 16:13
Jaren geleden heeft Delpit hier de vraag gesteld om een centraal pelletketel topic te starten, maar het is er blijkbaar nooit van gekomen. Daarom wil ik er nu zelf een starten om ervaringen uit te wisselen met andere gebruikers.

Afgelopen winter hebben we ons huis verwarmd met een pelleketel van het merk MAGIKAL, type HEVO 18. Dit is, volgens de fabrikant, de allereerste pelletketel die aan de muur gemonteerd wordt en zo compact is als een gasketel. Zijn compactheid was één van de argumenten om voor deze ketel te kiezen.

Deze pelletketel is vrij nieuw (in de markt gezet in 2020) en op het moment dat we de keuze hebben gemaakt, had ik er geen gebruikservaringen over kunnen vinden. Omdat onze cv-installatie er zich toe leende, dat de gasketel kon worden behouden en de pelletketel elders kon worden aangesloten op de cv-leidingen (door zijn compactheid) hebben we toch de sprong gewaagd. Een ander doorslaggevend argument was het feit dat we de ketel konden kopen bij onze vertrouwde locale dealer, die toen zelf al een paar maanden aan het experimenteren was met de kleinere broer HEVO 14.

Afgelopen winter is overwegend positief verlopen, maar zowel mijn installateur als ikzelf hebben er toch heel wat tijd aan gespendeerd om e.e.a. op te lossen. De ketel draait nu al een hele tijd storingsvrij, maar er zijn toch nog verbeteringen mogelijk.

Sinds een aantal weken ben ik via e-mail in "Google translate Engels" in contact met de fabrikant om de laatste puntjes opgelost te krijgen, maar daar heb ik nu al tijdje niks meer over gehoord. Ze zouden het gaan bestuderen.

Er zit volgens mij een software-bug in de "nacht-modus". Die zorgt ervoor dat de pelletketel geen pellets aanzuigt tijdens de nachturen (maakt veel herrie). De pelletketel hoort pellets aan te zuigen zodra zijn interne tank voor minder dan 20% is gevuld of 1 minuut voor de tijd dat "nachtmodus" is geprogrammeerd. Dat werkt op zich goed, behalve in de volgende situatie. Wanneer de interne tank voor minder dan 20% is gevuld, even voor het tijdstip waarop nachtmodus start, dan worden er pellets aangezogen zoals het hoort. Even later start dan "nachtmodus" en zouden er opnieuw pellets aangezogen worden, maar de interne tank is dan nog 100% vol en dus gebeurt er niks. Dat is ook nog correct. De volgende ochtend echter, start de ketel op, bij warmtevraag en worden er dus pellets verbruikt. Zodra de interne tank dan niet meer 100% vol zit, maar 99 of 98% vol, stopt de ketel met stoken om gedurende enkele seconden pellets aan te zuigen en vervolgens opnieuw op te starten. Het opstartproces wordt daardoor vertraagd en bijgevolg is de ruimte niet tijdig opgewarmd. De fabrikant zoekt hiervoor een oplossing.

Een ander punt is dat de opwarming van de ruimte soms traag verloopt omdat de pelletketel niet blijft stoken terwijl er wel nog warmtevraag is van de kamerthermostaat. Dat heeft volgens de fabrikant, te maken met het feit dat het minimum vermogen dat de ketel aan de cv-leidingen moet kwijt kunnen 4,6kW is. Als dat niet meer kan gaat de ketel in stand-by. Klinkt logisch, maar ik heb toch mijn twijfels of dat klopt. De oplossing daar zou kunnen zijn om onze gasketel te laten samenwerken met de pelletketel al dan niet d.m.v. het bijplaatsen van een buffervat. Ook dat krijgt nog een vervolg.

Benieuwd of er hier nog mensen zijn die ervaringen hebben met deze pelletketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-04 19:40

Freakie1NL

Grote Baas

Verwarmingsapparatuur van Italiaanse makelaardij kopen, je moet het durven.

Denk nog terug aan de nachtmerrie Agpo die hier vanaf de bouw hing.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:00
Wij wonen in een rijkskmonument, derhalve lastig tot niet optimaal te isoleren. Daarom een ketel met een vermogen van 8-25 kW. gekozen ; de Blueburn PK-BLBU-25KW.

We hebben wel gekozen voor 2 Buffervaten, 1 voor CV-water, de ander voor tapwater. (- Je gebruikt nog steeds gas daarvoor ?)
Verhaal van de fabrikant lijkt me wel aannemelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klusman
Italië is de bakermat voor stoken op pellets, dus zo gedurfd is de keuze niet. Het heeft wel nog iets experimenteels omdat het product nog niet zo lang op de markt is. Dat ga ik niet ontkennen. Mocht ik de pelletketel enkel ter vervanging hebben kunnen plaatsen, dan had ik het risico niet genomen. In onze situatie vond ik het een te nemen risico.

Het sanitair warm water is nog op gas inderdaad.

We hebben ook Blueburn overwogen, maar die konden we niet kwijt op de plek waar de Magikal nu staat.

Volgens de fabrikant Magikal zou een buffervat van 300 à 400 liter volstaan. Maar dan nog, neemt dat heel wat ruimte in. Het zou handiger en ook goedkoper zijn als ik de beide ketels zou kunnen laten samenwerken. Dat is men aan het bekijken, maar het is al 2 weken stil aan de overkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiekP
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-11-2024
Ook ik heb de MAGIKAL HEVO (de 21kW) hangen, waarbij de gas-CV ook nog gewoon gekoppeld is.

Ik heb ook de afgelopen winter als redelijk succesvol ervaren. Door ook veel met instellingen te experimenteren werden de storingen met de week minder.

De gebruikersgroep van deze pellet-CV is inderdaad vrij klein. Volgens de importeur gaat het om zo'n 30 ketels in Nederland. Ik ben dus ook al enige tijd op zoek naar 'lotgenoten', en ben blij dat ik tegen jouw topic aanliep :).

De optie waarbij de aanzuiging van nieuwe pellets 1 minuut vóór het ingaan van de nachtstand start, kende ik bijvoorbeeld niet. Zou je met mij kunnen delen hoe dit in te stellen? Dit zou bij mij namelijk ook een goede oplossing bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Dan eindelijk toch iemand gevonden waar ik ervaringen mee kan delen. Mooi zo. Ik kijk er al naar uit.
Eerst ga ik je uit de nood helpen.
Nachtmodus instellen doe je zo:
In het hoofdscherm, raak je het icoontje "vlammetje" aan, naast de aan-uit-icoon
In scherm instellingen, raak je het icoon "nachtmodus" aan,
In scherm nachtmodus, stel je de tijd in, vink je het vinkje aan en met het pijltje rechts boven ga je weer uit dit scherm.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ht5hJEcYGuzSO3H9j2K8WzES2n0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqX5e8RO601YjGuYGNo9FubQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSwYs-WRH-wrZaw0RHOthcrl7XE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeqQS0C6CiMKerMdzEXvGsJB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3oGNvYL3CB-4rZ0cdX7wBI-9xM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezxBsZnoXO0EuR2hbIIWEIcT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klusman
Wat mijn situatie betreft is er weinig veranderd. Ik heb niks meer vernomen van de fabrikant i.v.m. "de bug" in de programmatie van "nachtmodus" en aan de cv-installatie zelf is ook niks meer veranderd. Er komt voorlopig geen buffervat omdat we het nergens goed kwijt kunnen. Ik heb nu zelf een tussenoplossing bedacht en voorlopig volstaat dat. Ik kan nu met één BDR91T van Honeywell Evohome, beide cv-ketels (gas en pellets) van warmtevraag voorzien. Dat maakt dat als de pelletketel te traag is, ik de cv op gas kan laten bijspringen. Het is wel allemaal nog manueel bediend. Mijn installateur ging eens kijken of er niks bestond om dat meer geautomatiseerd te laten verlopen, maar daar heb ik ook al even niks meer over gehoord.

Fijn dat jij ook de installatie behoorlijk werkend hebt gekregen. Kan je mij eens uitleggen hoe de samenwerking bij jou is opgevat tussen gas-cv en pellet-cv? In de installateurshandleiding staat die situatie met een plannetje getekend. In dat plan zijn beide ketels aangesloten op een apart cv-circuit met een platenwisselaar ertussen. Bij ons staan beide ketels op hetzelfde circuit aangesloten. Hoe is dat bij jou gemaakt?

Omdat die situatie in de installateurshandleiding staat beschreven, ben ik er bijna zeker van dat Magikal Hevo in staat moet zijn om te communiceren met de gas-cv. Ik had graag geweten hoe. Mijn installateur weet het niet. Ik heb het ook al eens bij de fabrikant gevraagd, maar ook daar ben ik nog niet wijzer geworden.

Heb jij contact met de Nederlandse importeur? Kan je mij hun gegevens eens bezorgen? Dat zou ook wel eens handig kunnen zijn in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiekP
Naar aanleiding van jouw opmerking dat de pellet toevoer automatisch 1 of enkele minuten voordat de nachtmodus in werking treedt aan zou moeten slaan, heb ik zelf nog wat getest.

Ik heb toen de nachtmodus aangezet, maar er kwam geen actie van de 'pelletzuiger'. Ik heb toen contact gezocht met de fabrikant in Italië. Wat blijkt: mijn ketel draait nog op oude software waar deze (en andere) functionaliteit(en) nog niet aanwezig is. Jouw menu ziet er daardoor ook anders uit dan die van mij.

De fabrikant heeft toen navraag gedaan bij mijn leverancier in Nederland of zij over de tools beschikken om mijn moederbord te updaten, maar zonder succes.

Ze hebben nu aangeboden om het moederbord bij mij thuis op te komen halen en deze dan te updaten en vervolgens terug te sturen. Volgens hen gaat dit ongeveer een week duren. Vandaag komt de transporteur het moederbord ophalen. Momenteel verwarm ik het huis dus met mijn gas-cv-ketel, totdat ik mijn moederbord weer terug heb.

Wat mijn installatie betreft: er is niet echt een samenwerking tussen mijn gas-cv en pellet-cv. Ze zitten beide op hetzelfde circuit, maar ik moet enkele hendels overzetten om te wisselen tussen beide systemen.

Ik maak gebruik van twee verschillende thermostaten. Op deze manier kan ik niet per ongeluk de gas-cv aanzetten, waardoor die in de storing gaat omdat het circuit te kort is (door eerder genoemde hendels).

Misschien nog wel even goed om te melden dat mijn pellet-cv 's nachts niet aanstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klusman
Dan ben ik zeer benieuwd of "de bug" die ik ervaar bij nachtmodus, zich nog steeds voordoet in de software die jij gaat krijgen. Als dat niet zo is, dan hebben ze het intussen toch opgelost en wordt het weer eens tijd dat ik opnieuw in Italië "aan de boom ga schudden". :)
Ik wacht eerst geduldig jouw verhaal af.
Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:16
Aangaande meerdere systemen tegelijkertijd gebruiken.

Wij hebben een groot buffervat en kunnen dit zowel elektrisch (6KW element in het buffervat) als met pellets verwarmen. (doorgaans in de zomer Elektrisch en in de winter met Pellets) beide systemen kunnen ook prima tegelijk draaien. Pellets warmen bij als temp bijvoorbeeld onder 70 komt, en elektrisch laten we dan bijspringen als temp onder 65 komt en de pellets het dus even niet kunnen doen (pelletkachel is dusdanig dat dit misschien nodig is als het dagenlang -30 is met veel wind maar nog niet nodig gehad). Er is 1 Thermostaat en die regelt niet de verwarming van het water maar die regelt alleen maar of de circulatiepomp van de CV wel of niet draait.

Ook is er bewust voor weinig automatisering gekozen en hebben beide verwarmingssystemen een eigen thermostaat in het buffervat zodat ze echt onafhankelijk van elkaar kunnen opereren.

Gezien de warmtevraag (900 kub vrijstaand huis met bagger isolatie in Zweden) werkt aanvoer van pellets dag en nacht, al naar gelang de warmtevraag aanvoer doen we met een schroef die onder een voorraadvat met ong. max 140KG pellets hangt. Dit werkt verbazend stil.

Of Italië de bakermat van pelletverwarming is durf ik trouwens wel te betwijfelen, Zweden houden trouwens van systemen uit Polen. Simpel, stevig, goedkoop en het werkt gewoon zonder doorgeschoten automatisering. Die van ons komt ook uit Polen.

[ Voor 1% gewijzigd door Groningerkoek op 09-11-2023 17:26 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FT Twisty
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-02 22:12

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

Zijn er hier anderen die ook al eerder de storing Er12 zelf hebben weten op te lossen (Magikal Hevo)? Voorheen is dit probleem al eens opgelost door onze installateur, maar dat was bij het aansluiten en de ketel had blijkbaar al defecte onderdelen vanuit de fabriek dus hij heeft toen een bruggetje gebouwd erin. Alleen draait de ketel nu al meer dan een jaar (met heel veel gedoe en andere problemen, maar dat terzijde), en hij staat nu opeens weer in Er12.

De online technische handleiding is niet heel erg behulpzaam, tevens kan alleen de installateur het meeste van die oplossingen uitvoeren. Wij hebben geen toegang tot het systeem menu.

Update 23:50: Nou na een paar keer proberen het te resetten wilde het toch weer opstarten, er kwam tijdens de 'ontsteking'-fase na een paar minuten ineens een gigantische steekvlam uit dat pokkeding en het bleef roken. Het is dat dat paneel erop zat, anders was die vlam vol in mijn gezicht gekomen. Stekker eruit gehaald, brandweer gebeld.
2 brandweerwagens met volle bemanning, politie en ambulance zijn langs geweest. Hebben het ding onderzocht, blijkt nog meer problemen in te zitten in de ketel wat al vanuit de fabriek verkeerd is geïnstalleerd in de ketel zelf.

We gaan weer lekker terug op een normale gas CV ketel.
Het is dat het gebeurd terwijl we wakker zijn, in het ergste geval had dit 's nachts gebeurd als we liggen te slapen en was misschien het hele huis in de fik gegaan + ontploft want mijn moeder zit aan het zuurstof dus er staat een groot zuurstof vat in de gang naast de kamer waar die ketel hangt.

Kortom, ik raad het anderen ten zeerste af om zo'n ding aan te schaffen.

[ Voor 46% gewijzigd door FT Twisty op 13-12-2023 23:57 ]

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

• RiekP
Bah, wat een verschrikkelijke ervaring... Hoe is de brand ontstaan, en nog belangrijker: hoe is de vlam buiten de branderkamer terechtgekomen? De enige toegang tot de branderkamer is vanuit het pelletreservoir, en deze is volledig afgesloten als de kachel brandt. Kortom: waar kwam de vlam (en rook) langs naar buiten?

Ik heb wel van het bedrijf waar ik de ketel heb gekocht (en die ook het onderhoud van de mijne doet) gehoord dat er op de één of andere manier enkele prototypes op de markt zijn gekomen waar de afsluitklep naar het pelletreservoir van mindere kwaliteit is/was, waardoor deze krom trok en dus niet goed meer afsloot. Ik heb hem uiteraard meteen laten checken of die van mij wel een goede klep had. Dit is door hem bevestigd.

Misschien heb jij één van deze modellen?

Mijn ervaring is namelijk dat de ketel boordevol veiligheidsmechanismes zit, en bij de kleinste ongeregeldheid uitslaat.

Ik ben wel benieuwd.

Zoals ik in een eerdere comment had aangegeven heb ik het moederbord van mijn HEVO opgestuurd naar de fabriek in Verona voor een update. Deze heb ik nu bijna 3 weken geleden weer terugontvangen. Na het terugzetten van het moederbord heb ik uiteraard meteen de nachtmodus getest en niet zonder succes. Hij vult ook hier nu 1 minuut voor het ingaan van de nachtmodus het pelletreservoir bij. Ik heb wel hetzelfde probleem als Klusman: soms slaat dan ook 's ochtends de zuiger aan, wat leidt tot een vertraagde verwarming.

Ook lijken enkele parameters onderhuids te zijn gewijzigd, wat leidt tot een veel stabielere werking. Waar ik vorige winter bijna dagelijks wel een storing had (opnieuw opstarten vereist) draait hij nu sinds de herinstallatie van het moederbord (bijna 3 weken geleden) zonder enkele storing (afkloppen!)

[ Voor 3% gewijzigd door RiekP op 14-12-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabortje66
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02-2024
Hallo,
Hoe is de ervaring tot nu toe met de magikal hevo?
Nog steeds enthousiast, zijn er nog slechte ervaringen bij gekomen of is het inmiddels allemaal hosanna? Ben erg benieuwd aangezien ik maar weinig ervaringen kan vinden op internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klusman
Ik deel de mening van RiekP. Wat een verschrikkelijke ervaring inderdaad bij FT Twisty. Als ik zijn ervaring eerder had gelezen destijds had ik het toestel niet durven kopen. Maar ook mijn ervaring is nu dat de ketel boordevol veiligheidsmechanismes zit, en bij de kleinste ongeregeldheid uitslaat, zoals RiekP schreef.

Ik ben ook wel heel benieuwd naar de juiste oorzaak van de steekvlam bij FT Twisty. Ik ga ervan uit dat ook ik al die betere afsluitklep heb, gezien ik wel al de nieuwere software heb.

Wij hebben dit stookseizoen welgeteld 1 storing gehad Er03: Uitschakelen door gebrek aan vuur. Wat daarvan de oorzaak was, geen idee.

Allemaal hosanna, zou ik het niet durven noemen. Als je zo'n ketel wil aanschaffen dan moet je toch rekening houden met een aantal minpunten t.o.v. gas. Je hebt er wekelijks onderhoud aan, je moet pellets stockeren en bijvullen uiteraard, en het systeem werkt ook aanzienlijk trager dan gas. Maar ik zou het in onze situatie wel opnieuw doen ja, omdat we nog steeds ook gas hebben mocht het om een of andere reden even niet werken.

Die "bug" nachtmodus (soms slaat 's morgens de zuiger aan, wat leidt tot een vertraagde verwarming) zit dus nog steeds in hun software, dus ik hoef voorlopig niet om een software update te gaan vragen.

Wat ik nog graag zou opgelost zien is het "pendelen" van de ketel. Volgens de fabrikant moet de oplossing daarvoor gezocht worden in de cv-installatie en niet bij de ketel. Ik heb het er ook al met de installateur over gehad waar ik de ketel heb gekocht, maar die heeft ook niet de oplossing. Die installateur heeft bij hem thuis ook een HEVO in gebruik, de kleinste versie (14) en die heeft hetzelfde probleem. Ik heb het in mijn eerste post al beschreven, maar ik zal het hier nog eens omschrijven:

De opwarming van een ruimte verloopt soms traag omdat de pelletketel niet blijft stoken terwijl er wel nog warmtevraag is van de kamerthermostaat. Dat heeft volgens de fabrikant, te maken met het feit dat het minimum vermogen dat de ketel aan de cv-leidingen moet kwijt kunnen 4,6kW is. Als dat niet meer kan gaat de ketel in stand-by, koelt dan een tijdje af start dan weer op. Maar het duurt dan weer even eer hij +50°C heeft bereikt en al die tijd dat het koeler is dan 50°C wordt er geen warmte naar de op te warmen ruimte gepompt, waardoor die dus traag opwarmt.

's Morgens loopt het perfect. Eerst verwarmen we de badkamer een tijdje en even later de keuken. Dat proces verloopt met één enkele opstart. Het is vooral 's avonds als we de woonkamer gaan verwarmen dat de ketel regelmatig de 70°C overschrijdt en dan in stand-by gaat om even later weer op te starten, want de gevraagde temperatuur is nog lang niet bereikt. Het vreemde is dat er normaal meer dan voldoende warmte moet kunnen afgegeven worden door de ketel, want er gaan dan 3 radiatoren tegelijk open. Ik heb al eens geprobeerd om er maar 2 open te zetten en de 3e pas later, maar dat bracht geen verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Zal zeggen meet eens de tempratuur aan de retourkant van de radiatoren. 70 graden is wel heel heet. Mogelijk dat de voet ventielen niet goed zijn ingeregeld waardoor de meeste water maar naar 1 radiator gaat met als gevolg dat je snel een vrij hoge retour tempratuur hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FT Twisty

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

Een update over het eerder gemeldde probleem:
Het bedrijf waar we de ketel gekocht hebben is inmiddels nu 4 keer langsgeweest, omdat de ketel telkens opnieuw in storing Er12 gaat nadat deze een paar uur gedraaid heeft. Vandaag zijn ze er voor de 4e keer. De eerste 3 keer hebben ze de ketel telkens met de stofzuiger schoongemaakt. Vandaag hebben ze er een nieuwe voeler in gezet. Als dat niet werkt zullen ze er een nieuwe computer in zetten.
Ze zijn ook continu met Italië in overleg.

Ze blijven het erop gooien dat de pellets die wij gebruikten vochtig waren. Maar dit verhaal veranderd steeds want in eerste instantie was het verhaal dat de pellets teveel stof bevatten(terwijl de ketel ze zelf maalt tot stof). Dit kan eventueel omdat de pellets opgeslagen staan in de schuur in de tuin. Maar we hebben het met een vochtmeter gemeten en hebben sinds de 1e keer de pellets binnen gelegd in huis dus in principe moeten ze droog zijn.

Ook zeggen ze dat het hele keurmerk op de zakken geen enkel verschil maakt. Dus je weet van tevoren nooit wat je koopt, ze raden alleen aan dat het 100% naaldhout witte pellets met keurmerk is, maar dan nog weet je nooit zeker of het zonder lijmresten of teveel stof etc zal zijn. Oftewel: het bedrijf blijft constant de pellets de schuld geven ipv het pellet systeem.

De reden dat er een steekvlam is geweest is volgens het bedrijf gekomen omdat mijn vader, op het moment dat storing Er12 in beeld was, de ketel met de hoofdschakelaar aan de onderkant driemaal uit/aan heeft gezet. Wat er dan gebeurt is dat de ketel zijn opstartprogramma draait en dus telkens opnieuw pellets erbij gooit maar niet kon ontsteken. Toen deze uiteindelijk wel kon ontsteken was de verbrandkamer zo vol dat deze de pellets in 1 keer liet ontvlammen en daar dus de steekvlam uit ontstaan zou moeten zijn.

Uiteindelijk zijn ze nog wel bezig om het probleem proberen op te lossen dus dat is wel erg fijn dat ze in ieder geval hun best doen om het allemaal werkend te krijgen.

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klusman
Zeer veel dank FT Twisty voor deze uitgebreide uitleg. Hopelijk komt het snel in orde. Een duidelijke oorzaak vinden is altijd het begin van de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Ik wil het nog even hebben over het "pendelen" van de ketel, waardoor de ruimte traag opwarmt.

De temperatuur van zowel onze pelletketel als die van onze installateur stijgt heel snel eens die 50°C heeft bereikt. Vanaf 65° geeft hij dan "modulatie" aan en neemt dan minder pellets om verdere stijging van de temperatuur te vermijden.

Als de temperatuur niet verder stijgt dan 70°C dan blijft de ketel mooi doorstoken en blijft de temperatuur ergens tussen de 60 en 65°C (in run-modus) waardoor de pomp blijvend warmte naar de ruimte kan pompen. Het is pas als de temperatuur hoger gaat dan 70°C dat de ketel in stand-by gaat, afkoelt om een tijdje later opnieuw te ontsteken. De temperatuur van de ketel zakt dan onder de 50°C en dus wordt er een tijdje geen warmte naar de ruimte gepompt.

Weet iemand van jullie waarom de temperatuur van de ketel zo snel stijgt, nadat 50°C is bereikt? Na het bereiken van 50°C gaat de pomp draaien en komt er normaal gezien kouder water uit de op te warmen ruimte naar de ketel. Je zou dus eerder verwachten dat de temperatuur gaat dalen en niet stijgen. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FT Twisty

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

Vandaag de 5e keer dat ze langs zijn geweest. Nu denken ze het wel opgelost te hebben na ongeveer 4-5 uur lang bezig geweest te zijn samen met Italië aan de telefoon.

Er blijkt nog een opvangbak te zijn ergens onderin/achter die overvol was. Nu hij deze heeft schoongemaakt is de verwachting dat die blijft draaien zonder storingen. Hij wist zelf ook niet dat die bak er zat, dus het bedrijf heeft nu ook weer wat geleerd. Zij doen wel de onderhoud van de ketels, dus ik vraag mij af bij welke mensen ze deze bak dus ook niet geleegd hebben waar ze het onderhoud hebben gedaan, inclusief bij hun zelf thuis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Dan zou ik heel graag weten waar die opvangbak precies zit en hoe die eruit ziet. Kan je eventueel een foto maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUaveFS-XYbc1cmtNqyPwFVvK3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYmIDiuMRSZNrpfCGC7AoKAP.jpg?f=fotoalbum_large
De enige opvangbakken die ik ken en die ik wekelijks leeg maak zijn deze twee.
De bak die het dichtst bij de muur staat is de asbak en de andere is de opvangbak voor pelletgruis dat van de verbrandingskorf valt. De asbak schroef ik wekelijks los. De andere bak zuig ik leeg met de stofzuiger via het luik om bij de verbrandingskorf te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qAV7DMQHaAs-lDFg9ogKGe74Do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bly5S6jelf5OdWXIWvz2a5gh.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0s_Kno5Ekpi1lb4OMib0wu-DgKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHapSy7TJjjmLTl7B8eAqRhn.jpg?f=fotoalbum_large
De asbak gedemonteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rqq4QOE762zPGonMfA1oVgadmd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVDOBnAk79hvsm9kkQ7OXhgh.jpg?f=fotoalbum_large
Via dit luik maak ik de verbrandingskorf wekelijks schoon en dan zuig ik meteen het gruis op dat onder in de bak ligt.

• RiekP
@Klusman: Dat zijn ook de twee ruimtes die ik wekelijks schoonmaak. Ik benader echter de asbak via de rechterzijkant, via een soortelijk luik als die van de verbrandingskorf. De witte kap moet er daar wel voor af. Jouw manier lijkt me nog makkelijker, ik ga dat de eerstvolgende keer proberen :D .

Verder maak ik ook regelmatig de branderkamer schoon (achter het glaasje). Vooral vorig jaar was dat enkele keren per week nodig, omdat ik regelmatig slakvorming had, waardoor de vijzel niet alle as weg kon krijgen en de gloeispiraal geblokkeerd werd. Hierdoor kon er geen ontsteking plaatsvinden. Dit jaar is dat opgelost.

Mooi dat je die foto's hebt gestuurd. Nu zie ik ook waar dat buizencircuit zit (bovenin foto 3) waar de installateur het over had. Die moet ook jaarlijks even doorgeborsteld worden.

Het pendelen waar jij het over hebt herken ik niet. De temperatuur stijgt inderdaad wel snel nadat de pomp bij 50 graden aanslaat, maar zelfs als de kachel boven de 70 graden komt blijft hij moduleren tot hij uiteindelijk weer onder de 70 graden komt en switcht naar run-modus (inderdaad schommelend tussen de 60 en 65 graden) totdat de gevraagde temperatuur is bereikt. Wanneer de temperatuur is bereikt blijft de kachel moduleren. Hij gaat dus nooit in standby.
Waarschijnlijk is dat dan toch ergens een setting in de software. Beschik jij over de Technische Handleiding? Deze kan ik anders wel met je delen.

• Klusman
Fantastisch dat ik nu iemand heb waarmee ik ervaringen kan uitwisselen RiekP!

Het toestel blijft dus bij jou wél moduleren ook als hij warmer wordt dan 70°C. Dat bewijst alvast dat dit wel degelijk kan. Maar je schrijft ook dat het toestel bij jou blijft moduleren, ook als de gevraagde (kamer)temperatuur is bereikt. Het toestel hoort bij mij in stand-by te gaan als er geen warmtevraag meer is. Hoe werkt dat dan bij jou? Ik neem aan dat het toestel niet constant 24/24u brandt.

Ik heb over dit probleem ook al contact gehad met de fabrikant, maar die meent dus dat de oplossing te zoeken is in de cv-installatie en niet bij de instellingen van de HEVO. Nu ik dit van jou weet, ga ik daar opnieuw mijn probleem aankaarten en vragen welke instelling daarvoor gewijzigd moet worden. Tenminste, nadat ik van jou duidelijkheid heb over stand-by als er geen warmtevraag is. Want dat is bij mij wel de bedoeling.

Ik heb een technische handleiding, maar de instellingen die daarin staan komen helemaal niet overeen met wat er in de HEVO ingesteld staat. Ook bij het toestel van mijn installateur is dat zo, dus ik neem aan dat ik de oplossing ook niet in jouw handleiding ga vinden. Maar je mag ze mij altijd bezorgen, je weet nooit. Misschien hebben wij een oudere versie.

De brandkamer maakt mijn installateur jaarlijks schoon. Wat was de reden voor de slakvorming vorig jaar bij jou?

Mooi dat ik je een nieuwe weg heb kunnen wijzen om de asbak te legen. Zoals je ziet op de foto ga je wel die dichting moeten vervangen, want die kan niet tegen wekelijks demonteren. Ik heb ergens online een blad glasvezeldichting gekocht en daar zelf de juiste vorm uitgeknipt. Dat werkt prima.

• RiekP
Die van mij brandt niet 24/24u. Hij brandt momenteel (vanwege het milde weer) continue tussen 8.00 uur 's ochtends en 12.30 uur 's middags. Vervolgens gaat ie om 15.30 uur weer aan t/m 19.00 uur. Bij kouder weer laat ik 'm tussentijds niet uitgaan en brand ie van 8.00 uur 's ochtends t/m 21.00 uur 's avonds. Bij warmtevraag draait ie dan in run-modus en zodra en zolang de woonkamer op de gewenste temperatuur is moduleert de HEVO.

Maar begrijp ik het goed dat jij juist wilt dat de kachel uitgaat zodra de gewenste temperatuur bereikt is, en dus niet wilt moduleren? Betekent dat niet dat ie elke keer juist weer volledig moet opstarten zodra de thermostaat weer gaat vragen?

Ik vermoed dat de slakvorming vorig jaar ontstond door een slechte batch pellets. Ik brand dit jaar dezelfde pellets en heb er nu helemaal geen last meer van.

[ Voor 17% gewijzigd door RiekP op 21-12-2023 12:46 ]

• Klusman
Bij mij gaat het toestel inderdaad uit (in stand-by) zodra de kamertemperatuur is bereikt en dat betekent inderdaad een nieuwe start zodra er weer warmtevraag is en daardoor duurt het een tijdje vooraleer het toestel warm genoeg om de pomp te doen draaien. Mijn installateur heeft dat zo bij hem ook ingesteld. Ik heb nooit anders geweten. Ik lees nu voor het eerst over de manier waarop het bij jou werkt.

Ik heb er wel nog wat vragen bij:

Op welke temperatuur moduleert het toestel dan als er geen warmtevraag van de ruimte is?

Is die temperatuur in modulatie zo laag dat de pomp niet draait en indien de pomp toch zou draaien, waar blijf je dan met die warmte?

Verbruik je dan niet onnodig veel pellets?

Verwarmt de HEVO bij jou alleen de woonkamer? (Bij ons draait hij als volwaardige cv-ketel, voor gans het huis dus.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiekP
Mijn HEVO hangt op zolder en draait ook als volwaardige cv-ketel. Ik verwarm er de woonkamer, keuken, kantoor en badkamer mee.

In modulatie-modus draait de cv op minimale kracht (de vlam is een stuk kleiner). Op het moment dat ie toch boven de 50 graden komt slaat nog steeds de pomp aan. Vandaar dat ik 'm op op het moment 's middags ook een tijdje uit laat gaan, omdat het dan toch een stuk warmer wordt dan gevraagd (mijn 21kW versie heeft iets te veel 'power'). Ik moet wel toevoegen dat ik in een jaren-30-woning woon die meer warmte verliest dan een goed geïsoleerd huis en de temperatuur dus vrij snel daalt.

Eerlijk gezegd weet ik niet precies of dit meer pellets gebruik. Mijn ervaring is dat ie in run-modus per uur ongeveer 2 keer zoveel gebruikt dan in modulatie-modus. Als ik 'm dus op standby-modus zou zetten en de temperatuur zakt (vrij snel) weer tot onder de gevraagde temperatuur dan heeft ie weer een tijdje 2 maal zoveel pellets nodig.

Mijn vriendin is hele dagen thuis, dus ik gun haar een comfortabele temperatuur :)

Je zou het eens kunnen testen door instelling A01 op 1 te zetten. Hierdoor gaat ie niet op standby, maar moduleren wanneer de temperatuur is bereikt.

• RiekP
Ik ben uiteraard zeer benieuwd of dit jouw probleem oplost, en of het pelletverbruik (veel) hoger is.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik vraag me af hoe jullie de pellet(s) opslaan en hoeveel sla je op (en waarin) ..

ik verbruik momenteel max 600m3 gas (250m3 vorig jaar) dat vertaalt als ik het goed heb naar x 2 om het aantal KG pellets te krijgen = 1200kg

neem aan dat jullie ook een boiler vat hebben om pendelen te voorkomen ?

Tja vanalles

• Klusman
Dag vso, welkom.
Die verhouding x2 klopt wel ongeveer.
Wij kopen pellets per pallet van ± 1.000kg en stockeren die in onze garage. Wekelijks laad ik daar een aantal zakken op een karretje en rij die zo tot vlakbij de ketel, waar ze op dat karretje blijven liggen. In de week hoef ik dan alleen maar zakken te openen en erin te kieperen. Geen moeite.
Wij hebben geen buffervat staan, maar dat was naar mijn idee wel beter geweest. De plaats ontbreekt ons om een voldoende groot vat kwijt te kunnen. De fabrikant spreekt van een vat 300 à 400 liter, maar mijn installateur zegt minimum 700 liter. We hebben dat idee dus opgeborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Gelukkig Nieuwjaar allemaal. Een goede gezondheid en veel geluk in het nieuwe jaar.

Deze morgen heb ik het idee van RiekP uitgeprobeerd, door de instelling van parameter A01 in te stellen op 1 i.p.v. 2. Het resultaat van die test is negatief, het maakt dus bij mij geen enkel verschil. Zodra de Hevo 70°C overschrijdt gaat die in stand-by en blijft dus niet in modulatie.

Ik heb ook opnieuw contact gezocht met de fabrikant en hen voorgelegd dat het volgens een andere gebruiker wél kon in die instelling. Ik heb er nog geen antwoord op gekregen, maar ze zullen mij dus wellicht hetzelfde vertellen als wat ik nu zelf heb kunnen vaststellen. Ze hebben wel nog een ander idee bezorgt om te proberen, namelijk de temperatuur van de boiler met een aantal graden verlagen. Dat heb ik inmiddels ook getest en maakt ook geen verschil. (Getest op 64, dan 63 en 62°C, i.p.v. 65°C)

@RiekP Kan je eens kijken wat de hoogste temperatuur is die op jouw display verschijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:39:
Zal zeggen meet eens de tempratuur aan de retourkant van de radiatoren. 70 graden is wel heel heet. Mogelijk dat de voet ventielen niet goed zijn ingeregeld waardoor de meeste water maar naar 1 radiator gaat met als gevolg dat je snel een vrij hoge retour tempratuur hebt.
Ik heb de temperatuur aan de aanvoer- en retourkant gemeten van de radiatoren. Natuurlijk is die geen 70 graden, maar dat was ook niet wat ik bedoelde. Het is de ketel zelf die deze temperatuur bereikt en soms overschrijdt.

Bij alle radiatoren, waarvan de aanvoer linksboven en de retour rechtsonder zit, meet ik een temperatuurverschil van zo'n 15°C. In de badkamer hangt een handdoekdroger met de aanvoer linksonder en de retour rechtsonder. Daar is het temperatuurverschil zo goed als niks en de andere radiator die daar hangt heeft aanvoer rechtsboven en de retour rechtsonder. Die heeft een temperatuurverschil van zo'n 5°C. Ik ga dat wel zo laten, want in de badkamer heb ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
vso schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:02:
ik vraag me af hoe jullie de pellet(s) opslaan en hoeveel sla je op (en waarin) ..

ik verbruik momenteel max 600m3 gas (250m3 vorig jaar) dat vertaalt als ik het goed heb naar x 2 om het aantal KG pellets te krijgen = 1200kg

neem aan dat jullie ook een boiler vat hebben om pendelen te voorkomen ?
In een kamer in de kelder kan ik 8 Pallets met elk 52 zakken van 16Kg kwijt ;) En de kachel staat 2 meter van die kamer af. En inderdaad een groot buffervat.

[ Voor 12% gewijzigd door Groningerkoek op 02-01-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Groningerkoek schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:23:
[...]

In een kamer in de kelder kan ik 8 Pallets met elk 52 zakken van 16Kg kwijt ;) En de kachel staat 2 meter van die kamer af. En inderdaad een groot buffervat.
dat is best veel ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Woon in Zweden en het huis is 900 kub en de isolatie is niet optimaal.

Op 3 dagen na vriest het hier al sinds midden November en het einde van de vorstperiode is nog niet in zicht, sterker nog het wordt alweer kouder richting de -15 :P

Dus tsja.. veel is relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Groningerkoek schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:58:
[...]

Woon in Zweden en het huis is 900 kub en de isolatie is niet optimaal.

Op 3 dagen na vriest het hier al sinds midden November en het einde van de vorstperiode is nog niet in zicht, sterker nog het wordt alweer kouder richting de -15 :P

Dus tsja.. veel is relatief.
Dat verklaart wel een hoop :) hoeveel (kg) verbruik je per dag en gebruik je nog een hotwater boiler enzv ?(lees heb je een post waarbij je opzet in wat meer detail staat?)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
vso schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:30:
[...]

Dat verklaart wel een hoop :) hoeveel (kg) verbruik je per dag en gebruik je nog een hotwater boiler enzv ?(lees heb je een post waarbij je opzet in wat meer detail staat?)
Als de temp rond de 0 zit rond de 45Kilo per dag, als de temp zoals later deze week richting de -20 rond de 80 kilo per dag. Dat is inclusief WW voor 5 personen. Als het weer rond de 5 of warmer uit gaat komen gaan we weer op elektrisch.

Even eerder in dit topic had ik een korte beschrijving van hoe het bij ons werkt.

Het is een vrij simpel apparaat want hoe meer sensors en onderdelen hoe meer er defect kan gaan en dan zit je in de kou :P

Geen elektrische ontsteking, gewoon een handvol pellets met een scheut benzine in de pan en gaan met die banaan. Regeling luchttoevoer naar de brander regelen we met een schuif over de luchtinlaat van de ventilator.
Is de afvoerlucht 150 of warmer dan moet de schoorsteen schoongemaakt worden. As valt gewoon naast de pan in de branderkamer en halen we met een schep weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Wat kosten de pellets in Zweden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Groningerkoek schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:55:
[...]

Als de temp rond de 0 zit rond de 45Kilo per dag, als de temp zoals later deze week richting de -20 rond de 80 kilo per dag. Dat is inclusief WW voor 5 personen. Als het weer rond de 5 of warmer uit gaat komen gaan we weer op elektrisch.

Even eerder in dit topic had ik een korte beschrijving van hoe het bij ons werkt.

Het is een vrij simpel apparaat want hoe meer sensors en onderdelen hoe meer er defect kan gaan en dan zit je in de kou :P

Geen elektrische ontsteking, gewoon een handvol pellets met een scheut benzine in de pan en gaan met die banaan. Regeling luchttoevoer naar de brander regelen we met een schuif over de luchtinlaat van de ventilator.
Is de afvoerlucht 150 of warmer dan moet de schoorsteen schoongemaakt worden. As valt gewoon naast de pan in de branderkamer en halen we met een schep weg :P
Dat je stroomloos wilt kunnen gebruiken snap ik, maar beetje isolatie en automatisering kan je toch een end op weg helpen met "zuinigheid" zonder dat het ten koste gaat van het leefgenot.

even uitgaande dat 1m3 gas gelijk staat aan 2kg pellets.

8 jaar geleden had ik nog 4.000KG pellets nodig inmiddels zit ik op 800kg maar dat kan relatief simpel gehalveerd worden (wat ik ook momenteel doe) .. meeste zit hem in passieve isolatie (relatief zachte winters helpt ook ;) ) maar denk dat ik nog steeds onder de 1200kg met strengere winters zou kunnen.

voor mij zou voorwaarde zijn dat het zonder interventie (bij een stroomuitval voornamelijk) gewoon doorblijft draaien, maar als je dat kan combineren met een efficientere verbruik is dat wel intressant.

iets wat ons tegenhoud is dat pellets/hout eigenlijk teveel tuinruimte zou kosten.. anders had ik een pellet CV gehad.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
vso schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:24:
[...]

Dat je stroomloos wilt kunnen gebruiken snap ik, maar beetje isolatie en automatisering kan je toch een end op weg helpen met "zuinigheid" zonder dat het ten koste gaat van het leefgenot.

even uitgaande dat 1m3 gas gelijk staat aan 2kg pellets.

8 jaar geleden had ik nog 4.000KG pellets nodig inmiddels zit ik op 800kg maar dat kan relatief simpel gehalveerd worden (wat ik ook momenteel doe) .. meeste zit hem in passieve isolatie (relatief zachte winters helpt ook ;) ) maar denk dat ik nog steeds onder de 1200kg met strengere winters zou kunnen.

voor mij zou voorwaarde zijn dat het zonder interventie (bij een stroomuitval voornamelijk) gewoon doorblijft draaien, maar als je dat kan combineren met een efficientere verbruik is dat wel intressant.

iets wat ons tegenhoud is dat pellets/hout eigenlijk teveel tuinruimte zou kosten.. anders had ik een pellet CV gehad.
Oh dit systeem kan niet stroomloos, dan doen de pomp, invoer, oververhittingsbeveiliging en ventilator het niet meer. Wel kan ik heel simpel de branderkamer eruit pakken, rooster vloertje erin en zonder gedoe dikke houtblokken erin. Maar dan nog steeds moet de pomp van de CV het doen (hoewel we dan wel warm water uit de kraan hebben, want dat kan zonder pomp)

Volledig stroomloze centrale verwarming systemen bestaan volgens mij niet.

En efficienter, tja dit huis heeft nu eenmaal een grote brander nodig, met een pellet-moederhaard in de woonkamer zou er te weinig capaciteit zijn.

En op zich is het verbruik niet extreem hoog gezien het weer (deze week -10/-15 in de nacht en -5/-10 overdag) en het formaat van het huis (ook volledig vrijstaand en dus vol in de wind), dak is geisoleerd, muren zouden eventueel volgespoten kunnen worden met het een of het ander. Maar de ramen moeten eigenlijk vervangen worden in een volgende isolatiestap, maar ja je raadt het al.. groot huis dus 8 stuks 3-voudige ramen, 10 stuks dubbele ramen en 6 enkele ramen en in deze omgeving ga je dat nooit meer terug krijgen bij een verkoop. En die investering is mij veel te fors om een pallet minder te verbruiken. in een strenge winter redden we het met 8 pellets in een soepele winter met 6 dus zo vreselijk enorm veel kost dat nu ook weer niet.

En de automatisering, tja. Dat ding heeft als enige taak het buffervat warm te houden. We regelen dan met hoe hard we de pomp zetten hoeveel warmte er het huis in kan en elke radiator heeft een thermostaat. Het zijn ook geen kleine branders die je even snel meer of minder laat branden. Smeulen doet die altijd en moet die echt verwarmen dan gaat de ventilator aan om de vlammen op te jagen. Als het een klein branderpannetje was en er zijn uren dat die niets doet ja, dan zou het fijn zijn om hem te laten doven en later weer automatisch bij te laten springen maar dat is beiden hier niet het geval.

Gewoon wachten tot die de geest en dan een stel panelen op het dak en een warmtepomp met bron erin. Daar geef ik liever het geld aan uit dan aan nieuwe ramen.

[ Voor 14% gewijzigd door Groningerkoek op 02-01-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Groningerkoek schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:38:
Volledig stroomloze centrale verwarming systemen bestaan volgens mij niet.
ja ik heb ze wel gezien maar ze hebben hun eigen nadelen (zwaarte kracht gevoerd)
En efficienter, tja dit huis heeft nu eenmaal een grote brander nodig, met een pellet-moederhaard in de woonkamer zou er te weinig capaciteit zijn.
Ik ken de omstandigheden niet zo goed dus duis neem aub efficienter met lading zout ;)
En op zich is het verbruik niet extreem hoog gezien het weer (deze week -10/-15 in de nacht en -5/-10 overdag) en het formaat van het huis (ook volledig vrijstaand en dus vol in de wind), dak is geisoleerd, muren zouden eventueel volgespoten kunnen worden met het een of het ander. Maar de ramen moeten eigenlijk vervangen worden in een volgende isolatiestap, maar ja je raadt het al.. groot huis dus 8 stuks 3-voudige ramen, 10 stuks dubbele ramen en 6 enkele ramen en in deze omgeving ga je dat nooit meer terug krijgen bij een verkoop. En die investering is mij veel te fors om een pallet minder te verbruiken. in een strenge winter redden we het met 8 pellets in een soepele winter met 6 dus zo vreselijk enorm veel kost dat nu ook weer niet.

En de automatisering, tja. Dat ding heeft als enige taak het buffervat warm te houden. We regelen dan met hoe hard we de pomp zetten hoeveel warmte er het huis in kan en elke radiator heeft een thermostaat. Het zijn ook geen kleine branders die je even snel meer of minder laat branden. Smeulen doet die altijd en moet die echt verwarmen dan gaat de ventilator aan om de vlammen op te jagen. Als het een klein branderpannetje was en er zijn uren dat die niets doet ja, dan zou het fijn zijn om hem te laten doven en later weer automatisch bij te laten springen maar dat is beiden hier niet het geval.

Gewoon wachten tot die de geest en dan een stel panelen op het dak en een warmtepomp met bron erin. Daar geef ik liever het geld aan uit dan aan nieuwe ramen.
Dank voor je uitleg in elk geval, maakt de situatie duidelijker ..

Als ik wist wat ik nu weet had ik mijn ramen nooit laten vervangen, (dubbel glas naar hr++) hr+++ heeft ook weinig zin. de muren/dak isoleren heeft nog het meeste nut..

Efficienter kan ook soms klein zijn, wij hebben bv een petroleum kachel die toen we hem (2de hands) kochten aldus de verkoper net onderhouden was .. maar dit jaar begaf de verdamper het .. vervangen en nu doet hij het 20x beter.. geen petroleum geur meer .. en we doen langer met een tank kan zo simpel zijn als kijken naar de hoeveelheid "as" die je nu produceert per dag ??? (zeg ook maar wat, want ben geen expert)

Maar wat ik wel intressant vind is gebruik je hem alleen voor warm water ? lees wtw voor warme lucht bijvoorbeeld of voor koken, wat ik wel grappig vind is dat ook peltier modules worden gebruikt om elektra op te wekken (niet erg efficient of erg duur) .. maar goed dan gaan we wel erg Off topic..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
vso schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:22:
[...]
Maar wat ik wel intressant vind is gebruik je hem alleen voor warm water ? lees wtw voor warme lucht bijvoorbeeld of voor koken, wat ik wel grappig vind is dat ook peltier modules worden gebruikt om elektra op te wekken (niet erg efficient of erg duur) .. maar goed dan gaan we wel erg Off topic..
Alleen warm water. Elektriciteit ermee opwekken, hmm eigenlijk nooit over nagedacht. Maar om eerlijk sleep ik al genoeg pellets :P

Koken gebeurt een en twee verdiepingen hoger op elektrisch (was ooit een huis met 3 appartementen voor 3 families dus we hebben nog 2 keukens, maar vandaar ook de afmetingen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FT Twisty

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

Klusman schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:28:
[Afbeelding]
De enige opvangbakken die ik ken en die ik wekelijks leeg maak zijn deze twee.
De bak die het dichtst bij de muur staat is de asbak en de andere is de opvangbak voor pelletgruis dat van de verbrandingskorf valt. De asbak schroef ik wekelijks los. De andere bak zuig ik leeg met de stofzuiger via het luik om bij de verbrandingskorf te komen.
Het zou dat kunnen zijn, ik was er niet persoonlijk bij; ik heb het alleen van anderen gehoord, en we vermijden nu het aanraken van het apparaat, dus ik kan geen foto's maken. Als het in de toekomst opnieuw wordt geopend, zal ik proberen wat foto's te maken.

In ieder geval werkt de ketel nu weer volledig, al ongeveer 2,5-3 weken, geloof ik. Ze zijn twee weken lang dagelijks langsgekomen om eraan te werken. Uiteindelijk hebben ze de kaars (voor ontsteking) vervangen, en nu werkt het uitstekend. We hebben de foutmelding niet meer gekregen, en het lijkt ook veel efficiënter te werken. Voor de reparatie moest de ketel soms wel vier keer per dag worden bijgevuld. Nu is dat nog maar één keer per dag, zelfs met de verwarming continu op 21°C en 's nachts op 20°C. Ook hebben we een boiler naast de ketel voor warm water voor douches en de kraan.

De pellets worden opgeslagen in de schuur en zijn goedgekeurd door Italië, dus daar ligt het probleem niet. Kortom, mijn ouders blijven de ketel voorlopig gebruiken omdat het nog steeds kostenbesparend is in vergelijking met gas. Het enige waar ze pas achteraf aan hebben gedacht, is dat het sjouwen met pellets mogelijk een uitdaging kan worden als ze wat ouder worden. Ze kopen de pellets per pallet (vorig jaar hebben ze in één keer drie pallets ingeslagen). Het sjouwen moet dan vanaf de voortuin naar de schuur in de achtertuin gebeuren. Ik help nu elke keer, maar in de toekomst alleen zou best wel veel werk zijn. Ook zou ik dan dagelijks langs moeten gaan om de pellettank bij te vullen. Maar ja, we zien wel hoe het loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Klusman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:02:
Wat kosten de pellets in Zweden?
Ruwweg 90 SEK (8,- Euro met de huidige koers) per zak van 16KG, prijzen zijn vorige winter verdubbeld en amper omlaag gegaan. Per pallet of meerdere pallets tegelijk bestellen geeft geen extra voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
FT Twisty schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:26:
is dat het sjouwen met pellets mogelijk een uitdaging kan worden als ze wat ouder worden. Ze kopen de pellets per pallet (vorig jaar hebben ze in één keer drie pallets ingeslagen). Het sjouwen moet dan vanaf de voortuin naar de schuur in de achtertuin gebeuren. Ik help nu elke keer, maar in de toekomst alleen zou best wel veel werk zijn. Ook zou ik dan dagelijks langs moeten gaan om de pellettank bij te vullen. Maar ja, we zien wel hoe het loopt.
Koop in elk geval een steekwagen met een extra breed blad, kost weinig maar zeer fijn als je een vracht zakken moet verplaatsen.

Geen idee hoe de prijzen hiervoor in Nederland liggen, maar in Zweden is het normaal om i.p.v. zakken losse pellets te bestellen en die pompt de leverancier dan in een groot voorraadvat bij jou thuis en vandaar kun je dan met een schroef of "luchtzuig" systeem het veel kleinere voorraadvat bij de kachel laten bijvullen (automatisch of met handbediening).

Zelf vindt ik het nog niet erg om met zakken te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
[...]

Het zou dat kunnen zijn, ik was er niet persoonlijk bij; ik heb het alleen van anderen gehoord, en we vermijden nu het aanraken van het apparaat, dus ik kan geen foto's maken. Als het in de toekomst opnieuw wordt geopend, zal ik proberen wat foto's te maken.
Geen probleem. Ik snap dat je nu even overal af wil blijven. Ik kan me niet voorstellen dat er nog andere zaken zijn dan diegene die ik getoond heb. Maar het kan natuurlijk.
[...]

In ieder geval werkt de ketel nu weer volledig, al ongeveer 2,5-3 weken, geloof ik. Ze zijn twee weken lang dagelijks langsgekomen om eraan te werken. Uiteindelijk hebben ze de kaars (voor ontsteking) vervangen, en nu werkt het uitstekend. We hebben de foutmelding niet meer gekregen, en het lijkt ook veel efficiënter te werken. Voor de reparatie moest de ketel soms wel vier keer per dag worden bijgevuld. Nu is dat nog maar één keer per dag, zelfs met de verwarming continu op 21°C en 's nachts op 20°C. Ook hebben we een boiler naast de ketel voor warm water voor douches en de kraan.
Fijn te horen dat het nu terug goed werkt. De kaars voor ontsteking was bij mij ook al na enkele weken stuk, terwijl dat, volgens mijn installateur, zelden stuk gaat. Ze is wel onder garantie vervangen uiteraard.
Met één keer per dag bijvullen bedoel je 3 zakken van 15kg pellets? Eén zak zou ik weinig vinden gezien continue 20 à 21graden en daarbij ook nog warm water.
[...]

De pellets worden opgeslagen in de schuur en zijn goedgekeurd door Italië, dus daar ligt het probleem niet. Kortom, mijn ouders blijven de ketel voorlopig gebruiken omdat het nog steeds kostenbesparend is in vergelijking met gas. Het enige waar ze pas achteraf aan hebben gedacht, is dat het sjouwen met pellets mogelijk een uitdaging kan worden als ze wat ouder worden. Ze kopen de pellets per pallet (vorig jaar hebben ze in één keer drie pallets ingeslagen). Het sjouwen moet dan vanaf de voortuin naar de schuur in de achtertuin gebeuren. Ik help nu elke keer, maar in de toekomst alleen zou best wel veel werk zijn. Ook zou ik dan dagelijks langs moeten gaan om de pellettank bij te vullen. Maar ja, we zien wel hoe het loopt.
Ook ik koop de pellets met 3 pallets tegelijk. Ik heb het geluk dat de leverancier ze met de kooiaap tot op de plek kan brengen waar ze worden opgeslagen. Ik haal ze wel van de pallet af en stapel ze in een lange rij op een sokkel tegen de muur die is bekleed met hout. Op minder dan een uur heb ik 3 palletten gestapeld.

Als dan het stookseizoen begint haal ik wekelijks een voorraadje naar binnen op een kar waar ik tot 7 zakken op kan. Iedere avond vul ik dan een zak bij in de tank. Geen moeite.

Bij de leverancier waar ik koop kan je eventueel de gekochte pellets door hen in voorraad laten houden. Je kan dan wekelijks of zo, jouw pellets beetje bij beetje afhalen tot dat ze op zijn. Ik geloof dat je tot 6 maanden mag bij hen stockeren als je dat wil. Superhandig als je weinig ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Groningerkoek schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:38:
[...]

Ruwweg 90 SEK (8,- Euro met de huidige koers) per zak van 16KG, prijzen zijn vorige winter verdubbeld en amper omlaag gegaan. Per pallet of meerdere pallets tegelijk bestellen geeft geen extra voordeel.
Dat is best veel geld, gezien je 8 pallets tegelijk koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Klusman schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:35:

Sinds een aantal weken ben ik via e-mail in "Google translate Engels" in contact met de fabrikant om de laatste puntjes opgelost te krijgen, maar daar heb ik nu al tijdje niks meer over gehoord. Ze zouden het gaan bestuderen.

Er zit volgens mij een software-bug in de "nacht-modus". Die zorgt ervoor dat de pelletketel geen pellets aanzuigt tijdens de nachturen (maakt veel herrie). De pelletketel hoort pellets aan te zuigen zodra zijn interne tank voor minder dan 20% is gevuld of 1 minuut voor de tijd dat "nachtmodus" is geprogrammeerd. Dat werkt op zich goed, behalve in de volgende situatie. Wanneer de interne tank voor minder dan 20% is gevuld, even voor het tijdstip waarop nachtmodus start, dan worden er pellets aangezogen zoals het hoort. Even later start dan "nachtmodus" en zouden er opnieuw pellets aangezogen worden, maar de interne tank is dan nog 100% vol en dus gebeurt er niks. Dat is ook nog correct. De volgende ochtend echter, start de ketel op, bij warmtevraag en worden er dus pellets verbruikt. Zodra de interne tank dan niet meer 100% vol zit, maar 99 of 98% vol, stopt de ketel met stoken om gedurende enkele seconden pellets aan te zuigen en vervolgens opnieuw op te starten. Het opstartproces wordt daardoor vertraagd en bijgevolg is de ruimte niet tijdig opgewarmd. De fabrikant zoekt hiervoor een oplossing.

Een ander punt is dat de opwarming van de ruimte soms traag verloopt omdat de pelletketel niet blijft stoken terwijl er wel nog warmtevraag is van de kamerthermostaat. Dat heeft volgens de fabrikant, te maken met het feit dat het minimum vermogen dat de ketel aan de cv-leidingen moet kwijt kunnen 4,6kW is. Als dat niet meer kan gaat de ketel in stand-by. Klinkt logisch, maar ik heb toch mijn twijfels of dat klopt.

Benieuwd of er hier nog mensen zijn die ervaringen hebben met deze pelletketel.
Ik ben nog steeds op zoek naar een oplossing voor deze problemen. Nu ik van RiekP weet dat na een update van zijn moederbord, de bug van nachtmodus nog steeds aanwezig is, heb ik dat maar laten varen.

Voor het andere probleem ben ik sinds een aantal weken weer via e-mail in "Google translate Engels" in contact met de fabrikant om dat laatste puntje opgelost te krijgen.

Ik had deze keer een video en enkele foto's gemaakt om het probleem duidelijker te maken. Dat bleek een goed idee, want nu heb ik formeel de bevestiging dat dit niet zo hoort te werken.

In eerste instantie dachten ze aan een blokkade van de watercirculatie in de cv-installatie. Dat hebben we nu onderzocht en blijkt niet de oorzaak.

Hopelijk vinden we een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Klusman schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Dat is best veel geld, gezien je 8 pallets tegelijk koopt.
Als er eenmaal sneeuw ligt kan ik geen pallets meer naar binnen rijden en moet het allemaal met een steekwagen of op de schouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Dat zou inderdaad een hele klus zijn dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klusman
Dankzij de hulp van RiekP _/-\o_ , ben ik dicht bij de oplossing van het probleem. Tenminste het is nu duidelijk voor alle partijen (fabrikant, invoerder, installateur en mezelf) dat mijn Hevo niet correct werkt. De reden waarom mijn Hevo in standby gaat nadat de boiler 50°C heeft bereikt en dan zeer snel te warm wordt, ligt in het feit dat de retourleiding tijdens het verwarmen van de boiler naar 50°C (veel) warmer wordt dan de temperatuur in de boiler.

De temperatuur van de boiler wordt door de Hevo gemeten aan de bovenkant van de boiler, waar ook de aansluiting van de aanvoerleiding zit. De pomp pompt het water dat van de retourleiding komt naar de onderkant van de boiler, waar de brander zit.

De pomp draait zodra aan de bovenkant van de boiler 50°C wordt gemeten. Dat duurt bij mijn Hevo zo’n 40 minuten, als de starttemperatuur zo’n 20°C is (incl. de tijd om te ontsteken en het vuur te stabiliseren). Dat is veel te lang, weet ik nu dankzij RiekP _/-\o_ . Dat duurt bij hem maar 10 minuten.

De reden hiervan is, dat mijn retourleiding mee wordt verwarmd. De temperatuur in de retourleiding loopt soms op tot 74°C. Pas als de Hevo aan de bovenkant van de boiler meet dat 50°C is bereikt, start de pomp en die pompt dan in eerste instantie dat hete water uit de retourleiding in de boiler, waar het dan al 50°C is. Gevolg, de temperatuur in de boiler stijgt pijlsnel, waardoor de boiler in standby gaat. De retourleiding dient koel te blijven tijdens het opwarmen van de boiler. Pas als de pomp gaat draaien, warmt die geleidelijk op. Dat weet ik nu ook dankzij RiekP. _/-\o_ Dat zijn alle partijen nu met mij eens. Belangrijk punt bereikt.

Over de oplossing zijn de partijen het (nog) niet eens.

De fabrikant zegt: terugslagklep plaatsen, dicht bij de Hevo, in de retourleiding (zie mijn schema). (Lees: Het probleem zit in de cv-installatie en niet in de Hevo.)

De installateur zegt: ik zal die terugslagklep wel plaatsten (als ik dat wil) maar er moet een oorzaak zijn buiten de installatie. (Lees: Het probleem zit in de Hevo)

Ik heb de invoerder gevraagd naar hun mening. Daar wacht ik nog op.

Intussen leg ik het hier voor aan de raad van wijzen…

Wat is jullie gedacht?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMPXPEVxcC2DZ75-WuNAmgcGMuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amv237YxBsbZrMZKataP6bmx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:38

Seafarer

XXX

Klusman schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:51:
Dankzij de hulp van RiekP _/-\o_ , ben ik dicht bij de oplossing van het probleem. Tenminste het is nu duidelijk voor alle partijen (fabrikant, invoerder, installateur en mezelf) dat mijn Hevo niet correct werkt. De reden waarom mijn Hevo in standby gaat nadat de boiler 50°C heeft bereikt en dan zeer snel te warm wordt, ligt in het feit dat de retourleiding tijdens het verwarmen van de boiler naar 50°C (veel) warmer wordt dan de temperatuur in de boiler.

De temperatuur van de boiler wordt door de Hevo gemeten aan de bovenkant van de boiler, waar ook de aansluiting van de aanvoerleiding zit. De pomp pompt het water dat van de retourleiding komt naar de onderkant van de boiler, waar de brander zit.

De pomp draait zodra aan de bovenkant van de boiler 50°C wordt gemeten. Dat duurt bij mijn Hevo zo’n 40 minuten, als de starttemperatuur zo’n 20°C is (incl. de tijd om te ontsteken en het vuur te stabiliseren). Dat is veel te lang, weet ik nu dankzij RiekP _/-\o_ . Dat duurt bij hem maar 10 minuten.

De reden hiervan is, dat mijn retourleiding mee wordt verwarmd. De temperatuur in de retourleiding loopt soms op tot 74°C. Pas als de Hevo aan de bovenkant van de boiler meet dat 50°C is bereikt, start de pomp en die pompt dan in eerste instantie dat hete water uit de retourleiding in de boiler, waar het dan al 50°C is. Gevolg, de temperatuur in de boiler stijgt pijlsnel, waardoor de boiler in standby gaat. De retourleiding dient koel te blijven tijdens het opwarmen van de boiler. Pas als de pomp gaat draaien, warmt die geleidelijk op. Dat weet ik nu ook dankzij RiekP. _/-\o_ Dat zijn alle partijen nu met mij eens. Belangrijk punt bereikt.

Over de oplossing zijn de partijen het (nog) niet eens.

De fabrikant zegt: terugslagklep plaatsen, dicht bij de Hevo, in de retourleiding (zie mijn schema). (Lees: Het probleem zit in de cv-installatie en niet in de Hevo.)

De installateur zegt: ik zal die terugslagklep wel plaatsten (als ik dat wil) maar er moet een oorzaak zijn buiten de installatie. (Lees: Het probleem zit in de Hevo)

Ik heb de invoerder gevraagd naar hun mening. Daar wacht ik nog op.

Intussen leg ik het hier voor aan de raad van wijzen…

Wat is jullie gedacht?[Afbeelding]
Op een of andere manier gaat water stromen tijdens het verhitten. Dus die terugslag klep gaat dit voorkomen.
En helpt in mijn ogen direct.

De vraag blijft dan waarom gaat het stromen? Grootte niveau verschillen in de cv installatie?
Logisch natuurlijk dat warm water opstijgt en het zou kunnen gaan stromen alleen bij jouw lijkt het de verkeerde kant op te stromen.
Dus 100% zeker weten dat de hevo ketel goed is aangesloten? En dan niet naar stickers en of blauwe en rode markeringen kijken bij de aansluitingen want als die in de fabriek al verkeerd omzitten. En bedenk als het verkeerd omzit dan komt er echt wel warmte uit de ketel alleen de max. haal je niet meer.

Ik snap touwens niet waarom er bij de cv ketel ook geen terugslagklep zit in de aanvoer van de ketel. Als nu de hevo pompt dan pomt deze dwars door je cv heen. Kun je voelen aan de retour als de hevo aanstaat. Hierdoor wordt de retour heter dan de bedoeling is voor de hevo.

Ook snap ik die hevo niet. Waarom start de pomp niet direct en gaat deze eerst over zijn eigen binnenwerk circuleren totdat het water 50 graden is en dan langzaam de cv vullen. Of is dit echt niet nodig zoals bij houtkachels?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Seafarer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:31:
[...]

Op een of andere manier gaat water stromen tijdens het verhitten. Dus die terugslag klep gaat dit voorkomen.
En helpt in mijn ogen direct.

De vraag blijft dan waarom gaat het stromen? Grootte niveau verschillen in de cv installatie?
Logisch natuurlijk dat warm water opstijgt en het zou kunnen gaan stromen alleen bij jouw lijkt het de verkeerde kant op te stromen.
Dus 100% zeker weten dat de hevo ketel goed is aangesloten? En dan niet naar stickers en of blauwe en rode markeringen kijken bij de aansluitingen want als die in de fabriek al verkeerd omzitten. En bedenk als het verkeerd omzit dan komt er echt wel warmte uit de ketel alleen de max. haal je niet meer.

Ik snap touwens niet waarom er bij de cv ketel ook geen terugslagklep zit in de aanvoer van de ketel. Als nu de hevo pompt dan pomt deze dwars door je cv heen. Kun je voelen aan de retour als de hevo aanstaat. Hierdoor wordt de retour heter dan de bedoeling is voor de hevo.

Ook snap ik die hevo niet. Waarom start de pomp niet direct en gaat deze eerst over zijn eigen binnenwerk circuleren totdat het water 50 graden is en dan langzaam de cv vullen. Of is dit echt niet nodig zoals bij houtkachels?
Ik heb een foto van de aansluitingen van de Hevo naar de fabrikant gemaild, dus die is zeker goed aangesloten.

Er is inderdaad geen terugslagklep voorzien in de aanvoerleiding naar de gasketel. In eerste instantie zei de installateur dat er afsluitkranen moesten geplaatst worden op aanvoer en retour, maar op de dag van de installatie is hij daarop terug gekomen en heeft hij dat niet gedaan. Het kon geen kwaad, volgens hem, dat het warme water door de gasketel zou circuleren. De gasketel is ook een combiketel, met een kleine SWW-boiler. Als die is opgewarmd, moet de ketel de overtollige warmte kunnen afgeven aan de cv-leidingen. N.a.v. het probleem heb ik hem nog eens gevraagd of het toch niet nodig was geweest. Hij blijft erbij dat het er niks mee te maken kan hebben. Ik moet er ook bij vertellen dat de Hevo best ver verwijderd staat van de gasketel. Kan best 15 à 20 meter leiding zijn.

Dat de pomp niet direct start bij de Hevo, is eigen aan stoken op hout of pellets. Bij cv op hout wordt een anticondensklep geplaatst om te vermijden dat te koud water in de cv kan komen. Bij deze pelletketel wordt dat bekomen door eerst de boiler op te warmen tot 50°C. Als dat niet zou gebeuren krijg je condens in de uitlaatgassen en daardoor ontstaat creosoot in de schouw. Dat is een teerachtige stof die erg brandbaar is. Vandaar dat de pomp niet direct mag starten. Dat hoort nu eenmaal zo.

Maar als een terugslagklep het probleem gaat oplossen, lijkt mij dat een kleine moeite. Ik begrijp alleen het standpunt van de installateur dan niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Klusman schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:27:
[...]

Ik heb een foto van de aansluitingen van de Hevo naar de fabrikant gemaild, dus die is zeker goed aangesloten.

Er is inderdaad geen terugslagklep voorzien in de aanvoerleiding naar de gasketel. In eerste instantie zei de installateur dat er afsluitkranen moesten geplaatst worden op aanvoer en retour, maar op de dag van de installatie is hij daarop terug gekomen en heeft hij dat niet gedaan. Het kon geen kwaad, volgens hem, dat het warme water door de gasketel zou circuleren. De gasketel is ook een combiketel, met een kleine SWW-boiler. Als die is opgewarmd, moet de ketel de overtollige warmte kunnen afgeven aan de cv-leidingen.
Dat kan nog steeds met een terugslag klep in, of de pers of retour van de ketel. (Liever de pers) Het enige wat fout gaat is dat er heet water door de gasketel gaat, hier bijna geen warmte afgeeft en dus heet retour gaat naar je pellet ketel waardoor daar je rendement verslechterd.
N.a.v. het probleem heb ik hem nog eens gevraagd of het toch niet nodig was geweest. Hij blijft erbij dat het er niks mee te maken kan hebben. Ik moet er ook bij vertellen dat de Hevo best ver verwijderd staat van de gasketel. Kan best 15 à 20 meter leiding zijn.

Dat de pomp niet direct start bij de Hevo, is eigen aan stoken op hout of pellets. Bij cv op hout wordt een anticondensklep geplaatst om te vermijden dat te koud water in de cv kan komen.
Dat klopt niet helemaal, de anticondens klep zorgt ervoor dat ketelwater net zo lang over het eigen binnenwerk circuleert, de pomp draait ook meteen. Dit is om een goede warmte verdeling in de warmtewisselaar te krijgen en ook ter voorkoming van hotspots. Op het moment dat het water de anticondens temperatuur heeft bereikt dan gaat er pas een beetje water de cv in en komt er een beetje koud cv water de ketel in. Dit voorkomt ook warmtespanningen.
Bij deze pelletketel wordt dat bekomen door eerst de boiler op te warmen tot 50°C. Als dat niet zou gebeuren krijg je condens in de uitlaatgassen en daardoor ontstaat creosoot in de schouw. Dat is een teerachtige stof die erg brandbaar is. Vandaar dat de pomp niet direct mag starten. Dat hoort nu eenmaal zo.
Ik begrijp dat, maar is weer een goedkope italiaanse oplossing. Bedenk: Je ketelwater thermostaat merkt dat het water 51 graden is dus pomp aan. Dan komt er een hele grootte sloot koud cv water met een klap je ketel in. 8)7
Maar als een terugslagklep het probleem gaat oplossen, lijkt mij dat een kleine moeite. Ik begrijp alleen het standpunt van de installateur dan niet goed.
Veel werk is het niet. En een klep is niet duur.
Wel moet de cv leeg, klep ertussen, opvullen ontluchten. Met reistijd ben je zo 3 uur verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Seafarer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:07:
[...]
Dat kan nog steeds met een terugslag klep in, of de pers of retour van de ketel. (Liever de pers) Het enige wat fout gaat is dat er heet water door de gasketel gaat, hier bijna geen warmte afgeeft en dus heet retour gaat naar je pellet ketel waardoor daar je rendement verslechterd.
De installateur zegt daarop dat de driewegklep in de gasketel dat regelt. Als de SWW-boiler aan staat en de cv uit, zou de driewegklep verhinderen dat het hete water door de ketel circuleert. Maar wat dan als de boiler in de gasketel op temperatuur is en de overtollige warmte loost in de cv-leidingen? Dan moet de 3-wegklep toch de weg openen naar de cv-leidingen? Of gaat die daarna weer meteen in SWW-stand?
Seafarer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:07:
[...]
Ik begrijp dat, maar is weer een goedkope italiaanse oplossing. Bedenk: Je ketelwater thermostaat merkt dat het water 51 graden is dus pomp aan. Dan komt er een hele grootte sloot koud cv water met een klap je ketel in. 8)7
Is het dan niet beter om de terugslagklep niet zo dicht bij de pelletketel te installeren (zoals de fabrikant voorstelt), zodat de retourleiding minder lang dan nu, maar toch nog een tijdje kan opwarmen, vooraleer de pomp begint te draaien? Of maakt dan geen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Klusman schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:19:
[...]

De installateur zegt daarop dat de driewegklep in de gasketel dat regelt. Als de SWW-boiler aan staat en de cv uit, zou de driewegklep verhinderen dat het hete water door de ketel circuleert. Maar wat dan als de boiler in de gasketel op temperatuur is en de overtollige warmte loost in de cv-leidingen? Dan moet de 3-wegklep toch de weg openen naar de cv-leidingen? Of gaat die daarna weer meteen in SWW-stand?
code:
1
2
3
 Wat een onzin. 
De klep staat in rust altijd op de cv.
Maar je kunt het toch testen, hevo opstoken en voelen aan de cv gasketel retour.

[...]

Is het dan niet beter om de terugslagklep niet zo dicht bij de pelletketel te installeren (zoals de fabrikant voorstelt), zodat de retourleiding minder lang dan nu, maar toch nog een tijdje kan opwarmen, vooraleer de pomp begint te draaien? Of maakt dan geen verschil?
Dat gaat niet veel helpen.
Het kan ook nog misschien zo gemaakt zijn dat de pomp niet in een keer volaan gaat, maar rustig begint en steeds harder gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Seafarer schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:57:
[...]

Dat gaat niet veel helpen.
Het kan ook nog misschien zo gemaakt zijn dat de pomp niet in een keer volaan gaat, maar rustig begint en steeds harder gaat draaien.
Ik heb zeker al gevoeld aan de retour bij de gasketel en die wordt ook gewoon warm, maar er is maar een klein stuk retourleiding tot het punt waar de leiding naar de collectoren gaat en daar passeert natuurlijk warmte. Ik dacht dus omdat het zo vlakbij is, dat die leiding mee verwarmt. Maar goed, nu weet ik dus dat het water wel degelijk ook door de gasketel circuleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:00
Ik heb een Douglas overkapping gebouwd. Nu wil ik hier een pelletkachel plaatsen.
Weten jullie zo de minimale afstand is van enkelwandige buis vanaf de wand.
Ik lees zoveel verschillende afstanden.

Temperatuur van de rookgas is maximaal 200gr. Hout ontbrandt bij 250. Zou een cm of 15 voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Daar kan ik je helaas niet bij helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klusman
Groningerkoek schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:14:

Of Italië de bakermat van pelletverwarming is durf ik trouwens wel te betwijfelen, Zweden houden trouwens van systemen uit Polen. Simpel, stevig, goedkoop en het werkt gewoon zonder doorgeschoten automatisering. Die van ons komt ook uit Polen.
Blijkbaar heeft de Magikal Hevo toch ook zijn weg naar Polen gevonden :)
https://www.youtube.com/watch?v=9U3bkOtYABM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyrie
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-03 15:06
Goedenavond. De branderbak van mijn pelletketel stroomt steeds over, vaak al binnen een paar minuten.
Er zijn al meerdere keren monteurs bij geweest maar ze kunnen niet ontdekken waardoor het komt.

Opstelling:
Eva Calor ev34
Buffervat met hygiënespiraal 1000 liter
Vloerverwarming 150m2
Radiatoren boven nauwelijks in gebruik.
Rookkanaal 8m rvs dubbelwandig 150mm die boven de nok van het huis uitkomt en volgens de installatie voorschriften van de ketelfabrikant.

Wat is er al gedaan:
Complete reiniging meermaals
Vijzelmotor incl encoder vervangen
Verschillende soorten premium pellets incl aanpassingen aan de instellingen. Ook alles weer terug naar fabrieksinstellingen.
Anti condensklep gemonteerd (de ketel heeft 3,5 jaar lang zonder gefunctioneerd maar dat heeft wel veel vervuiling gegeven. Die vervuiling is een paar maanden geleden weggehaald incl nacontrole met een camera)

Helaas geen verbetering.
Hij blijft inmiddels branden door de automatische branderbakreiniging niet iedere 20 minuten maar iedere 5 minuten plaats te laten vinden gedurende 1 volle minuut ipv 30 seconden. Maar dat is niet ideaal en ook zo gaat het soms mis.

Ik heb geen moeite om een optimale verbranding te krijgen met heldere vlam en witgrijze aanslag. Kan zelfs teveel luchttoevoer instellen waardoor de temperatuur te hoog wordt (2 weken geleden is de bekleding van de deur daardoor kapotgegaan en inmiddels kromgetrokken).
Opstarten gaat ook goed.
Rookgastemperatuur dient volgens beschrijving tussen 50 en 95 gr te zijn en is over het algemeen als hij goed brandt tussen 86 en 96 graden.
Het buffervat warmt vlot op.
Wind of regen of het ontbreken daarvan hebben geen invloed op het fenomeen.

Wat zou er mis kunnen zijn? Hij werkt zo mooi, geeft veel warmte, mooie witte rook uit de schoorsteen en toch loopt hij vast...

Ik heb meermaals vervanging overwogen maar omdat hij zo goed brandt lijkt het een instelling of iets anders kleins te zijn en dat moet dan toch op te lossen zijn?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken
Pagina: 1