Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:19
Voor onze toekomstige (jaren 50) woning in het buitengebied zijn we van plan een pelletketel aan te schaffen. Natuurlijk is aanvullend isoleren iets wat we gaan doen, maar op het niveau komen dat een warmtepomp gaat werken is waarschijnlijk onmogelijk.

De afgelopen maanden heb ik natuurlijk gezocht naar informatie over pelletketels en best aardig wat gevonden. Echter, vergelijkingen, ervaringen, objectieve informatie van gebruikers kan ik eigenlijk helemaal niet vinden. En al helemaal niet actuele informatie op dat gebied.

Mij lijkt het daarom wel een goed idee om een centraal pelletketel topic te starten.

Wat mij sowieso interessant lijkt is het volgende:
  1. Informatie over welke merken en types er eigenlijk bestaan
  2. Gebruikerservaringen (koop/installatie/gebruik)
  3. Informatie over berekeningen werkelijk benodigd vermogen
  4. Informatie over rendement en verbruik
  5. Informatie over installatie en onderhoud
  6. Informatie over prijzen, subsidies, installatiekosten
Kortom, zijn er meer gebruikers die een pelletketel topic wel zien zitten? Ik wil dat dan wel opstarten met daarbij informatie over merken/types e.d.. Maar dat is dan allemaal nog volledig theoretisch. Eigen ervaring heb ik niet.

Alle informatie en ervaringen die mensen al hebben ben ik natuurlijk ook erg in geïnteresseerd

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-07 10:17

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het pelletkachel topic

edit: je bedoelt ketel en niet kachel... ik wist niet eens dat dat twee verschillende dingen waren :)

[ Voor 51% gewijzigd door Edmin op 14-10-2018 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
Edmin schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 10:37:
Het pelletkachel topic

edit: je bedoelt ketel en niet kachel... ik wist niet eens dat dat twee verscillende dingen waren :)
Inderdaad. Bijna iedereen kent pelletkachels, pelletketels zijn hele andere beesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-07 10:17

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het besta dat je kunt doen is gewoon een opzet ma\ken voor een topicstart en het topic openen. Je zult vanzelf wel zien hoe de animo is.

If you build it, they will come :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-04 12:18
Wij kozen 3 jaar geleden voor de ÖkoFEN Pellematic Smart.. Top toestel. Fluisterstil en rendement van 106%.
Ons huis is net geen 100 jaar oud en na een grondige renovatie hadden we met 14kW voldoende.
De Smart zorgt voor de sanitair warm water en de verwarming (wandverwarming + radiatoren).
We hebben een verbruik van om en bij de 4 ton pellets per jaar (silo van 3 ton).
Het enige wat ik moet doen is de aslade ledigen, tot nu toe al 3 keer gedaan. De ketel wordt 1 keer per jaar door de installateur onderhouden.
De regeling is gemakkelijk in gebruik en eens ingesteld moet ik daar niet veel meer aan instellen. We hebben geen kamerthermostaat en werken puur weersafhankelijk. (Al zou een thermostaat het systeem iets intelligenter maken).
Indertijd hebben we een warmetverliesberekening laten uitvoeren om het vermogen te bepalen.
Er is ook een vuistregel die aan de hand van het stookolie of gasverbruik een idee kan geven over het nodige vermogen:
#liter/jaar stookolie of #m3/jaar gas x 2 = # kg pellets / jaar
Voor 1kW energieverlies van de woning heb je ongeveer 300kg pellets nodig.
=> # pellets/jaar / 300 = # kW van de ketel.

Kostprijs van de installatie : ongeveer 19.000 euro voor de Smart met silo geïnstalleerd excl. btw.

Als ik nog een beetje gespaard heb, dan plaats ik er een Stirling-motor op en kan ik in de winter mijn eigen stroom mee produceren _/-\o_

Edit: een centraal pelletketel topic lijkt me ook interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:21
Ik wil ook tzt een pelletketel met buffer en zonneboiler aanleggen, dus van mij mag er een speciaal topic komen voor pelletketels met aanverwante dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
Ik ga komend weekend eens een en ander verzamelen en een topic starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gschmitz82
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-09-2024
Mij lijkt een centraal pelletketel topic ook erg interessant.

In onze nieuwe woning zijn ze gisteren begonnen met de installatie van een NBE RTB 30kW pelletketel met 320 kg pelletreservoir. Tegelijkertijd wordt ook een zonneboiler hierop aangesloten.

Aangezien de oude cv-(gas)ketel met spoed vervangen moest worden, wordt eerst deze ketel vervangen door de pelletketel. Later zal ook vloerverwarming aangelegd worden. Hoe deze samen met een aantal radiatoren geregeld gaat worden, weet ik nog niet (kleppen, evohome, weerrsafhankelijk,..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 772995

Wij hebben onlangs gekozen voor een combi van beide. We hebben een pelletkachel die is aangesloten op onze cv. We hebben een EdilkaminTresor 15kW in ons jaren 30 huis geplaatst en deze houdt onze woonkamer ca 200m³ via vloerverwarming + badkamer ca 80m³ via vloer- en wandverwarming en nog enkele radiatoren op wc, gang etc op temperatuur. Sterker nog, doordat wij nog met de instellingen aan het spelen zijn, hebben wij al meerdere keren de kachel uitgeschakeld om de kamer weer terug te laten koelen...
Voor ons was deze kachel/ketel de ideale tussenvorm omdat we ook graag naar de vlammetjes van een kachel kijken en toch het "hele" huis warm willen hebben.
Mocht je meer info willen hebben, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Is er onderhand al een pelletketel topic?

Hoe werkt dat met een warmtebuffer met pompgroep voor de radiatoren?
De aanvoertemperatuur naar de radiatoren is dat een vast ingestelde temperatuur of wordt die teruggeregeld en naarmate de ingestelde temperatuur meer afwijkt van de gemeten temperatuur verhoogd?
Modulerende regeling heet dat?
Gaat die regeling via aan/uit of openterm?
Dit ivm de interesse in Evohome systeem die nu nog gekoppeld gaat worden aan de cv ketel, die regelt met openterm.

[ Voor 13% gewijzigd door MarcoHoorn op 04-12-2018 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerbelly
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:07
Ook ik heb veel belangstelling voor een pelletketel-topic.

Mijn belangstelling gaat uit naar een RTB ketel van 16 Kw. @gschmitz82 Wat zijn tot dusver je ervaringen met de pelletketel.

Waar ik mee zit hoe dit alles goed te integreren met de bestaande installatie.

Mijn installatie: 2 zonnepanelen met 200 liter boiler (2 warmtewisselaars). Warmtepomp voor sww water (2,5Kw). Deze combinatie werkt goed.
buffervat van 500 liter voor de (toekomstige) pelletketel. Hoe kan ik dit zo economisch mogelijk en goed met elkaar laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
...

[ Voor 100% gewijzigd door No Hands op 30-12-2018 17:17 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1266220

Hallo beste mensen.
Ook wij worden straks van het gas afgesloten.
Ben dus ook op zoek naar een goed werkend en betaalbaar altenatief.
Nu het hele net afgezocht hebben is een warmtepomp niet haalbaar omdat deze met lage temperaturen werkt en veel aanpassingen nodig zijn. Pellet kachel eigenlijk voor 1 kamer en pellet CV voor de kleinere woning.
Eindelijk iets gevonden wat zo op het huidige situatie gezet kan worden met de zelfde radiatoren , namelijk een pelletketel voor de grotere woningen.
Lijkt betaalbaar maar er zijn veel merken en prijzen.
Ik zoek mensen die hun ervaring met deze met ons zou willen delen .
Op internet staat er eigenlijks niets over gebruikers ervaringen.
( misschien nog te nieuw .? )
Slecht of goed nieuws ik hoor het graag.
Thanks. Louis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:38
Hoezo wordt je van het gas afgesloten?
Heb je een brief gehad ofzo?

Deze ketels zijn inderdaad grotendeels zonder ervaringen, ik heb ze nog nooit gezien in NL.
Bedenk wel dat pellets waarschijnlijk ook aan banden worden gelegd mocht dit massaal gebruikt gaan worden. Misschien een paar nieuwe LTV radiatoren dan toch een slimmere optie?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1266220

Onze wijk willen ze als pilot het eerste in Groningen gasvrij hebben , we zijn ook met de gemeente in overleg hoe ze dit zien. Daar komt deze info vandaan. Een idee van hun is collectief verwarmen met gebruik van het water uit het kanaal in onze wijk, ook dat is nog niet eerder gedaan, zal wel weer veel kosten en ben dan nog niet los van die energie broeders . Weet iemand waar wel meer info over gebruikers ervaringen te lezen is ...Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrd
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:31
Vorig jaar een oude woonboerderij gekocht met een 18 jaar oude ketel. Aangezien we druk aan het isoleren waren ook maar direct gekeken naar alternatieven voor als de ketel het zou begeven. De palletketel leek ons een goed alternatief aangezien dit aan het bestaande radiatoren/vloerverwarming gekoppeld kon worden en we tevreden zijn over onze pelletkachel die de woonkamer verwarmt.

Wat mij opviel was dat er een heleboel bedrijven zijn die de "goedkope" apparaten aanbieden welke met subsidie terugvraag vergelijkbaar zijn qua prijs met een CV ketel. Deze zie je ook meestal op marktplaats.
Waar wij zijn geweest hadden ze duurdere (Wat heet) ketels staan zoals een Okofen.
Voor deze ketels betaal je al snel 10.000+ en dan nog een paar duizend aan installatie volgens de beste man.
Waar ik naar heel wat online speurwerk zelf wel gecharmeerd van ben is Blue Burn. Dit is de betaalbare versie van de premium Okofen.

We hebben nog geen besluit genomen over wat we zullen doen dus ik heb geen ervaring te delen.
Waar ik in mijn online speurtocht op zocht is:
- Hoe groot is het vat voor pellets. (Hoe vaak vul je bij)
- Heeft de ketel een lambda sonde.
- Kan hij terug moduleren, zo ja tot hoever?
- Zelfreinigende warmtewisselaar/branderpot?
- Hoe snel zit de aslade vol? (Bij mijn pelletkachel moet ik deze 2x per week reinigen. bij een goede ketel is dit 3 a 4x per jaar.)

Met het wegvallen van de subsidie zal de pelletketel er niet echt populairder op worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 01:14
Ook ik heb wel interesse in een apart topic voor pelletketels. Zit zelf momenteel in de fase dat ik knopen moet gaan doorhakken en eens wat moet gaan doen.
Na het aanschaffen van zonnepanelen, een pelletkachel en laatst een warmtepompboiler zit ik er nu toch echt aan te denken om dan ook de laatste stap maar te nemen en dan ook een pelletketel aan te schaffen.

Al eerder opgemerkt door diverse forumleden in diverse topics: subsidie gaat er af en wat gaan ze in de toekomst doen op het vlak van regulering? Wordt hout stook straks verboden of aan banden gelegd? Wat gaan die pellet prijzen doen? Ik heb die namelijk niet goedkoper zien worden de laatste jaren. Ook niet echt aanbiedingen gezien in de zomer maanden van leveranciers die van hun voorraden af wilden om ruimte te maken voor nieuwe. Dus is het voor mij nog wel rendabel om van het gas af te gaan?

Het subsidie probleem vang ik persoonlijk wel op door mijn systeem in duitsland te kopen. Heb het even vergeleken maar dat scheelt net als met mijn warmtepompboiler uit België echt een smak geld. Voor mij persoonlijk is het gewoon een sport nu geworden om echt onafhankelijk van het gas te worden en dit dus de deur uit te doen. Maar ja.... is dat financieel nu wel verstandig. Zo als ik het zie gebruik ik nu al door de jaren steeds minder gas. Sww via de WPB, koken op electrisch en 90% van de tijd stoken we met de huidige pelletkachel ons hele huis wel warm eigenlijk. Zeker de woonkamer en keuken. Met de deur open naar de hal houden we ook de rest van het huis dan redelijk op temperatuur als het buiten niet te koud is.

Ik schat dat ik (nu ik ook geen gas meer nodig ben voor ssw) nog 5 a 600m³ kwijt ben voor stoken op jaar basis. Deze berekeningen hebben een hoog bierviltjes gehalte, maar het komt er dan op neer dat ik eigenlijk voor de zelfde prijs als gas pellets stook volgens mij.
Voordeel is wel dat ik dan geen last meer heb van de regering die te pas en te onpas uit naam van het milieu de belastingen maar verhoogd. En heb geen vastrecht kosten meer. Verder vind ik het gewoon leuk! Net als zonnepanelen. Na al die jaren kijk ik nog steeds iedere dag even wat ze "gedaan" hebben.

Waar ik wel rekening mee moet houden denk ik, is dat als je in het buitenland koopt dat je dan in de praktijk weinig aan garantie hebt waarschijnlijk . Ook het de eerste inbedrijfstelling en afstelling wordt lastig en/kostbaar want voor de garantie moet dit door een erkend installateur gebeuren heb ik begrepen. Ook service zal dan misschien wel lastig worden als je niet bij een nederlandse dealer hebt gekocht?

Neemt niet weg dat ik gewoon zelf de installatie wil doen. Ben erg handig en kan echt alles zelf. Maar heb gewoon weinig kennis van verwarming en buffer installaties, pompgroepen en allerlei soorten meng, 3weg en 4weg kleppen. Zal dus veel vragen hebben over hoe wat en waarom dan😁

Heb eigenlijk al uitgezocht wat ik wil hebben. Ook besloten om toch een buffervat te plaatsen. Ben nu bezig om uit te zoeken hoe alles werkt aan pompgroepen en zo. Wist nooit dat er zoveel soorten en mogelijkheden waren! Ook de hele besturing er van is lastiger om te doorgronden dan ik dacht. Want wat heb je nu nodig en wat zit er al in de ketel? Een hoop uitzoek en doorspit werk!

Maar als je gewoon een installatie laat plaatsen door een degelijk bedrijf dan heb je dat natuurlijk allemaal niet. Maar dan zou je waarschijnlijk ook niet in dit topic kijken.

Ik hoop dat het net zo'n succes wordt als het "warmtepompboiler als cv ondersteuning" topic. Daar heb ik echt ontzettend veel aan gehad. Veel info gevonden en geduldige tweakers die veel uitlegden.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
Mijn pelletketel plannen hoorden bij een woning die we gekocht hadden, maar die op het laatste moment niet door ging.

Inmiddels hebben we een ander huis gekocht, jaren vijftig met jaren negentig grote uitbouw. Die ben ik klaar aan het maken voor een door domoticz aangedreven mix van verwarmingstypes.

In de woonkamer vloerverwarming met aanvullend een pelletkachel, in de badkamer een radiator met aanvullend infrarood. Das allebei klaar en werkt uitstekend.

Nu het jaren vijftig deel helemaal isoleren en dan denk ik dat ik over kan naar warmtepomp. 24 zonnepanelen liggen er al, kunnen er nog zeker 24 bij als het moet.

Ruimte voor een pelletketel hebben we niet, maar qua van het gas af denk ik dat ik over jaar of drie wel aan toe ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-04 12:18
Myrd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:50:
- Hoe groot is het vat voor pellets. (Hoe vaak vul je bij)
- Heeft de ketel een lambda sonde.
- Kan hij terug moduleren, zo ja tot hoever?
- Zelfreinigende warmtewisselaar/branderpot?
- Hoe snel zit de aslade vol? (Bij mijn pelletkachel moet ik deze 2x per week reinigen. bij een goede ketel is dit 3 a 4x per jaar.)
Heb snel even op de BlueBurn website gekeken:
- De Blueburn heeft een voorraad van 165 (16/20kW) of 187kg (25/32kW). Autonomie zal in de winter ongeveer een week zijn. http://www.blueburn.be/nl/pelletketel/technische-gegevens
- Geen Lambda sonde, door de brander met recirculatiesysteem (staat in de folder)
- Moduleert tot 30% van het vermogen
- Zelfreinigende warmte wisselaar. Geen branderpot maar onderschuifbrander. De nieuwe pellets duwen de assen in de aslade en houden zo de brandschaal proper.
- Aslade zit vol na 1800 - 2000kg pellets. (al zal dat ook afhankelijk zijn van de pelletkwaliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F. Kosper
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-11-2021
Ik zoek gebruikerservaringen met een NBE RTB30 pelletketel. Hoe bevalt de ketel, hoe storingsgevoelig is de ketel, hoe is het service apparaat?

Ben van plan op korte termijn deze ketel aan te schaffen, inclusief 5,5 ton silo en inclusief OEG zonneboiler met een 500 of 800 ltr vat en 3 of 4 zonnecollectoren.

Graag uw opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zou je daar nu nog aan beginnen? Als ik lees dat over een paar jaar auto's electrisch moeten zijn en gas ook niet meer mag bij nieuwbouw (in Vlaanderen, maar het is vanwege regels waar alle landen mee te maken hebben die in de klimaatbesprekingen zaten).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Voor de mensen die een pelletketel overwegen: hou aub rekening met de buurt.
Woon je in een woonwijk denk er dan heel goed over na. Houtrook veroorzaakt veel overlast en is erg slecht voor de gezondheid van de stoker zelf en de omwonenden. Het is ook niet goed voor het milieu. De kans bestaat dat het binnenkort ook aan banden wordt gelegd.

Wij hebben door de grote hoeveelheid houtstook om ons heen een Koolstof filter en fijnstof filter moeten plaatsen om ons huis leefbaar te houden. Kosten ruim 10K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F. Kosper
Electrische warmtepomp had een optie geweest, ware het niet de de Nederlandse regering rond 2023 het salderen van in het net gestopte kWh wil stoppen, waardoor geleverde stroom versus teruggeleverde stroom niet meer tegen elkaar weggestreept kan worden. Betekend dus dat je in de zomer de opgewekte stroom voor de warmtpomp voor een paar cent aan de energie leverancier leverd, terwijl je in de wintermaanden grotendeels je electrisch vermogen voor de warmtepomp, (met een lage(re)) COP, voor de volle prijs terug moet betrekken van de leverancier. Zie ik dus gewoon als geld vernietiging.

Met de huidige explosie van energie prijzen, best om zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn van gas & olie (stroom). De prijs van in bulk gestorte pellets zijn dan ook "relatief" stabiel in prijs over de jaren met vele malen kleinere prijsstijging dan energie. Al dan niet als gevolg van prijsvariaties in ruwe producten, en anderzijds als gevolg van jaarlijkse belasting verzwaringen van onze uit het "torentje"in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-06 07:52
jhead22 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:15:
Voor de mensen die een pelletketel overwegen: hou aub rekening met de buurt.
Woon je in een woonwijk denk er dan heel goed over na. Houtrook veroorzaakt veel overlast en is erg slecht voor de gezondheid van de stoker zelf en de omwonenden. Het is ook niet goed voor het milieu. De kans bestaat dat het binnen kort ook aan banden wordt gelegd.

Wij hebben door de grote hoeveelheid houtstook om ons heen een Koolstof filter en fijnstof filter moeten plaatsen om ons huis leefbaar te houden. Kosten ruim 10K.
Ik dacht dat de rookuitstoot stukke beter was met een pelletkachel dan bijvoorbeeld een alles brander, maar ik ben dan geen expert natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
DjCoke schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:48:
[...]

Ik dacht dat de rookuitstoot stukke beter was met een pelletkachel dan bijvoorbeeld een alles brander, maar ik ben dan geen expert natuurlijk
Zie: https://houtrookvrij.nl/2...nstof-uit-als-houtkachel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
F. Kosper schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:22:
Electrische warmtepomp had een optie geweest, ware het niet de de Nederlandse regering rond 2023 het salderen van in het net gestopte kWh wil stoppen
...afbouwen (met 11% per jaar, dus over 9 jaar tijd) maar de plannen hiervoor nog helemaal niet vaststaan, dus dit is een beetje koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 17:34
F. Kosper schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:22:
Electrische warmtepomp had een optie geweest, ware het niet de de Nederlandse regering rond 2023 het salderen van in het net gestopte kWh wil stoppen, waardoor geleverde stroom versus teruggeleverde stroom niet meer tegen elkaar weggestreept kan worden. Betekend dus dat je in de zomer de opgewekte stroom voor de warmtpomp voor een paar cent aan de energie leverancier leverd, terwijl je in de wintermaanden grotendeels je electrisch vermogen voor de warmtepomp, (met een lage(re)) COP, voor de volle prijs terug moet betrekken van de leverancier. Zie ik dus gewoon als geld vernietiging.
Het stapsgewijs afbouwen van de salderingsregeling doet niets af aan de efficiëntie van de warmtepomp. Salderen is een tijdelijke maatregel om de aanschaf van zonnepanelen te stimuleren. Doordat zonnepanelen steeds goedkoper worden is deze stimulans niet meer noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F. Kosper
Bij verbranding van pellets komt 80 procent minder fijnstof vrij dan bij de verbranding van houtblokken in een gewone houtkachel. Tevens is de CO2 uitstoot vele malen minder dan die van een houtkachel. Terwijl het rendement aanzienlijk hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F. Kosper
De efficiëntie van de warmtepomp staat niet ter discussie. Is ook niet gezegd. Echter het is wel een feit dat COP in de winter daalt bij koudere buitenlucht temperatuur. Vandaar dat SCOP, ingevoerd, om de seizoens effecten in ogenschouw te nemen.

Als je van het gas af wil, dan spelen bij oudere huizen spelen de kosten om je huis voor warmtepompen geschikt te maken wel degelijk mee (isolatie en LT verwarming, additionele zonnepanelen en warmtapwater voorziening), alsmede de running cost ivm afbouwen van de salderings maatregel en fluctuerende energie prijzen. Met onbeperkte fondsen kun je inderdaad milieu vriendelijk verwarmen, maar tegen een "ietwat" hoge kWh kosten per geinvesteerde euros.

Vandaar de onderzochte optie van pelletketels. Hoewel dit niet een ieder zijn cup of tea zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
F. Kosper schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:59:
Bij verbranding van pellets komt 80 procent minder fijnstof vrij dan bij de verbranding van houtblokken in een gewone houtkachel. Tevens is de CO2 uitstoot vele malen minder dan die van een houtkachel. Terwijl het rendement aanzienlijk hoger ligt.
De hoeveelheid fijnstof uitstoot is inderdaad lager bij een pelletkachel.
De uitstoot van ultra fijnstof daar in tegen is bij een pellet kachel vrijwel net zo hoog. Ultra fijnstof is nog schadelijker dan fijnstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F. Kosper
Okay.

Echter, de bedoeling van de oorspronkelijke vraag was niet om een lecture te krijgen over ja/ nee gebruik van pellet ketels, maar om ervaringen van gebruikers teruggekoppeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• von smallhausen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:06
Ik zie toevallig dit topic , ik stook mijn huis en kantoor al ca 4 jaar met een pelletketel met 800l buffervat.
De kachel is destijds gekocht met subsidie , die was zo royaal dat de kachel voor nop was.
De installatie , denk aan buffervat , regelaar tussen vat en kachel , geïsoleerde transportleiding van 34 meter naar het huis , de ketel staat in mijn werkplaats, was iets ( pin me er niet op vast ) 5000 euro.

Ik stook de kachel , eigenlijk het buffervat , tussen een minium temperatuur van 35 graden en een max van 40 graden , dat is een ietwat vertekend beeld want boven in het vat zal het vast warmer zijn.

De pellets kopen we gezamenlijk in met 3 families , ca 18 paletten van 1050 kg / stuk.

De kachel maak ik om de 2 weken schoon , ca 10 minuten werk , verder vul ik enkel de pellets bij.

De ketel werkt probleemloos en ik ben een zeer tevreden gebruiker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdy_birdie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-02 11:59
Heb sinds drie jaar ook een pelletketel Termomont TobyB19 ongeveer 19kWh, verwarmt mijn CV. In begin wat zoeken naar de meest geschikte pellets, maar die eenmaal gevonden draait de ketel redelijk goed, na twee jaar wel een thermostaat vervangen, was stuk gegaan, maar verder prima kachel.
Uiteraard circa twee keer week vullen en stofzuigen, maar dat went. Kachel draait op een draadloze thermostaat die goed instelbaar is. Verder heb ik radiatoren met thermostaat knop en dat gaat prima.
Gemiddeld ben ik zo'n 3,5 pallets aan pellets nodig per jaar. (tot dusver zo'n 1100 euro per jaar).
In de praktijk stook ik vanaf ongeveer oktober tot half april. Ik heb het woongedeelte van mijn huis aan de zuidzijde, waardoor ik ook veel zonnewarmte binnenkrijg via de ramen en stoken daardoor vaak niet eens nodig is.
De eerlijkheid gebied mij ook te vermelden, dat we daarnaast nog een houtkacheltje hebben met Abcat fijnstof-filter, die we gebruiken in de periodes, dat het 's avonds net even te kil is zonder kachel.

Ben nu, wegens het stijgen van de prijs van pellets en ook om de transitie verder door te voeren, op zoek naar een oplossing om de pelletketel aan te sluiten op een buffervat van een paar honderd liter, die op te warmen en daar de cv op te laten draaien. En dit buffervat dan weer bij te verwarmen met een warmtepomp, met de stroom van de zonnepanelen, die ik overdag over heb. Dan hoef ik die stroom straks ook niet meer terug te leveren met het oog op de komende nieuwe salderingsregeling. Je kunt misschien beter zeggen met het oog op het verdwijnen van de salderingsregeling. De warmtepomp kan dan het buffervat verwarmen voor zover er (meer)stroom beschikbaar is overdag. En de pelletketel doet dan de rest wat nodig is.

Ben nog op zoek naar mensen, die al iets dergelijks in elkaar hebben geknutseld. Hoor graag hoe je dat hebt gedaan en hoe groot zo'n buffervat het beste kan zijn met een ketel van 19kWh. En hoeveel capaciteit een warmtepomp dan moet hebben. Schroom niet, samen weten we meer! Alvast bedankt! :)

[ Voor 14% gewijzigd door birdy_birdie op 27-05-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaike1412
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-05-2022
Volgende week komt er iemand langs die bij mij in de kelder een pelletketel gaat plaatsen, nou is mijn kelder niet zo groot dus dan een klein model met een boiler voor warmwater, was allemaal geen punt het zware werk is om die ketel in de kelder te krijgen maar daar heeft mijn vriend wat op gevonden en plaatst balken en takelt hem erin, oke so far zo good. de juiste ketel was nog een dingetje want je kan een dure nemen 5 jaar garantie of een goedkopere ook 5 jaar garantie, warmtepomp was geen optie en gas al helemaal niet. We hebben nu nog stookolie en dat gaat eruit in Belgie dus we moeten iets vandaar een pelletketel nou is er een Belgie gelukkig nog subsidie erop dus van dat geld zouden we hem kunnen laten plaatsen. we hebben alles utigezocht en dit was de goedkoopste en mileu vriendelijkste oplossing we zetten gewoon een pallet pellets in de kelder en op tijd bij vullen moet geen probleem zijn, we hebben al een pelletkachel achter in de keuken en houtkachel in de woonkamer dus veel hoeven we niet bij te stoken maar we moeten ook warm water hebben en vandaar de boiler,
Als jullie willen zal ik updates plaatsen wanneer de ketel geplaatst gaat worden en hoe en of het te doen is want 230kg is niet niks, mocht er nog iemand zijn met een beter idee dan hoor ik dat graag.
Groetjes Maaike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:47
Ging iets mis. Excuus.

[ Voor 144% gewijzigd door pentaw1nz op 29-11-2022 22:07 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1