Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Een Centraal Pelletketel Topic?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• delpit
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21-06 15:16
Voor onze toekomstige (jaren 50) woning in het buitengebied zijn we van plan een pelletketel aan te schaffen. Natuurlijk is aanvullend isoleren iets wat we gaan doen, maar op het niveau komen dat een warmtepomp gaat werken is waarschijnlijk onmogelijk.

De afgelopen maanden heb ik natuurlijk gezocht naar informatie over pelletketels en best aardig wat gevonden. Echter, vergelijkingen, ervaringen, objectieve informatie van gebruikers kan ik eigenlijk helemaal niet vinden. En al helemaal niet actuele informatie op dat gebied.

Mij lijkt het daarom wel een goed idee om een centraal pelletketel topic te starten.

Wat mij sowieso interessant lijkt is het volgende:
  1. Informatie over welke merken en types er eigenlijk bestaan
  2. Gebruikerservaringen (koop/installatie/gebruik)
  3. Informatie over berekeningen werkelijk benodigd vermogen
  4. Informatie over rendement en verbruik
  5. Informatie over installatie en onderhoud
  6. Informatie over prijzen, subsidies, installatiekosten
Kortom, zijn er meer gebruikers die een pelletketel topic wel zien zitten? Ik wil dat dan wel opstarten met daarbij informatie over merken/types e.d.. Maar dat is dan allemaal nog volledig theoretisch. Eigen ervaring heb ik niet.

Alle informatie en ervaringen die mensen al hebben ben ik natuurlijk ook erg in geïnteresseerd

Alle reacties

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 14:05

Ed_L

Crew Council
Het pelletkachel topic

edit: je bedoelt ketel en niet kachel... ik wist niet eens dat dat twee verschillende dingen waren :)

[Voor 51% gewijzigd door Ed_L op 14-10-2018 10:38]

• delpit
Ed_L schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 10:37:
Het pelletkachel topic

edit: je bedoelt ketel en niet kachel... ik wist niet eens dat dat twee verscillende dingen waren :)
Inderdaad. Bijna iedereen kent pelletkachels, pelletketels zijn hele andere beesten.

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 14:05

Ed_L

Crew Council
Het besta dat je kunt doen is gewoon een opzet ma\ken voor een topicstart en het topic openen. Je zult vanzelf wel zien hoe de animo is.

If you build it, they will come :P

• harker
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21-06 21:57
Wij kozen 3 jaar geleden voor de ÖkoFEN Pellematic Smart.. Top toestel. Fluisterstil en rendement van 106%.
Ons huis is net geen 100 jaar oud en na een grondige renovatie hadden we met 14kW voldoende.
De Smart zorgt voor de sanitair warm water en de verwarming (wandverwarming + radiatoren).
We hebben een verbruik van om en bij de 4 ton pellets per jaar (silo van 3 ton).
Het enige wat ik moet doen is de aslade ledigen, tot nu toe al 3 keer gedaan. De ketel wordt 1 keer per jaar door de installateur onderhouden.
De regeling is gemakkelijk in gebruik en eens ingesteld moet ik daar niet veel meer aan instellen. We hebben geen kamerthermostaat en werken puur weersafhankelijk. (Al zou een thermostaat het systeem iets intelligenter maken).
Indertijd hebben we een warmetverliesberekening laten uitvoeren om het vermogen te bepalen.
Er is ook een vuistregel die aan de hand van het stookolie of gasverbruik een idee kan geven over het nodige vermogen:
#liter/jaar stookolie of #m3/jaar gas x 2 = # kg pellets / jaar
Voor 1kW energieverlies van de woning heb je ongeveer 300kg pellets nodig.
=> # pellets/jaar / 300 = # kW van de ketel.

Kostprijs van de installatie : ongeveer 19.000 euro voor de Smart met silo geïnstalleerd excl. btw.

Als ik nog een beetje gespaard heb, dan plaats ik er een Stirling-motor op en kan ik in de winter mijn eigen stroom mee produceren _/-\o_

Edit: een centraal pelletketel topic lijkt me ook interessant.

• MarcoHoorn
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 21-06 20:54
Ik wil ook tzt een pelletketel met buffer en zonneboiler aanleggen, dus van mij mag er een speciaal topic komen voor pelletketels met aanverwante dingen.

• delpit
Ik ga komend weekend eens een en ander verzamelen en een topic starten

• gschmitz82
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 03-06 10:25
Mij lijkt een centraal pelletketel topic ook erg interessant.

In onze nieuwe woning zijn ze gisteren begonnen met de installatie van een NBE RTB 30kW pelletketel met 320 kg pelletreservoir. Tegelijkertijd wordt ook een zonneboiler hierop aangesloten.

Aangezien de oude cv-(gas)ketel met spoed vervangen moest worden, wordt eerst deze ketel vervangen door de pelletketel. Later zal ook vloerverwarming aangelegd worden. Hoe deze samen met een aantal radiatoren geregeld gaat worden, weet ik nog niet (kleppen, evohome, weerrsafhankelijk,..)

• Mennovk
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 31-07-2019
Wij hebben onlangs gekozen voor een combi van beide. We hebben een pelletkachel die is aangesloten op onze cv. We hebben een EdilkaminTresor 15kW in ons jaren 30 huis geplaatst en deze houdt onze woonkamer ca 200m³ via vloerverwarming + badkamer ca 80m³ via vloer- en wandverwarming en nog enkele radiatoren op wc, gang etc op temperatuur. Sterker nog, doordat wij nog met de instellingen aan het spelen zijn, hebben wij al meerdere keren de kachel uitgeschakeld om de kamer weer terug te laten koelen...
Voor ons was deze kachel/ketel de ideale tussenvorm omdat we ook graag naar de vlammetjes van een kachel kijken en toch het "hele" huis warm willen hebben.
Mocht je meer info willen hebben, dan hoor ik het graag.

• MarcoHoorn
Is er onderhand al een pelletketel topic?

Hoe werkt dat met een warmtebuffer met pompgroep voor de radiatoren?
De aanvoertemperatuur naar de radiatoren is dat een vast ingestelde temperatuur of wordt die teruggeregeld en naarmate de ingestelde temperatuur meer afwijkt van de gemeten temperatuur verhoogd?
Modulerende regeling heet dat?
Gaat die regeling via aan/uit of openterm?
Dit ivm de interesse in Evohome systeem die nu nog gekoppeld gaat worden aan de cv ketel, die regelt met openterm.

[Voor 13% gewijzigd door MarcoHoorn op 04-12-2018 22:06]

• MarcoHoorn
Niemand?

• beerbelly
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22-11-2020
Ook ik heb veel belangstelling voor een pelletketel-topic.

Mijn belangstelling gaat uit naar een RTB ketel van 16 Kw. @gschmitz82 Wat zijn tot dusver je ervaringen met de pelletketel.

Waar ik mee zit hoe dit alles goed te integreren met de bestaande installatie.

Mijn installatie: 2 zonnepanelen met 200 liter boiler (2 warmtewisselaars). Warmtepomp voor sww water (2,5Kw). Deze combinatie werkt goed.
buffervat van 500 liter voor de (toekomstige) pelletketel. Hoe kan ik dit zo economisch mogelijk en goed met elkaar laten werken.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20-06 21:21
...

[Voor 100% gewijzigd door No Hands op 30-12-2018 17:17]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Louis2000
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 14-01-2020
Hallo beste mensen.
Ook wij worden straks van het gas afgesloten.
Ben dus ook op zoek naar een goed werkend en betaalbaar altenatief.
Nu het hele net afgezocht hebben is een warmtepomp niet haalbaar omdat deze met lage temperaturen werkt en veel aanpassingen nodig zijn. Pellet kachel eigenlijk voor 1 kamer en pellet CV voor de kleinere woning.
Eindelijk iets gevonden wat zo op het huidige situatie gezet kan worden met de zelfde radiatoren , namelijk een pelletketel voor de grotere woningen.
Lijkt betaalbaar maar er zijn veel merken en prijzen.
Ik zoek mensen die hun ervaring met deze met ons zou willen delen .
Op internet staat er eigenlijks niets over gebruikers ervaringen.
( misschien nog te nieuw .? )
Slecht of goed nieuws ik hoor het graag.
Thanks. Louis

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21-06 19:46
Hoezo wordt je van het gas afgesloten?
Heb je een brief gehad ofzo?

Deze ketels zijn inderdaad grotendeels zonder ervaringen, ik heb ze nog nooit gezien in NL.
Bedenk wel dat pellets waarschijnlijk ook aan banden worden gelegd mocht dit massaal gebruikt gaan worden. Misschien een paar nieuwe LTV radiatoren dan toch een slimmere optie?

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Louis2000
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 14-01-2020
Onze wijk willen ze als pilot het eerste in Groningen gasvrij hebben , we zijn ook met de gemeente in overleg hoe ze dit zien. Daar komt deze info vandaan. Een idee van hun is collectief verwarmen met gebruik van het water uit het kanaal in onze wijk, ook dat is nog niet eerder gedaan, zal wel weer veel kosten en ben dan nog niet los van die energie broeders . Weet iemand waar wel meer info over gebruikers ervaringen te lezen is ...Thanks

• Myrd
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21-06 23:34
Vorig jaar een oude woonboerderij gekocht met een 18 jaar oude ketel. Aangezien we druk aan het isoleren waren ook maar direct gekeken naar alternatieven voor als de ketel het zou begeven. De palletketel leek ons een goed alternatief aangezien dit aan het bestaande radiatoren/vloerverwarming gekoppeld kon worden en we tevreden zijn over onze pelletkachel die de woonkamer verwarmt.

Wat mij opviel was dat er een heleboel bedrijven zijn die de "goedkope" apparaten aanbieden welke met subsidie terugvraag vergelijkbaar zijn qua prijs met een CV ketel. Deze zie je ook meestal op marktplaats.
Waar wij zijn geweest hadden ze duurdere (Wat heet) ketels staan zoals een Okofen.
Voor deze ketels betaal je al snel 10.000+ en dan nog een paar duizend aan installatie volgens de beste man.
Waar ik naar heel wat online speurwerk zelf wel gecharmeerd van ben is Blue Burn. Dit is de betaalbare versie van de premium Okofen.

We hebben nog geen besluit genomen over wat we zullen doen dus ik heb geen ervaring te delen.
Waar ik in mijn online speurtocht op zocht is:
- Hoe groot is het vat voor pellets. (Hoe vaak vul je bij)
- Heeft de ketel een lambda sonde.
- Kan hij terug moduleren, zo ja tot hoever?
- Zelfreinigende warmtewisselaar/branderpot?
- Hoe snel zit de aslade vol? (Bij mijn pelletkachel moet ik deze 2x per week reinigen. bij een goede ketel is dit 3 a 4x per jaar.)

Met het wegvallen van de subsidie zal de pelletketel er niet echt populairder op worden.

• Doggieman
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 04-05 03:50
Ook ik heb wel interesse in een apart topic voor pelletketels. Zit zelf momenteel in de fase dat ik knopen moet gaan doorhakken en eens wat moet gaan doen.
Na het aanschaffen van zonnepanelen, een pelletkachel en laatst een warmtepompboiler zit ik er nu toch echt aan te denken om dan ook de laatste stap maar te nemen en dan ook een pelletketel aan te schaffen.

Al eerder opgemerkt door diverse forumleden in diverse topics: subsidie gaat er af en wat gaan ze in de toekomst doen op het vlak van regulering? Wordt hout stook straks verboden of aan banden gelegd? Wat gaan die pellet prijzen doen? Ik heb die namelijk niet goedkoper zien worden de laatste jaren. Ook niet echt aanbiedingen gezien in de zomer maanden van leveranciers die van hun voorraden af wilden om ruimte te maken voor nieuwe. Dus is het voor mij nog wel rendabel om van het gas af te gaan?

Het subsidie probleem vang ik persoonlijk wel op door mijn systeem in duitsland te kopen. Heb het even vergeleken maar dat scheelt net als met mijn warmtepompboiler uit België echt een smak geld. Voor mij persoonlijk is het gewoon een sport nu geworden om echt onafhankelijk van het gas te worden en dit dus de deur uit te doen. Maar ja.... is dat financieel nu wel verstandig. Zo als ik het zie gebruik ik nu al door de jaren steeds minder gas. Sww via de WPB, koken op electrisch en 90% van de tijd stoken we met de huidige pelletkachel ons hele huis wel warm eigenlijk. Zeker de woonkamer en keuken. Met de deur open naar de hal houden we ook de rest van het huis dan redelijk op temperatuur als het buiten niet te koud is.

Ik schat dat ik (nu ik ook geen gas meer nodig ben voor ssw) nog 5 a 600m³ kwijt ben voor stoken op jaar basis. Deze berekeningen hebben een hoog bierviltjes gehalte, maar het komt er dan op neer dat ik eigenlijk voor de zelfde prijs als gas pellets stook volgens mij.
Voordeel is wel dat ik dan geen last meer heb van de regering die te pas en te onpas uit naam van het milieu de belastingen maar verhoogd. En heb geen vastrecht kosten meer. Verder vind ik het gewoon leuk! Net als zonnepanelen. Na al die jaren kijk ik nog steeds iedere dag even wat ze "gedaan" hebben.

Waar ik wel rekening mee moet houden denk ik, is dat als je in het buitenland koopt dat je dan in de praktijk weinig aan garantie hebt waarschijnlijk . Ook het de eerste inbedrijfstelling en afstelling wordt lastig en/kostbaar want voor de garantie moet dit door een erkend installateur gebeuren heb ik begrepen. Ook service zal dan misschien wel lastig worden als je niet bij een nederlandse dealer hebt gekocht?

Neemt niet weg dat ik gewoon zelf de installatie wil doen. Ben erg handig en kan echt alles zelf. Maar heb gewoon weinig kennis van verwarming en buffer installaties, pompgroepen en allerlei soorten meng, 3weg en 4weg kleppen. Zal dus veel vragen hebben over hoe wat en waarom dan😁

Heb eigenlijk al uitgezocht wat ik wil hebben. Ook besloten om toch een buffervat te plaatsen. Ben nu bezig om uit te zoeken hoe alles werkt aan pompgroepen en zo. Wist nooit dat er zoveel soorten en mogelijkheden waren! Ook de hele besturing er van is lastiger om te doorgronden dan ik dacht. Want wat heb je nu nodig en wat zit er al in de ketel? Een hoop uitzoek en doorspit werk!

Maar als je gewoon een installatie laat plaatsen door een degelijk bedrijf dan heb je dat natuurlijk allemaal niet. Maar dan zou je waarschijnlijk ook niet in dit topic kijken.

Ik hoop dat het net zo'n succes wordt als het "warmtepompboiler als cv ondersteuning" topic. Daar heb ik echt ontzettend veel aan gehad. Veel info gevonden en geduldige tweakers die veel uitlegden.

• delpit
Mijn pelletketel plannen hoorden bij een woning die we gekocht hadden, maar die op het laatste moment niet door ging.

Inmiddels hebben we een ander huis gekocht, jaren vijftig met jaren negentig grote uitbouw. Die ben ik klaar aan het maken voor een door domoticz aangedreven mix van verwarmingstypes.

In de woonkamer vloerverwarming met aanvullend een pelletkachel, in de badkamer een radiator met aanvullend infrarood. Das allebei klaar en werkt uitstekend.

Nu het jaren vijftig deel helemaal isoleren en dan denk ik dat ik over kan naar warmtepomp. 24 zonnepanelen liggen er al, kunnen er nog zeker 24 bij als het moet.

Ruimte voor een pelletketel hebben we niet, maar qua van het gas af denk ik dat ik over jaar of drie wel aan toe ben.

• harker
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21-06 21:57
Myrd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:50:
- Hoe groot is het vat voor pellets. (Hoe vaak vul je bij)
- Heeft de ketel een lambda sonde.
- Kan hij terug moduleren, zo ja tot hoever?
- Zelfreinigende warmtewisselaar/branderpot?
- Hoe snel zit de aslade vol? (Bij mijn pelletkachel moet ik deze 2x per week reinigen. bij een goede ketel is dit 3 a 4x per jaar.)
Heb snel even op de BlueBurn website gekeken:
- De Blueburn heeft een voorraad van 165 (16/20kW) of 187kg (25/32kW). Autonomie zal in de winter ongeveer een week zijn. http://www.blueburn.be/nl/pelletketel/technische-gegevens
- Geen Lambda sonde, door de brander met recirculatiesysteem (staat in de folder)
- Moduleert tot 30% van het vermogen
- Zelfreinigende warmte wisselaar. Geen branderpot maar onderschuifbrander. De nieuwe pellets duwen de assen in de aslade en houden zo de brandschaal proper.
- Aslade zit vol na 1800 - 2000kg pellets. (al zal dat ook afhankelijk zijn van de pelletkwaliteit)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True