Maar 100mbit op 1000mbit netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-01 15:22
Beste leden,

Ik heb sinds gisteren een 1000MBIT glasvezel internetabonnement afgesloten bij KPN. In de meterkast heb ik de KPN router staan en rechtstreeks op de router bekabeld haal ik daar gemiddeld 950mbit snelheid mee.

Nu heb ik vanuit de meterkast een cat6 kabel getrokken naar de woonkamer en daar haal ik ook 950mbit snelheid. Het probleem zit hem in de kabel naar zolder toe. Naar de zolder loopt namelijk ook een cat6 kabel en daar krijg ik maar 90 - 95 mbit per seconde. Ik heb alle aansluitingen (zowel wandcontactdoos als rj45 al 2 keer vervangen (aan beide kanten van de kabel) en heb het ook al geprobeerd met 'rj45 toolles connectors' aan beide kanten, maar elke keer krijg ik daar maar 90 - 95 mbit per seconde mee. De snelheden test ik allemaal via speedtest.net.

Mijn enige conclusie is dat de kabel richting de zolder dan beschadigd of niet goed moet zijn? Of kunnen er andere dingen spelen?

Ik hoop dat iemand met mij mee wil denken.

PS. Ik heb alle cat6 kabels 3 jaar geleden getrokken maar had hiervoor een 100mbit abonnement en was dus altijd tevreden met de 90 - 95 mbit die ik op zolder haalde.

Groet,

Jelmer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35

BCC

Je kan ff zo'n simpel UTP kabeltestertje halen om te kijken of alle aders echt goed zitten - https://www.bol.com/nl/nl...RJGA.2_18.21.ProductTitle

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:12

timovd

Voorsprong door techniek

Welke snelheid geeft je adapter aan als je de PC op zolder hebt ingeprikt.
Gebruik je wel de juiste volgorde van aansluiten (t568b of eventueel *a)?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:49
Het enige wat ik kan bedenken is:

- Kabelbreuk
- stekkers niet goed geknepen
- Wandcontactdoos niet goed aangesloten. Dit kan op 2 manieren nl. A & B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@JelmerKampen even ter volledigheid: Je test met hetzelfde apparaat boven als dat je beneden test? Om te zorgen dat er niet een probleem kan zijn met de NIC van het apparaat dat je gebruikt?

Het lijkt er wel op dat er een ader of 2 defect is. Voor 100 Mbit/s heb je maar 4 van de 8 aders nodig. Uiteraard wel specifiek welke dat zijn en je hebt verschillende connectors geprobeerd, wat het aannemelijker maakt dat de kabel ergens een breuk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat staat er op de kabel die naar zolder loopt wat voor kabel het is náást cat6a? Heb je niet gewoon een CCA kabel getrokken bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Het zijn allemaal Cat6 kabels en deze sluit ik allemaal aan op de T568B manier: oranje-wit, oranje, groenwit, blauw, blauwwit, groen, bruinwit, bruin.

Ah zo´n kabeltester is een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Ik heb de kabeltester besteld samen met nieuwe cat6 opzetstukjes + hulpstukje. Ik heb alles 3 keer aangedrukt met de tang dus het zou wel goed geklikt moeten zijn toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
CH4OS schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:02:
Wat staat er op de kabel die naar zolder loopt wat voor kabel het is náást cat6a? Heb je niet gewoon een CCA kabel getrokken bijvoorbeeld?
Ik heb nog wel een CCA kabel van 20 meter liggen. Ik zit eraan te denken om die via de meterkast met de oude kabel mee naar boven te trekken als ik de oude kabel eruit haal. Dat ik de aansluiting beneden heel laat, de aansluiting naar boven toe eraf knip en er bovenaan weer opzet. Kan dat met vooraf gekochte CCA kabels?

[ Voor 3% gewijzigd door JelmerKampen op 17-03-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

JelmerKampen schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:16:
[...]

Ik heb nog wel een CCA kabel van 20 meter liggen. Ik zit eraan te denken om die via de meterkast met de oude kabel mee naar boven te trekken als ik de oude kabel eruit haal. Dat ik de aansluiting beneden heel laat, de aansluiting naar boven toe eraf knip en er bovenaan weer opzet. Kan dat met vooraf gekochte CCA kabels?
Volgens mij wil je juist geen copper clad aluminum kabel hebben voor gigabit, zie ook Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:31
JelmerKampen schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:12:
Het zijn allemaal Cat6 kabels en deze sluit ik allemaal aan op de T568B manier: oranje-wit, oranje, groenwit, blauw, blauwwit, groen, bruinwit, bruin.

Ah zo´n kabeltester is een idee.
Die volgorde is voor RJ45 stekkers, maar in een wandcontactdoos is de volgorde bijna altijd anders (per kleur-paar). Welke volgorde heb je daar aangehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Out.of.Control schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:28:
[...]

Die volgorde is voor RJ45 stekkers, maar in een wandcontactdoos is de volgorde bijna altijd anders (per kleur-paar). Welke volgorde heb je daar aangehouden?
Ik heb de wandcontactdoos eraf gehaald en aan de kabel daar ook een RJ45 op dezelfde manier aan de kabel gemaakt om te controleren dat het niet aan de wandcontactdoos lag.

Maar ik heb wel een foto gemaakt en dit is de volgorde die de wandcontactdoos aangeeft: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbJz7rxZhDWye8B5T_cAFo7dgMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUmX449hmHROLQxedidiHr3h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat gebruik je om die kabels in de klemmen te duwen? Normaalgesproken gebruik je daar een dogger voor, die hebben meestal een mesje of schaartje om het uitstekende stuk kabel af te knippen/snijden.
Verder zou ik opletten met het knikken van je draad, voorbeeld is je bruine draad, zit een scherpe hoek in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:31
De volgorde is goed, maar ik zie wel een paar 3 dingen:
  • Probeer de twist in de aderparen zo lang mogelijk in stand te houden. ZIe bijvoorbeeld groen: de laatste paar cm is de twist eruit gehaald.
  • De aders steken nog een stukje uit boven de LSA strip. Dat kan kortsluiting veroorzaken met de kap die eroverheen gaat. Knip ze zo kort mogelijk af.
  • Het lijken soepele (stranded) aders te zijn. Contact met de LSA-contacten is dan minder goed. Je kunt beter stugge kabel gebruiken voor vast bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-07 21:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hang er gewoon een kabelmeter aan, kan je voor een tientje al vinden bij een bol.com of coolblue, basisprincipe: meten = weten.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zweefjr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-07 12:35
Is het een kabel met soepele of harde kern? Soepele kern werkt slecht met de LSA connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:12

timovd

Voorsprong door techniek

Aan de (volledig) groene ader te zien, is het een stranded/soepel kern. Vaak werkt het wel, maar de vraag is hoe lang het blijft werken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou even de kabeltester afwachten, de kabel dan opnieuw knijpen aan beide kanten met een stekker en dan testen of de kabel goed werkt. Heb je dan nog problemen dan zal de kans heel groot zijn dat er ergens in de kabel zelf een ader gebroken is. Je weet dan ook direct welke dit is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet stiekem beide poorten in gebruik? Ben niet bekend met deze wcd's maar mochten beide poorten werken met maar één kabel dan zal dat nooit en te nimmer gigabit zijn.

Verder eens, de vaste regel is: soepele kabel is voor stekkers, niet voor wcd's, daarvoor is stugge kabel uitgevonden. Die monteer je nooit af op stekkers maar altijd op LSA, patchpanel danwel wcd.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:46
Als je naar foto kijkt zie je toch duidelijk dat dit kabel met vaste kern is.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:07
timovd schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:45:
Aan de (volledig) groene ader te zien, is het een stranded/soepel kern.
Dyckie schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:39:
Als je naar foto kijkt zie je toch duidelijk dat dit kabel met vaste kern is.
Twee duidelijke, doch tegengestelde meningen. ;)

Ik denk dat ik hetzelfde zie als @timovd en dat het blote einde van de groene kabel wat kleinere adertjes laat zien, dus ik neig naar stranded... maar, @JelmerKampen kan maar beter duidelijkheid geven over wat voor kabel het is (solid, stranded; puur koper of CCA. En wellicht ook gewoon het merk/type kabel, om maar meteen volledig te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:49
Volgens mij zijn het ook soepele adres.

Niet alleen kun je op het uiteinde de adertjes zien, maar je ziet ook dat de vorkjes van de LSA niet goed door de isolatie snijden en dat komt doordat een soepele ader meegeeft en een stugge ader niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zweefjr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-07 12:35
timovd schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:45:
Aan de (volledig) groene ader te zien, is het een stranded/soepel kern. Vaak werkt het wel, maar de vraag is hoe lang het blijft werken.
ik heb zelf ook een opbouwdoos met toolless keystones gehad, die zouden moeten werken met soepele kern volgens de site/fabrikant.

Maar ik kreeg het niet werkend, het werkte alleen op 100Mbit of helemaal niet.

RJ45 stekkers er aan geknepen en het werkte gelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-07 12:38

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Zit er nog iets van switches tussen je eindapparatuur en 'beneden'?
Hier wel eens gehad dat de auto negotiation niet helemaal lekker verloopt, de switch vervolgens 100mbit auto negotiate, en daar lekker op pruttelt. Dan met overhead zit je inderdaad rond die 95mbit, die je omschrijft.

Simpelste check, al eens gekeken hoe je netwerkpoorten oplichten? (Veelal één lampie voor 100mbit, 2 voor 1000mbit)
Zou goed kunnen dat dat het issue is, in plaats van de bekabeling. En/of als het mogelijk is, de apparatuur "vast" op 1000mbit zetten, in plaats van auto negotiation plaats te laten vinden.

Hier heb ik (vreemd genoeg), op één poort, dat 'ie soms spontaan renegotiate naar 100mbit. Op de andere poort zoemt 'ie vrolijk door. (Natuurlijk kunnen hier breed scala aan redenen achter zitten ;))

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:46
Als je goed naar de foto kijkt en je kijkt naar de knikken en de aders appart dan weet je dat met soepele aders de knikken niet zo hard zichtbaar zijn als met stijve aders. Heb de knikken met rode cirkels aangeduidt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2gge6bY9TnbwGx5aRVK0q1cdtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3UtyQHSb7TXEZEjMDbKVkrD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Dyckie op 17-03-2023 14:20 ]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Het is een cat6 stranded kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-07 12:49

DataGhost

iPL dev

Ja daar moet je dus een normale stekker aan zetten, niet afmonteren op een wanddoos. En checken dat het geen CCA is. Of dus de kabel vervangen door solid koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Het is een cat6 'stranded' cable zie ik op de kabel staan.

Ik heb de netwerkmeter gebruikt en die geeft een goed resultaat aan. Ik kan geen filmpje plaatsen, maar hij gaat de nummers 1 t/m 8 op hetzelfde tempo keurig bij langs. Had op youtube zo'n uitlegfilmpje bekeken van de meter en dat moet dus goed zijn. Het ligt dus niet aan de bekabeling, maar wat kan het dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
JelmerKampen schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:19:

Ik heb de netwerkmeter gebruikt en die geeft een goed resultaat aan. Ik kan geen filmpje plaatsen, maar hij gaat de nummers 1 t/m 8 op hetzelfde tempo keurig bij langs. Had op youtube zo'n uitlegfilmpje bekeken van de meter en dat moet dus goed zijn. Het ligt dus niet aan de bekabeling, maar wat kan het dan zijn?
Gaat het lampje aan beide kanten 1 t/m 8? Je zult niet de eerste zijn die alleen het actieve deel van de tester bekijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:06
Wat voor apparaat (laptop/pc) gebruik je op zolder? Is dat een ander apparaat dan dat je beneden gebruikt om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Yes heb beide kanten bekeken. Heb beide delen van de tester ook omgewisseld bij de test en alles geeft een goed resultaat aan. Ik gebruik met alles mijn laptop om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evienna
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
kabel korter aanstrippen en de twisting intakt laten

17 seconds of compasion,17 seconds of peace,17 seconds to remember love is the energy behind wich all is created (smashing pumpkins -17)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
evienna schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:27:
kabel korter aanstrippen en de twisting intakt laten
Wat bedoel je precies met de 'twisting'?
Ik heb de wandcontactdoos niet meer aangesloten. Ik heb aan weerskanten nu een RJ45 connector voor de duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

JelmerKampen schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:19:

Dat er stroom door een kabel loopt om een lampje mee op te laten lichten wil niet zeggen dat er een fatsoenlijk gigabit-signaal overheen kan. Anders had je dus ook geen CAT6 nodig maar was CAT5 of zelfs gewoon elektriciteitskabel voldoende geweest, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
JelmerKampen schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:33:
[...]

Ik heb de wandcontactdoos eraf gehaald en aan de kabel daar ook een RJ45 op dezelfde manier aan de kabel gemaakt om te controleren dat het niet aan de wandcontactdoos lag.

Maar ik heb wel een foto gemaakt en dit is de volgorde die de wandcontactdoos aangeeft: [Afbeelding]
Zo ver ik het kan zien, komen een paar aders tegen de metalen achterrand aan wat voor de nodige ruis kan zorgen. Ik zou die even netjes afknippen en opnieuw proberen te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
DataGhost schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:31:
[...]

Dat er stroom door een kabel loopt om een lampje mee op te laten lichten wil niet zeggen dat er een fatsoenlijk gigabit-signaal overheen kan. Anders had je dus ook geen CAT6 nodig maar was CAT5 of zelfs gewoon elektriciteitskabel voldoende geweest, niet?
Dus hiermee zeg je dat het eigenlijk nog steeds aan de bekabeling kan liggen omdat het 'stranded' is en ik beter een stugge kabel kan aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
synoniem schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:34:
[...]

Zo ver ik het kan zien, komen een paar aders tegen de metalen achterrand aan wat voor de nodige ruis kan zorgen. Ik zou die even netjes afknippen en opnieuw proberen te testen.
Voor de duidelijkheid: die wandcontactdoos heb ik er helemaal afgehaald! Inmiddels heb ik een RJ45 connector aangesloten i.p.v. de wandcontactdoos om te kijken of het daar aan lag. Helaas haal ik nog steeds dezelfde snelheid met een RJ45 connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evienna
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
"Ik heb de wandcontactdoos niet meer aangesloten. Ik heb aan weerskanten nu een RJ45 connector voor de duidelijkheid"

ik ging er van uit dat je de datadoos nog gebruikte
met rj45 pluggen moet jje goed opletten of je cat6 pluggen heb die geschikt zijn voor stranded er is verschil in

uiteraard wel een cat 6 plug en niet cat5 of cat5(e) (al moet je met cat 5(e) ook gigabit kunnen halen)

17 seconds of compasion,17 seconds of peace,17 seconds to remember love is the energy behind wich all is created (smashing pumpkins -17)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Welke router gebruik je? Ik weet van de Fritzbox dat als een poort in green mode staat er dan maximaal 100Mb mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

JelmerKampen schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:34:
[...]

Dus hiermee zeg je dat het eigenlijk nog steeds aan de bekabeling kan liggen omdat het 'stranded' is en ik beter een stugge kabel kan aanleggen?
De grootste verdachte is CCA, helemaal als het niet op je kabel vermeld staat, andere verdachte is ergens beschadigde aders. Als je de stekkers er precies zo op hebt gezet als in je foto, met een flink aantal twists eruit gehaald, zou dat ook het probleem kunnen zijn. Als er gewone RJ45-stekkers aan beide kanten aan zitten (geschikt voor stranded kabel natuurlijk, maar dat zal het merendeel zijn) en op de juiste manier (volgorde en twists) aangesloten zou je gewoon gigabit moeten halen. Maar er is dus iets mis waardoor je dat niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Ik zie dat ik cat6 connectors voor een stugge kern heb en ik heb dus flexibel... zou het hem daar dan inzitten?

Aan de router ligt het niet. Een eerder aangelegde cat6 kabel haalt de maximale snelheid wel. Deze kabel is toen aangelegd door de monteur van tmobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
JelmerKampen schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:46:
Ik zie dat ik cat6 connectors voor een stugge kern heb en ik heb dus flexibel... zou het hem daar dan inzitten?

Aan de router ligt het niet. Een eerder aangelegde cat6 kabel haalt de maximale snelheid wel. Deze kabel is toen aangelegd door de monteur van tmobile.
Jouw aansluiting (wallport) is niet goed aangelegd, dat moet opnieuw. Geen knikken in de kabels maken en verder zoals Out.of.Control in "Maar 100mbit op 1000mbit netwerk" beschrijft.

Netwerkverbindingen moeten met zorg worden aangelegd, het gaat er niet alleen om dat er een elektrische verbinding is, maar dat het signaal onaangetast en ongehinderd het andere einde bereikt. Daarom werken goedkope kabeltesters die alleen de verbinding testen niet om de kwaliteit van de verbinding te testen.

De twists zijn bedoeld om de onderweg opgepikte storing tegen elkaar weg te laten vallen. Hoe hoger de snelheid, hoe belangrijker dat is. Hogesnelheidskabels hebben doorgaans een heel strakke twist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-07 13:25
Uuuhm heb je met de laptop ook al getest op de poort van de router rechtstreeks?

Want het is niet omdat dat een andere kabel wel in orde is er geen probleem kan zijn aan de poort zelf van je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Router werkt verder naar behoren op alle poorten. Ik ga morgen een nieuwe stugge cat6 kabel halen en naar zolder toe trekken met nieuwe cat6 connectors.

Het vreemde is dat op de 2 slaapkamers op de 1e verdieping alles wel werkt met dezelfde kabels, zelfde connectors en wanddozen...

Ik laat de vordering hier weten. Super bedankt voor het meedenken allemaal! Ik ga morgen in ieder geval voorzichtiger en secuurder die wandcontactdoos in orde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

JelmerKampen schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:34:
Router werkt verder naar behoren op alle poorten. Ik ga morgen een nieuwe stugge cat6 kabel halen en naar zolder toe trekken met nieuwe cat6 connectors.

Het vreemde is dat op de 2 slaapkamers op de 1e verdieping alles wel werkt met dezelfde kabels, zelfde connectors en wanddozen...

Ik laat de vordering hier weten. Super bedankt voor het meedenken allemaal! Ik ga morgen in ieder geval voorzichtiger en secuurder die wandcontactdoos in orde maken.
Het is allemaal YMMV met incompatibele materialen. Het kan werken, als je toevallig precies genoeg contact krijgt, twists zoveel mogelijk intact zijn en de planeten op een lijn staan, maar vaak is het gewoon huilen. Je kan ook de huidige kabel een keer of 10 opnieuw proberen af te monteren op de wanddoos en waarschijnlijk werkt het dan een keertje wel goed, totdat het niet meer goed werkt. Beter is dus gewoon koperen kabel, juiste soort voor het doel/aansluitmateriaal, op de juiste manier aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
DataGhost schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:35:
[...]

Het is allemaal YMMV met incompatibele materialen. Het kan werken, als je toevallig precies genoeg contact krijgt, twists zoveel mogelijk intact zijn en de planeten op een lijn staan, maar vaak is het gewoon huilen. Je kan ook de huidige kabel een keer of 10 opnieuw proberen af te monteren op de wanddoos en waarschijnlijk werkt het dan een keertje wel goed, totdat het niet meer goed werkt. Beter is dus gewoon koperen kabel, juiste soort voor het doel/aansluitmateriaal, op de juiste manier aangesloten.
Dus als ik het materiaal ga bestellen vandaag dan koop ik: 100% koperen en stugge kern cat6 kabel met cat6 connectors voor stugge kabels? Ik heb al zo'n 'doggy' en krimptang voor het monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:49
Geen RJ45's connectors aanknijpen, gewoon afmonteren op een wcd.
Normale RJ45's zijn juist weer niet geschikt voor stugge kabel.

Als je wel perse een RJ45 wilt aanknijpen moet de de toolless versie nemen die ook een lsa in zich heeft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:48
JelmerKampen schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:34:

Hoe langer de kabel hoe meer CCA in je nadeel werkt. Over kleine afstanden werkt het vaak wel, Over langetermijn afstanden krijg je oa dit effect.

Mijn grootste vermoeden is dat je inderdaad een CCA kabel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-07 07:30
Je kan de kabel testen met een aansteker, als het (koper) wegsmelt is het cca anders zou die zwart moeten uitslaan als het echt koper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-07 12:38

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

JelmerKampen schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:46:
[...]

Dus als ik het materiaal ga bestellen vandaag dan koop ik: 100% koperen en stugge kern cat6 kabel met cat6 connectors voor stugge kabels? Ik heb al zo'n 'doggy' en krimptang voor het monteren.
Toch wel benieuwd hoe dit is afgelopen, probleem opgelost?

Gestoord word je toch...

Pagina: 1