• naruto39
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 18:52
Heel kort: collega heeft een zakelijke 2021 elektrische auto met leaseprijs 700. Ik wil zijn leasecontract overnemen, maar het leasebedrijf geeft aan dat de auto een normleasetarief heeft van 1100 euro en vraagt mij om 400 euro extra eigen bijdrage bovenop de bijtelling te betalen (+ een boete voor het achterlaten van de auto aan mij)
Is dit rechtsgeldig of hoor ik gewoon zijn leasecontract met 700 euro over te kunnen nemen?

[Voor 6% gewijzigd door naruto39 op 16-03-2023 18:52]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:52
Ik denk dat het gewoon een akkoord is tussen twee partijen, als zij er 10.000 euro voor willen vangen is dat ook mogelijk. Zonder veel achtergrondinformatie is het niet goed mogelijk om te bepalen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

..

[Voor 97% gewijzigd door Yucon op 16-03-2023 19:35. Reden: Detail gemist]

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Wat staat er in het contract van je collega?

Everything is better with Bluetooth

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:30
Ik ken geen enkele contractvorm die je zomaar mag overdragen aan iemand anders onder dezelfde voorwaarden. Of het moet expliciet vermeld staan.

Waarom vind jij dat je het contract zomaar over zou kunnen nemen?

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:15
naruto39 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:51:
Heel kort: collega heeft een zakelijke 2021 elektrische auto met leaseprijs 700.
Waar komt die 700 euro vandaan? Betaalt de werkgever 700 euro en jouw collega nog een eigen bijdrage wellicht?
Ik wil zijn leasecontract overnemen, maar het leasebedrijf geeft aan dat de auto een normleasetarief heeft van 1100 euro en vraagt mij om 400 euro extra eigen bijdrage bovenop de bijtelling te betalen
Bijtelling heeft de leasemaatschappij niks mee te maken, dus dat het bovenop de bijtelling komt is logisch. Je kunt je werkgever wel vragen dit te oormerken als eigen bijdrage prive wat fiscaal een gunstig effect heeft.

Dan blijft wel de vraag: betaalt de werkgever nu 700 EUR, jouw collega 0 EUR eigen bijdrage? Waarom betaalt iemand dan nu niet dat normbedrag van 1100 EUR?
(+ een boete voor het achterlaten van de auto aan mij)
Is dit rechtsgeldig of hoor ik gewoon zijn leasecontract met 700 euro over te kunnen nemen?
Waarom zou het niet rechtsgeldig zijn? Nergens staat in de wet dat een leasemaatschappij geen boete mag berekenen voor het overdragen van een leaseauto. Dit staat allemaal in de voorwaarden die toen geaccepteerd zijn. Je kunt de leasemaatschappij niet dwingen mee te werken aan deze overdracht.

[Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 16-03-2023 19:46]

• naruto39
We Are Borg schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:43:
[...]

Waar komt die 700 euro vandaan? Betaalt de werkgever 700 euro en jouw collega nog een eigen bijdrage wellicht?

[...]
Bijtelling heeft de leasemaatschappij niks mee te maken, dus dat het bovenop de bijtelling komt is logisch. Je kunt je werkgever wel vragen dit te oormerken als eigen bijdrage prive wat fiscaal een gunstig effect heeft.

Dan blijft wel de vraag: betaalt de werkgever nu 700 EUR, jouw collega 0 EUR eigen bijdrage? Waarom betaalt iemand dan nu niet dat normbedrag van 1100 EUR?

[...]

Waarom zou het niet rechtsgeldig zijn? Nergens staat in de wet dat een leasemaatschappij geen boete mag berekenen voor het overdragen van een leaseauto. Dit staat allemaal in de voorwaarden die toen geaccepteerd zijn. Je kunt de leasemaatschappij niet dwingen mee te werken aan deze overdracht.
In het contract van mijn collega staat: leaseprijs per maand 700 euro. Zijn leasebudget is 800 euro, dus krijgt hij 100 euro uitgekeerd en betaalt dus ook geen eigen bijdrage. Ik wil enkel het leasecontract overnemen van mijn collega, maar doordat alles duurder is geworden en de belasting op elektrische auto's ook omhoog zijn gegaan, hebben ze nu een leaseprijs van 1100 euro berekend. Ik moet nu dus 300 euro extra bijbetalen iedere maand omdat ik zijn leasecontract wil overnemen. In principe is een 2023 model auto van hetzelfde merk ook gewoon 1100 euro. Dus ik begrijp niet waarom ik voor een 2021 auto de prijzen van een 2023 auto moet betalen.

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-03 19:10
In andere tijden heb ik vaker lease auto's overgenomen. Ik heb daar nooit meer voor hoeven betalen.

In dit geval zou ik hem lekker aan de collega overlaten: om hem die zelf over/mee te nemen of af te kopen.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:51
Het mag ongetwijfeld, maar het zijn natuurlijk wel €&@-streken van de LM: ze kennen de (krapte op de) markt, dus willen jou nu de volle mep laten betalen voor die auto. Een nieuwe is ws nog duurder, dus ze hopen dat je overstag gaat. Doe je dat niet, dan vinden ze wel een ander die het oude bedrag van je collega niet kent en er dus niet over valt. Plus dat ze dan ook de afkoopboete van je collega opstrijken.

Keihard gebruikmaken van de stress op de markt dus. Vind ik niet chic, maar je doet er niks aan.

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:28
Is het contract persoonlijk of op naam van je werkgever?
Als het het 2e is, dan gaat het om een berijderswissel en zou je zonder moeite het contract door kunnen laten lopen.
Maar hangt ook vsn de kleine letters en de alg vwdr af.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

NACrat schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:38:
Ik ken geen enkele contractvorm die je zomaar mag overdragen aan iemand anders onder dezelfde voorwaarden. Of het moet expliciet vermeld staan.

Waarom vind jij dat je het contract zomaar over zou kunnen nemen?
Mijn ervaring is dat de LM een contract heeft met de WG hiernaast is er een berijders overeenkomst. De WG betaald de auto toch gedurende het contract en kan dit eventueel afkopen, gunstiger is om iemand anders er mee door te laten rijden. Ik zie dan ook niet in waarom LM dan iets mag zeggen over een nieuwe overeenkomst richting de werknemer.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het lijkt mij een "probleem" van je vertrekkende collega en je werkgever. Laat hun het oplossen en met een voor jou acceptabele oplossing komen. Net als @True hierboven, zou ik verwachten dat de werkgever wel een andere berijder in de auto mag zetten, zonder de overeenkomst op te breken/hele andere voorwaarden te accepteren. Maar dat is tussen jouw werkgever en de leasemaatschappij.

Ik zou zelf geen "tweedehandse" leaseauto accepteren zonder dat daar voordeel voor mij aan zit.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De hamvraag hier is wie het contract heeft en wat voor lease het is.
Uitgaande van zakelijke lease:
- Indien de werkgever het contract heeft kan dat gewoon doorlopen en komt er een andere reguliere bestuurder.
- Als de vertrekkende werknemer het leasecontract op zijn eigen naam heeft staan kan er geen sprake zijn van een doorlopend contract en zegt de leasemij simpelweg: contract wordt opgezegd, we krijgen onze auto terug dus bieden een gegadigde een nieuw contract aan". Er is dan geen sprake van een echte overname van het contract (dat weigeren ze logischerwijs, want nieuw contract levert meer op) maar van een nieuw contract want andere voorwaarden.
De vraag is waar hier sprake van is, en dat zit hem met name in de namen op het contract :)

De tweede optie is een privelease constructie. In dat geval is het sowieso de vertrekkende collega die het contract heeft en zie dan voorgaande.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:21
raar verhaal, zoals door anderen ook al aangegeven,
jouw collega leased de auto niet, dat doet de werkgever.
De werkgever gaat met de leasemaatschappij een overeenkomst aan voor een x-aantal maanden, wie er verder in rijdt zal de leasemaatschappij worst zijn, als je maar even een berijderswissel doorgeeft.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:28
Weet je zeker dat je het naar dezelfde lease maatschappij zou over nemen? En dat er geen andere achter zit? Op mijn werk heb ik met lease overname een akkefietje gehad waarbij de lease naar een andere LM zou gaan en de prijs dan (toevallig) 400 eur omhoog zou gaan... even gevraagd te checken met verzoek om bij de oude LM te verlengen en toen een nieuwe offerte van de oude leasemaatschappij gehad (om bij de huidige werkgever) voor een *lager* (iets van 50 per maand) dan oorspronkelijk bedrag om ermee verder te rijden!

[Voor 4% gewijzigd door grasmanek94 op 17-03-2023 09:51]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Aangezien je normleasetarief noemt, zal dit wel zakelijk zijn, maar wat heeft een leasemaatschappij te maken met wat jij zou moeten betalen? Werkgever betaald factuur, punt. Eigen bijdrage/bijtelling, allemaal zaken waar LM niets mee te maken heeft.

De vraag is alleen waarom een normtarief van 1100 euro een contract van 700 is afgesloten, misschien een deal tussen WG en LM, misschien inruil of korting. Maar wederom, dat is een contract tussen LM en WG, een LM heeft werkelijk niets te zeggen of jij (bij evt nieuw contract, wat al raar is, maargoed) dat verschil moet bijlappen of dat werkgever gewoon die 400 euro betaald.

In weet in de 'hype' aanloop van 2020/2021 van leaseauto's zijn er best lucratieve contracten geweest rond EV's, bijzondere voorwaarden dat bv contract niet overdraagbaar is aan andere rijder, of met een flink boete clausule. Ergste geval kan er zelfs nog sprake zijn van leasevorm wijziging, financial naar operational bijvoorbeeld, maar in alle gevallen.. het contract is LM en WG, wat jij moet bijbetalen/mag leasen is een zaak tussen jou en WG.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Ik heb nog nooit een leaseauto gehad, maar ik werk wel bij Finance dus zie regelmatig facturen van leasemaatschappijen langs komen. Ik heb bij meerdere werkgevers en meerdere leasemaatschappijen meegemaakt dat auto's van berijder veranderen, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat de leaseprijs aangepast werd. Het blijft gewoon hetzelfde contract, alleen de wagenparkbeheerder past een naampje aan in de portal van de leasemaatschappij zodat ik op de factuur kan zien welke kostenplaats ik moet belasten voor een bepaalde auto. Dat laatste weet ik natuurlijk niet zeker, maar gezien ik nog nooit een veranderende prijs heb gezien bij een wissel ga ik er vanuit dat het dat is.

Het klinkt alsof jouw werkgever het leasecontract met de leasemaatschappij beëindigt en opnieuw aangaat. Dat lijkt me een verkeerde procedure. Het bestaande leasecontract moet gewoon door blijven lopen, alleen het naampje moet veranderd worden.

Wat ik overigens wel regelmatig zie is dat leaseprijzen worden aangepast op basis van het verwachte aantal kilometers. Kan het zijn dat jij veel meer gaat rijden dan je collega? Dan nog is 400 extra een behoorlijk bedrag trouwens....

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:35
Andere optie is dat wg gewoon budget uitkeert en personeel zelf een lease contract afsluit is dat hier niet van toepassing?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:45
Wordt bij jullie toevallig de functie van wagenparkbeheerder uitgevoerd door een medewerker van de leasemaatschappij?

Dan lijkt het alsof je met de leasemaatschappij van doen hebt, maar in feite heb je dan een "collega" aan de lijn die de leaseregeling van de werkgever uitvoert.

Dat is m.i. de enige mogelijkheid dat iemand die in dienst is van een leasemaatschappij spreekt over normbedragen en eigen bijdrage.

Ik zou dus niet rechtstreeks met de leasemaatschappij in contact treden als het gaat om overname van een auto, maar met HR/wagenparkbeheer in combinatie met je vertrekkende collega.

• naruto39
mrveenie schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:17:
Andere optie is dat wg gewoon budget uitkeert en personeel zelf een lease contract afsluit is dat hier niet van toepassing?
Dit, ja.

• naruto39
JanHenk schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:36:
Wordt bij jullie toevallig de functie van wagenparkbeheerder uitgevoerd door een medewerker van de leasemaatschappij?

Dan lijkt het alsof je met de leasemaatschappij van doen hebt, maar in feite heb je dan een "collega" aan de lijn die de leaseregeling van de werkgever uitvoert.

Dat is m.i. de enige mogelijkheid dat iemand die in dienst is van een leasemaatschappij spreekt over normbedragen en eigen bijdrage.

Ik zou dus niet rechtstreeks met de leasemaatschappij in contact treden als het gaat om overname van een auto, maar met HR/wagenparkbeheer in combinatie met je vertrekkende collega.
Het probleem is dat wagenparkbeheer uitbesteed is aan de LM, dus je maakt rechtstreeks contact met die partij.

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-03 21:47
Is het dan niet gewoon private lease?

• naruto39
Thomas18GT schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:44:
[...]

Is het dan niet gewoon private lease?
Denk het niet want je betaalt uiteindelijk bijtelling en er zijn afspraken dat je bijv. 30.000 km zakelijk mag gebruiken en 10.000 privé.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-03 19:23
Wordt het voor jou een leaseauto van de werkgever of private lease? Prijzen die een werkgever betaalt kan je niet vergelijken, zelfs niet met wat andere bedrijven betalen. Dat zijn gewoon prijzen die tijdens contractonderhandelingen worden bepaald.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:47
Lijkt er op dat er een vies spelletje gespeeld wordt. Lopend contract wordt ontbonden om dezelfde auto tegen hoger tarief weer weg te zetten.
Werkgever inschakelen dat deze het contract wil behouden en alleen een nieuwe berijdersovereenkomst wil voor een andere werknemer.

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-03 21:47
naruto39 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:48:
[...]

Denk het niet want je betaalt uiteindelijk bijtelling en er zijn afspraken dat je bijv. 30.000 km zakelijk mag gebruiken en 10.000 privé.
Wat als je eroverheen gaat? Wat als je er zakelijk al 40 rijdt? Moet je elke rit gaan registreren?

Een leaseauto is leuk maar voor 1100 met zulke beperkingen zou het voor mij niet hoeven..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

naruto39 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:48:
[...]

Aan denken heb je in dit geval geen donder. Je baas heeft dat contract afgesloten en leasemij doet moeilijk. Dus om tafel met je baas. Die zal als het een goede werkgever is ook not amused zijn en een boos telefoontje gaan plegen verwacht ik.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

naruto39 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:52:
[...]
Dus ik begrijp niet waarom ik voor een 2021 auto de prijzen van een 2023 auto moet betalen.
Omdat je blijkbaar bereid bent dat te betalen. De LM is er om geld te verdienen :)
Thomas18GT schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:54:
[...]
Wat als je eroverheen gaat? Wat als je er zakelijk al 40 rijdt? Moet je elke rit gaan registreren?

Een leaseauto is leuk maar voor 1100 met zulke beperkingen zou het voor mij niet hoeven..
Die max 40 zal de afspraak zijn met de LM. En dan in de vorm van: elke km meer kost bedrag X, elke km minder levert bedrag Y op voor de werkgever.

De 30/10: hangt af van de afspraken met de werkgever.. En inderdaad; simpelweg niet doen. Ga voor een goedkopere leaseauto - of geen leaseauto. En lees vooraf goed alle kleine letters.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee