Vraag

• Tazzz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03
Beste tweakers,

Heb sinds januari zonnepanelen op mijn dak en het draait best goed. Heb redelijk intiutief en op vertrouwen een zonnepanelen bedrijf 12 panelen op mijn dak laten plaatsen. Nu met de eerste zonnige lentedagen ben ik in aanraking gekomen met het aftop principe. Alleen vraag ik mij af of er niet te veel wordt afgetopt en hoe je nu bepaalt wat het optimum is.

De setup is:
12 Zonnepaneel 400 Wp Trina Solar TSM-400DE09.08
De omvormer Growatt 4200TL-XE Wifi 1 Fase

Ze liggen op een plat dak en de orientatie van de zonnepanelen staan op zuid-zuidwest.

Vanuit Domoticz zie ik dat de panelen nu aftoppen op 2500 watt. Hoe bepaal je nu of dat goed is? Of is het allemaal geneuzel in de marge.

Thanks!

Beste antwoord (via Tazzz op 16-03-2023 15:43)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:17

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als een 4200W Growatt aftopt op 2500W is het zaak even te mailen met Growatt NL.
Dit is op twee manieren te verhelpen; een firmware update door Growatt of door zelf de landcode aan te passen naar VDE0126.

Diegene die dit probleem ervaren raden we aan om een email te sturen naar service.nl@ginverter.com met onderwerp 'Omvormer topt af op 2500W'. Vergeet niet het serienummer van de omvormer te vermelden in de email.

[Voor 8% gewijzigd door Cr3ator op 16-03-2023 15:24]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Alle reacties

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:27
Ik heb al eerder een topic gezien met Growatts die aftoppen op 2500W.
Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:49

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Tazzz Heb je een grafiekje? Je zou geen rechte lijn aftopping mogen zien in ieder geval.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:17

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als een 4200W Growatt aftopt op 2500W is het zaak even te mailen met Growatt NL.
Dit is op twee manieren te verhelpen; een firmware update door Growatt of door zelf de landcode aan te passen naar VDE0126.

Diegene die dit probleem ervaren raden we aan om een email te sturen naar service.nl@ginverter.com met onderwerp 'Omvormer topt af op 2500W'. Vergeet niet het serienummer van de omvormer te vermelden in de email.

[Voor 8% gewijzigd door Cr3ator op 16-03-2023 15:24]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Tazzz
septillion schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:06:
@Tazzz Heb je een grafiekje? Je zou geen rechte lijn aftopping mogen zien in ieder geval.
Het ziet er aardig recht uit :)

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:49

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat lijkt me inderdaad te vlak om gewoon het seizoen te zijn ja :/

• Tazzz
Cr3ator schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:22:

[...]
Thanks!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee