Mag ik garantie verwachten op mijn inductie kookplaat?

Pagina: 1
Acties:

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
rare-Quark schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:47:
[...]

In een keuken gebeuren kleine ongelukjes. Niks gaat stuk bij ‘normaal gebruik’. Mocht een pan overkoken (op zich geen normaal gebruik als in dat je aan het koken bent), dan vind je het toch hopelijk ook niet normaal dat de inductieplaat of gasfornuis stuk gaat en dat je een rekening van een paar 100 euro gepresenteerd krijgt? Dat noem je een ontwerpfout, het product hoor je zo te ontwerpen dat dit onder normaal gebruik valt. Dat gebeurd iedereen wel een keer; zeker als je kinderen hebt.

Nu gaat het wat filosofisch worden, maar ik vind dat er te veel slecht ontworpen wegwerp producten bestaan.

Als maatschappij hebben we een belang dat er wat duurzamer over nagedacht word. Als je als fabrikant fragiel spul ontwerpt, dan accepteer is op zijn minst maar dat er wat meer RMA binnenkomt en je het product duurder moet gaan aanbieden. Uiteraard zal de fabrikant dat proberen af te schuiven op de consument, maar dan sta ik toch echt wat meer wat meer aan de kant van de consument.

Uiteraard valt puur misbruik van apparatuur hier niet onder, maar een vallend glas mag de plaat toch echt wel tegen kunnen.
Ik wil best een eind met je meegaan maar voor 'arguments sake':

In de handleiding staat onder het kopje gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGouPMR8CiemVwuRo3MsiJkKHVw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aZaIZzfnPQJ1GU94UrvTVZZJ.jpg?f=user_large

Dan is het in de buurt laten staan van een glas of een kat de mogelijkheid geven toch voor eigen risico als de fabrikant al aangeeft dat het apparaat daardoor kapot kan gaan?
Pagina: 1