Beste mede Tweakers, ik wil graag zonnepanelen op mijn dak maar ik loop tegen een vraagstuk aan, vandaar dat ik graag jullie hulp inschakel! Eerst even de gegevens op een rij:
Foto 1: gemaakt op 25 februari om half 10 's ochtends
Foto 2: gemaakt op 26 februari om half 4 's middags
Foto 3: gemaakt op 2 maart om half 5 's middags
Google Maps screenshot: Noord is boven dus oriëntatie dak is Zuid-West.
2. 18 panelen type Longi Solar Hi-MO 405 F.Black (7290 WP) met Enphase IQ 7+ Micro-inverters voor €9.913,08 (€1,36/wp)
3. SolarEdge omvormer 7000 3 Fase systeem met 18 panelen (7560 WP) voor €10.000,- (€1,32.wp)
Nu dan de vraag waar ik tegenaan loop: zoals op de foto's te zien heb ik eind in de winter eind van de middag en in de zomer wat later last van schaduw van het naastgelegen huis. Is het de moeite waard om met micro-omvormers of een SolarEdge systeem te werken om het effect hiervan te minimaliseren? De meerkosten zijn ruim 3000 euro dus dat is niet mis. Dit is niet per se een probleem zolang het zich maar terugverdient. Maar dat laatste vind ik erg moeilijk in te schatten.
Jullie kunnen ook zien dat mijn verbruik veel lager is dan de verwachte opbrengst: ik lees op veel plekken dat het verstandig is om het dak vol te gooien i.v.m. het afbouwen van het salderen zodat je zolang mogelijk je verbruik kan afdekken gedurende de dag en het jaar. En natuurlijk kan het verbruik behoorlijk toenemen met een mogelijk toekomstige elektrische auto of warmtepomp. Of die laatste er komt is een vraag op zich en verdient z'n eigen topic.
Wat is jullie advies? En wat vinden jullie van de offertes?
Dank alvast!
Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Foto 1: gemaakt op 25 februari om half 10 's ochtends
Foto 2: gemaakt op 26 februari om half 4 's middags
Foto 3: gemaakt op 2 maart om half 5 's middags
Google Maps screenshot: Noord is boven dus oriëntatie dak is Zuid-West.
Beschikbare (dak)ruimte
Er passen voor de pijp (aan de straatkant) 2 rijen van 6 panelen. Achter de pijp nog 2 rijen van 3 dus totaal 18 panelenSchaduw
eind van de middag krijg ik schaduw van de naastgelegen woning op het dak (zie foto's)Jaarverbruik
3400 kWh maar met de recente gezinsuitbreiding wordt dit mogelijk meer. Op dit moment nog geen elektrische auto of warmtepomp.Huidige elektriciteitsaansluiting
in april wordt de aansluiting verzwaard van 1x40 A naar 3x25 ABudget en doel
Duurzaam bezig zijn en zo financieel gunstig mogelijk, voorbereid op de toekomst. Budget maakt niet zoveel uit, ben meer geïnteresseerd in terugverdientijd. Op dit moment heb ik nog een vast contract met 1,5 jaar resterend uit 2021 dus heb nog zeer lage tarieven (25 cent/kWh elektra en 1 euro/m3 gas). Ik verwacht dat mijn tarieven verdubbelen als mijn contract afloopt.Wie gaat het project uitvoeren
Installateur.Bijhouden van data
Ik houd van data dus veel inzicht wordt op prijs gesteld maar is geen harde voorwaarde.Reeds verkregen offertes
1. 18 panelen type Longi Solar Hi-MO 405 F.Black (7290 WP) met Solax X3 MIC 8.0 omvormer voor €7.014,28 (€0,96/wp)2. 18 panelen type Longi Solar Hi-MO 405 F.Black (7290 WP) met Enphase IQ 7+ Micro-inverters voor €9.913,08 (€1,36/wp)
3. SolarEdge omvormer 7000 3 Fase systeem met 18 panelen (7560 WP) voor €10.000,- (€1,32.wp)
Regio
Zuid-Oost DrentheNu dan de vraag waar ik tegenaan loop: zoals op de foto's te zien heb ik eind in de winter eind van de middag en in de zomer wat later last van schaduw van het naastgelegen huis. Is het de moeite waard om met micro-omvormers of een SolarEdge systeem te werken om het effect hiervan te minimaliseren? De meerkosten zijn ruim 3000 euro dus dat is niet mis. Dit is niet per se een probleem zolang het zich maar terugverdient. Maar dat laatste vind ik erg moeilijk in te schatten.
Jullie kunnen ook zien dat mijn verbruik veel lager is dan de verwachte opbrengst: ik lees op veel plekken dat het verstandig is om het dak vol te gooien i.v.m. het afbouwen van het salderen zodat je zolang mogelijk je verbruik kan afdekken gedurende de dag en het jaar. En natuurlijk kan het verbruik behoorlijk toenemen met een mogelijk toekomstige elektrische auto of warmtepomp. Of die laatste er komt is een vraag op zich en verdient z'n eigen topic.
Wat is jullie advies? En wat vinden jullie van de offertes?
Dank alvast!