KPN lagere internetsnelheid dan Ziggo beschikbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.181 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silly Hollow
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09-2024
Hi allemaal,

Ik denk er aan om van Ziggo naar KPN over te gaan. Op dit moment ontvang ik de op mijn adres maximaal beschikbare snelheid van 350Mbit (download, obviously). Als ik op de KPN site een postcode check doe wordt er maximaal 100Mbit aangegeven.

Kan iemand mij vertellen waar dit door komt? Ze gebruiken dezelfde verbinding, toch...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:34

Aiii

何これ

Silly Hollow schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:02:
Hi allemaal,

Ik denk er aan om van Ziggo naar KPN over te gaan. Op dit moment ontvang ik de op mijn adres maximaal beschikbare snelheid van 350Mbit (download, obviously). Als ik op de KPN site een postcode check doe wordt er maximaal 100Mbit aangegeven.

Kan iemand mij vertellen waar dit door komt? Ze gebruiken dezelfde verbinding, toch...?
Nee, ze gebruiken niet dezelfde verbinding, zo simpel is het.

Bij KPN ga je naar VDSL, aan de snelheid te zien, er zal nog geen glasvezel liggen bij je, dan wel je glasvezel aanbieder is niet KPN Netwerk (cq. Glaspoort).

KPN gaat niet via het kabelnetwerk, waar je Ziggo over gaat, maar over je telefoonaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silly Hollow
Aiii schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:05:
[...]

Nee, ze gebruiken niet dezelfde verbinding, zo simpel is het.

Bij KPN ga je naar VDSL, aan de snelheid te zien, er zal nog geen glasvezel liggen bij je, dan wel je glasvezel aanbieder is niet KPN Netwerk (cq. Glaspoort).

KPN gaat niet via het kabelnetwerk, waar je Ziggo over gaat, maar over je telefoonaansluiting.
Aaahh, ik begrijp het. Dank voor de heldere uitleg. Glasvezel komt in augustus/september, dus handig om dan wellicht over te stappen (of nu alvast om vervolgens te upgraden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:12
Als KPN die glasvezel gaat aanleggen, dan kun je inderdaad overstappen naar de glas zonder veel downtime.

Als snelheid belangrijker is op dit moment, dan kun je Ziggo aanhouden totdat het glas er ligt.

Of je pakt een aanbieding mee en surft eerst een tijdje over de telefoonlijn en daarna glas. Keuze is aan jou.

100Mb internet is prima voor de dagelijkse dingen. Downloaden van games kan eventueel wat langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silly Hollow
krakendmodem schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:08:
Als KPN die glasvezel gaat aanleggen, dan kun je inderdaad overstappen naar de glas zonder veel downtime.

Als snelheid belangrijker is op dit moment, dan kun je Ziggo aanhouden totdat het glas er ligt.

Of je pakt een aanbieding mee en surft eerst een tijdje over de telefoonlijn en daarna glas. Keuze is aan jou.

100Mb internet is prima voor de dagelijkse dingen. Downloaden van games kan eventueel wat langer duren.
Dan ga ik voor nu vast overstappen. Tenminste, over 3 weken, dan kan ik mijn mobiele abonnement bij Tele2 verlengen, wilde al over naar KPN, kan ik mooi nog wat extra korting meepakken :-)

Dank voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_Herders
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-10-2023
Silly Hollow schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:08:
[...]

Aaahh, ik begrijp het. Dank voor de heldere uitleg. Glasvezel komt in augustus/september, dus handig om dan wellicht over te stappen (of nu alvast om vervolgens te upgraden).
Dag Silly,
Heb jij inmiddels al glasvezel? Ik loop zelf tegen hetzelfde aan. Ik kreeg een mail van Ziggo met een hele hoge snelheid. Op de website kwam ik op slechts 40 upload uit. Dat moet toch sneller kunnen? 8)7 Of kan dat alleen via glasvezel?

*knip*. Heel beleefd is het wel, maar de groetjes doen hoeft op ons forum niet.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 12-10-2023 08:39 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 22:28

Wildfire

Joy to the world!

Marcel_Herders schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:51:
[...]

Dag Silly,
Heb jij inmiddels al glasvezel? Ik loop zelf tegen hetzelfde aan. Ik kreeg een mail van Ziggo met een hele hoge snelheid. Op de website kwam ik op slechts 40 upload uit. Dat moet toch sneller kunnen? 8)7 Of kan dat alleen via glasvezel?

Groet,
Marcel
Ziggo heeft enkel asynchrone asymmetrische verbindingen, dus met een download die veel hoger is dan de upload.

Wil je een upload die gelijk is aan de download, dan moet je naar glasvezel ja.

W1ck1e schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:42:
[...]
Niet asynchroon maar asymmetrisch.
Ben nog niet goed wakker denk ik, heb het aangepast. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Wildfire op 23-09-2023 11:46 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:24
Wildfire schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:33:
[...]

Ziggo heeft enkel asynchrone verbindingen, dus met een download die veel hoger is dan de upload.

Wil je een upload die gelijk is aan de download, dan moet je naar glasvezel ja.
Niet asynchroon maar asymmetrisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:07

FreakNL

Well do ya punk?

Een waarom stap je over?

Ik snap de hele hype van glas niet zo. Collega’s zijn ook en masse aan het overstappen en klagen daarna dat de wifi nog steeds kut is. En ja, dat zijn ITers 8)7

Er is niks mis met glas hoor. Maar er is ook weinig mis met Ziggo.

Ik werd vorige week toevallig gebeld door Ziggo. Dat doen ze nu natuurlijk pro-actief omdat glas hier beschikbaar is. Dus ik zeg “ja, allemaal prima, het enige waarvoor ik eventueel zou overstappen is de prijs”. Heb nu half jaar lang 50% korting en 2 gratis pakketten (Films/Series pakket en ESPN)…

Wellicht heb je een prima incentive om over te stappen hoor maar ik hoor teveel mensen die overstappen “want glas”… Dan is het een doel en geen reden….

Hoge upload gebruikt ook bijna niemand. Dat is leuk als je je eigen dingen host voor meerdere afnemers (webserver, VPN) ofzo… Maar verder ?

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 23-09-2023 12:07 ]

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
FreakNL schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:06:
Een waarom stap je over?

Ik snap de hele hype van glas niet zo.

Hoge upload gebruikt ook bijna niemand. Dat is leuk als je je eigen dingen host voor meerdere afnemers (webserver, VPN) ofzo… Maar verder ?
alle 'zooi' die je 'verstuurt ipv ontvangt' bennefit van de hoge upload, als je daar geen usecase voor hebt dan zouden lagere latency en lagere kosten (tov ziggo) nog doorslaggevend kunnen zijn. voor mij was de overstap naar 1000/1000 glas (vanaf 350/35 kabel) het moment om te 'cable cutten' en ouderwetse diensten als tv en vaste telefonie eruit te gooien.

ook al gebruik je hoge upload weinig, eventjes een flink bestand snel van je eigen NAS aftrekken is pure quality of life als dat een factor 30 sneller gaat (het verschil tussen 2min of een uur wachten...)

edit: en klagen over de wifi, dat is echt een ander (eigen netwerk) probleem. alleen een brak modempje neergooien en dan verwachten dat het twee betonverdiepingen verderop nog soepel werkt is "echt je eigen probleem".
met de vrije modemkeuze van tegenwoordig zet je gewoon een deftig apparaat neer, en een of meerdere repeaters erachter (evt in een mesh oplossing als kabels 'zo lastig zijn').

[ Voor 18% gewijzigd door dyrc op 23-09-2023 12:37 ]

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:13
krakendmodem schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:08:
Ja, 100 Mbps is voor de meeste mensen genoeg. Maar waar je bij glasvezel en kabel gegarandeerd deze snelheid krijgt, is het bij VDSL het maximale wat je zelden haalt.

Mijn advies is pas overstappen als je glasvezel in de meterkast hebt en er diensten op worden aangeboden. En ga vergelijken, want KPN is meestal niet goedkoper dan Ziggo.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 17:46
Heuh wat?

Cloud, Onedrive, video uploaden.

Ik vind het wel lekker hoor om met dezelfde snelheid te uppen als downloaden, onbewust maken steeds meer mensen gebruik van de upload.

Waarom zou je van Drenthe naar Utrecht met 30 km/h rijden maar wel met 130 km/h van Utrecht naar Drenthe?

Vind je Liniair TV belangrijk dan Ziggo, anders glas.
Vergeet niet dat je ook kortingen krijgt op mobiel waarbij je bij Ziggo gedwongen bent bij Vodafone.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 23-09-2023 12:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja prima hoor als je er bewust over nadenkt en het nodig hebt..

OneDrive pruttelt bij mij trouwens gewoon onderhuids door…

Maar in zie veel gezinnen overstappen op glas omdat glas…

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 23-09-2023 19:26 ]

• krakendmodem
  • Laatst online: 18:12
ikweethetbeter schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:34:
[...]

Ja, 100 Mbps is voor de meeste mensen genoeg. Maar waar je bij glasvezel en kabel gegarandeerd deze snelheid krijgt, is het bij VDSL het maximale wat je zelden haalt.

Mijn advies is pas overstappen als je glasvezel in de meterkast hebt en er diensten op worden aangeboden. En ga vergelijken, want KPN is meestal niet goedkoper dan Ziggo.
VDSL is redelijk safe qua snelheid. Ik heb zat VDSL lijntjes gezien die echt keurig netjes de 100Mb aantikken. Uiteraard, het is een “tot” snelheid, maar dat is bij Vectoring VDSL onder de 400 meter goed te doen.

Het is verder puur de aanbieding die goedkoper kan zijn. De ene keer is dat KPN, de andere keer Ziggo. Vaak is het dan beter op bij een budgetaanbieder te kijken, die leveren exact dezelfde verbinding voor minder (op kpn netwerk)

Ik heb trouwens in de binnenstad van Groningen diverse 1Gbit lijnen opgeleverd maar stabiel continu 1Gbit down bij Ziggo tijdens de spitsuren is best een uitdaging. Nog steeds 700Mb+ maar die volle 1200Mbit (zakelijk) halen we niet. Niet vreemd als je je realiseert dat de halve binnenstad praktisch allemaal op Ziggo’s kabel is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:13
krakendmodem schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:22:
[...]

VDSL is redelijk safe qua snelheid. Ik heb zat VDSL lijntjes gezien die echt keurig netjes de 100Mb aantikken. Uiteraard, het is een “tot” snelheid, maar dat is bij Vectoring VDSL onder de 400 meter goed te doen.
Ik heb, in het ADSL tijdperk, zowel aan het begin van de lijn (dichtbij de centrale / het verdeelpunt) gezeten, waar ik 18 Mbps haalde, als aan het eind van de lijn, waar ik net boven de 4 Mbps zat.

VDSL gaat over dezelfde koperdraadjes als ADSL, en ik verwacht dezelfde afhankelijkheid van de afstand tot de centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:35
Een waarom stap je over?

Ik snap de hele hype van glas niet zo. Collega’s zijn ook en masse aan het overstappen en klagen daarna dat de wifi nog steeds kut is. En ja, dat zijn ITers 8)7

Er is niks mis met glas hoor. Maar er is ook weinig mis met Ziggo.

Ik werd vorige week toevallig gebeld door Ziggo. Dat doen ze nu natuurlijk pro-actief omdat glas hier beschikbaar is. Dus ik zeg “ja, allemaal prima, het enige waarvoor ik eventueel zou overstappen is de prijs”. Heb nu half jaar lang 50% korting en 2 gratis pakketten (Films/Series pakket en ESPN)…

Wellicht heb je een prima incentive om over te stappen hoor maar ik hoor teveel mensen die overstappen “want glas”… Dan is het een doel en geen reden….

toon volledige bericht
Snelheid en prijs. Ik betaal 30 euro voor 12 maanden met 1000/1000 verbinding. Vorig jaar had ik dit ook. Bij ziggo is dit 31,50 voor 9 maanden en daarna is het 63 euro. ( voor 1000/75 verbinding.) Dan is de keuze snel gemaakt.

Wifi problemen heeft niks te maken met de provider maar met het interne netwerk hardware.

[ Voor 3% gewijzigd door corporalnl op 24-09-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 23:59

Barrycade

Through the...

corporalnl schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:26:
[...]

Snelheid en prijs. Ik betaal 30 euro voor 12 maanden met 1000/1000 verbinding. Vorig jaar had ik dit ook. Bij ziggo is dit 31,50 voor 9 maanden en daarna is het 63 euro. ( voor 1000/75 verbinding.) Dan is de keuze snel gemaakt.

Wifi problemen heeft niks te maken met de provider maar met het interne netwerk hardware.
Volgens mij is het 1000/300 ( edit nope maar 75, wat een skere snelheid voor hun top abbo) maar Ziggo heeft zeer stevige prijzen vergeleken met glas.

Ping is ook iets hoger, maar mijn gaming skillz zijn toch niet goed genoeg om daar wat profijt van te hebben.

Ben al jaren over op glas, Ziggo had toendertijd door gebrek aan concurrentie een retainment policy van "wil je korting ook al ben je jaren lange klant, jammer voor je. "

Nu vind ik upload ook wel lekker, back-ups naar bv Drive gaan gewoon instant. Ook minder problemen met Teams bv als er veel mensen thuis op internet zitten.
Zie bij collega's met Ziggo vaker haperende beelden.

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 24-09-2023 21:18 . Reden: Echt gewoon maar 75 up bij hun max abbo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:35
Barrycade schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:54:
[...]

Volgens mij is het 1000/300 maar Ziggo heeft zeer stevige prijzen vergeleken met glas.

Ping is ook iets hoger, maar mijn gaming skillz zijn toch niet goed genoeg om daar wat profijt van te hebben.

Ben al jaren over op glas, Ziggo had toendertijd door gebrek aan concurrentie een retainment policy van "wil je korting ook al ben je jaren lange klant, jammer voor je. "

Nu vind ik upload ook wel lekker, back-ups naar bv Drive gaan gewoon instant. Ook minder problemen met Teams bv als er veel mensen thuis op internet zitten.
Zie bij collega's met Ziggo vaker haperende beelden.
nieuws: Ziggo verhoogt in mei uploadsnelheden van veel abo's met maximaal 25M...
De uploadsnelheid van het Internet Giga-abonnement , van 50Mbit/s naar 75Mbit/s
Dit is ook als ik nu een nieuwe verbinding zou aanvragen. ( is ook een vrij jonge wijk waar ik in woon )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:25
KPN is bezig met het uitfaseren van koper, dus op een gegeven moment heeft bijna elk huis wel glas en zal het vrijwel niet meer voorkomen dat KPN lagere snelheden heeft dan Ziggo. :)
Ik stap nog wel regelmatig over, omdat ze vaak goede aanbiedingen hebben voor overstappers.

TV van Ziggo vind ik over het algemeen iets gebruiksvriendelijker, internetverbinding bij KPN is beter en je hebt er meer modemkeuze (eigenlijk routerkeuze, want voor glas heb je geen modem nodig, technisch gezien is het iets anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:24
corporalnl schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:36:
[...]
nieuws: Ziggo verhoogt in mei uploadsnelheden van veel abo's met maximaal 25M...
[...]
Dit is ook als ik nu een nieuwe verbinding zou aanvragen. ( is ook een vrij jonge wijk waar ik in woon )
@Barrycade heeft het over de snelheid miv de aanstaande verhoging (2 oktober), waarbij giga 1000/100 is.
https://tweakers.net/nieu...el-alle-abonnementen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Toch weer maar eens gekeken aan de hand van de posts in dit topic.

Ik zou bij T-Mobile voor een 100/100 verbinding 35/maand betalen.. Of 40/maand voor 400/400..

Komt nog bij TV, NLziet, dus 8.95..

Dus dan zouden we voor 43,95 klaar zijn. Dat is 16,55 of 11,55 goedkoper dan Ziggo, daar betaal ik nu 60,50 voor een 200/30 (vanaf 2 oktober) verbinding...

Ik vind dat niet baanbrekend. Tevens verlies ik mijn voordelen op mijn Vodafone abbo (en nee, ik wil niet naar T-mobile met mijn mobiel internet).. En bij Ziggo "krijg" ik al twee jaar lang ESPN Compleet.. Waarschijnlijk om me tevreden te houden...

Ik vind het geneuzel in de marge en dan ga ik er qua upload uiteraard op voorruit maar qua TV op achteruit (ik heb nog 2 werkende smartcards dus ik heb ook geen huur-Next-ding maar gewoon een eigen Humax dus reclames spoel ik ook gewoon door)..

Voorlopig vind ik het wel prima.

• Silly Hollow
Marcel_Herders schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:51:
[...]

Dag Silly,

Groet,
Marcel
Goedemorgen Marcel,

Late reactie van me :-) Ik heb wel de hoogste snelheid (1000Mbit) van Ziggo genomen én KPN heeft glasvezel helemaal aangesloten, maar ik ga/kan dus nog niet overstappen. Dat langzamere uploaden merk ik niet. Ik haal via Wifi (waarbij de router aan de ene kant van de 15 meter woonkamer staat en mijn pc volledig aan de andere kant) maximaal 68MB/s (544Mbit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_Herders
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-10-2023
Dag Silly,

Dank je voor je reactie. Ik deed laatst nog weer een check, nu via de glasvezel manier en die snelheid was alweer een stuk hoger. Kan natuurlijk ook aan mijn wifi liggen, ik ga het de komende tijd nog een paar keer proberen. Nu las ik dat KPN binnenkort met nog sneller internet komt. https://www.tveninternet....aanbieders-op-mijn-adres/ Via die check zie ik dat er bij mij zowel KPN als ODIDO beschikbaar is. Ga me er weer eens in verdiepen wat het verschil allemaal is tussen die aanbieders. 8)7

Gr. Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Marcel_Herders schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:00:
...en die snelheid was alweer een stuk hoger. Kan natuurlijk ook aan mijn wifi liggen...
De internetsnelheid (zeg even oudewets in de straat tot aan je meterkast) heeft absoluuuuut niets te maken hoe snel je interne/eigen (wireless) netwerk is in jouw woning.

Zie bijvoorbeeld ook Interne netwerk verbeteren waar 3 verschillende typen netwerken (en een stukje onbegrip) leidt tot een stuk verwarring maar ook duidelijkheid over wat wat nu precies is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Laatst online: 16:00
ikweethetbeter schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:11:
[...]

Ik heb, in het ADSL tijdperk, zowel aan het begin van de lijn (dichtbij de centrale / het verdeelpunt) gezeten, waar ik 18 Mbps haalde, als aan het eind van de lijn, waar ik net boven de 4 Mbps zat.

VDSL gaat over dezelfde koperdraadjes als ADSL, en ik verwacht dezelfde afhankelijkheid van de afstand tot de centrale.
VDSL is zelfs nog afhankelijker van de afstand, máár dat word opgelost door een kast te plaatsen dichterbij in de buurt.
Daarbij heeft het nog mogelijkheden om het signaal te verbeteren zoals vectoring en verschillende profiles
En eventueel zelfs pair-bonding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
In het kort zijn er eigenlijk drie smaken in Nederland:
- Glasvezel -> Meerdere beheerders, meerdere providers -> Download / Upload symetrisch
- Kabel -> Beheerder is Ziggo, provider is ook Ziggo -> Download / Upload niet symetrisch
- xDSL -> Beheerder is KPN, meerdere providers -> Vaak niet sneller dan 100Mbit/s

Maar het kicken van een topic heeft bij ons niet de voorkeur, dus ik ga dit topic sluiten. Mocht je meer informatie willen over de verschillende netwerktechnieken, open dan gerust een nieuw topic. Dan kijken we even met je mee.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.