Interne netwerk verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-06-2024
Ik wil mijn Powerline verbinding verbeteren. Ik heb wel eens last van traag internet tijdens zwaardere taken zoals online gaming of het downloaden van grote bestanden. Tijdens Call Of Duty Modern Warfare 2 (2022) op de PC heb ik wel eens last van internet die opeens trager wordt of wegvalt, dit probleem heb ik niet in Battlefield 2042 of Halo Infinite. Toch vermoed ik dat het wel eens aan mijn internetsnelheid kan liggen dat ik af en toe geen goede verbinding heb.

Mijn internet provider heeft draadloos maximaal een snelheid van 500Mbps. Heeft het dan zin om apparatuur an te schaffen die in theorie daar boven uit komt, hoe werkt dat precies? Wordt je internet dan alsnog sneller of maakt het in mijn geval niet uit of mijn apparatuur 500Mbps haalt of 10Gbps?

Ik gebruik powerline adapters en heb de adapter die ik boven gebruik met een internetkabel aangesloten op mijn gaming PC. Ik gebruik deze powerline adapters: • TP-Link AV1000 Powerline Wi-Fi KIT (TL-WPA7510 KIT) . Zijn er mogelijkheden om mijn internetsnelheid te verhogen zonder een bekabelde verbinding te gebruiken? Kan ik bijvoorbeeld betere Powerline adapters aanschaffen of een andere methode gebruiken om mijn snelheid te verbeteren?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

WiFi kan altijd sneller dan wat je provider levert. Sowieso zijn WiFi-standaarden niet "exact"de 500Mbit van een kabelaar of de 82Mbit van een xDSL-verbinding.

Dus als je nu een mooi dekkend WiFi 6 netwerk thuis bouwt, haal je in principe stabiel 500Mbit en "valt er niks weg". Maar als je dan iets van PC naar PC kopieert, kan dat met, bijvoorbeeld, 1.4Gbps mits beide PC's een 802.11ax adapter zouden hebben.

Als je wat rondleest: bijna (niet alle) powerline is hit & miss qua stabiliteit en/of doorvoer. Echter, afhankelijk van de afstand tussen etages, kan ook WiFi (repeaters) een vermindering van de totale snelheid opleveren alhoewel je dan wel de stabiliteit aanzienlijk kan verhogen.

Rule of thumb: ethernet > wifi > powerline

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MAX3400 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:03:

+1

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:58
Tech_SSD schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:58:
... Kan ik bijvoorbeeld betere Powerline adapters aanschaffen of een andere methode gebruiken om mijn snelheid te verbeteren?
Ja, ethernet kabels gebruiken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
WiFi kan altijd sneller dan wat je provider levert. Sowieso zijn WiFi-standaarden niet "exact"de 500Mbit van een kabelaar of de 82Mbit van een xDSL-verbinding.

Dus als je nu een mooi dekken WiFi 6 netwerk thuis bouwt, haal je in principe stabiel 500Mbit en "valt er niks weg". Maar als je dan iets van PC naar PC kopieert, kan dat met, bijvoorbeeld, 1.4Gbps mits beide PC's een 802.11ax adapter zouden hebben.

Als je wat rondleest: bijna (niet alle) powerline is hit & miss qua stabiliteit en/of doorvoer. Echter, afhankelijk van de afstand tussen etages, kan ook WiFi (repeaters) een vermindering van de totale snelheid opleveren alhoewel je dan wel de stabiliteit aanzienlijk kan verhogen.

Thumb of rule: ethernet > wifi > powerline
Dus jij beweert dat goed Wifi een betere verbinding heeft dan Powerline. Mijn ervaring is juist dat Powerline vaak een veel betere verbinding oplevert dan Wifi. Maar wellicht was mijn Wifi gewoon zeer matig.

Wij hebben internet van Ziggo. Tegenwoordig kun je volgens mij geen losse router meer gebruiken, het werkt via de ingebouwde router. Of kun je wel een losse router gebruiken als je Ziggo gebruikt? Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat ik een Wifi-verbinding krijg die marginaal trager is dan Ethernet? Voor lichtere taken heb ik dat doel al bereikt met Powerline though. Maar de verbinding is nog steeds merkbaar slechter dan met Ethernet. Wat kan ik nu doen om toch een goede verbinding te krijgen?

Ik heb meegemaakt dat mijn laptop op school een verbinding had die even snel was al Ethernet. Dat was via een laptop met Wifi 6 en de downloadsnelheid was gelijk aan dat van Ethernet.

Als ik bijvoorbeeld deze router: uitvoering: TP-Link Archer AX55 extern aansluit op de modem, wordt de verbinding dan beter dan mijn huidige Powerline verbinding?

Qua Wifi heb ik dit moederbord: uitvoering: ASUS ROG Strix B560-G Gaming WIFI
Ik heb ook nog een Wifi-adapter (D-Link DWA-182 Wireless-AC USB Adapter) maar die gebruikt nog Wifi-5 en is waarschijnlijk dus trager dan het Wifi van mijn moederbord. Op dit moment gebruik ik geen Wifi, alleen Powerline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tech_SSD schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Dus jij beweert dat goed Wifi een betere verbinding heeft dan Powerline. Mijn ervaring is juist dat Powerline vaak een veel betere verbinding oplevert dan Wifi. Maar wellicht was mijn Wifi gewoon zeer matig.
Lang verhaal kort: WiFi is beter dan Powerline in 98% van de gevallen.

Gezien de rest van de vraagstelling: https://www.ziggo.nl/internet/wifi adverteert toch echt dat met de WiFi alles beter is. Ik heb het gevoel dat je Ziggo nog niet gebeld / gesproken hebt voor jouw idee / vraagstelling. Ik zou dat toch (ook) even doen want wie weet vertellen ze je exact wat er wel & niet mogelijk is aan eigen / extra apparatuur, en eventueel tegen welke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
MAX3400 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:16:
[...]

Lang verhaal kort: WiFi is beter dan Powerline in 98% van de gevallen.

Gezien de rest van de vraagstelling: https://www.ziggo.nl/internet/wifi adverteert toch echt dat met de WiFi alles beter is. Ik heb het gevoel dat je Ziggo nog niet gebeld / gesproken hebt voor jouw idee / vraagstelling. Ik zou dat toch (ook) even doen want wie weet vertellen ze je exact wat er wel & niet mogelijk is aan eigen / extra apparatuur, en eventueel tegen welke prijs.
Goed advies. Ik ga Ziggo hierover bellen.

Verder: Mijn ervaring is dat Powerline sneller is dan Wifi (5) in 90% van de gevallen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tech_SSD op 09-10-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:31
Als je geen kabels kunt trekken dan een mesh set overwegen.
Als je ziggo belt dan krijg je waarsch het aanbod de pods te kopen, dat is de plume. Nog steeds dual band wifi dus je snelheid gaat /2.
Beste is een tri band wifi maar dan kom je uit op bv een deco xe75 wat best kostbaar is.

Bij de pc niet toevallig coax liggen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Maar de bewering dat Wifi sneller zou zijn dan Powerline is in mijn geval echt absolute onzin. Powerline gebruiken zonder kabel levert mij 15 Mbps downloadsnelheid op en Powerline met kabel 50Mbps. Als ik verbind met de Wifi router beneden dan heb ik slechts 1 streepje (met Powerline Wifi 4 streepjes) en dat heb ik al wel eens getest met de Wifi 5 adapter en dat was veel slechter dan Powerline. Wifi 6 heeft nog steeds alleen 1 streepje met de ingebouwde Ziggo-router.

Ook heb ik de snelheid van mijn ingebouwde Wifi opgezocht: uitvoering: Intel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)

Mijn huidige Powerline verbinding is eigenlijk wel prima, ik overleef het zeker wel. Het is geen perfecte verbinding zoals bij Ethernet maar ook weer niet slecht. Ik denk ook niet dat ik met Wifi een betere verbinding zal kunnen krijgen, die kans schat ik gewoon behoorlijk klein in.

[ Voor 17% gewijzigd door Tech_SSD op 09-10-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Tech_SSD schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:13:
....
Wij hebben internet van Ziggo. Tegenwoordig kun je volgens mij geen losse router meer gebruiken, het werkt via de ingebouwde router. Of kun je wel een losse router gebruiken als je Ziggo gebruikt? Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat ik een Wifi-verbinding krijg die marginaal trager is dan Ethernet? Voor lichtere taken heb ik dat doel al bereikt met Powerline though. Maar de verbinding is nog steeds merkbaar slechter dan met Ethernet. Wat kan ik nu doen om toch een goede verbinding te krijgen?
...
Je kunt nog steeds een eigen router gebruiken bij ziggo
Ik heb in de loop der tijd meerdere powerline oplossingen gebruikt. Sinds dat we de tplink deco m4 set (door ziggo verhuurd en te koop aangeboden) gebruiken hebben we slechts sporadisch storingen (eigenlijk geen). Met powerline klapte regelmatig de verbinding er uit (meestal tijdens een teams meeting). Dus in mijn geval is de wifi oplossing de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:55
Tech_SSD schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:37:
Maar de bewering dat Wifi sneller zou zijn dan Powerline is in mijn geval echt absolute onzin. Powerline gebruiken zonder kabel levert mij 15 Mbps downloadsnelheid op en Powerline met kabel 50Mbps. Als ik verbind met de Wifi router beneden dan heb ik slechts 1 streepje (met Powerline Wifi 4 streepjes) en dat heb ik al wel eens getest met de Wifi 5 adapter en dat was veel slechter dan Powerline. Wifi 6 heeft nog steeds alleen 1 streepje met de ingebouwde Ziggo-router.

Ook heb ik de snelheid van mijn ingebouwde Wifi opgezocht: uitvoering: Intel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)
WIFI is absoluut sneller en stabieler als een powerline, mits je wel voldoende WIFI-dekking hebt.
In jouw geval zijn er 2 mogelijkheden:
- Kabels trekken, dan werkt het 100% goed.
- Gebruik maken van een Mesh van Ziggo, bijvoorbeeld de Pods. Let wel goed op de positionering.

Powerline kan goed werken maar de ervaring leert dat het simpelweg instabiel is, zeker met real-time verkeer.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Tech_SSD schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:37:
... Powerline gebruiken zonder kabel levert mij 15 Mbps downloadsnelheid op ...
Wat bedoel je precies met dit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Het is allemaal super afhankelijk van factoren. In het ene huis is powerline snel en stabiel en komt wifi nauwelijks door de muren, in het andere huis is het andersom.

Aleen over het algemeen is het zo dat powerline vooral veel hickups kent en wifi een beter resultaat geeft dan powerline

Voor wifi is het vooral belangrijk om goede 5ghz dekking te hebbem, 2.4 kun je negeren dat is nog instabieler dan powerline.

Om goede 5ghz dekking te halen heb je aan 1 enkel ap meestal niet genoeg en is het devies 1 per verdieping. De verbinding tussen de aps doe je het liefst met een kabeld maar als het niet anders kan draadloos via de 5/6ghz. Dat laatste is vooral met vloerverwarming soms een uitdaging en vraagt slimme positionering

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 09-10-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
W1ck1e schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:41:
[...]
Je kunt nog steeds een eigen router gebruiken bij ziggo
Ik heb in de loop der tijd meerdere powerline oplossingen gebruikt. Sinds dat we de tplink deco m4 set (door ziggo verhuurd en te koop aangeboden) gebruiken hebben we slechts sporadisch storingen (eigenlijk geen). Met powerline klapte regelmatig de verbinding er uit (meestal tijdens een teams meeting). Dus in mijn geval is de wifi oplossing de betere keuze.
Wij hebben wel eens die Powerline Wifi set van Wifi gehuurd. Ik dacht dat je ze gratis kreeg maar er bleek een miscommunicatie te zijn geweest waardoor het huistelefoon abonnement opgezegd werd en we vervolgens hetzelfde bedrag betaalden om die Mesh set te huren. Misschien toch maar weer eens huren dan en kijken of dat de oplossing is, heb ze namelijk in de doos laten zitten en nooit gebruikt. Misschien is een eigen set kopen die wat goedkoper is ook een oplossing.
laurens0619 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:43:
Het is allemaal super afhankelijk van factoren. In het ene huis is powerline snel en stabiel en komt wifi nauwelijks door de muren, in het andere huis is het andersom.

Aleen over het algemeen is het zo dat powerline vooral veel hickups kent en wifi een beter resultaat geeft dan powerline

Voor wifi is het vooral belangrijk om goede 5ghz dekking te hebbem, 2.4 kun je negeren dat is nog instabieler dan powerline.

Om goede 5ghz dekking te halen heb je aan 1 enkel ap meestal niet genoeg en is het devies 1 per verdieping. De verbinding tussen de aps doe je het liefst met een kabeld maar als het niet anders kan draadloos via de 5/6ghz. Dat laatste is vooral met vloerverwarming soms een uitdaging en vraagt slimme positionering
Mijn 5Ghz verbinding is zeer slecht, vaak is het punt niet eens zichtbaar. 2.4Ghz is inderdaad zeer instabiel, Powerline is veel beter dan 2.4Ghz.

[ Voor 33% gewijzigd door Tech_SSD op 09-10-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
W1ck1e schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:42:
[...]
Wat bedoel je precies met dit ?
Je kan een kabel aansluiten op de Powerline adapter die je boven gebruikt en dan is je internet sneller dan wanneer je met Wifi verbindt via diezelfde adapter. Als ik verbind met de router beneden zonder tussenkomst van een Powerline adapter, is de verbinding vreselijk. Maar de ingebouwde router van Ziggo is ook niet heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Tech_SSD
Heb je plattegrond? Waar staat je modem en waar wil je wifi?
En heb je ergens coax wat je kunt vervangen voor utp of anders moca?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
laurens0619 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:50:
@Tech_SSD
Heb je plattegrond? Waar staat je modem en waar wil je wifi?
En heb je ergens coax wat je kunt vervangen voor utp of anders moca?
Ik ga nog proberen een plattegrond te maken. Ik heb geen coax op de kamer waar ik de computer gebruik.

Ik heb net Speedtest gedraaid, een verbinding maken met de Wifi beneden levert tegenwoordig een betere snelheid op dan via Wifi verbinden met Powerline. Bedraad verbinden met Powerline blijft sneller.

De nieuwe zwarte ingebouwde router van Ziggo levert beneden tegenwoordig een snelheid van 600Mbps op, de oude ingebouwde router van het witte modem was juist zeer slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Tech_SSD schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:59:
[...]

Ik ga nog proberen een plattegrond te maken. Ik heb geen coax op de kamer waar ik de computer gebruik.

Ik heb net Speedtest gedraaid, een verbinding maken met de Wifi beneden levert tegenwoordig een betere snelheid op dan via Wifi verbinden met Powerline. Bedraad verbinden met Powerline blijft sneller.

De nieuwe zwarte ingebouwde router van Ziggo levert beneden tegenwoordig een snelheid van 600Mbps op, de oude ingebouwde router van het witte modem was juist zeer slecht.
Dan gok ik dat het ruilen van je ziggo powerline voor een ziggo pod een goede oplossing kan zijn. Pod maakt draadloos verbinding met ziggo modem en geeft dan betere wifi door naar jepc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
laurens0619 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Dan gok ik dat het ruilen van je ziggo powerline voor een ziggo pod een goede oplossing kan zijn. Pod maakt draadloos verbinding met ziggo modem en geeft dan betere wifi door naar jepc
Ik gebruik geen Ziggo Powerline, heb de apparatuur zelf aangeschaft en zelf uitgekozen. Ik kan misschien een maand de Pods huren en kijken of dat een verbetering oplevert. Maar ik moet je heel eerlijk zeggen dat mijn verbinding niet zo slecht is, het is slechts een klein probleem en er is geen garantie dat het niet aan de servers ligt. Maar ik ga de pods misschien maar eens een maand huren en kijken of de verbinding dan beter is. Al schat ik die kans eigenlijk niet zo groot in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Tech_SSD
Snap ik wel hoor. Je schrijft dat je met powerline 50mbit haalt en naast je modem 600mbit.
Ook al klinkt 50mbit laag, het is voor bijna alle online toepassingen (behalve bv downloaden) meer dan afdoende. Ik heb hier een 100mbit lijn, puur omdat de 50mbit niet meer verkrijgbaar was.

Latency en stabiliteit is voor veel gebruik veel belangrijk dan 50 of 500mbit. En precies stabiliteit kan met powerline nog wel eens misgaan. Een voeding die wat rotzooi op het AC net gooit merk je direct in je powerline stabiliteit. De invloeden van wifi op de 2,4ghz zijn ontelbaar, daar merk je dus ook meteen hakkelingen.
Op de 5ghz is het stukken zuiverder, mede omdat het signaal zo slecht door muren komt waardoor je veel minder last van externe verstoringen hebt.
Echter precies hierom is een enkel 5ghz ap ook niet afdoende en heb je dus meerdere nodes nodig.
De uitdaging met MESH/de pods is meestal door een verdiepingsvloer komen. Met een moderne woning met vloerverwarming lukt dat nauwelijks, het beste is om je modem en pods dan bij het trappengat te hangen zodat je zo je verticale signaal kunt verlengen

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 09-10-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
laurens0619 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:30:
@Tech_SSD
Snap ik wel hoor. Je schrijft dat je met powerline 50mbit haalt en naast je modem 600mbit.
Ook al klinkt 50mbit laag, het is voor bijna alle online toepassingen (behalve bv downloaden) meer dan afdoende. Ik heb hier een 100mbit lijn, puur omdat de 50mbit niet meer verkrijgbaar was.

Latency en stabiliteit is voor veel gebruik veel belangrijk dan 50 of 500mbit. En precies stabiliteit kan met powerline nog wel eens misgaan. Een voeding die wat rotzooi op het AC net gooit merk je direct in je powerline stabiliteit. De invloeden van wifi op de 2,4ghz zijn ontelbaar, daar merk je dus ook meteen hakkelingen.
Op de 5ghz is het stukken zuiverder, mede omdat het signaal zo slecht door muren komt waardoor je veel minder last van externe verstoringen hebt.
Echter precies hierom is een enkel 5ghz ap ook niet afdoende en heb je dus meerdere nodes nodig.
De uitdaging met MESH/de pods is meestal door een verdiepingsvloer komen. Met een moderne woning met vloerverwarming lukt dat nauwelijks, het beste is om je modem en pods dan bij het trappengat te hangen zodat je zo je verticale signaal kunt verlengen
5Ghz heb ik wel eens geprobeerd en de 5Ghz verbinding was vaak niet eens terug te zien in de lijst, ook was de 5Ghz verbinding instabieler en trager dan de 2,4Ghz verbinding. Dat kan het gevolg zijn van het feit dat de router niet door de muur of door andere objecten heen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD

Dus als je nu een mooi dekkend WiFi 6 netwerk thuis bouwt, haal je in principe stabiel 500Mbit en "valt er niks weg". Maar als je dan iets van PC naar PC kopieert, kan dat met, bijvoorbeeld, 1.4Gbps mits beide PC's een 802.11ax adapter zouden hebben.

Ik kopieer geen bestanden via Wifi. Heb er eigenlijk ook nooit aan gedacht dat dit een manier is om data over te zetten naar een nieuwe PC.

Maar ik wou gewoon een kort en betrouwbaar antwoord op mijn vragen:
- Heeft het zin om een duurder internetpakket aan te schaffen als je apparatuur de snelheid van de provider niet haalt?
- Heeft het zin om apparatuur aan te schaffen die in theorie een hogere internetsnelheid haalt dan de provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tech_SSD schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:14:
[...]
Maar ik wou gewoon een kort en betrouwbaar antwoord op mijn vragen:
- Heeft het zin om een duurder internetpakket aan te schaffen als je apparatuur de snelheid van de provider niet haalt?
Nee
- Heeft het zin om apparatuur aan te schaffen die in theorie een hogere internetsnelheid haalt dan de provider?
Ja

Beide antwoorden op mijn ervaring / thuisnetwerk.

Daarnaast, zeker je laatste vraag; op werk heb ik meerdere 40Gbit en 10Gbit netwerken (alsmede ook nog ergens een 100Mbit VLAN). Maar die zijn niet "internet ontsloten". We hebben dus intern snelle(re) apparatuur voor bepaalde taken terwijl de bijbehorende internetpijp "slechts" enkele Gbit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Ander scenario: Beneden haal ik 600Mbps maar boven haal ik 50Mbps. Zou mijn internetsnelheid boven 25Mbps zijn als ik beneden 300Mbps zou halen ipv 600Mbps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tech_SSD schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:51:
[...]

Ander scenario: Beneden haal ik 600Mbps maar boven haal ik 50Mbps. Zou mijn internetsnelheid boven 25Mbps zijn als ik beneden 300Mbps zou halen ipv 600Mbps?
:? Ik weet werkelijk niet je gedachte om tot deze vraag te komen. En bij gebrek aan voldoende informatie en tests, ben ik bang dat je iets denkt in de trant van "als ik A halveer, halveert B dan ook?"

Dan is vaak het antwoord "nee, tenzij"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
MAX3400 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:54:
[...]

:? Ik weet werkelijk niet je gedachte om tot deze vraag te komen. En bij gebrek aan voldoende informatie en tests, ben ik bang dat je iets denkt in de trant van "als ik A halveer, halveert B dan ook?"

Dan is vaak het antwoord "nee, tenzij"...
Ik gebruik boven een powerline verbinding die 50Mbps haalt en met Wifi haal ik beneden 600Mbps. Ik kan mij voorstellen dat de verbinding met een powerline verbinding op de eerste verdieping minder stabiel wordt als de snelheid op de begane vloer ook lager wordt.

Het kan dus wel degelijk zijn dat beiden dan gehalveerd worden, maar waar zou dat dan door moeten komen, of in welke omstandigheden gebeurt dat?

Waarschijnlijk zou een abonnement van 200Mbps snel genoeg zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Tech_SSD op 09-10-2023 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Nee zo werkt het niet.

Er zit ook een powerline plug bij je modem (in je meterkast). Die zet het nu om en haalt max 50mbit.
Als je er 100000 in stopt, zal t 50 worden
ook bij 600
Of 300
Of 50
Pas als je er 40 in stopt, zal je powerline 40 worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tech_SSD schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

Ik gebruik boven een powerline verbinding die 50Mbps haalt en met Wifi haal ik beneden 600Mbps. Ik kan mij voorstellen dat de verbinding met een powerline verbinding op de eerste verdieping minder stabiel wordt als de snelheid op de begane vloer ook lager wordt.

Het kan dus wel degelijk zijn dat beiden dan gehalveerd worden, maar waar zou dat dan door moeten komen, of in welke omstandigheden gebeurt dat?
Als het 100% zo is dat als je WiFi halveert, dat dan je Powerline ook halveert: dan heb je ergens in je netwerk iets van een bottleneck / QoS / firewall / whatever die dat triggert. Maar, dat geeft dus wel meer inzicht waar die bottleneck optreedt (namelijk voor de eerste aansluiting naar je Powerline in ieder geval)

De kans dat letterlijk je WiFi halveert en tegelijkertijd ook je "netwerk over de stroomkabel"; klinkt echt heel onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
MAX3400 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:17:
[...]

Nee

[...]

Ja

Beide antwoorden op mijn ervaring / thuisnetwerk.

Daarnaast, zeker je laatste vraag; op werk heb ik meerdere 40Gbit en 10Gbit netwerken (alsmede ook nog ergens een 100Mbit VLAN). Maar die zijn niet "internet ontsloten". We hebben dus intern snelle(re) apparatuur voor bepaalde taken terwijl de bijbehorende internetpijp "slechts" enkele Gbit is.
Taken zoals bestanden overzetten via internet doe ik niet aan. Dus het gaat puur om het gebruiken van een internetverbinding op een computer die niet verbonden is met een netwerk. Maakt het dan niks meer uit of je apparatuur sneller is dan je internetabonnement?
laurens0619 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:59:
Nee zo werkt het niet.

Er zit ook een powerline plug bij je modem (in je meterkast). Die zet het nu om en haalt max 50mbit.
Als je er 100000 in stopt, zal t 50 worden
ook bij 600
Of 300
Of 50
Pas als je er 40 in stopt, zal je powerline 40 worden
Bron?

[ Voor 20% gewijzigd door Tech_SSD op 09-10-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Niet om lastig te doen maar dit is toch "logisch". Of het nou over internet gaat, of een fles cola of je tuinslang; er zit een maximale doorvoer aan vast en die wordt altijd beperkt door het "smalste" component.

Je kan bij je provider wel 10Gbit afnemen. En je hele interne netwerk 40Gbit glas van maken. Zet er (stom toevallig) 1 100Mbit-switch tussen per ongeluk en je hele internet is ineeeeens nog maar 100Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als je via google zoekt naar bottleneck link krijg je wat meer info erover
Wikipedia: Bottleneck (network)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:33
Ik zou toch echt moeite doen om een kabel te trekken, dat blijft toch het allerbeste.

Wat Powerline betreft, je hebt nog een oude set zonder randaarde. De setjes die ook de randaarde van een stopcontact gebruiken hebben een betere verbinding. KPN verkoopt/verkocht die ook, de DVS1200 is een rebrand van het merk 'Devolo' en voordelig op Marktplaats te verkrijgen. Vereist wel aan beide zijdes een geaard stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:32

jurroen

Security en privacy geek

Tech_SSD schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:58:
Ik wil mijn Powerline verbinding verbeteren.
Wat wil je nu eigenlijk écht? De titel van je topic is "internetverbinding verbeteren" maar vervolgens gaat het om je powerline. Alsof je de doorvoer van de A2 wilt verbeteren maar stug vast blijft houden aan je oude en vertrouwde Lada.

Powerline is een stopgap. Exact de problemen die jij omschrijft zijn hetgeen wat de (suboptimale) techniek "plaagt". Misschien kan je 50Mbit trekken als op.een goed moment maar stort alles in zodra Corrie de wasmachine aanzet of de Senseo aanslingert.

Echt. Je hebt al genoeg antwoorden, genoeg Tweakers die je vraag beantwoorden met iets wat je kennelijk niet wilt horen. Wat ook prima is, maar blijf dan lekker in je Lada rondrijden en ga niet informeren hoe je de snelweg kunt verbeteren.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:16

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Tech_SSD ik heb je titel even aangepast, aangezien je niet je internet verbinding, maar je LAN netwerk wilt verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
MAX3400 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:08:
[...]

Niet om lastig te doen maar dit is toch "logisch". Of het nou over internet gaat, of een fles cola of je tuinslang; er zit een maximale doorvoer aan vast en die wordt altijd beperkt door het "smalste" component.

Je kan bij je provider wel 10Gbit afnemen. En je hele interne netwerk 40Gbit glas van maken. Zet er (stom toevallig) 1 100Mbit-switch tussen per ongeluk en je hele internet is ineeeeens nog maar 100Mbit.
En dat is altijd 100Mbit ongeacht of je provider en interne netwerk nu heel snel zijn of maar 200Mbit. Als die 2 200Mbit zijn dan wordt die switch niet opeens 50Mbit; en zo zal het ook met Wifi of Powerline werken, het blijft gewoon 100Mbit. Het is een beetje ingewikkeld allemaal maar ik denk dat je gelijk hebt.
jurroen schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 00:39:
[...]

Wat wil je nu eigenlijk écht? De titel van je topic is "internetverbinding verbeteren" maar vervolgens gaat het om je powerline. Alsof je de doorvoer van de A2 wilt verbeteren maar stug vast blijft houden aan je oude en vertrouwde Lada.

Powerline is een stopgap. Exact de problemen die jij omschrijft zijn hetgeen wat de (suboptimale) techniek "plaagt". Misschien kan je 50Mbit trekken als op.een goed moment maar stort alles in zodra Corrie de wasmachine aanzet of de Senseo aanslingert.

Echt. Je hebt al genoeg antwoorden, genoeg Tweakers die je vraag beantwoorden met iets wat je kennelijk niet wilt horen. Wat ook prima is, maar blijf dan lekker in je Lada rondrijden en ga niet informeren hoe je de snelweg kunt verbeteren.
Ik zal dan die Wifi extenders maar eens gaan huren en als het niks uithaalt zal ik maar gewoon Powerline gebruiken met af en toe wat vertraging. Een hogere downloadsnelheid is veel waard though en dat is 1 of 2 deaths per potje minder ook wel.

[ Voor 39% gewijzigd door Tech_SSD op 13-10-2023 13:25 ]

Pagina: 1