Rolluiken smart maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-04 22:27
Ik zou mijn (voorlopig) 2 elektrische rolluiken willen bedienen via mijn iPhone.

In de woonkamer beschik ik over een rolluik met een Somfy RTS afstandsbediening.
In de hobbykamer beschik ik over een Somfy IO afstandsbediening.

Na wat opzoekwerk ben ik volgende apparatuur tegengekomen:

-Somfy Tahoma Switch:
Redelijk duur (199 EUR)
Wel geplande en geavanceerde scenes

-Somfy Connectivity Box
Goedkoop (69 eur)
Geen geplande scenes noch geadvanceerde scenes

-Klik aan Klik uit Bridge
Kostprijs 129 eur
Niet compatibel met Apple Homekit (maar wel via ios app?)
Instellen geplande scenes via IOS?

Verschil Somfy Tahoma en Connectivity box

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-93IUnm5bkvIucWSykIcfTj8xE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pgwLkvdtoCPlDCN5mNzPlEZ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu het probleem zit hem erin dat ik de RTS rolluik niet kan bedienen via Apple Homekit/Siri.
(https://www.somfy.be/nl-b...atibiliteit/apple-homekit)
(*: RTS-apparatuur is niet compatibel (bidirectionele radio vereist))

Dit hoeft voor mij geen probleem te zijn ALS ik deze via de Somfy/KAKI app wel kan bedienen ALSOOK deze via een aangepaste scene via de fabrikant hun app kan regelen (zonsopkomst/zonsondergang).

Heeft iemand hier ervaring mee of dit wel lukt voor RTS rolluiken? (het instellen van scenes dus)

Vind het wel een beetje flauw dat RTS rolluiken wel via spraak bedienbaar zijn met Alexa en Google...

Daarnaast heeft iemand ervaring met de Somfy/KIKA apparatuur. Lees in de reviews dat de Somfy toch wat te wensen overlaten kwa connectivity?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 16:01
Heb je toevallig al iets anders draaien qua home automation? Ik heb de tahoma en het is standaard erg matig.. Best wel eens dat de app niet werkt.. Ik heb nu alles via homeassistant, via overkizz en homebridge. Homebridge doet het ook offline en de overkizz integratie heeft net wat meer mogelijkheden qua feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Als je het niet erg vindt om je verbinding via internet (lees: China) te laten lopen, kan ik je Tuya-switches aanraden. Deze bijvoorbeeld, ben ik mee begonnen, werkt prima, zeker voor het geld. De NL interface is een beetje matig vertaald, maar is overzichtelijk genoeg, redelijk intuïtief, en de routines worden prima opgevolgd (sluiten om x uur, openen om y uur).

Edit: ook bij Amazon te krijgen, en ook voor achter je bestaande schakelaar als je dat liever hebt.

Inmiddels heb ik ze via Home Assistant draaien op LocalTuya, dus de Chinese servers buitenspel gezet, maar ook via China werken ze prima (en heel eerlijk, als ze in China willen weten of mijn rolluik open of dicht is, mij best...).

[ Voor 12% gewijzigd door Bra-Jo op 15-03-2023 13:22 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Maaark schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:06:
Heb je toevallig al iets anders draaien qua home automation? Ik heb de tahoma en het is standaard erg matig.. Best wel eens dat de app niet werkt.. Ik heb nu alles via homeassistant, via overkizz en homebridge. Homebridge doet het ook offline en de overkizz integratie heeft net wat meer mogelijkheden qua feedback.
Qua home automation inzake lampen gebruik ik vooral Apple HomeKit icm met Philips Hue lampen (via Siri en de Hue app). Standaard schema’s zoals goedemorgen/slapen/weggaan enzo.

Verwarming gaat via Tado (via de app zelf-> schema’s). Garagedeur via Merros (Apple HomeKit).

Ik hou het graag basic (voor het vrouwtje) en liefst allemaal via Apple HomeKit 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Bra-Jo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:15:
Als je het niet erg vindt om je verbinding via internet (lees: China) te laten lopen, kan ik je Tuya-switches aanraden. Deze bijvoorbeeld, ben ik mee begonnen, werkt prima, zeker voor het geld. De NL interface is een beetje matig vertaald, maar is overzichtelijk genoeg, redelijk intuïtief, en de routines worden prima opgevolgd (sluiten om x uur, openen om y uur).

Edit: ook bij Amazon te krijgen, en ook voor achter je bestaande schakelaar als je dat liever hebt.

Inmiddels heb ik ze via Home Assistant draaien op LocalTuya, dus de Chinese servers buitenspel gezet, maar ook via China werken ze prima (en heel eerlijk, als ze in China willen weten of mijn rolluik open of dicht is, mij best...).
Jammer genoeg heb ik geen regelaar voor de rolluiken, enkel via afstandsbediening. Dit zou dus betekenen dat ik de rolluikkasten opnieuw moet opendoen om het te laten werken?

De rolluikkasten zijn recent nog maar geverfd en herkit dus dat gaat het niet worden 😅.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-04 21:44
Ging net ook zeggen dat je beter klassieke rolluikmotoren had geplaatst, en een shelly (CE gekeurd en goedkoop) achter de knoppen gestoken. Veel goedkoper.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
naftebakje schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:40:
Ging net ook zeggen dat je beter klassieke rolluikmotoren had geplaatst, en een shelly (CE gekeurd en goedkoop) achter de knoppen gestoken. Veel goedkoper.
Het zijn ook gewoon klassieke rolluikmotoren 😅
Voorlopig zitten er enkel in de 2 zwaartste rolluiken een motor. Plan is om uiteindelijk bijna alle rolluiken van een motor te voorzien (wel kostelijk dus gebeurt stapsgewijs of bij defecten).

Moeten er zeker nog 10-12 gemotoriseerd worden dus weet niet of telkens er zo’n Shelly tussen steken goedkoper gaat uitkomen dan 1 switch.

Zo’n Shelly werkt blijkbaar ook niet out of the box met Apple Homekit 🥲

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sunz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:13:
[...]

Het zijn ook gewoon klassieke rolluikmotoren 😅
Nee toch? Bij een klassieke rolluikmotor heb je drie draden (0, fase-omlaag, fase-omhoog) waarmee je de motor omhoog of omlaag kunt laten draaien daar de spanning op de ingang omlaag dan wel omhoog te zetten. Dat kan met een simpele schakelaar en/of door die draden in een smartmodule te steken (op basis van zigbee/wifi/z-wave).

Wat jij hebt zijn twee Somfy schermen waar alleen spanning op staat (0 draad en een fase). Er is geen enkele manier om die aan te sturen via de bedrading. De enige mogelijkheid is draadloos. Daarbij heb je het ook nog eens extra gecompliceerd, omdat je twee verschillende systemen hebt: RTS werkt met een heel ander protocol en op een andere frequentie dan IO.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Nuja, weet niet exact welk soort motor erin zit.
1 is geplaatst door een klusjesman en andere door bedrijf.

Een rolluik gebruikt stroom via een TL lamp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWKzG4Mq6SNQDqcb4sEthYnvZKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVm3MzfMmWdrQSVx5gycj5kZ.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag werd mij ook niet gesteld of geboden of ik deze via schakelaar wou besturen. Afstandsbediening leek mij ook prettiger.

Klusjesman was begonnen met 2de rolluik maar heeft daarna zijn kat gestuurd en zat nog met de afstandsbediening.
Aan bedrijf duidelijk gemaakt dat ik nog beschikte over een io afstandsbediening dus hebben zij dan overeenkomstige motor geplaatst. Vandaar 2 verschillende systemen. Volgende rolluiken zullen wel IO worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0hUf0Oz_b_5oHG7yLNTJTzki5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikK9Fia2TRqnX5VJ0Bmjwnk9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

>>SH

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sunz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:48:
Volgende rolluiken zullen wel IO worden.
Meerdere mensen in dit topic, waaronder ikzelf, adviseren je om dat niet te doen :)

Laat Somfy IO/RTS voor wat het is en laat reguliere/ouderwetse/domme motoren plaatsen. Die upgrade je zelf met een zigbee-module van €15 of een Shelly van €25 naar iets dat smart aan te sturen is. Dat is gegarandeerd goedkoper dan Somfy IO motoren: die zijn van zichzelf al een flink stuk duurder en je moet ook nog eens per 4 rolluiken een extra afstandsbediening aanschaffen.

Even een snelle vergelijking bij een webshop die hoog in de zoekresultaten stond:

Domme Somfy buismotor (8nm): €112,95
Somfy IO buismotor (6nm): €213,95, exclusief afstandsbediening.

Dat tikt best aan, met een tiental rolluiken. Zeker als je het via een klusjesman doet, die gooit er ook weer z'n marge bovenop.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 16-03-2023 12:00 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Klinkt logisch 😊

Maar zijn die 2 reeds geplaatste rolluikmotoren hier ook compatibel mee? Zou beetje zonde zijn om deze hiervoor te moeten vervangen.
Let ik weet totaal niet welke motor ze hebben geplaatst. Kan gewoon ander soort merk motor zijn.

Die shelly werkt niet out of the box met Apple HomeKit. Firmware is wel the flashen naar een aangepaste HomeKit versie zie ik.

Wat is het verschil met een zigbee module < > Shelly?

Zijn er zigbee modules die Apple Homekit gebruiken?

Finaal wil ik gewoon een automatisering dat ik alle rolluiken met een actie kan sluiten/openen en dit verder in te stellen via tijdstippen/zonsopkomst/zonsondergang.

Alvast bedankt voor jullie hulp allemaal 🙌🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mooniej
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-04 16:34
Je zou ook kunnen kijken naar Bosch smart home, werkt ook met homekit en andere grote smart home merken;
https://www.bosch-smartho...raete/rollladensteuerung/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb zelf de aansturing van Somfy IO middels een Velux KLF 200 werkend gekregen.
Niet goedkoop, lastig om werkend te krijgen, maar werkt nu wel robuust via OpenHAB.
Voordeel is dat je precies op percentage opening kan sturen, en dat alle bestaande afstandsbedieningen ook nog werken.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-03-2023 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunz
mooniej schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:03:
Je zou ook kunnen kijken naar Bosch smart home, werkt ook met homekit en andere grote smart home merken;
https://www.bosch-smartho...raete/rollladensteuerung/
Kostprijs gemiddeld 75 eur per stuk ;w
Lees ook al niet teveel goede reviews qua Bosch Smart home.
Toch bedankt om mee te helpen zoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mooniej
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-04 16:34
Sunz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:53:
[...]

Kostprijs gemiddeld 75 eur per stuk ;w
Lees ook al niet teveel goede reviews qua Bosch Smart home.
Toch bedankt om mee te helpen zoeken :)
Dat klopt, ze durven er wel voor te vragen. Ik heb zelf sinds een jaar een aantal schakelaars, rookmelders en 1 rolluikschakelaar (vorige versie), ik ben nog geen problemen tegen gekomen maar wellicht heb ik geluk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Na wat verder opzoekwerk komt het dus neer op volgende.

Situatie:
2 gemotoriseerde rolluiken waarvan 1 via RTS en 1 via IO Somfy afstandsbediening.
Deze zouden dus apart over een RTS en een IO motor moeten beschikken.

Shelly en zigbee modules werken geloof ik enkel op "domme" rolluiken? Zijnde de bedrade variant zonder draadloze ontvanger, deze die werken via een schakelaar? Iets a la Somfy WT?
Als iemand mij hier duidelijkheid kan verschaffen dat deze op eendert soort rolluiken werken (IO + RTS)? Dan is keuze snel gemaakt en ga ik voor deze oplossing. Lijkt mij goedkoopste oplossing. De modules kunnen gewoon in de rolluikkast worden weggewerkt?

De Somfy RTS rolluik kan ik slim maken inmiddels van een RFXcom of Homey. Een Somfy Tahoma switch kan ook maar dan niet via Apple Homekit.

Mijn Somfy IO rolluik kan ik slim maken door een Somfy Tahoma Switch. Werkt prima via Apple Homekit

Als een shelly of zigbee module niet passen op bovenstaande rolluiken resteert mij dus ofwel:
- bestaande motoren vervangen naar bedrade rolluikmotoren? Zonde om perfect werkende motoren te vervangen. Toekomstgericht wel goedkoper.
- 1 RTS rolluik laten vervangen door IO rolluik en toekomstgericht allemaal IO motoren laten plaatsen? Kostelijk IO motoren + aanschaf 199 eur Tahoma Switch. Wel geen prutswerk met kabels.

[ Voor 3% gewijzigd door Sunz op 16-03-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpi
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-04 22:58
Gizz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:58:
[...]

Meerdere mensen in dit topic, waaronder ikzelf, adviseren je om dat niet te doen :)

Laat Somfy IO/RTS voor wat het is en laat reguliere/ouderwetse/domme motoren plaatsen. Die upgrade je zelf met een zigbee-module van €15 of een Shelly van €25 naar iets dat smart aan te sturen is. Dat is gegarandeerd goedkoper dan Somfy IO motoren: die zijn van zichzelf al een flink stuk duurder en je moet ook nog eens per 4 rolluiken een extra afstandsbediening aanschaffen.
Ik viel net op jouw comment - onze integrator stelt ook voor een gewone buismotor via een module in de elek. kast aan te sturen ipv Somfy IO motoren te pakken (sowieso meer dan 10 nodig):

Somfy IO motoren zijn ook buismotoren maar de aansturingen gaat via een andere manier.
Bij de andere aansturing zit de sturing in de kast zelf terwijl dit bij Somfy aan de motor zit.
Dus bij defect is het eenvoudiger om een onderdeel te vervangen in de kast.
Het gebruiken van een klassieke buismotor zal ook een stabielere werking garanderen in ons ogen.
Bespreek zeker nog eens met de persoon van de screens hoe hij hierover denkt.

Wij zouden gebruik maken van onderstaande module voor de aansturing van de screens:
https://www.velleman.eu/products/view/?id=409562

Houdt dit volgens jouw steek? Veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
jwpi schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:32:
[...]

Ik viel net op jouw comment - onze integrator stelt ook voor een gewone buismotor via een module in de elek. kast aan te sturen ipv Somfy IO motoren te pakken (sowieso meer dan 10 nodig):

Somfy IO motoren zijn ook buismotoren maar de aansturingen gaat via een andere manier.
Bij de andere aansturing zit de sturing in de kast zelf terwijl dit bij Somfy aan de motor zit.
Dus bij defect is het eenvoudiger om een onderdeel te vervangen in de kast.
Het gebruiken van een klassieke buismotor zal ook een stabielere werking garanderen in ons ogen.
Bespreek zeker nog eens met de persoon van de screens hoe hij hierover denkt.

Wij zouden gebruik maken van onderstaande module voor de aansturing van de screens:
https://www.velleman.eu/products/view/?id=409562

Houdt dit volgens jouw steek? Veel dank!
Het is maar wat je zelf verkiest. Ik had zelf al een IO rolluik en RTS dus ging niet nog eens switchen naar een ander systeem.

Als je nog carte blanche hebt zijn gewone rolluiken met sturing in de kast veel goedkoper als IO motoren. Met IO heb je wel voordeel dat je weet in welke stand de rolluiken staan en kan je preciezer instellen (bijv. 40% open). Maar dacht dat je dat met module ook wel wat kon instellen dat je ongeveer weet wat de stand van rolluiken is.

Bovenstaande module ben ik niet thuis in maar zou gewoon voor een shelly gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpi
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-04 22:58
Sunz schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Het is maar wat je zelf verkiest. Ik had zelf al een IO rolluik en RTS dus ging niet nog eens switchen naar een ander systeem.

Als je nog carte blanche hebt zijn gewone rolluiken met sturing in de kast veel goedkoper als IO motoren. Met IO heb je wel voordeel dat je weet in welke stand de rolluiken staan en kan je preciezer instellen (bijv. 40% open). Maar dacht dat je dat met module ook wel wat kon instellen dat je ongeveer weet wat de stand van rolluiken is.

Bovenstaande module ben ik niet thuis in maar zou gewoon voor een shelly gaan.
Dank je - uiteraard is iedereen onderworpen aan zijn eigen beperkingen. Maar in mijn geval nog carte blanche.

Ik heb inderdaad nog carte blanche - alleen beweert de installateur van de zonneschermen dat een somfy io motor even duur is als een somfy wts (bedraad). Dit lijkt me straf wat de WTS is een oude, domme motor... op internet zijn de prijzen moeilijk terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Misschien idd wat minder verschil tussen Somfy hun motoren zelf maar een gewone domme buismotor van goedkoper merk zal toch redelijk wat schelen kwa prijs…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-04 22:14
jwpi schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:32:
[...]

.
lijkt me onzin, sommige bedrijven willen wel eens een advies geven op hetgeen ze een hogere winstmarge hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:55

FreakNL

Well do ya punk?

Somfy RTS kun je aansturen met een RFXComm

FreakNL in "Het grote dakkapel (offertes) topic"

[ Voor 48% gewijzigd door FreakNL op 02-06-2023 00:55 ]

Pagina: 1