Toon posts:

2 TB SSD Test - schrijf performance toont niet hele plaatje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-06 11:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
review: Goedkope 2TB-ssd's - Meer opslag voor minder

@willemdemoor

Ik waardeer de effort dat SSDs worden gereviewed voor de bezoekers. Helaas moet ik toch een kanttekening plaatsen.

Zoals ik ook bij andere artikelen over SSD benchmarks heb aangegeven, vind ik dat de methode van testen niet het hele plaatje laat zien.

Als performance metingen, met name schrijven niet worden uitgevoerd over de gehele capaciteit is de kans aanwezig dat er een enorm vertekend beeld ontstaat.

In de review van een PCIe versie 5 SSD die de 10GB/s kon passeren werd wel de gehele schijf getest, waarin je mooi kon zien dat die 10GB/s maar relatief kort kon worden volgehouden, waarna de performance terug viel tot ongeveer 2 GB/s.

Bij zeer goedkope SSDs zoals in het gelinkte artikel ga ik voorspellen dat bij heel veel modellen de schrijf performance nog veel verder gaat instorten als je langer test. Bij sommige modellen zou die sequentiële schrijfsnelheid wel eens onder de snelheid van gigabit ~110MB/s kunnen zakken, wat ik zelf wel als een ondergrens zou hanteren.

Natuurlijk maakt die schrijfsnelheid niet voor iedere gebruiker heel veel uit maar de performance impact kan zo fors zijn dat mensen toch wel onaangenaam verrast kunnen worden.

Hieronder even een voorbeeld van een sequentiele schrijf benchmark om even te laten zien wat ik bedoel.
Dit is getest op een SSD van 15 euro dus wat wil je. Er wordt kort even 240 MB/s gehaald en dan stort de schrijf performance in naar minder dan gigabit.

Mijn voorstel zou zijn om die schrijftest over de SSDs uit te voeren en het artikel te updaten, of om een nieuw artikel hier over te schrijven. Ik snap dat dit werk is, maar persoonlijk ben ik van mening dat het artikel de bezoekers helaas niet een compleet beeld geeft van de werkelijke prestaties van deze schijven.

En wie weet blijkt wel uit die tests dat de soep niet zo heet wordt gegeten als ik doe voorkomen. Maar als de performance zo enorm instort, dan zijn mensen ten minste geïnformeerd.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de random I/O schrijf performance, maar voor dit prijs segment lijkt me dat echter minder belangrijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 20:15
Voor zwaar gebruik wil je inderdaad 2 dingen weten. Hoe presteert de drive als de benchmark herhaald wordt met een vulling van 70 of 80%. En het tweede wat je zou willen weten is hoe presteert de drive na een uur onafgebroken intensief gebruik. Raakt de drive oververhit en vertraagd ie of gaat de drive garbagecollection staan te doen en vertraagd de drive. Beide zijn in het verleden behoorlijke issues geweest.

Ik heb ooit een sandforce 2 drive gehad die terugzakte naar 35MB/s bij continu last ipv 400+ MB/s kortdurend. puur door garbagecollection

[Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 20-03-2023 19:39]

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dit is juist waar de budget SSD verschilt van de pro SSD, en een belangrijk aspect als ik er een uitzoek.
Eerder werd dit inderdaad vaak wel getest, maar het lijkt erop dat het nu uit de benchmarks verdwijnt.
Hier staat consistency nog.

Snap het wel, duur waarschijnlijk lang. Wellicht kan de benchmark worden versimpeld door alleen dit punt op te zoeken? MLC SSD's die een caching trucje gebruiken zullen dit allemaal hebben, en de hoeveelheid van deze cache is denk ik een belangrijke verzwegen specificatie.

Daarnaast worden ze ook vaak warm en vertraagd de boel bij langdurig schrijven daarom.

Ik ben ook wel benieuwd wat hier de motivatie achter is.

De hele IOPS storten in, ook random read/writes van de niet intensieve programma's, en dan hapert je hele pc. Net als vroeger met harde schijven :+

• Q

Q

Topicstarter
martijn_tje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:37:
En het tweede wat je zou willen weten is hoe presteert de drive na een uur onafgebroken intensief gebruik. Raakt de drive oververhit en vertraagd ie of gaat de drive garbagecollection staan te doen en vertraagd de drive. Beide zijn in het verleden behoorlijke issues geweest.
Persoonlijk ben ik wel wat ambivalent over deze use case. Afhankelijk van de SSD staat zo'n ding uren GB/s te pompen en dat vind ik niet realistisch voor 99.999% van de gebruikers. Want dat is vaak meerdere drive writes per uur. Maar misschien is er een use case die ik over het hoofd zie. Zelfs intensief video bewerken is waarschijnlijk slechts korte snelle bursts.

Ik wil niet puur mijn stokpaardje naar voren schuiven, maar SSDs die gigabit niet eens bij kunnen benen sequentieel schrijven is iets wat vaker voor zal komen onder de bezoekers.
jeroen3 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:08:
Dit is juist waar de budget SSD verschilt van de pro SSD, en een belangrijk aspect als ik er een uitzoek.

De hele IOPS storten in, ook random read/writes van de niet intensieve programma's, en dan hapert je hele pc. Net als vroeger met harde schijven :+
Dat is100% wat ik zie in mijn tests. Met sommige SSDs ben je qua schrijven nog beter af met een HDD. Geen grap. Zelfs / zeker met random writes notabene...

[Voor 21% gewijzigd door Q op 21-03-2023 10:56]

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
De Consistency-test van PCMark handhaven we als zware benchmark in ons testprotocol. Daarmee wordt de drive herhaaldelijk volledig volgeschreven, waarna traces gedraaid worden. Dat wordt in totaal 18 keer herhaald.
Ik heb die resultaten weggelaten in deze budget-roundups, omdat ik niet denk dat zo'n extreem zwaar scenario een realistisch gebruik van dit soort budgetdrives weergeeft.
Ik heb even een afbeelding van de steady-state-bandbreedte attached:

Zeker de budgetdrives worden erg traag, maar bedenk nogmaals: dit is een worst-case scenario en niet een workload waar een iemand een consumentenssd aan onderwerpt...

In de nieuwe testprocedure hebben we een test toegevoegd die inderdaad, zoals Q aanhaalt, de hele drive volschrijft. We zijn bezig onze voorraad ssd's met die nieuwe procedure te testen, zodat je straks in reviews de consistency-test van PCMark terugvindt plus de nieuwe write-test. Samen moet - denk ik - een vrij compleet beeld geven van de prestaties. Tel daar de eveneens nieuwe test met kopieertests van kleinere en grote bestanden bij op, en volgens mij heb je dan wel een compleet beeld. Daar zul je nog wel even op moeten wachten, want het hertesten van alle ssd's gaat wel 'even' duren....

• Q

Q

Topicstarter
Bedankt voor het delen van deze informatie, en dat je de moeite hebt genomen om deze tests te draaien.

Ik denk dat deze tests precies laten zien waar ik op doelde. Een aantal goedkopere drives laten serieus slechtere prestaties zien, trager dan een HDD (sequentieel) of zelfs gigabit ethernet.

Lijkt me wel goed om te weten als bezoeker, juist omdat je dus voor een paar tientjes meer veel beter presterende drive kunt krijgen. Natuurlijk is die performance niet voor iedereen zo belangrijk, maar voor wie het wel uitmaakt kan het serieus verschil betekenen.

Dat al dit testen veel doorlooptijd kost begrijp ik zeker. Ik waardeer de effort.

Uit interesse, kun je delen hoe je die extra write test er uit ziet (test methode) en wat voor soort metric aan de bezoeker getoond gaat worden?

[Voor 10% gewijzigd door Q op 23-03-2023 18:38]

• Q

Q

Topicstarter
P.S.

Iemand heeft slechte performance als via STEAM een game wordt gedownload.
WD SN 570 als tweede SSD 100 procent steam download

Nu kan ik er helemaal naast zitten, maar dit linkt precies als wat de impact kan zijn van zeer goedkope SSDs.

• Q

Q

Topicstarter
Misschien ter toevoeging, waarom ik van mening ben dat dit onderwerp belangrijk is om te behandelen.
Ik heb wat goedkope SSDs gebenchmarked (SATA) en de resultaten zijn extreem droevig.

Nu zijn dit hele kleine SSDs, maar de enige 1TB SSD die ik tot mijn beschikking had, presteerde ook slecht als in: slechter dan een reguliere harde schijf met sequentiële writes.

Ik ben van mening dat als een SSD niet in staat is om een sustained write bij te houden van een HDD dat eigenlijk bezoekers gewaarschuwd mogen worden.

Het is niet dat deze producten totaal waardeloos zijn, voor licht werk, wat altijd wel in het SLC cache zal blijven, is het goed genoeg misschien. Maar als het prijs verschil met een SSD met gelijke capaciteit een paar tientjes is en dan krijg je wel gewoon sustained write performance die je van een SSD mag verwachten, dan is dat het benoemen waard wat mij betreft.

Edit: de nuance is dat de ADATA SSD bijvoorbeeld 60 GB op hoge snelheid kan weg schrijven, voor zo’n kleine SSD best aardig nog. Maar op een 1TB of grotere SSD is dat minder indrukwekkend. De hoge burst snelheid maakt dat voor veel mensen deze budget SSDs goed genoeg zal zijn voor wat ze doen, maar dat zal dus niet voor ieder gelden.

[Voor 14% gewijzigd door Q op 28-03-2023 15:00]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee