[Feedback] Prototype: pc bouwer voor Tweakers

Pagina: 1
Acties:
  • 3.490 views

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• artioer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-03-2024
Mede-auteurs:
  • jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44

jelle.

• bozhoyo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 10:53

bozhoyo

Hallo allemaal!

Allereerst stel ik mezelf even voor: Ik ben Arthur, 26 jaar oud en ik studeer communicatie en multimedia design. Ik sleutelde voor het eerst aan mijn pc toen ik een jaar of 14 was om games zoals Bad Company 2 te kunnen spelen, en dat is sindsdien eigenlijk nooit opgehouden. Zodoende kwam ik natuurlijk ook Tweakers tegen :P.

Als afstudeerproject heb ik de kans gekregen om te werken aan een PC bouwer voor Tweakers. Hier ben ik aan begonnen omdat ik vond dat zoiets ook bij Tweakers hoort, met de aanname dat er ook behoefte voor is. Gelukkig kon ik mooi verder met mijn project want die behoefte leek er zeker ook te zijn. Ook heb ik veel geleerd over hoe jullie je pc’s samenstellen en wat jullie hierbij belangrijk vinden, wat ik geprobeerd heb mee te nemen in het concept.

Prototype
Dat brengt ons bij het prototype, dit is een concept waarbij de pc bouwer is verwerkt in de Pricewatch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTmGYcnr1qxpyGqhXvlhbpH1JCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kf3jVKRU0146jAZirjYW2lP1.png?f=fotoalbum_large

Feedback
Nadat jullie een tijdje door het prototype geklikt hebben ben ik natuurlijk benieuwd naar jullie feedback.

In het algemeen:
  • Wat vond je goed aan het prototype?
  • Wat vond je minder goed aan het prototype?
Ik ben vooral nieuwsgierig naar de volgende punten:
  • Vind je de tool overzichtelijk?
  • Kon je binnen het prototype de belangrijkste informatie over de componenten zien?
  • Was het duidelijk of de componenten compatibel zijn of niet?
  • Wat vind je van de Best Buy Guide aanbevelingen, en zou je deze zelf gebruiken?
Verder is er ook een korte enquête om binnen een paar muisklikken je mening te geven.

Nogmaals, het is een prototype. Ik heb er bijvoorbeeld een aantal compatibiliteitschecks in verwerkt, maar ook een hoop niet. Ook ben ik er van op de hoogte dat het prototype niet optimaal werkt bij kleinere laptopschermen.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 15-03-2023 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:28

Thomg

Aww yiss

artioer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:16:
Wat vond je goed aan het prototype?
Als eerste, dat het er is natuurlijk!
En dat er al een compabiliteitscheck in zit!
De prestatiescores, verbruik en prestatie/W zijn een uitstekende toevoeging die ik nu al waardeer d:)b
Wat vond je minder goed aan het prototype?
Een korte uitleg waar welke componenten goed voor zijn en/of waar ze voor dienen en waar je op moet letten zullen veel startende bouwers graag willen zien. Een hover met een ? zou al helpen.

FPS is statisch voor de CPU en dynamisch voor de GPU (met resolutie), ik verwacht hier dan ook dat de prestatiescore van de CPU niet veranderd als ik de resolutie verander. Een melding bij gekozen prestatiescore en dat CPU en GPU heftig uit balans zijn zou ook nuttig zijn. Zo kan de gebruiker ook al spelenderwijs ervaren dat een GPU de bottleneck is bij hogere resoluties en de CPU bij lagere.

Verder heb ik ook (weer) wat over de PSU. Het verbruik van de componenten is accuraat, e.g. met een 4070Ti hebben jullie 291W en met de 7950X hebben jullie 170W. Dat eerste klopt wel aardig.
https://tpucdn.com/review.../images/power-maximum.png
Maar het 2e is (helaas?) een TDP waarde die in de praktijk heel anders is.
https://tpucdn.com/review...ges/power-multithread.png
De 13700K met 253W is wel meer accuraat.
https://tpucdn.com/review...ges/power-multithread.png
Dus mijn advies is dan ook om hier meer te kijken naar praktijkverbruik en niet wat fabrikant zegt, AMD word hier beter afgebeeld dan ze echt zijn.
Psst, tweakers heeft deze info ook zelf beschikbaar.

Verder zou ik ook wat minder "streng" zijn met de voeding. Een 7950X + 4070Ti doet ongeveer 538W in een all-core workload. Dit betekent niet dat een 550W onvoldoende is (maar of het verstandig is, is 2). In plaats daarvan zou ik een statischere +15% + 30W doen en dan een waarschuwing geven dat dit in selecte gevallen tot problemen kan leiden. Met jullie (huidige) berekening van van 461W zou dus een "waarschuwing" zone zijn tussen 461W en 595W.

Verder mis ik ook nog wat compatibilitietschecks, maar zoals je al zei is het een prototype dus dat kan ik zeker wel begrijpen :) Duidelijk zijn de huidige checks wel en de links in de tekst zijn nuttig. (y)

Ik kan niet wachten om te zien hoe het eindresultaat er uit gaat komen te zien :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 14-03-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:25
Ik heb hem even op mijn mobiel geproduceerd, dat ging best goed! Leuk initiatief, hopelijk vindt het zijn weg in Pricewatch

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 35MHz OC
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 10:20
Als kladversie is het een beginnetje. De selectie opties zijn extreem beperkt en lijken voornamelijk arbitrair en niet bepaald vriendelijk voor verschillende budgetten. De compatibiliteitsvlaggen geven in ieder geval aan dat iets niet bij elkaar past, maar echt gebruiksvriendelijk is het niet. Beter zou zijn dat de selectie van de processor de selecteerbare moederborden bepaalt, want de chipset is hier immers van afhankelijk. De chipset/CPU combo bepaalt dan ook het bruikbare geheugen en de ondersteunde PCI versie, waarmee de selecteerbare opslag en grafische kaarten geadviseerd kunnen worden. In de huidige vorm kan ik het niet als meer zien dan een voorlopige mock-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genius66
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 19:48
Wat zou het toch prachtig zijn als ik via Tweakers ook alles kan bestellen met een druk op de knop, zodat ik niet alle webshops af hoef te gaan en verschillende betalingen moet verrichten.

Ben geen programmeur en heb geen idee wat de haalbaarheid is, maar wat zou het toch mooi zijn ;)

Zichtbaarheid van Best Buy systems kamoufleert nogal door de bescheiden banner formaten.

En het zal misschien aan mij liggen, gezien alle winkelmandjes op webshops rechts te vinden zijn, maar het oogde nogal onnatuurlijk om steeds naar rechts te moeten kijken voor de lijst. (misschien omdat we van links naar rechts lezen?) In een webshop gebruik ik zelf dat winkelmandje een keer om te kijken wat er in zit. In dit geval moet ik meerdere keren naar rechts kijken, en dat wekte een onnatuurlijk gevoel op. Hebben meer mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:59
Ik zou onder water de wenslijsten hiermee combineren, scheelt weer onderhoud? Wensenlijst lekker vrij laten maar bij PC builder wat strikter zijn? Enige wat ik miste was bij geheugen dat je kijkt of een moederbord/chip goed werkt samen met XMP of EXPO. En ik kon een SFX voeding in een ATX kast drukken. Dit maakt het systeem wel super afhankelijk hoe compleet het product in de database zit. Wellicht kan je aan een product een vlaggetje toevoegen of ie compleet genoeg is om in de PC builder mee te doen? En anders moet je maar een wensenlijst maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
Het is een goed idee, maar hier is nog veul werk aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Heel mooi initiatief en indien dit werkt met (vrijwel) alle componenten in de pricewatch is het iets waar ik zeer veel gebruik van zou maken. Ik denk dat hier ook zeker wel behoefte aan is!

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik vind het echt super mooi. Dit is iets wat ik toch "zelf" eens in de paar jaar doe, maar zo'n tool zou echt uitkomst bieden zodat ik niet zelf lijstjes hoef bij te houden in een spreadsheet.

Wat snelle opmerkingen na mijn eerste ervaring.

Compatibiliteit
Persoonlijk zou ik er voor kiezen om iets wat niet compatibel is, gewoon niet te tonen. En dan bijvoorbeeld bovenin naast sorteer op een switch/checkbox om incompatibele items toch te tonen. Want hoe vaal wil je nou in een PC builder tool tegelijkertijd een AM4 moederbord combineren met een Intel CPU? Ik denk dat de meeste use-case is dat het gewoon compatibel moet zijn.

Overigens is het tonen van "Incompatibel" op hover wat mij betreft een voorbeeld van mystery meat navigation: je ziet pas wat een UI element doet als je er met je muis overheen gaat. Er is de ruimte om de tekst te tonen, dus waarom aanvankelijk verbergen (ik vermoed dat het antwoord ligt in de hoek van "dan ziet het er cleaner/rustiger uit"; er valt wat voor te zeggen natuurlijk).

Meerdere items
Opslag, ventilatoren, soms RAM, daar wil je er gewoon meer van hebben (hoewel je voor RAM toch wel vaak een setje doet).

Presets
Ik vind ze handig, maar ik zou wel zoiets doen dat als je al wat componenten hebt gekozen, dat je een extra confirmation krijgt om de boel te overschrijven (of het dan achter een extra knop verbergen; of een undo functie erin zetten). Want als je net alles mooi hebt uitgezocht en je klikt per ongeluk op een preset, dan ben je alles kwijt en is het zonde van je tijd... :p

Power
Zou handig zijn het percentage weer te geven? En misschien zelfs het percentage tov. efficiëntie van de voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:07

SkyStreaker

Move on up!

Ik zit net ook even te kijken, het is een beetje jammer dat ik op dit moment alleen op "meest bekeken" kan sorteren en ook niet een vrijere keuze kan nemen in wat ik wil :) Stel je voor dat ik nu een superstille onder/middenklasse systeem voor gaming wil maken, kies ik liever een 4650/4750G Pro of een 5600/5700G van AMD - kan nu niet :)

Wel een fantastisch mooi idee dit! Zal zo wat uitgebreidere feedback geven :*)

Sluit mooi aan op de stijl van T.net, ik apprecieer ook de verwachte kosten per FPS-calculatie O+
De incompatibiliteit-notering is TOP

Wel proberen de keuze voor onderdelen uit te breiden en eigen keuze voor bepaalde volgorde te kunnen kiezen, prijs, populair, etc.

Vind je de tool overzichtelijk?

Voor mij is het voldoende, dark-mode zou tof zijn!

Kon je binnen het prototype de belangrijkste informatie over de componenten zien?

Dit is subjectief, maar voor mij wel. Totaal verwacht wattage is heel interessant, je kan zien waar je nog kan spelen. Iets goedkopere voeding t.o.v. van bijv. wat sneller geheugen.

Was het duidelijk of de componenten compatibel zijn of niet?

Zoals alreeds gezegd, meteen duidelijk, hou dat vol! 8)

Wat vind je van de Best Buy Guide aanbevelingen, en zou je deze zelf gebruiken?

De aanbevelingen zijn okay, maar ik zou wel willen kiezen of ik mijzelf wil beperken tot deze keuze. Een optie voor gebruikersreviews mee te nemen zou nog mooier zijn. Bijv. slechts componenten vanaf 4 sterren en bijv. minstens 5 reviews, etc. zoals je ook in de gewone pricewatch hebt.

Het lijkt erop dat we door de aanbevelingen-optie dan ook beperkt zijn in onze keuze? Mogelijk vergis ik mij :)

[ Voor 66% gewijzigd door SkyStreaker op 14-03-2023 21:21 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-09 10:22
Als dit gaat werken...Ik zie dit als een start om usersystemen op tweakers te kunnen introduceren met een ingebouwde benchmark, a la userbenchmark / pcpartpicker. Leuk idee als je hier user input aan kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiddieman
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-09-2023
goed initiatief!

ik vind het overall heel goed werken, paar dingen die voor mijn gevoel nog ontbreken though.

1. een optie voor meerdere drives, dan kan je natuurlijk ook gelijk checken of het moederbord en de case wel ruimte hebben voor die toevoegingen (als die informatie voor dat specefieke onderdeel beschikbaar is op tweakers).
2. bij ram is het toch best wel belangerijk om te weten dat de cooler er ook echt nog op past. tweakers heeft volgensmij op dit moment niet de informatie beschikbaar bij coolers, maar die is redelijk makkelijk te vinden. als iemand zelf de onderdelen bij elkaar plakt is het hun schuld als ze de clearance niet hebben gechecked, maar wanneer je in de pc builder geen errors hebt gekregen kan het zijn dat ze tweakers hiervoor gaan blamen, omdat de waarschuwingen voor andere dingen een vals gevoel van veiligheid gaf. (als het niet te veel extra tijd kost kan je dan ook kijken of de cooler uberhaupt wel in de gekozen case past!). anders misschien ergens een waarschuwing geven ofzo.
3. waarschijnlijk is dit te lastig, of maakt het tweakers liable voor iets ofzo, maar het zou heel cool zijn als het ook mogelijk zou worden om een massa aankoop via de website te doen. dat alle onderdelen gewoon gelijk worden aangeschaft in een keer, waarbij je dan kan kiezen of je het liefst zo min mogelijk verschillende winkels hebt, of zo'n laag mogelijke prijs etc.

nogmaals, heel cool dat je dit doet. dit soort dingen maken tweakers steeds nuttiger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Leuk initiatief,

Het is inderdaad nog duidelijk een prototype.

Een paar puntjes:
  • Bij de + knop zou ik een zoeker à la wenslijst of inventaris verwachten, maar misschien zit ik te veel vastgeroest in bestaande gewoonten.
  • Waarom worden incompatibele componenten niet gewoon gefilterd?
  • Waarom zijn er geen filters beschikbaar? (kan zijn omdat dit een losstaand prototype is, maar ik mis het wel)
  • Komt er nog een mogelijkheid een eigen wenslijst of inventaris in te laden en eventueel apart/als een nieuwe lijst op te slaan? Op die manier kan je makkelijk een bestaande build aanpassen, bijv. als je een upgrade wil doen.
  • De tool lijkt nu op gaming te zijn gericht, maar wellicht is het ook fijn om wat performance karakteristieken te krijgen van zaken als compilatie en creatieve workloads
  • Wat is nu precies het idee van aparte performance karakteristieken voor een CPU en GPU? Ik snap niet helemaal wat de gedachte is van daar nu wordt weergegeven.
Natuurlijk is veel van wat ik zeg terug te leiden naar het feit dat een prototype vooral de kern van een idee moet testen, en ik vraag naar zaken die wellicht bij een verdere uitwerking moeten worden meegenomen. Maar overall denk ik dat je hier en daar in de UX wat duidelijker kan zijn omtrent de intenties van diverse functies. Dat is nog wat onvolledig.

Hopelijk kan je er wat mee!

Helaas ga ik je enquête niet invullen. Ik gebruik geen google producten.

[ Voor 187% gewijzigd door ocf81 op 14-03-2023 21:49 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 13:13
Ik snap dat de focus puur op de PC builder is maar het is wel even gek dat geen van de buttons het meer doen en de hele menubalk ook foetsie is.

Ik begon met testen op mijn mobiel. Zodra je een component selecteert, blijf je op die sectie van de pagina. Je moet eerst naar beneden om het volgende component te selecteren, en weer terug omhoog. Selecteer component -> ga naar volgende component is wel zo gebruiksvriendelijk; je kan altijd nog terug door pas dan omhoog te scrollen.

Overigens vond ik het wel prettig dat er met allerhande zaken rekening gehouden wordt. Ik ben expres door gegaan naar de behuizing, en daarna terug naar de GPU om te kijken of ik daar een melding ging krijgen of er een kaart niet geschikt was. Dat werkte gewoon en deed me al direct een stuk enthousiaster worden over het geheel. Ik zou overigens in het geval van AMD en Intel de resultaten filteren en incompatible onderdelen helemaal niet meer laten zien. Het kan echter dat iemand een focus heeft op een bepaald product. Als jullie daar ook voor willen cateren, zou ik de incompatible producten naar beneden schuiven onder de compatible componenten; eventueel ook lichter maken. Dan zie je het product nog steeds, maar is het mogelijk duidelijker dat met je huidige configuratie (keuze) het niet werkt. Als het ding nog uitgebreider wordt, kan je daar nog error specificaties bij zetten (videokaart dimensies te groot, te hoog stroomverbruik, you name it).

In de basis ben ik echter erg gelukkig met alleen het idee al.

Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:06
Er klopt iets niet met het aantal weergegeven fps. Zo scoort de RX 6700 XT beter dan de 3070 Ti in de pc-bouwer, terwijl het in werkelijkheid andersom is.

In ieder geval, ik zou het aantal fps anders aanpakken. Ik zou alle processoren testen met dezelfde videokaart (bijvoorbeeld een RX 6950 XT, zoals het geval is in de processor BBG van december).

Je bekomt een bepaald aantal fps.

Je neemt de videokaart BBG van februari en kijkt hoe de andere videokaarten presteren tov de RX 6950 XT. Stel dat de RTX 4090 40% sneller is dan de RX 6950 XT en de RX 6600 55% trager is dan de RX 6950 XT.
Het aantal fps voor de RTX 4090 wordt dan: aantal fps bij RX 6950 XT x 1,4.
Het aantal fps voor de RX 6600 wordt dan: aantal fps bij RX 6950 XT x 0,45.
(zie tabel onderaan)

Je krijgt dan een aantal fps voor elke processor + videokaartcombinatie. Ik vind dat veel beter dan de processor en de videokaart apart behandelen. In dat laatste geval krijg je immers een aantal fps voor processor en videokaart, maar hoeveel fps de combinatie haalt, heb je het raden naar.

Zelfde voor de prijs per fps, neem videokaart en processor samen.
Stel dat je een Ryzen 7 5700G (ca. € 200) neemt, zonder aparte videokaart, en die scoort 50 fps. Dat maakt dus ongeveer € 4,00/fps. Een Ryzen 5 5500 (ca. € 100) met een RX 6400 (ca. € 150) scoort echter 80 fps. Dit kost dan maar € 3,13/fps. Op die manier is vergelijken veel zinvoller.

RX 6950 XTRTX 4090RX 6600
Core i7-13700K230 fps322 fps104 fps
Core i5-13600K210 fps294 fps95 fps
Core i3-12100120 fps168 fps54 fps
Ryzen 5 5600160 fps224 fps72 fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvez
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2024
Echt een supervet initiatief! Ik heb ook feedback achter gelaten, maar het zou nog beter zijn als je naast mainstream/nextgen, ook kan wisselen tussen een AMD en Intel variant. Ik zou nextgen bv graag AMD willen, dat lijk ik nu niet te kunnen (althans niet als preset). Tenzij ik het over het hoofd zie?

Maar all in all is dit een heel gaaf initiatief, keep it going!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xallistus
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:08
Wat een tof concept! Ik vind de toevoeging van capaciteit van de voeding echt een goede. Alleen vraag ik mij af in hoeverre dit overeenkomt met de praktijk? Die nieuwe kaarten hebben toch behoorlijk hogere draw tijdens peak loades? Een beetje goede PSU kan dat wel aan, maar dat betwijfel ik altijd bij de budget modellen.

Verder mis ik echt de optie om de aantallen van de gekozen producten te wijzigen. Bijvoorbeeld meer fans of 2 kits ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-09 13:56
Allereerst: Super blij mee! Vooral energie steken in dit concept :)

Oke, dan nu muggenziften
- Zet bij "incompatibel" er in 1 woord bij waarom. "Socket" "DDR versie" "form factor" etc.
- Geef de optie om een categorie te dupliceren. Twee fan selecties bijvoorbeeld of dubbel storage
- Ik zou graag de optie zien om, wanneer ik op + pc bouwer druk en ik de categorie al had, ik een kleine vergelijking krijg tussen de twee componenten met een ja nee eronder.

Wat ik mooi vond:
- Responsiveness
- fps/euro
- wattage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xm0ur3r
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:31
Ik sluit mij bij de rest aan qua opmerkingen; verder wil ik echt benadrukken dat dit echt een super goed initiatief is! Hier wil ik zeker gebruik van maken.

Kleine toevoeging wel:

Wanneer ik een voeding kies dan krijg ik netjes de waarschuwing of een Voeding te sterk of te zwak is.
Wellicht is het een idee om daar een korte uitleg bij te geven, dat als bijvoorbeeld de gebruiker wil overclocken of later nog wilt upgraden naar een flink zwaardere cpu en gpu het mogelijk wel verstandig is een net iets zwaardere voeding te pakken.

Keep up the good work!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
Erg leuk idee en geloof wel dat ik het zou gebruiken. Wat ik wil toevoegen dat er iets meer oog is voor persoonlijke wensen. Denk bv aan een budget maar ook leverancies limiteren (dat ik niet overal 1 ding hoef te bestellen).

Opties zoals suggesties aanbieden (passend bij budget bv) kan de tool nog rijker maken.

Nogmaals, erg leuk idee en als het goed uitgevoerd wordt een echte toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razortek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 12:08
Ik zou graag vergelijkbare features zien als wat pcpartpicker heeft, en dan vooral het makkelijk builds delen / editen. Iets als een tweakers.net/pc-bouwer/d#gs12fns URL die je dan kan delen met mensen.

Ook zou paramatric filters fijn zijn. Dus ipv een component kiezen, een filter maken wat automatisch het goedkoopste component kiest. Denk aan een '16GB DDR4, 2x8, 3200+, true latency <=10ns' filter, of een 'goedkoopste van deze lijst van moederborden' filter.
Hierdoor kan je builds delen en blijven ze langer relevant als de prijs wat fluctueert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 13:15
Tom Vertommen schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:48:
Het is een goed idee, maar hier is nog veul werk aan.
Als je nu nog zegt wat er beter kan, dan heeft hij tenminste nog iets aan jouw bericht..

Vind het persoonlijk een goede start, begrijpelijk dat je momenteel nog een beperkte keuze laat zien om de functies zo goed mogelijk te kunnen testen.

Dit zal alvast een stap in de goede richting zijn richting het forum waar mensen vragen hebben over hun build die ze samen gesteld hebben.
Onderdelen die niet passen sluit je hier al zoveel mogelijk uit.

Wordt in de toekomst ook rekening gehouden met de formfactor van de behuizing en de inbouwhoogte van componenten?
Is toch geen klein dingetje imo.

Tip: Alternate heeft ook een pc-builder op hun site. Je kan daar misschien wat inspiratie opdoen.
Daar werkt het zeer goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:06
Het begin ziet er heel goed uit!!!
Als het af is ga ik het zeker gebruiken.

Een paar punten die handig of beter uit komen.

* Als je kiest voor een best buy, dan moet je eerst naar beneden om het leeg te maken. Zou fijn zijn als er nog een (extra) knop er net boven is met "Begin opnieuw". Zelf zou ik de tekst nemen met Leeg of wissen. Dat leest voor mij wat makkelijker en is duidelijker wat er gaat gebeuren.

* Het is misschien handig om een item vast te zetten. Bv. Mobo en als je dan op wissen of een Best buy neemt dat dan item blijft staan.

* Weet niet of dit er al in zit, incompatibiliteit controle bij hoogte CPU koeler en Kast, lengte VGA kaart en kast of geheugen en Mobo (deze zal wel lastiger zijn).

* De mogelijk om gelijk bij een winkel alles te kunnen kopen. HWI heeft de mogelijk bij een Wensen dat je kon zien welke componenten beschikbaar waren bij welke winkel. Dat zou ook wel fijn zijn om er in te hebben.

* De mogelijkheid om meerder van de zelfde type toe te voegen, zoals 2 of meer SSD/HDD, koelers. Dit kan bv. door een PLUS onder de verwijder knop en/of dropdown menu van aantal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 21-09 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Iets wat ik zelf echt ontzettend zou waarderen is de mogelijkheid om nog voordat je de boel gaat samenstellen een paar eisen kan stellen zodat filters meer geautomatiseerd zijn, denk daarbij aan:
  • Het budget, je ziet na elk component direct hoe veel ruimte je nog hebt en bij de opvolgende componenten wordt de zoekactie gelimiteerd op wat er nog resteert. Te dure opties zou je nog wel kunnen laten zien in het overzicht, maar die zijn dan greyed-out of iets in die trant.
  • Hoe veel en welke opslagapparaten je kwijt wil/moet kunnen. Wel zo handig dat het moederbord en de behuizing hier op aansluiten.
  • Aansluitend op bovenstaande kan je dan ook direct X aantal M.2 sloten laten zien als keuze optie, X aantal 2.5" schijfopties, X aantal 3.5" opties etc.
  • Misschien iets met een kleurschema zodat componenten met een voorkeurskleur hoger in de lijst staan.
  • Wil je het systeem laten assembleren? Zo ja moet je het gehele systeem dus bij 1 winkel kopen, en moet die winkel ook aan assemblage doen.
Overigens is zelfs het prototype al best wel tof! Succes met de rest van het project. :D

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 15-03-2023 11:25 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:53
Gaaf idee! Ik merk dat ik vaak de PC-Builder van Alternate gebruik om zo te kunnen zien of bepaalde onderdelen met elkaar compatible is.

Als ik jou was zou ik daar met een schuin oog naar kijken en wellicht inspiratie oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Laatst online: 22:39
Asterion schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:09:
[...]

Als je nu nog zegt wat er beter kan, dan heeft hij tenminste nog iets aan jouw bericht..

Vind het persoonlijk een goede start, begrijpelijk dat je momenteel nog een beperkte keuze laat zien om de functies zo goed mogelijk te kunnen testen.

Dit zal alvast een stap in de goede richting zijn richting het forum waar mensen vragen hebben over hun build die ze samen gesteld hebben.
Onderdelen die niet passen sluit je hier al zoveel mogelijk uit.

Wordt in de toekomst ook rekening gehouden met de formfactor van de behuizing en de inbouwhoogte van componenten?
Is toch geen klein dingetje imo.

Tip: Alternate heeft ook een pc-builder op hun site. Je kan daar misschien wat inspiratie opdoen.
Daar werkt het zeer goed!
Ik laat hem weten dat het een goed idee is. Ik snap niet waarom je daar zo'n negatieve twist aan moet geven? Als ik nu zei "dit zal nooit iets worden" zou ik nog begrijpen dat je dat nogal negatief vindt, maar mijn commentaar gaf gewoon aan dat het een goed idee is, maar dat het nog uitgewerkt zal moeten worden. Hoe dat uitgewerkt moet worden spreekt gedeeltelijk voor zich en zou gedeeltelijk ook verder duidelijk worden tijdens het uitwerken.

Sorry dat ik niet even snel zeg hoe hij zijn idee moet uitwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:59
Vanuit de UX zou het misschien logischer zijn om de blauwe knop die bijv. "11 prijzen" te vervangen door de knop "+ pc bouwer".

Een functie voor een budget lijkt me ook wel interessant, en dan zoals @D4NG3R al zei zodra je items aanvult dat je kan zien hoeveel ruimte er nog is in het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 12:44
Zag toevallig de banner, denk klik er op, leek mij wel interessant.
Nu weet ik niet precies welk deel prototype is en welk deel niet, dus hierbij mijn wensen / ervaring.

Gelijk bij het openen is duidelijk wat je waar doet. Links het zoeken en selecteren en rechts de bevestiging van het geselecteerde.
Wat ik wel direct probeerde was om mijn CPU te zoeken, de zoekfunctie lijkt momenteel niet te werken aan de linkerkant. Ala, prototype issue denk ik dan maar.
Goed. 7700x gekozen. Op naar het moederbord.
Daarin krijg ik een aantal resultaten, geen idee waarop deze zijn gebaseerd. Maar de eerst suggesties zijn alleen 'midrange' resultaten, en niet een matchend met het platform. Omdat ik liever een 7700X koppel aan een 670x vanwege de I/O, lijk ik die keuze momenteel niet te hebben. prototype issue? We doen een willekeurige selectie.
Videokaart. Ook wederom krijg ik hier een voor geselecteerde view met 'midrange' kaarten. hoewel ik een 3050 niet echt meer midrange zou noemen, een 3080 wel aanwezig is maar een 7900XT niet? de vorige generatie 6700XT is er dan weer wel, welke duurder is dan de 7900XT?
Op de pagina van het geheugen krijg ik wederom een voorselectie. Het zijn allen kits van 2 en er zitten incompatibele producten bij. Waarom? Verder lijkt het hek van de dam wat betreft de specs, ik kan de lijn in ieder geval niet vinden van de suggestie. Is het budget? is het performance? is het hoeveelheid? want 16gb en 32 gb worden getoond, maar 64gb ontbreekt?
Dit is een constant terugkomende fenomeen overigens.
Klikken we door naar de voeding. Vind ik het erg apart dat er een 400w voeding wordt getoond voor een systeem met een 3080... Dat lijkt mij een recept voor....

Hoop dat deze feedback helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Dit soort initiatieven is best iets waar we naar willen kijken maar ik mis toestemming om dit te mogen plaatsen. Neem even contact op als dat er wel blijkt te zijn.

Zie ook punt 6 van de Huisregels

Inmiddels heeft @jelle. duidelijkheid verschafd en is TS van een juiste titel voorzien dus kan de boel weer open :).

[ Voor 41% gewijzigd door br00ky op 15-03-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

Het idee dat tweakers hier mee bezig is vind ik heel belangrijk. de PC bouwer zou een mooie aanwinst zijn en de ideale instap voor de beginnende tweaker.

Maar een ding wat ik wel mis is het gebruik maken van iets waar tweakers sterk in is, de community.

Lijkt mij handig dat als er tijdens het samenstellen van een pc er een punt is dat je ergens niet uit komt en je dan die informatie ook kunt inzien. Of dat je dan met behulp van een knop de gemaakte samenstelling kunt posten op het (juiste) forum. bvb je wil een pc met 10 usb poorten, welk moederbord/kast combinatie kun je daar voor gebruiken. Of dat de pc builder er rekening mee houd dat een pci-e kaart met wifi/bluetooth een interne usb 2.0 kabel gebruikt, of daar dan ook een aansluiting voor beschikbaar is.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:07

SkyStreaker

Move on up!

@artioer Ik denk dat de rest van ons ook wel een "changelog" zou appreciëren, ook handig voor je additionele feedback ;)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Laatst online: 17-09 17:56
"Nieuwe knopjes" Leuk!

Tip, spiek eens bij de rest, zoals Alternate enzo.
Geef t je eigen twist en het komt helemaal goed! (helemaal omdat de eerste Mock-up werkt nu)

Verder, goed begin! (is het halve werk) _/-\o_ :D

[ Voor 13% gewijzigd door Xanquezer op 15-03-2023 19:53 ]

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:27
Er ontbreken nog een paar controles:
  1. Past het moederbord in de behuizing
  2. Past de cpu koeler in de behuizing
  3. Past de PSU in de behuizing
Waarschijnlijk missen er nog meer controles, maar dat komt vanzelf wel.

Ziet er prima uit verder voor een eerste concept.

Een suggestie van mijn kan is om standaard geen onderdelen te tonen die niet compatibel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mtp
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-09 11:35

Mtp

Ben zelf nog niet zo heel lang actief op tweakers en heb zelf nog niet alle ins en outs van Tweakers uitgevonden maar dit is wel een top idee.

Ik zou graag zien dat je ook een range aan budget kan invoeren en aan de hand van je budget een soort van auto select komt met de beschikbare componenten die dan binnen jou budget vallen om in ieder geval een compatibel/ werkend systeem te krijgen.

En misschien dan ook de optie om gelijk een filter in te zetten voor welk type systeem je wilt gaan. AMD, Intel, welke generatie e.d.

Hier boven genoemde is maar een gedachte gang en misschien niet direct haalbaar maar wie weet voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Bij de tweede keus ben ik afgehaakt. Waarom word wr een 1700socket moederbord aangereikt terwijl je een am4 cpu hebt geselecteerd. Dit moet echt beter kunnen🤔

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 11:53
Madrox schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:11:
Bij de tweede keus ben ik afgehaakt. Waarom word wr een 1700socket moederbord aangereikt terwijl je een am4 cpu hebt geselecteerd. Dit moet echt beter kunnen🤔
Ze worden aangereikt, maar ze staan gemarkeerd als "incompatibel" bij die gele driehoek.

er steekt ook nog maar een beperkt aantal componenten in, echt als een proof of concept, dus er wordt nog niet gefilterd op compatibiliteit.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:03

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik heb het prototype even geprobeerd, en ik vind het heel makkelijk werken.

Ook vind ik het netjes dat jullie aangeven of een artikel niet compatibel is. Ik ben benieuwd of dit data is die bij jullie al bekend is? Want het zou uiteindelijk zonde zijn dat je achteraf opeens wordt geconfronteerd met een artikel wat niet werkt, omdat jullie niet wisten dat het niet compatible was. En die gegevens invoeren in jullie grote database, dat vergt heul veel werk, gok ik ;).

Ik ben benieuwd hoe dit zal ontwikkelen. Echt een must-have voor op Tweakers! :)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• artioer
  • Laatst online: 18-03-2024
Hoi iedereen, bedankt voor de reacties en feedback. :)

Ik zal zo goed mogelijk proberen te reageren op wat ik het meeste voorbij zag komen, excuses als ik iets mis.

Waarom is de lijst met kiesbare onderdelen beperkt en/of waarom zijn het alleen maar dure onderdelen?
Het liefst had ik het prototype op een echte, werkbare Pricewatch gedraaid. Helaas was dat voor mij minder goed te doen, qua tijd en kunnen, maar ook voorbeeld met school qua deliverables. Daarom is er gekozen om de Pricewatch, op veel functionaliteiten na, na te bouwen met een beperkt aantal willekeurig gekozen componenten. Helaas is het dan toevallig ook zo dat ik in bepaalde categorieën alleen een aantal duurdere componenten pakte.

Waarom werkt x of y niet of ontbreekt z?
Zoals je waarschijnlijk gemerkt hebt is het nadeel van een "fake" Pricewatch dan ook dat je in het prototype niet kan filteren of productpagina's kan openen, iets wat je in de werkelijkheid natuurlijk wel zou kunnen doen. De functionaliteiten van de Pricewatch zouden namelijk verder onveranderd zijn in dit concept.

Er klopt iets niet qua productinformatie
De productinformatie heb ik echt uit de specificaties gehaald van de componenten, maar om het simpel te houden heb ik een paar dingen gefaket zoals de prestatiescore bij hogere resoluties. Verder is het ook niet actueel qua bijvoorbeeld prijs omdat het een momentopname betreft.

Waarom worden incompatibele componenten niet gewoon weggefilterd in plaats van de waarschuwing?
Hier is voor gekozen om de keuzevrijheid te behouden. Als je na lang twijfelen bijvoorbeeld nog beslist om te switchen van Intel naar AMD of vice versa dan blijft dit mogelijk, maar dan zal de tool aangeven dat dit verdere aanpassingen in je samenstelling vergt. We kunnen natuurlijk ook nog nadenken over een toggle die wegfilteren alsnog mogelijk maakt, dan heb je het beste van beiden. ;)

Omdat ik de tool van Alternate ook vaak voorbij zag komen heb ik ook een vraag aan jullie; wat vinden jullie specifiek fijn aan de tool van Alternate en hebben jullie daar voorbeelden van? Ik ben erg benieuwd :)

Verder ben ik blij met de vele frisse ideeën en suggesties die naar voren komen, dank daar voor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Goed idee, helder prototype. Ook goede kansen voor sales denk ik zo.

Wat ik nog graag zou terug zien: Wenslijsten of inventarissen importeren

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lurvic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 13:19
Ik kan niet echt scrollen/zoeken door de mogelijke onderdelen, ik kan enkel uit de 10 meest bekeken opties kiezen. :(
Verder wel echt een super vet idee/

Ik gebruik opera trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Leuk initiatief. Ik vind het handig dat de BBG prominent als keuzeknoppen bovenin staat. Dat is in ieder geval een leuk beginpunt voor mensen die de BBG hebben gelezen en op basis daarvan aanpassingen willen maken vanwege beschikbaarheid bij bepaalde winkels of ruimte in het budget oid.

Ik zou incompatibele CPU/mobo combinatie niet mogelijk laten zijn, al volg ik de onderbouwing die hierboven gegeven wordt.

Voor mij zou het helemaal mooi zijn als de volgende dingen er in zouden kunnen komen:
  • Importeren/exporteren naar wenslijst of inventaris
  • Genereren van RML zodat DAA topics gemakkelijk voorzien kunnen worden van aangepaste lijstjes op basis van de gegeven adviezen
  • Compatibiliteitschecks qua maten voor CPU-koeler of GPU
  • Keuze voor extra componenten in één categorie zoals geheugen, opslag of fans. Daar heb je er wel eens meerdere van
  • Compatibel basissysteem voor verschillende taken of budgetten (hier zouden de vorige X BBG's als presets kunnen dienen, aangezien hier altijd verschillende opties genoemd worden)
  • Mogelijkheid om ook randapparatuur toe te voegen (met name monitor, muis, toetsenbord). Dit is niet noodzakelijk voor het bouwen van de PC zelf, maar is voor veel mensen wel een belangrijk deel van het totale budget. Soms moet er geschipperd worden tussen een duurdere monitor of meer geheugen oid.
Ik vind het in ieder geval een geslaagde eerste poging, en hoop dat je er met de feedback hier nog wat mooiers van kan maken en het uiteindelijk onderdeel wordt van de PW!

@lurvic ik denk dat dat ligt aan de beperkte dataset waarmee voor dit prototype gewerkt wordt. Ik neem aan dat dit wel mogelijk wordt in een eindversie.

[ Voor 14% gewijzigd door gwystyl op 16-03-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanveelen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-09 12:39
Super initiatief!! Zeker mee doorgaan.

Kijk inderdaad ook zeker even bij de features van vergelijkbare tools.

Ik heb zelf all meermaals van https://nl.pcpartpicker.com/ gebruik gemaakt, die vind ik zelf ook prima werken. Mocht het binnen het tweakers systeem werken, en goed samenwerken met de pricewatch dan heeft het echt enorme meerwaarde!

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:53

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik heb je enquete ook ingevuld aan de hand van wat heen en weer geklik.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dat het er is en het hopelijk een hoop n00b vragen op GoT gaat voorkomen! :)
Niet zozeer het ding opzich, maar meer de hoeveelheid werk die het jou en/of Tweakers in het algemeen gaat opleveren in de toekomst door de vele variabelen waarmee je rekening moet houden! ;)
Nooit gebruikt.
Nooit mee eens geweest.

En altijd lekker zelf mijn spulletjes bij elkaar gezocht en dat blijf ik ook doen in de toekomst mocht dat nodig zijn! :Y)

Ik koop altijd HEDT hardware en die markt lijkt een beetje dood te zijn, maar door een beetje aan de overkill kant te zitten heb ik alweer 10 jaar dezelfde PC in gebruik op een kleine videokaart upgrade na en ben ik eigenlijk ook niet van plan om ook maar iets te upgraden de komende jaren! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Werkt ideaal en zeer welkome aanvulling voor Tweakers. Als er straks alles in de PW is gekoppeld gaat het top werken!

Kan er overigens een andere link naar de enquête komen? Zie onderstaand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wIolwV3TOW1hpgHdQW_9j4zM08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHnVAYNNpQkjX7cmWf3RzI11.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door Kecin op 16-03-2023 18:08 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Kecin schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:06:
Werkt ideaal en zeer welkome aanvulling voor Tweakers. Als er straks alles in de PW is gekoppeld gaat het top werken!

Kan er overigens een andere link naar de enquête komen? Zie onderstaand:
[Afbeelding]
offtopic:
Een afbeelding van 4920x3264 voor dat beetje tekst ?! Really :?

Maak eens netjes een thumbnail of gewoon een kleine screenshot ervan! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XII
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 19:50

XII

Begint, eer ge bezind

Ziet er leuk uit, voor de beginnende bouwer een leuke hulp.
Voor de gevorderde/zelfbewuste bouwer is het overbodig mijn inziens.

Jammer is dat de selectie mogelijkheden op dit moment zo beperkt zijn,
en als je de voorbeeld systemen wilt aanpassen ben je weer beperkt tot dezelfde selectie .
Meerdere componenten(2 fans van verschillende afmetingen) selecteren is ook nog geen optie.
Voorkeursshop etc. is ook nog niet functioneel.

AMD64 3000Winnie@275,Neo2Plat, 1g Plat-rev2-2,5-3-3-10,X800Pro@XTPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:32
Leuk idee! Dit heeft zeker potentie om iets moois te worden. Ik zou het een goede toevoeging vinden.

Voor de BBG integratie zou het toevoegen van extra categorieën denk ik handig zijn aangezien er ook vraag is naar andere kernfunctionaliteiten of prijsklassen.

Verder nog een kleine bug: Met een Ryzen 7700X (en ook met de andere AM5 CPU) staat er geen incompatible driehoekje bij het Intel moederbord. Als ik deze in de lijst zet krijg ik bovenaan wel netjes de melding dat deze combinatie niet (functioneel) gaat passen, maar ook in de lijst mist de driehoek bij het moederbord (er staat er wel een bij de CPU).
Verder staat er Dark Rock Pro bij de Noctua koeler ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 16:34
Leuk initiatief!

Hierbij mijn feedback:

Best-buy of zelfstandig samengesteld
De Best-buy systemen zijn mijns inziens alleen nuttig als startpunt, voordat ik ben begonnen met het maken van mijn lijst. Ik zou ze dan ook enkel tonen wanneer men nog geen enkele keuze heeft gemaakt. Anders overschrijf je misschien een zorgvuldig samengestelde lijst als men per ongeluk op zo'n Best-buy knop klikt (of kan je er voor zorgen dat mijn handmatig ingevulde lijst wel bewaard blijft?).

Automatische filters in de Pricewatch
Het tonen van de verbruiksgegevens vind ik groot pluspunt.
Zou mooi zijn als bijvoorbeeld het wattage filter in de pricewatch deze automagisch over zou kunnen nemen bij het tonen van voedingen zodat ik direct kan kiezen uit passende voedingen.

Tonen van productiviteits scores
Game performance is voor mij minder interessant, zou dan liever een dropdowntje willen hebben waar ik naast de gamingprestatiescore kan kiezen uit gestandaardiseerde productiviteit benchmarks (zoals geekbench, cinebench, etc. ).

Één keuze is géén keuze :D
Mogelijkheid tot het toevoegen van meerdere items per categorie, en dat je makkelijk kan schakelen tussen de opties (mag gewoon een radiobutton zijn).
Vaak heb ik namelijk meerdere opties voor een categorie, en maak ik de uiteindelijke keuze pas na diverse combinaties te hebben aangeklikt. Daarom zou ik het fijn vinden als je per categorie meerdere items kan toevoegen (waar er dan slechts één actief van kan zijn).
- Als ik dan ook makkelijk de toegevoegde keuzes per categorie in een overlay naast elkaar kan vergelijken in de standaard Tweakers vergelijktool) ben ik helemaal gelukkig!
- Een andere optie zou kunnen zijn dat je de optie geeft om vergelijkbare producten te tonen bij een gekozen product, dan kan ik wellicht ook snel schakelen tussen diverse merken, modellen en uitvoeringen.

Algemeen naar specifiek
Bij sommige categoriën heb je een bepaald performance nivo in je hoofd, en zou je dat willen kunnen kiezen voordat je een specifiek model van fabrikant X of Y kiest. Zo kan ik langzaam naar de finale lijst toewerken zonder eerst alles tot in detail vast te leggen.
Bijvoorbeeld het scenario "gpu kiezen": ik weet dat ik bijvoorbeeld voor een 4080 performance nivo wil gaan, maar de keuze voor het exacte merk en model ligt nog niet vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdvalk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-09 07:08
Ik denk zeker dat jullie op de goede weg zijn en dat er mensen zijn die hier baat bij hebben. Het valt mij alleen op dat de keuze in onderdelen zeer beperkt is en ik blijkbaar een AM4 processor kan kiezen en kan combineren met een AM5 moederbord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYyvheZE7fFR5lWi5Zr9UDrkYow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MIcHM7JcXL0KiXts5XO39mZQ.png?f=user_large
Ik krijg daarbij wel een melding te zien, maar dit zou eigenlijk al niet moeten kunnen. Als ik kies voor een bepaalde processor dan moet op basis van die processor al gefilterd worden op moederborden met het juiste socket.
Het betreft immers een "Pc Bouwer" en met deze componentenkeuze kun je geen pc bouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door rvdvalk op 17-03-2023 07:06 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
als een onderdeel niet compatibel is, toon 'm gewoon niet

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 21-09 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Ik ben zelf in ieder geval verassend vaak geïnspireerd juist omdat ik iets zag waar ik helemaal niet naar op zoek was. :)

Ik zou ze zelf wel tonen, maar pas na alle compatible onderdelen. Niet lukraak tussen elkaar door omdat ze dan bijvoorbeeld op volgorde van prijs staan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost00719
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-09 14:43
Gaaf! Ik denk dat dit wel echt toegevoegde waarde heeft als ik iemand wil helpen een pc te bouwen. Gewoon wat aanklikken en daaruit verder kijken.

Als o.b.v. de lijst een wenslijst aangemaakt kan worden zou helemaal tof zijn.

Wat ik wel miste is om een component twee of meerdere keren op te kunnen geven (voor bijvoorbeeld ssd, fans, ram)

Wellicht is dit technisch lastig of veel werk, maar een makkelijkere manier / work-around zou kunnen zijn, om van elke categorie 2, 3 of 4 extra aan te maken?

Dus dat je zo iets krijgt:

id name optional
1 Processor false
2 Processor 2 true
3 Geheugen false
4 Geheugen 2 true
5 Geheugen 3 true
6 Geheugen 4 true
7 Opslag false
8 Opslag 2 true
9 Opslag 3 true
10 Opslag 4 true

[ Voor 3% gewijzigd door joost00719 op 17-03-2023 14:17 . Reden: 0/1 aangepsat naar true/false omdat het verwarrend was met nummering in vorige kolom ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RetroNeo
  • Laatst online: 10-08-2024
Awesome dat jullie met een PC Bouwer functie bezig zijn, super handig!
Het prototype ziet er strak en overzichtelijk uit, goed bezig!

Hieronder mijn brain-storm van eventuele nice-to-have features:

Naast het filteren op compatibel onderdelen wat anderen ook al noemde zou ik het zelf mooi vinden als in de toekomst ook Qualified Vender List (QVL) informatie van moederbord en RAM zouden kunnen worden meegenomen in de compatibility check, eventueel als optionele strengere compatibility check.

Als ik op Tweakers een pc samen stel m.b.v. de wenslijst ben ik vaak de meeste tijd kwijt met op de websites van moederbord fabrikanten en RAM fabrikanten zoeken naar welke combinaties gegarandeerd compatible zijn. Ik begrijp dat QVL listings maar beperkt/incompleet zijn en dat er meer memory setjes in de praktijk prima werken i.c.m. moederborden, maar als ik veel geld uit geef aan een high-end setje RAM geeft t toch een soort peace-of-mind wetende dat de fabrikanten de compatibility garanderen en je niet in de bios hoeft te gaan zitten stoeien met timings of uiteindelijk met een ram setje zit die wel werkt maar die je niet stabiel op de max speed kunt draaien.

In het zelfde straatje zou het wellicht handig zijn om een waarschuwing toe te voegen als iemand twee identieke setjes RAM aan een configuratie toevoegt, aangevende dat het mogelijk is dat dat problemen geeft. Bijvoorbeeld als je op AM5 2 setjes van 64GB (4 dimms, 128GB totaal) wil draaien gaat dat voor zover ik weet niet op de max specified speed van de RAM setjes, als het uberhaupt al werkt. Overige informational notes die zouden kunnen worden toegevoegd is dat initial boot times worden langer bij grotere hoeveelheden RAM. En bijvoorbeeld als je maar 1 dimm RAM gebruikt kan dat ook nadelig zijn voor de performance t.o.v. 2 dimms.

Als het in de praktijk niet haalbaar is om QVL info mee te nemen begrijp ik dat, die info is natuurlijk nogal scattered en wellicht lastig te scrapen.

Voor performance vergelijking kijk ik vaak ook naar de sites van cpubenchmark, gpubenchmark en gpucheck.

Zou helemaal fancy zijn als het ook mogelijk is om een intended-use-case te kunnen selecteren met bijbehorende tips. Bijvoorbeeld ik kies als intended-use-case Gaming PC, en ik selecteer een overkill CPU en een zwakkere GPU, dan zou het mooi zijn als de PC Builder een note weergeeft dat het voor de geselecteerde use-case het wellicht aan te raden is om een minder overkill CPU te selecteren en het budget wat je daarmee vrij maakt te besteden aan een krachtigere GPU.

Keep up the good work, ik kijk uit naar de eerste versie van de Tweakers PC Bouwer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarlSX
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-04-2023
leuk idee!

mijn feedback:

Bij keuze van onderdelen die niet compatible zijn, zou ik twee verschillende methodes gebruiken:
  • na keuze van de processor alleen moederborden laten zien met dezelfde socket, idem voor cpu koeler, idem voor RAM, als er gekozen is voor een moederbord. idem voor voeding, als de gekozen kast bepaalde keuzes uitsluit
  • bij selectie van de kast wel opties laten zien waarin de gpu of koeler niet past, maar niet selecteerbaar, via het uitroepteken tonen waarom het item niet te kiezen is.
Verder zou het handig zijn om aan te geven hoeveel fans er worden meegeleverd bij een kast en wat het maximum is, zodat de selectie bij extra losse fans makkelijker wordt.

Een extra stap om een fan controller te kiezen zou ook mooi zijn. Optioneel uiteraard.

OnePlus P9 Pro || Huawei GT3 || Samsung Tab S7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 19:56
Goed idee en al een prima werkend prototype. Het huidige systeem van wenslijstjes werkt maar is iets omslachtig vind ik. Ik denk dat als deze builder goed wordt geïntegreerd het een prominente functie binnen Tweakers kan hebben. Voor het forum gebruik is het ook handig (als er een RML functie komt).
  • Makkelijk switchen binnen de pricewatch.
  • Indicatie comptabiliteit, prestaties (per resolutie) en vermogen.
  • Vlug werken, het is een echte tool en voelt al lekker geïntegreerd. Iconen/foto's zijn handig.
  • Vooraf gelijk duidelijk welke componenten je nodig hebt, zo vergeet je niets.
  • Vangt (hopelijk) domme configuratiefouten op.
  • Geen datum of link bij fps/vermogen zodat je niet weet hoe relevant de testresultaten zijn waardoor je het eigenlijk toch weer na moet zoeken om correct/grondig te zijn. Je weet ook niet of het fabrikant opgegeven is of getest. Een echte Tweaker zal alsnog de reviews erbij opzoeken.
  • Best Buy systemen buttons overschrijven gelijk je lijst. Deze kunnen beter togglebaar zijn en/of dat per onderdeel componenten kunnen worden overgenomen in de lijst.
  • Geen disclaimer wat onder compatabiliteit valt, past een CPU koeler of MOBO altijd in de case als je geen compatabiliteits error krijgt? Als het onbekend is krijg je dan een warning zoals maximale hoogte cpu koeler voor deze case of comptabiliteit onbekend? Dat zou wel mooi zijn omdat dat motiveert om de pricewatch aan te vullen met informatie. Misschien kan (uiteindelijk) een quick submission worden geïntegreerd voor dergelijke specs.
  • De edit/bewerk knop bij elk item binnen de builder, gewoon op het vak/balk klikken of zelfs up/down op je toetsenbord zou ook werken om binnen de pricewatch te switchen en geeft een soepelere workflow dan een "kleine" button.
  • Ontbrekende RML knop/functie.
Vind je de tool overzichtelijk?
Ja er is weinig poespas en de opzet is duideiljk, is intuitief te gebruiken. Enige minpunten vind ik rechtsbovenaan de vermogens aan elkaar met een / er tussen en de uitlijning van de totaalprijs links. Ik zou de "begin opnieuw" en "bewaar" knoppen mogelijk van positie wisselen met de totaalprijs. Misschien bewaar knop bovenaan plaatsen.
Kon je binnen het prototype de belangrijkste informatie over de componenten zien?
Ja, maar het ontbreekt wel aan verantwoording dus een link naar een test oid en er ontbreken wat specifieke zaken:
  • Bij cases de (grootste) formfactor vermelden (handig bij bijvoorbeeld een EATX case- ATX mobo combo).
  • Handiger als RAM en GPU van positie wisselen in de lijst aangezien cpu, mobo en ram echt een combo zijn, gpu keuze komt vaak daarna en is voor sommige systemen niet relevant.
  • Ram type bij mobo vermelden.
  • Hoogte bij CPU koeler.
Was het duidelijk of de componenten compatibel zijn of niet?
Ja, maar dus onduidelijk of compatibiliteit gegarandeerd is.
Ik vind het tonen van incompatibel componenten handig, dit is immers Tweakers dus liever uitgebreid maar wel de keuze en het maakt het makkelijker te switchen tussen componenten als je iets bijvoorbeeld van platform wil veranderen. Een toggle lijkt mij echter wel handig om incompatibel componenten makkelijk weg te kunnen filteren.
Interessant om even naar te kijken maar vaak is het een compromis en wil je vaak specifiek een bepaalde case etc. Ik denk dat hun nut voor een doorgewinterde Tweakers vooral het prijskaartje is en of je op de hoogte bent, even vlug kijken wat je kan krijgen binnen je budget, wat iets ongeveer moet gaan kosten of waarom een specifiek component goed/populair/gekozen is. Ik ga dus vaak gewoon zelf aan de slag en laat de BBG een beetje links liggen maar de integratie is zeker wel handig voor minder ervaren systeembouwers als je componenten kan overnemen en vervolgens zelf wat kan tweaken om je eigen systeem te krijgen dus het mag prominent aanwezig zijn imo. Ik zie wel een mogelijkheid om de "vergelijkbare producten/alternatieven" uit de pricewatch hierbij te integreren zodat een wat minder ervaren Tweaker zelf makkelijk wat kan rondneuzen of op eigen ideeën kan komen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.