Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 11:13
Wij zijn al enige tijd bezig met het opdelen van onze woning in drie afzonderlijke eenheden. Ondanks mijn initiële ideeën over het oplossen van het vraagstuk omtrent de warmte-installatie (verwarming en warm water), blijft dit een uitdaging.

Momenteel beschikken wij over een cv-ketel en 12 zonnepanelen voor onze woning van 180m² met deels vloerverwarming en radiatoren, alsmede kunststof kozijnen met triple glas. In de toekomst zullen wij de woning opsplitsen in drie afzonderlijke eenheden van ongeveer 55m² elk, waarbij we de nutsvoorzieningen graag losgekoppeld willen hebben en het liefst geen gasaansluiting wensen.

Mijn huidige plan is om per woning te kiezen voor een multi-split airconditioningssysteem (https://www.climamarket.e...f-msz-bt25vgk-msz-bt35vgk) voor de verwarming en voor het warme water een elektrische boiler (douche en keuken) (https://electraboiler.nl/...e-boiler-energie-klasse-a).

Graag wil ik jullie vragen of je denkt dat mijn huidige plan voldoende is om het vraagstuk omtrent de warmte-installatie op te lossen, of dat er nog andere mogelijkheden zijn waar ik geen rekening mee heb gehouden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je afgifte op orde is, lijkt me een kleine L/W warmtepomp comfortabeler en die kan ook SWW doen (met losse boiler). De gelinkte boiler werkt natuurlijk wel, maar maakt flink geluid.
Omdat hij de omgeving als bron heeft kun je hem ook niet goed inbouwen.
Een wpb die je op buitenlucht aan kunt sluiten zou mijn voorkeur hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
Proton_ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:22:
Als je afgifte op orde is, lijkt me een kleine L/W warmtepomp comfortabeler en die kan ook SWW doen (met losse boiler). De gelinkte boiler werkt natuurlijk wel, maar maakt flink geluid.
Omdat hij de omgeving als bron heeft kun je hem ook niet goed inbouwen.
Een wpb die je op buitenlucht aan kunt sluiten zou mijn voorkeur hebben.
Heb je een voorbeeld van zo een kleine setup inclusief boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Ik was zelf aan het kijken naar een Daikin multi+
Tot 3 binnenunits en 1 boilervat op 1 buitenunit.
Maar ik ben erg huiverig om dat als hoofdverwarming te doen omdat buitenunit 5kw is... En ik nog geen anderen heb gesproken met dit systeem.

[ Voor 41% gewijzigd door IplugNplay op 14-03-2023 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
IplugNplay schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:18:
Ik was zelf aan het kijken naar een Daikin multi+
Tot 3 binnenunits en 1 boilervat op 1 buitenunit.
Maar ik ben erg huiverig om dat als hoofdverwarming te doen omdat buitenunit 5kw is... En ik nog geen anderen heb gesproken met dit systeem.
Hoeveel m2? Dit klinkt wel als iets voor mij. Link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:08
Je wil een woning dus opdelen om te verhuren.

De meest ideale en goedkope situatie is 1 lucht-water warmtepomp en boilervat voor alle ruimtes.
Doe er meteen een warmte terug winsysteem voor de docuhe bij.

Dan je plan voor de airco's. 1 buitenunit en divers binnenunits kan. Maar gezien de oppervlakte van het pand ga je het niet met eentje redden. Dat worden er sowieso meerdere. En je komt weer op een lucht-water warmtepomp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:28
Ik zie in m'n werk de laatste tijd wel eens wat gesplitste boerderijtjes die op één cv ketel draaien. Beide woningen een thermostaat en dan in het leidingwerk een klep die geschakeld wordt zodra er warmtevraag komt. Gewoon simpel open/dicht.

Mijn oplossing zou dan ook drie thermostaten op één lucht/water warmtepomp. Daarbij dan een boilervat op de warmtepomp of warm water via warmtepompboilers. Die kun je bij een centrale opstelling eventueel cascaderen zodat er voldoende warm water beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
Aakab schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:14:
[...]

Hoeveel m2? Dit klinkt wel als iets voor mij. Link?
Dat is ongeveer 60m², dus prima te doen voor een 5kw (goede isolatie)
Alleen hoop ik nog ergens te vinden hoeveel de boiler vraagt van de pomp.

https://www.daikin.nl/nl_...heat-pumps/multiplus.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Waarom niet gewoon 1 installatie met elke woning een eigen MID gekeurde warmte (ultrasone) meter + kWh meter?

Dan hoef je een deel van het oppervlakte op te offeren als installatieruimte.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
Bedankt voor de reacties. Probleem van een gemeenschappelijk systeem is dat we kadastraal willen splitsen en mogelijk 1 of 2 woningen willen verkopen. Dan lijkt mij een gescheiden setup gewoon makkelijker?

Kosten technisch was het heerlijk geweest als ik gewoon de cv ketel erin kon houden en het met tussenmeters ofzo kon oplossen, maar ik zie niet hoe dat technisch haalbaar zou kunnen zijn (wat doe ik bijvoorbeeld met waterverbruik?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:42
Voor dat soort zaken heb je dan een VVE. Die zal je sowieso nodig gaan hebben indien je 1 of meerdere units wilt verkopen. De financierder van de kopers zal dit eigenlijk altijd vereisen.

Maar als je verbouwdpt om te gaan verkopen: win advies in over verwarming! Dit wil je niet gaan knutselen. Als er structurele fouten worden gemaakt waardoor het systeem niet goed functioneert, kan je flinke claims aan je broek krijgen.

Dan ben je je winst gauw kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:34

Yucon

*broem*

Als je geen burenruzies wil zul je voor het warme water ik toch wel echt 3 losse boilervaten moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
IplugNplay schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:08:
[...]

Dat is ongeveer 60m², dus prima te doen voor een 5kw (goede isolatie)
Alleen hoop ik nog ergens te vinden hoeveel de boiler vraagt van de pomp.

https://www.daikin.nl/nl_...heat-pumps/multiplus.html
Dit ziet er echt uit als een heerlijk systeem. Alleen ben ik dan per woning in de aanschaf 5k kwijt. Met mijn eerste oplossing zou ik rond de 3k kwijt zijn. Alleen zit ik dan dus met het geluid...of ik neem gewoon een simpelere elektrische boiler label b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:08
Aakab schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 06:54:
[...]

Dit ziet er echt uit als een heerlijk systeem. Alleen ben ik dan per woning in de aanschaf 5k kwijt. Met mijn eerste oplossing zou ik rond de 3k kwijt zijn. Alleen zit ik dan dus met het geluid...of ik neem gewoon een simpelere elektrische boiler label b.
Dat kan
Maar als woningkoper zou ik daar in mijn prijs die ik bereid ben om te betalen wel rekening mee houden.
Hoger electraverbruik op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Aakab schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 06:54:
[...]

Ik heb niet het totale beeld, en filosofie achter beweegredenen.
Maar ik zou voor een oplossing kiezen die duurzaam is.
Duurzaam voor het energielabel en de toekomstige bewoners.
Als het mogelijk is zou ik zelfs naar een douche wtw kijken.

Tuurlijk kan het ook goedkoper met losse budget airco's en aparte boilers.
maar ik zou dan zelf wel verder ervandaan gaan wonen.

Uiteindelijk is het ook een afweging hoeveel de verduurzaming die jij doet aan de woning je oplevert. Als het netto geld kost dan kan je het beter verkopen met budget boiler en een elektrisch kacheltje, dan kunnen volgende bewoners zelf een systeem bedenken en daar de afwegingen in maken.
Kost het niets extra's en levert het niet extra op dan is het wel verstandig om te doen, want je gaat meer mensen aanspreken op de woningmarkt.
Een grote groep woningzoekers wil graag in een goede woning zitten met lage maandlasten en waar ze weinig aan hoeven te doen. Dat is niet zo raar.

En welk geluid zat je mee, dat volgde ik even niet...?
Pagina: 1