Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies zonnepanelen over 2 dakdelen - short string of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arcandevil
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-11 20:08
Situatie
Op ons nieuwbouwhuis hebben wij vanuit de bouw 4 zonnepanelen geplaatst gekregen, wij willen nu graag de installatie uitbreiden om meer zelf-voorzienend te zijn qua stroom.

We hebben eind 2022 daarvoor een afspraak gemaakt met een installateur om het volgende te doen:
  • 11 * 370 Wp panelen bijplaatsen op ons achterdak op het zuidwesten (orientatie ~223 graden, helling ~53 graden)
  • 8 * 370 Wp panelen bijplaatsen op ons voordak op het zuidoosten (orientatie ~134 graden, helling ~53 graden)
  • De 4 bestaande panelen op het zuidwesten (vanuit de bouw) aansluiten op het nieuwe systeem
Het idee achter de panelen aan de voorzijde (op het zuidoosten) is dat deze eerder op de dag stroom kunnen leveren zodat we s'ochtends ook al gebruik kunnen maken van ons 'eigen' stroom.

Later willen wij het systeem ook op een accu aan kunnen sluiten om stroom op te kunnen slaan voor gebruik s'nachts, maar daar willen we nu nog even mee wachten.

Foto voorkant (dak op zuid-oost)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovDvxoZUYzZaLvmuimv3_mcLj3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wv5N9ubES71IQSinKXDhsZKh.jpg?f=fotoalbum_large

Foto achterkant (dak op zuid-west, orientatie 223*, helling ~53*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAcmKn0JnenmHdRhB4WdoNlrxxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcO1QXdx1oKO2BaRRTRvJ3dy.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenaanzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfbGlrqE_j6mJJT2XDFBDVwSsMI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k9R7B5wD3GEc4FkrT7kXXQHe.png?f=fotoalbum_large
Probleem
In onze oorspronkelijke afspraak heeft de installateur het volgende voorgesteld:
  • 19 * 370 Wp panelen bijplaatsen in een enkele string, waarbij de bestaande 4 panelen ook in dezelfde string opgenomen worden. 8 van deze panelen op de voorkant (zuid oost) en 11 op de achterkant (zuid-west)
  • 23 * S440 optimizers (19 voor de nieuwe panelen + 4 voor de bestaande)
  • SE6K 3-fase omvormer
Ik kwam pas geleden echter deze topic tegen in GOT, waar voor een vergelijkbare installatie gezegd wordt dat een SE6K omvormer met een enkele string niet goed gaat werken in deze situatie, aangezien de 8 panelen aan de voorkant niet de benodigde spanning gaat halen voor de SE6K 3-fase omvormer.

Daar wordt voorgesteld om naar andere optimizers of een short-string omvormer te kijken, aangezien deze beter geschikt zou zijn voor een opstelling met meerdere dakdelen (het 'tuinhuisje' voorbeeld).
Voorgestelde oplossingen
Met deze informatie ben ik terug gegaan naar de installateur en gevraagd om de volgende situaties door te rekenen:
  • Single string met SE6K omvormer, met S500b optimizers ipv de S440's (om eerder de benodigde spanning te halen)
  • Twee strings met een SE5K-RWB short string optimizer, ook met S500b optimizers
De installateur heeft als reactie de volgende berekeningen gedeeld (waarbij overigens nog geen rekening is gehouden met de bestaande 4 panelen, dat moet ik nog navragen):

Het oorspronkelijke voorstel met SE6K, single string en S440s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtAxppGIKDLlMrgvyNNYsWZzxT4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rqLy9P6bwhhDnObSMujNOt7K.png?f=fotoalbum_large

Alternatief met S500b's, SE6K, single string:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lXoZrM2IIg84Cs6K-JYDLmUTaY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kbJW5apUPyNPLGUFtNjqOLod.png?f=fotoalbum_large

Alternatief met de short string SE5K-RWB omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yog2PqXzgZRnTj3YLp1Gth4IJ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DSc2WLeGSyP68scA30yz0xqI.png?f=fotoalbum_large
(ook deze klopt nog niet helemaal, aangezien string 1 acht panelen zou moeten hebben en string 2 elf + de vier bestaande panelen).
Mijn vragen
In de berekening met de S440 + SE6K is duidelijk te zien dat deze situatie inderdaad een verlies oplevert, dus ik wil graag voor 1 van de alternatieven gaan.

Op eerste oog lijken de twee alternatieven (S500b of short string) een vergelijkbare opbrengst te geven. Echter vraag ik me nog het volgende af:
  • Krijg ik met single string + S500b's niet nog steeds last van clipping, waardoor de panelen aan de zuid-oost kant minder gaan leveren in de ochtend dan ze zouden doen met de short-string omvormer?
  • De short string omvormer heeft een lagere vermogen (5000W) dan de SE6K (5800W), waarmee we aan het over provisionen zijn. Is dat erg in dit geval voor de opbrengst?
  • De installateur geeft aan dat de short string omvormer een behoorlijke levertijd heeft, waarmee we nog een lange tijd zouden moeten wachten op het plaatsen van de panelen. Is het de moeite waard om hierop te wachten? Of wellicht te vragen of we tijdelijk de SE6K kunnen plaatsten en later kunnen vervangen door de short string omvormer?
  • Kan de short string omvormer met accu? (Was mij niet helemaal duidelijk of dat nou wel of niet kon uit wat Google werk.)
Met oog op al het bovenstaande, welk alternatief zou jullie voorkeur hebben? Short string of de S500b's? (Of eventueel short string + S500b?)

Ik geef zelf de voorkeur aan meer gebruik van eigen stroom dan dat we perse onze algehele opbrengst maximaliseren in dit geval, met een oog op het wegvallen van de salderingsregeling.

[ Voor 0% gewijzigd door Arcandevil op 14-03-2023 10:50 . Reden: Opmaak ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hebt de bestaande 4 niet in je simulaties?

Even uitgaande van 23 in 1 string.

De optie met de s500b lijkt het te doen. 8x80 is ook 640V. Er is dan een afhankelijkheid in het systeem voor de laatste 110V, maar die kan door 15 panelen gemaakt worden. Die moeten dan gemiddeld maar 7V maken.

Dit geeft een maximaal verschil in per paneel opbrengst factor 11. Bijna altijd zal het minder zijn. Moet echt extreem helder weer zijn met dus weinig diffuus licht voor dat je een probleem hebt.

Solaredge heeft in het najaar aangekondigd dat er een firmware update aan komt in de short string van accu ondersteuning te voorzien… nog niets van gezien.
Daarnaast is de vraag of je er gebruik van kan maken als je 2 strings moet maken. De max lengte is 20 optimizers… al lijk je strings extern van de omvormer parallel aan te mogen sluiten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Moet je om het systeem eenvoudiger te maken niet gewoon overwegen om 3 1-fase stringomvormers aan te sluiten? Je bent bent het Solaredge systeem nu maximaal aan het stretchen, zeker als je voor 3-fase wilt gaan.

Wel wat meer bekabeling binnen, maar dan werken je dakdelen tenminste onafhankelijk van elkaar en heb je ook een redelijke verdeling van de opbrengst over de 3 fases.
Ik zou zeggen dat je dit moet kunnen simuleren.

• Arcandevil
Ronald schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:27:
Je hebt de bestaande 4 niet in je simulaties?
Nee, die ontbreken inderdaad in the simulaties. Ik ga nog vragen om die toe te voegen.
Ronald schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:27:
Daarnaast is de vraag of je er gebruik van kan maken als je 2 strings moet maken. De max lengte is 20 optimizers… al lijk je strings extern van de omvormer parallel aan te mogen sluiten.
Waar haal je de max lengte van 20 vandaan? Ik meen hier een max lengte van 50 te lezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sasu7qpMgosYWx_6Tzclki6w7eY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fgvpXVYJ6QhclKAgfTbS4FFI.png?f=fotoalbum_large
Bron: https://knowledge-center....llations-datasheet-nl.pdf

schumacher schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:34:
Moet je om het systeem eenvoudiger te maken niet gewoon overwegen om 3 1-fase stringomvormers aan te sluiten? Je bent bent het Solaredge systeem nu maximaal aan het stretchen, zeker als je voor 3-fase wilt gaan.
Zou misschien ook kunnen, zou dat dan nog Solar Edge zijn? Wil liever niet te veel afwijken van wat er nu voorgesteld is om de discussie met de installateur makkelijk te houden.

• Ronald
  • Nu online
@Arcandevil de short string is 20 ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Arcandevil
Ah excuus! Verkeerd gelezen! De oplossing met de S6EK + S500b’s zou dan dus een acceptabele oplossing zijn?

• Ronald
  • Nu online
Arcandevil schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:40:
[...]

Ah excuus! Verkeerd gelezen! De oplossing met de S6EK + S500b’s zou dan dus een acceptabele oplossing zijn?
Ik vermoed dat het net goed gaat. Als je de simulatie krijgt post dan het opbrengst verlies diagram

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Arcandevil schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:30:
[...]

Zou misschien ook kunnen, zou dat dan nog Solar Edge zijn? Wil liever niet te veel afwijken van wat er nu voorgesteld is om de discussie met de installateur makkelijk te houden.
Nee, dan moet het een ander merk worden. Ik snap je afweging hierin.

• Arcandevil
@Ronald bij deze nog de simulatie met alle 23 panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PX9_ifG8KyHiAA7NnB8sSlsJCkI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CLBX3XD6d2iIowtpexZnnons.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ah2qZPrwU8SL7xiU0aVBEmlliIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sBkGUAbx5Eqm7cPQ0q4KXEH3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkTuF4P4KXUNmIT9aCU6zZ5uh84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U5fVeC31tLVvYD7GmVMP3M4T.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Nu online
Op het randje: er blijft dus iets aan clipping achter in de simulatie. Iets wat designer eigenlijk nooit lijkt te overschatten…

Omvormer is ook op randje van de lichte kant, fractie aftop.

• Arcandevil
Ronald schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:19:
Op het randje: er blijft dus iets aan clipping achter in de simulatie. Iets wat designer eigenlijk nooit lijkt te overschatten…

Omvormer is ook op randje van de lichte kant, fractie aftop.
Omvormer verlies is die 2.58%? Zou je dan eigenlijk naar een SE7K moeten?

Vraag me wel af hoe vaak je in de praktijk die 6K maximum haalt. In principe is een beetje over dimensionering niet erg toch, aangezien je toch afh van de zon niet altijd de max haalt?

• Ronald
  • Nu online
Omvormer clip is aftop
De 2,58 is het omvormer rendement , kun je niets aan doen en is ook een gebruikelijke waarde voor een 3 fase omvormer.

De 6K zal op zonnige zomerse dagen amper gehaald worden. De hoogste pieken zijn bij wisselende bewolking en de ergste is opklaringen na regen

• Arcandevil
Ah duidelijk! Waar zie je de andere clipping dan in terug? Optimizer efficiëntie verlies?

Ik neig ernaar om met deze oplossing te gaan, aangezien het wel ‘goed genoeg’ lijkt te zijn zonder alles om te gooien en dan heel lang op een andere omvormer te moeten wachten (ook lijkt de short string in dit geval ook geen panacea ivm aantal panelen zoals je eerder aangaf).

Enig andere wat ik kan doen is de huidige vier panelen om de bestaande SMA omvormer te houden ipv deze in de Solar Edge opstelling mee te nemen, maar weet niet of dat nou veel gaat uitmaken in de praktijk.

• Arcandevil
Ronald schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:07:
De 6K zal op zonnige zomerse dagen amper gehaald worden. De hoogste pieken zijn bij wisselende bewolking en de ergste is opklaringen na regen
Waarom is dat? Vanwege grote spannings schommelingen?

• Ronald
  • Nu online
Zonlicht bestaat uit diffuse en directe straling.

Strak blauwe hemel is het component diffuus heel erg laag - soms maar 5%

Als de zon doorbreekt heb je en de volle bak aan directe straling, maar ook een bak diffuus door de nog aanwezige bewolking.

Na regen heb je er dan nog bij dat de panelen koud zijn en koude panelen gaan serieus veel harder dan panelen van 60 graden (0,4% minder per graad meer)

De 4 panelen niet op het SE systeem zetten zal tot meer optimizer clipping leiden! De 4 zitten op de oriëntatie die niet de bron van optimizer clipping zal zijn.

• Arcandevil
Thanks, bedankt voor je advies!
Pagina: 1