Welke omvormer ga ik gebruiken met een 3-fase aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickkramer
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-04 14:58
Dag Tweakers,

Onlangs heb ik een bevriende elektricien gevraagd om met mij mee te denken in mijn zonnepaneel-avontuur. Ik twijfel echter aan zijn advies.

De situatie
Ik wil 12 paneeltjes plaatsen, die tezamen goed zijn voor 5.04 kWp. Ik heb een 3-fase aansluiting (meterkast). De SolarEdge designer adviseert om ‘gewoon’ een 1-fase omvormer te gebruiken. Hier ben ik blij mee, temeer omdat deze omvormer (SE3680H) aanzienlijk goedkoper is. Ik ga de omvormer aansluiten op een automaatje, waar ik ook de wasmachine, droger en (op termijn) de warmtepomp op aan ga sluiten (allen op een eigen groep).

Vraag
Mijn elektricien merkt echter op dat een 3-fase omvormer beter is. Zo zou de energie ‘gelijkmatiger’ verdeeld worden over de fasen. Daarnaast zou ik niet optimaal profiteren van het terugleveren van energie op het moment dat ik een 1-fase omvormer neem (“alleen apparaten op deze fase profiteren dan van de opgewekte energie”). Kan iemand beoordelen of deze twee voordelen juist zijn?

Beste antwoord (via nickkramer op 13-03-2023 20:52)

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-05 16:28
Je kunt je probleem oplossen door de 3680H te gebruiken en op 16 ampere af te zekeren. Dit betekent dat je omvormer wat zal "aftoppen".
Wil je dit niet, moet je naar een omvormer met hoger piekvermogen. En als je het netjes doet is dat een 3-fase omvormer, omdat een groepszekering van 20A bij een hoofdzekering van 25A wel kan, en werkt, maar niet helemaal fraai is (daar zijn genoeg meningen over).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:57
De argumenten van de elektricien maken geen piep uit.
Hij probeert op je gevoel te spelen op niets af...

De meter, meetwet, rechtsongelijkheid maken dat alleen de som der fasen in de registers gaan... Dus gewoon een 3680H gebruiken. De enige 3 fase SE omvormer waar 12 panelen op kunnen is de knetterdure SE#K-RWB

Oh... is je waterkoker, wasmachine etc 3 fase? Die gaan stuk voor stuk over de max opbrengst van een 3 fase omvormer /op die fase/ heen ... Daar had hij even geen aandacht voor ;-)

Hoe gaan de 12 liggen?

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 13-03-2023 20:08 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ook met een drie fase Informeer heb je fase onbalans aangezien de rest vast je apparatuur niet drie fase aangesloten is. Een drie fase Informeer levert op alle drie de fase dezelfde stroom tenzij je expliciet fase onbalans aan zet omdat dat moet van je net beheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
Ik ga er even vanuit dat je 3x 25 ampere hoofdzekering hebt.
Hierbij is de berekening namelijk anders dan wanneer je bijvoorbeeld een 1x 40 ampere aansluiting hebt.

Je dient "selectief" te zijn, en dat betekent dat je groepszekeringen (en dus ook die van de PV) een slag kleiner moeten zijn dan je hoofdzekering (anders gaat die misschien uit bij problemen).

Zoals je ziet is het dus vanaf ongeveer 4500WP beter om een drie-fase omvormer te plaatsen.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe de panelen liggen. (oost-west heeft minder piekvermogen).
In jouw geval is de omvormer echter max 3680watt, en heb je dit probleem niet (die is max 16A).

https://voltasolar.nl/ken...e%20verschillende%20fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Meester_J Hoe zat het ook alweer met overlap van afschakelkarakteristiek bij automaten :-)?

1,6x is niet (volledig) selectief bij automaten... Dus (bijna) heel Nederland zit fout volgens jouw.
1,6x was voor smeltzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickkramer
Ronald schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:07:
De argumenten van de elektricien maken geen piep uit.
Hij probeert op je gevoel te spelen op niets af...

De meter, meetwet, rechtsongelijkheid maken dat alleen de som der fasen in de registers gaan... Dus gewoon een 3680H gebruiken. De enige 3 fase SE omvormer waar 12 panelen op kunnen is de knetterdure SE#K-RWB

Oh... is je waterkoker, wasmachine etc 3 fase? Die gaan stuk voor stuk over de max opbrengst van een 3 fase omvormer /op die fase/ heen ... Daar had hij even geen aandacht voor ;-)

Hoe gaan de 12 liggen?
De aanname (3x25) is juist. De 12 paneeltjes komen op het zuidoosten te liggen.

Kleine oeps: de designer adviseert de SE4000H. Ook gewoon een 1-fase omvormer.

Ook in dit geval 'gewoon' vasthouden aan de 1-fase omvormer. Toch?

[ Voor 58% gewijzigd door nickkramer op 13-03-2023 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
Ronald schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:18:
@Meester_J Hoe zat het ook alweer met overlap van afschakelkarakteristiek bij automaten :-)?

1,6x is niet (volledig) selectief bij automaten... Dus (bijna) heel Nederland zit fout volgens jouw.
1,6x was voor smeltzekeringen.
Je hebt uiteraard gelijk, maar laten we bij het begin beginnen.
Conclusie op dit moment is dat het onzin is om extra te betalen voor een 3-fase omvormer, omdat het simpelweg niet nodig is.
(ik heb trouwens al jaren een Omnik 4K draaien op 1 fase met 4125WP op zuidwest. Die levert geregeld 19 ampere, en zit achter een 20A groepsautomaat. Ooit op 1 fase begonnen, en nu wegens auto naar 3x25).

edit: Hmm, toch de 4K omvormer. Kijk, bij mij is het "zo gekomen". Als je nieuw maakt, is het misschien beter om toch binnen de 16A groepszekering te blijven.

zie ook dit topic:
Is mijn installatie goed aangelegd.

[ Voor 29% gewijzigd door Meester_J op 13-03-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
nickkramer schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:22:
[...]

De aanname (3x25) is juist. De 12 paneeltjes komen op het zuidoosten te liggen.

Kleine oeps: de designer adviseert de SE4000H. Ook gewoon een 1-fase omvormer.

Ook in dit geval 'gewoon' vasthouden aan de 1-fase omvormer. Toch?
4000H is wat zwaar voor een 16A groep :-)
Nu mag 2,5mm² 20A hebben, maar dan en de automaat in groepenkast en PV verdeler aanpassen (Die zijn standaard ook 16A)

Als het even kan eigen kabel van >= 4mm²

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickkramer
Dank heren. Eeuwige roem voor jullie. Dan wordt het toch nog even puzzelen vrees ik. Wordt vervolgd. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
Je kunt je probleem oplossen door de 3680H te gebruiken en op 16 ampere af te zekeren. Dit betekent dat je omvormer wat zal "aftoppen".
Wil je dit niet, moet je naar een omvormer met hoger piekvermogen. En als je het netjes doet is dat een 3-fase omvormer, omdat een groepszekering van 20A bij een hoofdzekering van 25A wel kan, en werkt, maar niet helemaal fraai is (daar zijn genoeg meningen over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Misschien had ik dat er niet bij niet moeten zetten, ik bedoelde dat omvormers over het algemeen altijd dezelfde stroom over de fases naar buiten sturen. Tenzij je ergens diep in en omvormer die dat ondersteund aan past, wat normaal niet de bedoeling is.
Pagina: 1