Is mijn installatie goed aangelegd.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:36
Hallo allemaal,

Ik wil jullie graag het volgende voorleggen.

In 2019 zijn er zonnepanelen op mijn dak gelegd. Het betreft de volgende configuratie:

- Aantal panelen: 19 (met een vermogen van 295 Wp per stuk)
- Omvormer: SMA SB5.0 (1 fase omvormer)

Er ligt dus in totaal voor 19x295=5605 Wp op het dak.

De omvormer is in de meterkast aangesloten op een 16A zekering (meterkast heeft een 3x25A aansluiting)

De afgelopen jaren lag mijn piekvermogen rond de 4000 Wp. Dit kwam doordat er langs het huis enkele hoge bomen stonden die wat zonlicht wegnamen. Dit leidde nooit tot problemen.

Echter, afgelopen zomer zijn door de gemeente diverse bomen gekapt. Voor mij perfect want nu heb ik meer zonlicht op mijn panelen. Nu komt het echter regelmatig voor de de zekering in de meterkast eruit slaat.

Ik ben eens in de logging van de omvormer gaan kijken en wat blijkt, op het moment dat het vermogen richting de 4600 Wp gaat, slaat de zekering eruit.

Ik ben eens gaan rekening en bij 4600 Wp loopt er een stroom van ca 20A (4600/230) door de zekering. Het lijkt me dus logisch dat deze eruit klapt.

Mijn vraag is of er destijds (in 2019 dus) door de installateur een verkeerd advies is gegeven om een 1-fase omvormer op te hangen in plaats van een 3-fase omvormer.

Of kan ik de zekering in de meterkast zomaar vervangen door een 20A zekering.

Bedankt voor de reactie.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:34

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Misschien niet helemaal wat je wil horen, maar als je het installatie wachtwoord van je SMA omvormer hebt, kun je volgens mij ook het uitgaande vermogen beperken... Misschien de makkelijkste optie om ervoor te zorgen dat de stop er niet uit vliegt

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17
Die omvormer had niet op een 16A automaat gemogen, maar moet op een 25A automaat. En 25A automaten hoor je niet te gebruiken als je hoofdzekeringen ook 25A zijn ivm de selectiviteit. Ergo, deze omvormer had bij jou hoe dan ook niet geplaatst moeten worden.

Kortom: ofwel je omvormer vervangen door een 3-fase of een "kleinere" 1-fase omvormer nemen en voor lief nemen dat die op zonnige dagen flink aftopt.

Als je hem softwarematig kan beperken zoals Sparhawk meldt, dan zou ik dat doen. Dat is voor nu de makkelijkste/goedkoopste optie.

[ Voor 14% gewijzigd door Glenfiddich op 09-06-2022 08:25 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:29
De installateur heeft het goed gedaan of het is net goed gegaan.
Want de bomen stonden daar in eerste instantie wel.

Neem eens contact met de installateur.
Maximaal kan per groep 3680W(230V*16A) belast worden.

Het kan zijn dat je omvormer moet beperken, moet upgraden met een andere omvormer met meerdere fasen of je de groep upgraden naar 20A+.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Dank voor jullie reactie! Ik ga gewoon in gesprek met mijn installateur. Hij heeft destijds mij gewoon verkeerd geadviseerd. Hij moet dit maar oplossen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• remc1979
The_Greater schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:28:
De installateur heeft het goed gedaan of het is net goed gegaan.
Want de bomen stonden daar in eerste instantie wel.

Neem eens contact met de installateur.
Maximaal kan per groep 3680W(230V*16A) belast worden.

Het kan zijn dat je omvormer moet beperken, moet upgraden met een andere omvormer met meerdere fasen of je de groep upgraden naar 20A+.
Hier ben ik het eerlijk gezegd niet mee eens. De installatie moet worden aangelegd op basis wat hij in theorie kan bereiken. Exogene factoren zoals bomen mogen hier in mijn ogen niet in worden meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:21
Ik vermoed dat verhalen bij de installateur mogelijk nog wel eens lastig kon worden zou deze niet mee gaan in jouw beredering (wat ik mogelijk verwacht), het heeft immers +-3 jaar correct gewerkt, waardoor non-conformiteit claimen omdat de gemeente wat bomen heeft gepakt mogelijk lastig wordt.

Verder is het juist bij zonnepanelen voor zover ik weet heel gebruikelijk (en ook best practice) om juist rekening te houden met (externe) objecten die schaduwval veroorzaken, zoals bijvoorbeeld bomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remc1979
Dennism schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:37:
Ik vermoed dat verhalen bij de installateur mogelijk nog wel eens lastig kon worden zou deze niet mee gaan in jouw beredering (wat ik mogelijk verwacht), het heeft immers +-3 jaar correct gewerkt, waardoor non-conformiteit claimen omdat de gemeente wat bomen heeft gepakt mogelijk lastig wordt.

Verder is het juist bij zonnepanelen voor zover ik weet heel gebruikelijk (en ook best practice) om juist rekening te houden met (externe) objecten die schaduwval veroorzaken, zoals bijvoorbeeld bomen.
Wanneer er gebouwen zouden staan die voor schaduwval kunnen zorgen zou ik meegaan in je redenering, echter bomen hebben niet het eeuwige leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:29
remc1979 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:29:
Dank voor jullie reactie! Ik ga gewoon in gesprek met mijn installateur. Hij heeft destijds mij gewoon verkeerd geadviseerd. Hij moet dit maar oplossen.
Daarom begon ik ook de zin, "De installateur heeft het goed gedaan of het is net goed gegaan".
Jou punt is zeker valide! Dennism ook aangeeft, het werkte goed voor 3 jaar.

In worstcase, als alle het bovenstaande niet werkt, zou je ook 1 of 2 panelen kunnen ontkoppelen van de installatie. Dat zou bij ook not-done zijn.

edit, micro omvormer op de 2 losgekoppelde panelen zetten en op een andere groep zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Greater op 09-06-2022 08:45 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
remc1979 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:42:
[...]

Wanneer er gebouwen zouden staan die voor schaduwval kunnen zorgen zou ik meegaan in je redenering, echter bomen hebben niet het eeuwige leven
Dan kan de vraag komen, moest de installateur verwachten dat deze bomen op korte termijn gekapt zouden worden. Als bij aankoop duidelijk was (bij ons gebeurt dit bijv. met een oranje stip) dat deze bomen op de lijst staan om op termijn gekapt te worden heb je mijn inziens een sterker punt dan wanneer niet. Je mag immers normaal gesproken best verwachten, afhankelijk van het type boom, dat bomen er voor zeer lange termijn staan. Maar is er bijvoorbeeld in het offerte traject niet gesproken over de schaduwval en waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn (waar jij akkoord meegegaan bent). Bij mij werden dat soort zaken namelijk zeer uitgebreid tijdens het offerte traject besproken en zelfs benoemd in de offerte.

Ik zou het zelf eerder zoeken in mogelijke problemen met de afzekering, zoals in de 3de post wordt aangegeven, als deze omvormer inderdaad niet op een 16A groep had gemogen maak je mijn inziens met dat argument, ook al is dat 3 jaar goed gegaan, meer kans dan met een argument dat de verkoper anders om had moeten gaan met objecten die voor shaduwval zorgen in de situatie ten tijde van het offerte traject.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennism op 09-06-2022 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

remc1979 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:42:
[...]

Er zijn genoeg bomen die het bouwen en slopen van meerdere gebouwen in de omgeving hebben overleefd :)

Bomen leven zolang ze zuurstof en zon hebben, woningen zolang een nodige verbouwing niet duurder is dan opnieuw bouwen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:15
Of er nou bomen of een gebouw zou staan maakt m.i. niet uit.
De installateur had gewoon voor een installatie moeten gaan welke het volle vermogen van de panelen aankan.

Stel je koopt een auto die max 180 kan, maar je rijd er maar 100 mee want in NL mag je niet harder.
Volgend jaar ga je er mee op vakantie naar Duitsland, waar je toch een keer het gas wilt indrukken, maar boven de 130 gaan je bougies steeds stuk, want de dealer heeft er lichtere ingezet.
Ga je dan ook de auto maar softwarematig laten begrenzen op 100?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:56
remc1979 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:29:
Ik zou er met een iets minder gestrekt been ingaan, neem contact op met de installateur en leg je bevindingen bij hem neer, wellicht is er een goede beredenering of komt hij met een passende oplossing.

je vangt meer vliegen met honing dan met azijn

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Met een 16A ging het goed, een 20A erin en het gaat weer goed. Beetje installateur doet dat voor je. Anders betaal je een paar tientjes.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Laatst online: 23:43

Sharky

Skamn Dippy!

Volgens mij moet zo'n installatie technisch kloppend zijn en op z'n minst een ingebouwde marge hebben. Nu wordt die marge bepaald door het al dan niet aanwezig zijn van een stel bomen. Of de installateur 100% aansprakelijk is durf ik niet te zeggen, maar hij heeft onvoldoende verantwoordelijkheid genomen of heeft onvoldoende kennis. Hij had je op z'n minst op de hoogte moeten brengen van z'n berekeningen en aannames.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
MaD_co schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:03:
Of er nou bomen of een gebouw zou staan maakt m.i. niet uit.
De installateur had gewoon voor een installatie moeten gaan welke het volle vermogen van de panelen aankan.
Dat is nu juist bij zonnepanelen niet altijd gebruikelijk, zoals bijv. destijds mijn adviseur ook aangaf, stel dat je een 'lastig' huis hebt, waar gedurende de dag een deel van het dak schaduw heeft, maar niet altijd hetzelfde deel dan kunnen ze meer panelen leggen wanneer je de ruimte hebt dan dat je zonder schaduw nodig zou hebben, zodat jij een hogere totaal opbrengst hebt om zo te compenseren voor die schaduw die gedurende de dag over het huis trekt.

Dat kan dus heel bewust gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Gieliovd520 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:07:
Met een 16A ging het goed, een 20A erin en het gaat weer goed. Beetje installateur doet dat voor je. Anders betaal je een paar tientjes.
Mag 20A wel volgens de norm bij een 25A hoofdzekering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Een 25A mag ook omdat je met opwek niet met selectiviteit te maken hebt.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dennism schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:10:
[...]

Mag 20A wel volgens de norm bij een 25A hoofdzekering?
don't go there :+
de selectiviteits discussie slaapt inmiddels een paar weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Maar wel even opletten dat je niet boven de 40A in je groepenkast gaat. Dus het kan wel eens zo zijn dat je wat extra moet verbouwen in je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:55
Ik weet even niet welke zekering er hier in zit, maar hier zit 18 x 320WP op een 5k omvormer (1 fase) en die zit op een 3x 25A MK. De boel klapt er nooit uit (met een piek op 5000) op zonnige dagen.

Overigens, ik had liever een 3fase omvormer gehad maar dat te wisselen is nu te laat/kostbaar. Dit is niet goed gegaan dus het is nu wat het is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
ID-College schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:28:
Ik weet even niet welke zekering er hier in zit, maar hier zit 18 x 320WP op een 5k omvormer (1 fase) en die zit op een 3x 25A MK. De boel klapt er nooit uit (met een piek op 5000) op zonnige dagen.

Overigens, ik had liever een 3fase omvormer gehad maar dat te wisselen is nu te laat/kostbaar. Dit is niet goed gegaan dus het is nu wat het is :)
Dit zou niet met een zekering van 16A lukken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

Nee, max 3.6kilowatt.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

ds23man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:22:
Maar wel even opletten dat je niet boven de 40A in je groepenkast gaat. Dus het kan wel eens zo zijn dat je wat extra moet verbouwen in je kast.
Dit!
Je hoofdzekering is 25A.
Stel je zekert je PV af op 20A.

Je huisinstallatie kan dan in totaal 45A vermogen vragen door het net en je PV aan te spreken.

De meeste groepenkasten zijn geschikt voor maximaal 40A. Check je aardlekschakelaars.

Je kan je groepenkast upgraden naar 63A door sterkere aardlekschakelaars (en bedrading!!).
Het makkelijkere alternatief is het plaatsen van een remautomaat (maximaalstroombeveiliging).
Wat dit inhoud is dat je een “normale” “groep” van 40A voor je hele huisinstallatie zet. Zo kan je huis nooit meer dan 40A trekken (waar je groepenkast op is gebouwd).

Ik zou de installateur vragen de PV groep te vervangen door een 25A groep en dan de huisinstallatie op de fase waar je op invoert te beveiliging met een 40A groep.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 16:42
remc1979 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:30:
[...]

Dit zou niet met een zekering van 16A lukken toch?
Absoluut niet. Een dergelijke installatie is ook niet conform NEN1010.

een 20A automaat op een 25A hoofdzekering ook niet volgens NEN 1010, bepaling 3.14.2 'Opdelen van installaties'

Misschien kun je daarmee een tabel vinden van de combi's die wel mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

supersnathan94 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:39:
[...]

Absoluut niet. Een dergelijke installatie is ook niet conform NEN1010.

een 20A automaat op een 25A hoofdzekering ook niet volgens NEN 1010, bepaling 3.14.2 'Opdelen van installaties'

Misschien kun je daarmee een tabel vinden van de combi's die wel mogelijk zijn.
Is dat niet alleen voor selectiviteit? Wat boeit dat bij een groep die alleen invoert? “Theorie”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

_eLMo_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:39:
[...]

Is dat niet alleen voor selectiviteit? Wat boeit dat bij een groep die alleen invoert? “Theorie”?
Grappig en toevallig voert een sma niet alleen in, dat is gewoon een gebruiker als de zon er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
_eLMo_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:39:
[...]

Omdat die "alleen invoer" ook puur theoretisch alleen invoer is. Stel dat het straks een keer gunstig wordt om een thuisbatterij te plaatsen? Dan is het ineens ook uitvoer (mogelijk).

En ja het is voor selectiviteit, maar daar wordt voor zover ik weet geen onderscheid gemaakt tussen in of uitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
twain4me schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:43:
[...]

Grappig en toevallig voert een sma niet alleen in, dat is gewoon een gebruiker als de zon er niet is.
Nou, dit maakt et dan al duidelijk dat het in de praktijk dus ook al anders is. als het gewoon een gebruiker is dan lijkt het me vrij simpel en moet je gewoon conform nen1010 een andere afzekering hebben op je hoofdaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:55
Oh jee, there we go again :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10
twain4me schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:19:
[...]

don't go there :+
de selectiviteits discussie slaapt inmiddels een paar weken.
En hij is weer klaarwakker...

Selectiviteit bij kortsluiting en automaten heb je een factor 3 (karakteristiek B-C) tot 6 (B-B) voor nodig... Dus kom maar op met je stapel APSystems DS3 micro omvormers en exact evenveel 6A installatieautomaten.

Als jouw 3,6kW omvormer besluit zichzelf kort te sluiten aan je 16A zekering aan een 25A hoofdaansluiting, dan gaat je hoofdzekering er gewoon uit, en waarschijnlijk ook als hij achter een 40A C-kar hangt

Selectiviteit in huisinstallaties is in de praktijk nogal een illusie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:03

Managelorian

“This is the workflow.”

remc1979 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:18:
Er ligt dus in totaal voor 19x295=5605 Wp op het dak.

[....]

Ik ben eens in de logging van de omvormer gaan kijken en wat blijkt, op het moment dat het vermogen richting de 4600 Wp gaat, slaat de zekering eruit.

Ik ben eens gaan rekening en bij 4600 Wp loopt er een stroom van ca 20A (4600/230) door de zekering. Het lijkt me dus logisch dat deze eruit klapt.

[...]

Mijn vraag is of er destijds (in 2019 dus) door de installateur een verkeerd advies is gegeven om een 1-fase omvormer op te hangen in plaats van een 3-fase omvormer.
Ik vind een omvormer van 5 kW op een 16A automaat erg krap bemeten. Met 16A kun je nominaal 3680W opwekken dus dan is het verschil met 5 kW wel erg groot. Een beetje overschrijding in het wattage hoeft niet onmiddellijk een probleem te zijn, want:
1. de spanning zal in de praktijk hoger dan 230V zijn (250V is geen uitzondering)
2. een automaat kan zo'n 13% stroomoverschrijding continue aan zonder eruit te klappen

Jij hebt een omvormer die 5kW kan opwekken, maar zelfs als je wat bochten afsnijdt kun je door een 16A automaat dus niet meer dan (16A+13%)*250V=4520W opwekken. M.i. hoort een installateur geen bochten af te snijden, maar zich netjes aan de regels te houden.

Dus ja, ik vind dat de installateur inderdaad een verkeerd advies heeft gegeven door een 1-fase omvormer bij dit soort vermogens op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ten eerste mag je van je netbeheerder terugleveren tot een max van je hoofdzekering. Verder is een hoofdzekering traag, in het geval van een automaat is dat meestal een D karakteristiek terwijl de automaten in je systeem B zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En deze discussie heb je alleen maar vanwege het feit dat iedereen zelf mag prutsen aan zijn elektriciteit.

En @Ronald als iets een illusie is in de praktijk wil toch niet zeggen dat je maar deze stelregels als PRO overboord moet gooien? Dat hobbybob zijn eigen aanleg doet en hier geen rekening mee houdt kan ik mij voorstellen, maar een installateur, die moet daar gewoon rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Vorkie Maak de discussie nou niet erger... Hoeveel PRO's laten een PV gevoede meterkast veilig achter?
https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Dit is namelijk bij @remc1979 ongetwijfeld ook nog aan het handje.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 09-06-2022 09:55 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:54:
@Vorkie Maak de discussie nou niet erger... Hoeveel PRO's laten een PV gevoede meterkast veilig achter?
https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Dit is namelijk bij @remc1979 ongetwijfeld ook nog aan het handje.
Ja, maar nu ben je wel bij de kern van zijn vraag - is het goed aangelegd?, antwoord is dus nee, inclusief je PDF ter verificatie en natuurlijk de 16/20/25A discussie :)

Dat beunen dit altijd doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:03

Managelorian

“This is the workflow.”

ds23man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:52:
Ten eerste mag je van je netbeheerder terugleveren tot een max van je hoofdzekering. Verder is een hoofdzekering traag, in het geval van een automaat is dat meestal een D karakteristiek terwijl de automaten in je systeem B zijn.
Ik heb onlangs een verzwaring uit laten voeren naar 3x25A en de nieuwe hoofdzekeringen zijn hierbij als C-automaten uitgevoerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Voor kortsluiting maakt B vs C vs D 25A ook weer niet uit... Zodra je er 100+A over probeert te gooien dienen ze allemaal binnen dezelfde 0,weinig af te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Managelorian schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:00:
[...]

Ik heb onlangs een verzwaring uit laten voeren naar 3x25A en de nieuwe hoofdzekeringen zijn hierbij als C-automaten uitgevoerd....
Eigenlijk moet dat D zijn, maar de laatste tijd zie je af en toe C vanwege tekorten. Als je hoofdzekeringen er regelmatig uitklappen de netbeheerder terug laten komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ds23man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:02:
[...]

Eigenlijk moet dat D zijn, maar de laatste tijd zie je af en toe C vanwege tekorten. Als je hoofdzekeringen er regelmatig uitklappen de netbeheerder terug laten komen....
waar staat dat dat D moet zijn, ik heb hier al jaren C (net als de rest van het eiland wat bij de meterwissel (test gebied slimmemeter stedin) geen hoofdschakelaar had) ik heb het al eens geprobeerd te laten veranderen in D maar de bewering is dat dit niet nodig is.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 09-06-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
_eLMo_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Dit!
Je hoofdzekering is 25A.
Stel je zekert je PV af op 20A.

Je huisinstallatie kan dan in totaal 45A vermogen vragen door het net en je PV aan te spreken.

De meeste groepenkasten zijn geschikt voor maximaal 40A. Check je aardlekschakelaars.

Je kan je groepenkast upgraden naar 63A door sterkere aardlekschakelaars (en bedrading!!).
Het makkelijkere alternatief is het plaatsen van een remautomaat (maximaalstroombeveiliging).
Wat dit inhoud is dat je een “normale” “groep” van 40A voor je hele huisinstallatie zet. Zo kan je huis nooit meer dan 40A trekken (waar je groepenkast op is gebouwd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gX-j_RfdYlwuT4vCrQdXRKGJqYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwORTXgNl2mfZaqjoy40RdxC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou de installateur vragen de PV groep te vervangen door een 25A groep en dan de huisinstallatie op de fase waar je op invoert te beveiliging met een 40A groep.
Ik heb enkele foto's toegevoegd:
1) de automaat waarop de omvormer is aangesloten
2) de aardlekautomaar waar de groep waarop de omvormer is aangesloten naar toe.

Wat kan vervangen worden waardoor het systeem wel goed en veilig functioneert?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUlaVhrvexr4Wx6KMVP92mShdys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZZHfZYeH7WNtVnYphJM6Pij.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gX-j_RfdYlwuT4vCrQdXRKGJqYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwORTXgNl2mfZaqjoy40RdxC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door remc1979 op 09-06-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14

Septillion

Punt over selectiviteit lijkt gemaakt. Verdere discussie over selectiviteit en hoofdzekeringen verwijs ik graag naar Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

remc1979 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:28:
[...]

Ik heb enkele foto's toegevoegd:
1) de automaat waarop de omvormer is aangesloten
2) de aardlekautomaar waar de groep waarop de omvormer is aangesloten naar toe.

Wat kan vervangen worden waardoor het systeem wel goed en veilig functioneert?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zijn meerdere oplossingen in de praktijk. In de ideaal situatie had je een 3 fase omvormer gehad voor mooie verdeling van de stroom over de fases.

Dat is een gepasseerd station.

Als je als niet professional dit op orde wil hebben zal je een remautomaat moeten toepassen, want ook 25A + 16A is al 41A (al zal ‘t zo’n vaart niet lopen).
Als je die automaat dus gaat ophogen word dit probleem groter.

Mijn inziens is nog steeds de meest kostenefficiënte manier, de zonnegroep afzekeren op 20-25 ampere en de rest van de fase beveiligen tegen overstroom.

In die situatie zit je “veilig”.

Argumenten van andere in dit topic over genegeerde selectiviteit zijn terecht, een professional had dit (een 1 fase 5kW omvormer in een 3 fase groepenkast) niet zo aangelegd. De praktijk leert helaas dat dit gebeurd.

Een andere (3 fase) omvormer is kostbaar (materiaal, nieuwe groepen, nieuwe kabels).

Simpelweg de groep ophogen naar 20A levert gevaar op in verband met langdurige overstromen (25A+20A=45A).

De omvormer terugschroeven naar maximaal 3600 watt (langdurig) is veruit de veiligste oplossing maar niet wenselijk ivm gemist rendement.

Dus… remautomaat en 20-25A groep.

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 09-06-2022 11:23 . Reden: Mening stuk over selectiviteit verwijderd nav mod post die ik niet gezien had ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

En als user :) 16A voor een 5kW omvormer is natuurlijk raar. Dat zou dus eigenlijk een 25A automaat moeten zijn. Als je voor een 20A gaat zou het netjes zijn om het vermogen te begrenzen op 4,6kW. Maar daar heb je bij SMA volgens mij een gridlock code voor nodig.

Maar voor de keuze 20A/25A, welke draaddikte ligt er naar de omvormer? Als dat maar 2,5qmm is kan je 25A al vergeten. Daarnaast zal je dan de rest moeten beveiligen tegen die extra stroom.

En ja, 3-fase was hier veel mooier geweest. Makkelijker voor het net, minder verliezen en geen gedoe met hoge stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Hoe zou onderstaande er dan schematisch uit komen te zien. Zou iemand daar de moeite voor willen nemen om dat uit te werken?

Ik ga contact zoeken met de installateur en vraag hem met welke oplossing hij denkt te komen. Voor mij zijn er 2 oplossingen;
1) 1-fase omvormer vervangen door een 3-fase omvormer
2) groepenkast aanpassen zoals hieronder beschreven (maar dan wil ik dat zelf ook even goed snappen ;-) )
_eLMo_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:22:
[...]

Er zijn meerdere oplossingen in de praktijk. In de ideaal situatie had je een 3 fase omvormer gehad voor mooie verdeling van de stroom over de fases.

Dat is een gepasseerd station.

Als je als niet professional dit op orde wil hebben zal je een remautomaat moeten toepassen, want ook 25A + 16A is al 41A (al zal ‘t zo’n vaart niet lopen).
Als je die automaat dus gaat ophogen word dit probleem groter.

Mijn inziens is nog steeds de meest kostenefficiënte manier, de zonnegroep afzekeren op 20-25 ampere en de rest van de fase beveiligen tegen overstroom.

In die situatie zit je “veilig”.

Argumenten van andere in dit topic over genegeerde selectiviteit zijn terecht, een professional had dit (een 1 fase 5kW omvormer in een 3 fase groepenkast) niet zo aangelegd. De praktijk leert helaas dat dit gebeurd.

Een andere (3 fase) omvormer is kostbaar (materiaal, nieuwe groepen, nieuwe kabels).

Simpelweg de groep ophogen naar 20A levert gevaar op in verband met langdurige overstromen (25A+20A=45A).

De omvormer terugschroeven naar maximaal 3600 watt (langdurig) is veruit de veiligste oplossing maar niet wenselijk ivm gemist rendement.

Dus… remautomaat en 20-25A groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-06 13:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdRe5IVsYdc0TCs5MVFg2UO-BmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aQN2QWYff4vfX91S3pLKrvnu.png?f=fotoalbum_large
Bron

Een 20A automaat erin zetten zal waarschijnlijk goed gaan maar op den duur ook je hoofdzekering aan kunnen spreken.

Makkelijkste optie is je omvormer voorlopig softwarematig te begrenzen op een waarde die je huidige automaat 16A B-karakteristiek aan kan.
De ondergrens van een automaat met B karakteristiek is 1,13. De grafieken gaan niet verder dan 2,5 uur. Dit betekend dat een 16 A automaat zeker 2,5 uur 18A kan doorgeven zonder af te schakelen. Dit kan oplopen tot 1,45x. Dus tot 23A. De uitschakelkarakteristiek is gestandaardiseerd en voldoet aan de IEC/EN 60898 norm
Ik zou trapsgewijs het vermogen van de omvormer beperken tot een waarde waarbij het goed gaat.

Allemaal los van de discussie met de installateur. Ik ben van mening dat je max. een 1-fase omvormer van 3,6 of 4kW mag aansluiten op een 16A automaat wanneer je zonnepanelen overgedimensioneerd zijn.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

remc1979 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:29:
Hoe zou onderstaande er dan schematisch uit komen te zien. Zou iemand daar de moeite voor willen nemen om dat uit te werken?

Ik ga contact zoeken met de installateur en vraag hem met welke oplossing hij denkt te komen. Voor mij zijn er 2 oplossingen;
1) 1-fase omvormer vervangen door een 3-fase omvormer
2) groepenkast aanpassen zoals hieronder beschreven (maar dan wil ik dat zelf ook even goed snappen ;-) )

[...]
Een schema maken kan ik zo even niet, maar bedenk het als volgt:

Vanaf de hoofdschakelaar gaat er 1 fase een B40 installatieautomaat in, deze gaat daarna naar de rest van je huisinstallatie (mogelijk alleen je aardlekschakelaar, mogelijk meer als je meer hebt).
De omvormer word aangesloten op een aardlekautomaat, ofwel alamat, waarschijnlijk een B25 30mA. Op dit moment heeft je PV geen eigen aardlekschakelaar, dat is tegen de norm.
Deze alamat gaat dan ook weer onderin de eerder genoemde B40 installatieautomaat.

Zo kan je huisinstallatie nooit meer dan 40A voeding krijgen (uit PV en net samen).
Je PV nooit meer dan 25A terugleveren of verbruiken.

Het compromis is dan dat de alamat 25A is, net als je hoofdzekering. Stel je omvormer sluit compleet kort, dan zal je hoofdzekering (van die fase) er ook uit klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

Dennism schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:09:
[...]

Dat is nu juist bij zonnepanelen niet altijd gebruikelijk, zoals bijv. destijds mijn adviseur ook aangaf, stel dat je een 'lastig' huis hebt, waar gedurende de dag een deel van het dak schaduw heeft, maar niet altijd hetzelfde deel dan kunnen ze meer panelen leggen wanneer je de ruimte hebt dan dat je zonder schaduw nodig zou hebben, zodat jij een hogere totaal opbrengst hebt om zo te compenseren voor die schaduw die gedurende de dag over het huis trekt.

Dat kan dus heel bewust gebeuren.
Dat is toch allemaal niet relevant? Als er een 5 kW omvormer hangt dan zorg je er voor dat 5kW vermogen veilig geleverd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remc1979
de Peer schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:48:
[...]

Dat is toch allemaal niet relevant? Als er een 5 kW omvormer hangt dan zorg je er voor dat 5kW vermogen veilig geleverd kan worden.
Dat is dus ook mijn mening. Installateur had een ander advies moeten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
de Peer schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:48:
[...]

Maar dat is toch ook wat ik aangeef, zie mijn eerder geposte:
Ik zou het zelf eerder zoeken in mogelijke problemen met de afzekering, zoals in de 3de post wordt aangegeven, als deze omvormer inderdaad niet op een 16A groep had gemogen maak je mijn inziens met dat argument, ook al is dat 3 jaar goed gegaan, meer kans dan met een argument dat de verkoper anders om had moeten gaan met objecten die voor shaduwval zorgen in de situatie ten tijde van het offerte traject.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

Dennism schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:52:
[...]

Maar dat is toch ook wat ik aangeef, zie mijn eerder geposte:

[...]
ik zie het nu ja! je nuanceerde het juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:37
Mede Tweakers,

Na dit te lezen is het voor mij niet meer duidelijk.

Tuurlijk het verhaal met de omvormer snap ik en daar is bij mij de zelfde fout gemaakt maar niets meer aan te doen (SMA Sunnyboy 5 1 fase).

Ik heb een paar jaar en een paar weken geleden bijna de zelfde discussie gevoerd hoe dit aangesloten hoort te zijn. Deze installatie kan je gewoon draaien om 2.5mm2 kabel met een 20A aardlekautomaat 100Ma. Het belangrijkste is wel om deze fase leeg te maken van andere groepen anders ga je daar weer gezeik mee hebben.

Tuurlijk zit je aan de max van alles maar max 5000 watt kan de installatie toch niet maken want daarna kapt hij de rest af.

[ Voor 10% gewijzigd door thebeast12 op 09-06-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
thebeast12 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:47:
Mede Tweakers,

Na dit te lezen is het voor mij niet meer duidelijk.

Tuurlijk het verhaal met de omvormer snap ik en daar is bij mij de zelfde fout gemaakt maar niets meer aan te doen (SMA Sunnyboy 5 1 fase).

Ik heb een paar jaar en een paar weken geleden bijna de zelfde discussie gevoerd hoe dit aangesloten hoort te zijn. Deze installatie kan je gewoon draaien om 2.5mm2 kabel met een 20A aardlekautomaat 100Ma. Het belangrijkste is wel om deze fase leeg te maken van andere groepen anders ga je daar weer gezeik mee hebben.

Tuurlijk zit je aan de max van alles maar max 5000 watt kan de installatie toch niet maken want daarna kapt hij de rest af.
Dan moet ik dus alle andere groepen op deze fase op een andere fase gaan zetten? Dat lijkt me toch ook niet wenselijk. De 3 fasen van 25A zijn er natuurlijk niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zelfs ongewenst... Meer stuwing van de netspanning zonder de aftrek van eigen verbruik over die fase.

Zo moeilijk is de aardlekschakelaar van de PV fase vervangen door 40A alamat ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 18-06 23:17

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

thebeast12 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:47:
Het belangrijkste is wel om deze fase leeg te maken van andere groepen anders ga je daar weer gezeik mee hebben.
Dan gebruik je de opgewekte energie nooit zelf wat zonde is vanuit het algemeen belang.

Dat hele probleem met overbelasting van bedrading en aardlekschakelaars door opgetelde stromen uit twee richtingen (net en omvormer) kun je ook voorkomen door je groepen achter aardlekautomaten te zetten. ETI heeft 1-fase aardlekautomaten in 1TE breedte. Je hoeft er dan alleen maar voor te zorgen dat de busbars/kamrails die je aardlekautomaten voeden geschikt zijn voor ca. 45A wat ze in de regel wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Ronald schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:10:
Zelfs ongewenst... Meer stuwing van de netspanning zonder de aftrek van eigen verbruik over die fase.

Zo moeilijk is de aardlekschakelaar van de PV fase vervangen door 40A alamat ook niet...
Wat vervang is dan precies? De aardlekautomaat (na 16A) van de omvormer, of de aardlekschakelaar van de fase (waar dus meerdere groepen op aan gesloten zijn.

En bedoel je dan zoiets?

https://www.elektramat.nl...RGrh-qOooIchoCBbYQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Het component Q1 is een Aardlekschakelaar, die vervang je door een https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html

Het B16 component naast je kWh meter is geen aardlekautomaat, maar een installatieautomaat - zonder aardlekbeveiliging. Ik neem aan dat deze nu aangesloten is op Q1?

Dit zou een 25A aardlekautomaat moeten zijn die parallel naast de vervanger van Q1 aangesloten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Ronald schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:24:
Het component Q1 is een Aardlekschakelaar, die vervang je door een https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html

Het B16 component naast je kWh meter is geen aardlekautomaat, maar een installatieautomaat - zonder aardlekbeveiliging. Ik neem aan dat deze nu aangesloten is op Q1?

Dit zou een 25A aardlekautomaat moeten zijn die parallel naast de vervanger van Q1 aangesloten wordt.
Dank voor je reactie. Ik zie op de website van de door jou gestuurde link dat er meerdere opties zijn, welke moet ik dan hebben.

De installatieautomaat van de zonnepanelen is idd aangesloten op Q1. Deze moet ik dus vervangen voor een 25A aardlekautomaat (heb je een link met een verwijzing)? Hoe ziet de aansluiting parallel op de vervanger van Q1 er dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Ronald schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:24:

Je krijgt dan het volgende schema als ik het goed begrijp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdOlwBTY15xDXM4NLmfjSwvHg-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mkp8uCEh9mjztay6EoHXAGLY.jpg?f=user_large

Waarbij de meest rechtse aardlekschakelaar (bij mij Q1) wordt vervangen door de door jou gegeven link.
De 25A aardlekautomaat wordt dan rechtstreeks op de omvormer aangesloten?

De kWh meter op de foto is nu aangesloten op de installatieautomaat van de omvormer, hoe kan ik deze dan aansluiten, rechtstreeks op de 25A aardlekautomaat?

Wordt dan bij opwekking de opgewerkte stroom eerst zelf gebruikt. of gaat alles dan rechtstreeks het net terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
groepen L1 -> ALS -> hoofdschakelaar L1
groepen L2 -> ALS -> hoofdschakelaar L2
Omvormer -> kwh meter -> 25A alamat -> hoofdschakelaar L3
groepen L3 -> 40A alamat -> hoofdschakelaar L3

Alleen zou je geen 2 snoeren in de hoofdschakelaar moeten steken, dus bouw je een draadbrug (in 6mm²) https://www.sandervunderi...-zwart-100-en-150-mm.html
Of inderdaad een verdeelblok

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 09-06-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Ronald schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:56:
groepen L1 -> ALS -> hoofdschakelaar L1
groepen L2 -> ALS -> hoofdschakelaar L2
Omvormer -> kwh meter -> 25A alamat -> hoofdschakelaar L3
groepen L3 -> 40A alamat -> hoofdschakelaar L3

Alleen zou je geen 2 snoeren in de hoofdschakelaar moeten steken, dus bouw je een draadbrug (in 6mm²) https://www.sandervunderi...-zwart-100-en-150-mm.html
Of inderdaad een verdeelblok
Dank! Het wordt steeds duidelijker voor me.

Heb je nu voor de duidelijk nog het volgende voor me:
- website met 25A alamat
- website 40A alamat

Maar dan blijft mijn vragen open staan. Wordt opgewekte energie bij deze oplossing eerst in het eigen net gebruikt (dit geval L3) of wordt deze rechtstreeks teruggeleverd.

[ Voor 11% gewijzigd door remc1979 op 09-06-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Dank! Zou je ook nog antwoord willen/kunnen geven op mijn laatste vraag?

En met deze oplossing ben ik dus van 'alle' problemen verlost? Dan kunnen mijn panelen 'onbeperkt' opwekken?

[ Voor 18% gewijzigd door remc1979 op 09-06-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:35
Als je meer dan 16A produceert moet dan je bedrading ook niet dikker worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik was aan editen maar werd even naar nuttige zaken geroepen...

Enige marginale is de kabel van kWh naar omvormer. Waarschijnlijk is dat 2,5mm² en is goed tot 22-23A (@marktweakt); (wat minder is dan de zekering, eigenlijk niet okay)

Maar voor PV wil je een stap, liefst 2 hoger om spanningsval te verminderen (en daarmee afschakelen bij hoge netspanning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Ronald schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:01:
Ik was aan editen maar werd even naar nuttige zaken geroepen...

Enige marginale is de kabel van kWh naar omvormer. Waarschijnlijk is dat 2,5mm² en is goed tot 22-23A (@marktweakt); (wat minder is dan de zekering, eigenlijk niet okay)

Maar voor PV wil je een stap, liefst 2 hoger om spanningsval te verminderen (en daarmee afschakelen bij hoge netspanning)
Dank! Heb ik nog 1 vraag, gaat de opgewekte stroom nu direct naar het net, of wordt dit eerst in het huis “gebruikt”, waarbij het overtollige het net in gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18:07
Opgewekte stroom wordt altijd eerst zelf verbruikt, daarna gaat het overtollige naar het net.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Nou ja... Bijna in dit geval, @Dat_Doc

Stroom op de PV fase die verbruikt wordt als er productie is gaat het net niet op.

Verbruik van de andere fasen komt altijd van het net.

Maar de meter telt de verbruiken bij elkaar op voor het in de verbruik/teruglever registers geschreven wordt, dus financieel boeit het niet en zal het nooit boeien... daar staat rechtsgelijkheid met 1 fase huishoudens garant voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Ronald schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:44:
Nou ja... Bijna in dit geval, @Dat_Doc

Stroom op de PV fase die verbruikt wordt als er productie is gaat het net niet op.

Verbruik van de andere fasen komt altijd van het net.

Maar de meter telt de verbruiken bij elkaar op voor het in de verbruik/teruglever registers geschreven wordt, dus financieel boeit het niet en zal het nooit boeien... daar staat rechtsgelijkheid met 1 fase huishoudens garant voor.
Maar de PV installatie zit in de nieuwe situatie parallel aan de aardlekautomaat (Q1), gaat dan bij opwekking toch eerst de opgewekte stroom de vervanger van Q1 in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Jip en Janneke...

Stroom is net water... Het stroomt van hoge volts naar lage volts.
PV omvormer maakt voldoende hoge volts om de stroom te laten vloeien...
Als het Q1 in kan stromen omdat er een gebruiker achter zit (die daardoor volts weg trekt) zal dat gebeuren. Geen gebruiker: zij arm in de stroom rivier heeft een dam.
Dan kan het dus alleen naar zee (het net)

Het water in de zee staat op zekere hoogte... 230V = n.a.p.
De zee mag maximaal op 253V staan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:49
Ik zie hier nogal veel aannames, ten eerste als je er geen verstand van hebt vraag je installateur om advies. Ten tweede, kabel diameter is hier het belangrijkste. Als je die zekering gaat verhogen kun je bij de limieten van je bedrading komen. Dit is ook nog eens afhankelijk van je bouwvorm, type kabel. Maar met name je diameter. Heb even gezocht in het topic maar volgens mij staat nog nergens welke draaddikte gelegd is. We gaan allemaal uit van ten minste 2.5mm2 maar ga dat eerst maar eens bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
HanM schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:43:
Ik zie hier nogal veel aannames, ten eerste als je er geen verstand van hebt vraag je installateur om advies. Ten tweede, kabel diameter is hier het belangrijkste. Als je die zekering gaat verhogen kun je bij de limieten van je bedrading komen. Dit is ook nog eens afhankelijk van je bouwvorm, type kabel. Maar met name je diameter. Heb even gezocht in het topic maar volgens mij staat nog nergens welke draaddikte gelegd is. We gaan allemaal uit van ten minste 2.5mm2 maar ga dat eerst maar eens bevestigen.
Is ligt idd een 2.5 mm2 kabel van de omvormer naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-05 09:58
Selectiviteit is niet van toepassing bij een opwek groep.

Dus 25A hoofdzekering mag je de pv omvormer 25A afzekeren.

Waar je wel op moet letten is dat je maximaal 5000 watt onbalans mag invoeden. Dus op een 3 fase aansluiting met 1 fase omvormer maximaal 5000 watt per fase terugleveren.

Met een 3 fase omvormer mag je meer invoeden omdat die de opwek verdeeld.

Zet er een B25 alamat in probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

mike_solar schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:54:
Zet er een B25 alamat in probleem opgelost.
Met 2,5qmm? Nee dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Dit zijn wel heel tegenstrijdige geluiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Vandaar dat ik hem laat horen :) 2,5qmm voor 25A is gewoon een slecht idee. 20A kan nog een keer op korte afstand. Maar 5kW enkel fase op 2,5qmm is gewoon dom :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

2,5 mm2 mag conform de NEN1010 afgezekerd worden met maximaal 24 Ampère (zolang het vaste bekabeling is).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:18
Een paar dingen kun je sowieso doen, zonder afbreuk aan de huidige setup.

20A zou hij een uur moeten volhouden mits hij zijn warmte kwijt kan. De foto toont dat hij nu tussen twee automaatjes zit. Wellicht kun je dus gewoon twee tussenstukken toevoegen links en rechts zodat hij zijn warmte kwijt kan.
Hij gaat immers open op thermische beveiliging.

Daarna kun je nog even checken of de klemmetjes goed vastgedraaid zitten met 1.9 Nm, dat kan meerdere watts aan warmte schelen.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 10-06-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je de huidige 16A vervangt voor een 20A en je SMA SB5.0 daarop maximaliseert heb je met minimale kosten een veilige oplossing binnen specs én meer opbrengst.

De andere optie is om de bekabeling en automaat te vervangen zodat deze geschikt is voor 25A. Je omvorner zit met 5000 Watt dan precies op de grens van de toegestane onbalans van 5 kW.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:10
Wat een goed bedoelde adviezen die hier worden gegeven, maar...alles ten spijt, je moet afzekeren op de I max van jouw omvormer (22A), dit wordt dus automatisch een 25A zekering, aangezien de Hoofdzekering 25A is, gaat dit natuurlijk nooit lukken. Hierboven ook al benoemd, jouw aders zijn te dun, even buiten de discussie om welke wel(voorkeur 6mm2 ivm spanningsval) 2,5mm2 is natuurlijk nooit oke. Plus hierboven ook al genoemd, je bent ook verplicht om jouw volledige meterkast te verzwaren. Dit had zo nooit aangesloten mogen worden.Als jouw installateur aangesloten is bij de branchevereniging, dan zou ik daar bij geen gehoor van de installateur een klacht indienen. Ik heb hier onlangs een NTA 8220 keuring gehad, hier werd ook aangegeven dat een omvormer in vermogen terugzetten dus wel mag, maar I max is leidend.

Conclusie, de omvormer via de installateur laten vervangen voor een 3 fase. Af laten zekeren op 3 x 10A, dan is alles volgens de norm.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 18:42
Omvormer instellen op een vermogen waarbij de stroom max 20A is en dan een 20A zekering gebruiken. Bij een 25A zekering wordt je bekabeling de zekering en dat wil je niet.

Andere oplossingen zijn leuk, maar levert wel meer werk en kosten en wat eindresultaat betreft voegt het eigenlijk niets toe.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-05 09:58
25A mag,

Uiteraard wel met bekabeling die zwaar genoeg is dat had ik er niet bij vermeld
Pagina: 1