P1 Poort uitlezen Slimmemeter+ werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-04 21:30
Hoi allemaal,

Ik heb net een Slimmelezer+ van Marcel Zuidwijk gekocht en aangesloten op mijn meter, een MT382 van Iskra. Helaas krijg ik geen metingen door vanaf de P1 poort naar de slimmelezer. Ik dacht in eerste instantie dat het misschien aan home assistant lag, maar ook op het apparaatje zelf krijg ik geen data.

Ik heb de kabel nogmaals gecontroleerd en ook al vervangen, met weinig succes. Heeft iemand de gouden tip?
Foto’s onderstaand.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beste antwoord (via Hetisookwat op 15-03-2023 12:39)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:04

iMars

Full time prutser

Mijn advies: gebruik esp-link. Even flashen via mijn website: https://www.zuidwijk.com/using-esp-link/
Flashen via Chrome of Edge browser, en zorg dat je de ch340 driver hebt.

Oorzaak is dat esphome standaard voor DSMR 4/5 is ingesteld, dat heeft een andere baud setting dan DSMR 2/3.

Je kan esphome met andere baudsetting instellen, maar dat kan alleen door opnieuw te flashen.

Als je esp-link erop zet, kan je dat allemaal via de web-interface instellen. Voordeel van esp-link, omdat alles afgehandeld wordt door de "slimme meter" integratie van HA, komen je gaswaardes ook allemaal binnen. Als je dat via esphome regelt, moet je het een en ander "hacken" en met een omweg instellen om alsnog de gaswaardes goed te krijgen (weet niet of dat inmiddels opgelost is?).

Koop hier mijn P1 reader :)

Alle reacties

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-04 21:30
@iMars ik heb hem geflasht en werkt prima, waarvoor dank. Een stapel sensoren zijn by default verborgen in Home Assistant. Komt het omdat die niet uitgelezen worden vanuit een DSMR 2.2 slimme meter?

EDIT: Ik wil namelijk ook het huidige gasverbruik uitlezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9KPE-SjOwtAShALwf1mulEKO5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c9I4KxBzgmclylJW2bNIt7ms.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Hetisookwat op 15-03-2023 13:28 ]

Pagina: 1