Toon posts:

P1 Poort uitlezen Slimmemeter+ werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:19
Hoi allemaal,

Ik heb net een Slimmelezer+ van Marcel Zuidwijk gekocht en aangesloten op mijn meter, een MT382 van Iskra. Helaas krijg ik geen metingen door vanaf de P1 poort naar de slimmelezer. Ik dacht in eerste instantie dat het misschien aan home assistant lag, maar ook op het apparaatje zelf krijg ik geen data.

Ik heb de kabel nogmaals gecontroleerd en ook al vervangen, met weinig succes. Heeft iemand de gouden tip?
Foto’s onderstaand.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beste antwoord (via Hetisookwat op 15-03-2023 12:39)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Mijn advies: gebruik esp-link. Even flashen via mijn website: https://www.zuidwijk.com/using-esp-link/
Flashen via Chrome of Edge browser, en zorg dat je de ch340 driver hebt.

Oorzaak is dat esphome standaard voor DSMR 4/5 is ingesteld, dat heeft een andere baud setting dan DSMR 2/3.

Je kan esphome met andere baudsetting instellen, maar dat kan alleen door opnieuw te flashen.

Als je esp-link erop zet, kan je dat allemaal via de web-interface instellen. Voordeel van esp-link, omdat alles afgehandeld wordt door de "slimme meter" integratie van HA, komen je gaswaardes ook allemaal binnen. Als je dat via esphome regelt, moet je het een en ander "hacken" en met een omweg instellen om alsnog de gaswaardes goed te krijgen (weet niet of dat inmiddels opgelost is?).

Koop hier mijn P1 reader :)

Alle reacties

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-03 17:18
Ik weet niet hoe slim dat kastje is, misschien moet je nog ergens bytes/stop bit etc instellen

mijn bv:

BaudRate

115200 bps

Data Bits

8 Data Bits

Parity

No Parity

Stop Bits

1 Stop Bit

google:
The baud rate is either 9600 or 115200, where 9600 is reserved for the first generation meters. Therefore, if you receive a new Smart Meter you should select 115200 here.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:35

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is zo ver ik kan vinden is de MT382 al een wat oudere meter en DSMR 2.2. Die sturen uit op 9600 baud ipv 115200 zoals DSMR 4/5. Laatste is wat de SlimmeLezer standaard verwacht. Omdat ESPhome nog de beperking heeft dat de baudrate niet tijdens runtime aangepast kan worden moet je er volgens mij nieuwe firmware op zetten. Je zou eens kunnen kijken of kunnen navragen of Zuiderwijk al gewoon gecompileerde firmware heeft voor DSMR 2.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:54

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

septillion schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:42:
Je zou eens kunnen kijken of kunnen navragen of Zuiderwijk al gewoon gecompileerde firmware heeft voor DSMR 2.
Die is er: https://www.zuidwijk.com/...-and-3-esphome-2021-12-1/

Als je de baud rate niet kunt aanpassen in de configuratie dan denk dat ik hier mee zou beginnen. Die raad Marcel zelf ook ergens aan in een comment voor iemand met dezelfde vraag.

Andere optie is een recentere versie zelf bakken of esp-link flashen ipv ESPHome.
Recente ESP-Home zelf maken kan ook nog. Kwestie van de standaardconfiguratie file aanpassen (of deze pakken: https://github.com/zuidwi...mples/dutch-dsmr-2.2.yaml), firmware bakken en het resultaat flashen. Hoe dat moet staat o.a. op zijn website.
Ook voor esp-link heeft hij zo te zien een guide.

[Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 14-03-2023 11:08]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• septillion

septillion

@Ultraman Ah, ja. dat zou moeten werken. Ik was zelf even in de veronderstelling dat de plus-versie met ethernet was en dus niet zomaar te gebruiken was met de standaard firmware. Maar dat is de P1 reader ethernet, de SlimmeLezer+ is gewoon de upgraded versie :)

Eigenlijk wel slecht dat dit nergens staat / officieel is aangegeven :/

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:54

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ah. Juist op de Ethernet variant, die ik heb, zijn de seriële verbindingsinstellingen aanpasbaar zonder deze te moeten flashen. Ding doet zelf geen decoding, itt SlimmeLezer+, en fungeert als een serial2ethernet bridge.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Hetisookwat
Ultraman schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:07:
[...]

Die is er: https://www.zuidwijk.com/...-and-3-esphome-2021-12-1/

Als je de baud rate niet kunt aanpassen in de configuratie dan denk dat ik hier mee zou beginnen. Die raad Marcel zelf ook ergens aan in een comment voor iemand met dezelfde vraag.

Andere optie is een recentere versie zelf bakken of esp-link flashen ipv ESPHome.
Recente ESP-Home zelf maken kan ook nog. Kwestie van de standaardconfiguratie file aanpassen (of deze pakken: https://github.com/zuidwi...mples/dutch-dsmr-2.2.yaml), firmware bakken en het resultaat flashen. Hoe dat moet staat o.a. op zijn website.
Ook voor esp-link heeft hij zo te zien een guide.
Deze kan ik niet via de interface OTA flashen lijkt het.
Magic byte is wrong, not 0xE9
Aansluiten op de pc dus?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• iMars
  • Nu online
Mijn advies: gebruik esp-link. Even flashen via mijn website: https://www.zuidwijk.com/using-esp-link/
Flashen via Chrome of Edge browser, en zorg dat je de ch340 driver hebt.

Oorzaak is dat esphome standaard voor DSMR 4/5 is ingesteld, dat heeft een andere baud setting dan DSMR 2/3.

Je kan esphome met andere baudsetting instellen, maar dat kan alleen door opnieuw te flashen.

Als je esp-link erop zet, kan je dat allemaal via de web-interface instellen. Voordeel van esp-link, omdat alles afgehandeld wordt door de "slimme meter" integratie van HA, komen je gaswaardes ook allemaal binnen. Als je dat via esphome regelt, moet je het een en ander "hacken" en met een omweg instellen om alsnog de gaswaardes goed te krijgen (weet niet of dat inmiddels opgelost is?).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iMars
  • Nu online
septillion schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:14:
@Ultraman Ah, ja. dat zou moeten werken. Ik was zelf even in de veronderstelling dat de plus-versie met ethernet was en dus niet zomaar te gebruiken was met de standaard firmware. Maar dat is de P1 reader ethernet, de SlimmeLezer+ is gewoon de upgraded versie :)

Eigenlijk wel slecht dat dit nergens staat / officieel is aangegeven :/
Staat ergens in mijn backlog :/ Heb het een en ander in de FAQ staan, maar damn, if I only had more time -O-
Ultraman schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:01:
Ah. Juist op de Ethernet variant, die ik heb, zijn de seriële verbindingsinstellingen aanpasbaar zonder deze te moeten flashen. Ding doet zelf geen decoding, itt SlimmeLezer+, en fungeert als een serial2ethernet bridge.
SlimmeLezer+ is alleen wifi. Standaard met esphome geleverd. Helaas is esphome niet via webinterface aan te passen (baudsettings). Dat moet echt opnieuw geflasht worden. Met esp-link kan dat wel via de web-interface.

115200 8N1 voor DSMR 4/5
9600 7E1 voor DSMR 2/3

• septillion

septillion

@iMars Komt me bekent voor :+ "Slecht" was misschien een beetje een harde term :X

Zelf juist wel blij dat de ESP nu de boel gewoon volledig afhandelt en me extra stats van de ESP/lezer geeft. Volgens mij komt het probleem met mbus id (denk dat je dat bedoelt met gas issues) niet zo vaak voor. Volgens mij doen alle netbeheerders deze bij nieuwe meters gewoon op het standaard id.

Maar blijft wel jammer dat baud rate (en eigenlijk ook mbus_id) onder ESPhome niet tijdens runtime is aan te passen :/ Onderliggend is er geen reden waarom dat niet zou moeten kunnen. Dus hopelijk maken ze dat beschikbaar :)

Wat betreft wisselen van ESPhome config, zelf nog nog nooit een pre-flashed ESPhome device gekoppeld, komt deze vanzelf in het ESPhome dashboard? Of moet dat dan via USB? En de DSMR 2.2 is nog meest up to date config, ook vergeleken met waar hij mee komt?

• iMars
  • Nu online
septillion schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:31:
@iMars Komt me bekent voor :+ "Slecht" was misschien een beetje een harde term :X
Het is de juiste term! Ik zou het anders willen, maar het is voor mij een hobby naast mijn full-time baan.
Misschien moet ik een paar studenten in huren die dat allemaal goed kunnen regelen ;)
Zelf juist wel blij dat de ESP nu de boel gewoon volledig afhandelt en me extra stats van de ESP/lezer geeft. Volgens mij komt het probleem met mbus id (denk dat je dat bedoelt met gas issues) niet zo vaak voor. Volgens mij doen alle netbeheerders deze bij nieuwe meters gewoon op het standaard id.

Maar blijft wel jammer dat baud rate (en eigenlijk ook mbus_id) onder ESPhome niet tijdens runtime is aan te passen :/ Onderliggend is er geen reden waarom dat niet zou moeten kunnen. Dus hopelijk maken ze dat beschikbaar :)

Wat betreft wisselen van ESPhome config, zelf nog nog nooit een pre-flashed ESPhome device gekoppeld, komt deze vanzelf in het ESPhome dashboard? Of moet dat dan via USB? En de DSMR 2.2 is nog meest up to date config, ook vergeleken met waar hij mee komt?
Ik heb in de laatste paar maanden de dashboard import functie erin zitten. Daarmee zou het makkelijk in esphome add-on toegevoegd moeten worden.
code:
1
2
dashboard_import:
  package_import_url: github://zuidwijk/dsmr/slimmelezer.yaml@main

Niet veel HA gebruikers (hoe zeg je dat politiek correct, de niet-tweaker?) hebben dat toegevoegd. Ben eigenlijk aan het kijken of een van de YT-content-creators daar iets voor hebben gemaakt (BeardedTinker, EverySmartHome, AutomateYourLife, of iemand als hen). Zal hen eens vragen of er niet al iets is.

Ik ben helemaal niet thuis in het maken van video's enzo :+
Heck, zelfs code/config is niet mijn sterkste kant. :o

• Hetisookwat
@iMars ik heb hem geflasht en werkt prima, waarvoor dank. Een stapel sensoren zijn by default verborgen in Home Assistant. Komt het omdat die niet uitgelezen worden vanuit een DSMR 2.2 slimme meter?

EDIT: Ik wil namelijk ook het huidige gasverbruik uitlezen.

[Voor 7% gewijzigd door Hetisookwat op 15-03-2023 13:28]

• iMars
  • Nu online
Hetisookwat schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:39:
@iMars ik heb hem geflasht en werkt prima, waarvoor dank. Een stapel sensoren zijn by default verborgen in Home Assistant. Komt het omdat die niet uitgelezen worden vanuit een DSMR 2.2 slimme meter?

EDIT: Ik wil namelijk ook het huidige gasverbruik uitlezen.
[Afbeelding]
Doe even een telegram dumpen (even met telnet verbinden naar de SlimmeLezer via port 23).
Dan zie je precies welke data je slimme meter door geeft.

Hoop waardes zoals voltages e.d. worden met DSMR 2 niet doorgegeven, pas bij DSMR 4 (kan je in de specificatie opzoeken). Gaswaardes wel, maar om het uur wordt dat doorgegeven, dus kan soms even duren (mits de gasmeter correct is gekoppeld aan je slimme meter)

• Hetisookwat
iMars schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Doe even een telegram dumpen (even met telnet verbinden naar de SlimmeLezer via port 23).
Dan zie je precies welke data je slimme meter door geeft.

Hoop waardes zoals voltages e.d. worden met DSMR 2 niet doorgegeven, pas bij DSMR 4 (kan je in de specificatie opzoeken). Gaswaardes wel, maar om het uur wordt dat doorgegeven, dus kan soms even duren (mits de gasmeter correct is gekoppeld aan je slimme meter)
Jep, gasmeter gevonden. Heb inderdaad alle beschikbare entiteiten toegevoegd nu.. Alleen de gasmeter rapporteert na het hele uur (10:00:03) waardoor in HA van 10-11 het gasverbruik getoond wordt wat eigenlijk van 9-10 is.

Heb je daar nog een tip voor?

• iMars
  • Nu online
Hetisookwat schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:13:
[...]

Jep, gasmeter gevonden. Heb inderdaad alle beschikbare entiteiten toegevoegd nu.. Alleen de gasmeter rapporteert na het hele uur (10:00:03) waardoor in HA van 10-11 het gasverbruik getoond wordt wat eigenlijk van 9-10 is.

Heb je daar nog een tip voor?
Nee, daarvoor zou je even moeten aankloppen bij de HA guru's ;)
Ikzelf log niet met HA maar met dsmr-reader.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee