Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterval
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik wil Windows 11 (windows 10 heeft hetzelfde probleem) installeren op mijn 12 jaar oude asus N73SV laptop vanaf een SANDISK usb 3.0.

Maar ik krijg dan de foutmelding: "Kan windows niet installeren op de schijf met GPT partitiestijl".

Ik heb gegoogled, en als ik de partitiestijl op MBR zet, dan kan ik maar maximaal 4 partities op de 4TB Samsung SSD aanmaken, en dat is voor mij te weinig.

Verder zag ik dat je in UEFI mode kan opstarten, dat heb ik geprobeerd, maar dan loopt de windows installatie vast.

"legacy boot uit en secure boot aanzetten" optie zie ik niet in de BIOS staan, betekend dit dat het zowiezo niet gaat werken?

"Bij de processor even controleren of TPM aanstaat" heb ik gecontroleerd, maar kan dit niet aanpassen.

Ik heb al alle partities verwijderd van de SSD schijf en met diskpart de schijf clean gemaakt en geformatteerd, maar dat helpt niks.

Ik zal ook foto's uploaden, hier staan ze allen: https://postimg.cc/gallery/PdKtm5C

Als ik de schijf terug zet naar MBR, dan kan ik de 2e partitie niet meer benaderen (zie foto) ook wanneer ik er 1 partite van maak en hem opnieuw formatteer.

[ Voor 3% gewijzigd door Waterval op 13-03-2023 16:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
Voor GPT moet je inderdaad booten via UEFI, MBR via legacy bios.

Via deze link kan je zien hoe een GPT compatible USB stick te maken voor de installatie: https://www.windowscentra...otable-media-uefi-support

Windows 11 zal je zonder trucjes sowieso niet gaan lukken, deze cpu is namelijk sowieso niet supported door MS en een TPM 2.0 zal je ook niet hebben. Met trucjes kan het mogelijk wel, maar ik zou dan denk ik eerder voor Windows 10 opteren met deze hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterval
Dennism schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:10:
Voor GPT moet je inderdaad booten via UEFI, MBR via legacy bios.

Via deze link kan je zien hoe een GPT compatible USB stick te maken voor de installatie: https://www.windowscentra...otable-media-uefi-support

Windows 11 zal je zonder trucjes sowieso niet gaan lukken, deze cpu is namelijk sowieso niet supported door MS en een TPM 2.0 zal je ook niet hebben. Met trucjes kan het mogelijk wel, maar ik zou dan denk ik eerder voor Windows 10 opteren met deze hardware.
Bedankt voor je reply.

De USB stick heb ik bootable gemaakt met Rufus.

Windows 10 installeren geeft hetzelfde probleem, tenzij ik er MBR van maak. Daar wil ik dan wel voor kiezen, maar dan zit ik met het probleem van de 2e partitie waar ik niks meer mee kan doen.
Dan kan ik net zo goed Windows 11 installeren met MBR, dat heb ik geprobeerd ook op deze schijf en dat lukte.

[ Voor 13% gewijzigd door Waterval op 13-03-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31
Waterval schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:55:
Ik heb gegoogled, en als ik de partitiestijl op MBR zet, dan kan ik maar maximaal 4 partities op de 4TB Samsung SSD aanmaken, en dat is voor mij te weinig.
De limiet is maximaal vier primaire partities inderdaad, daarom kun je één van die vier instellen als uitgebreide (extended) partitie. Daarbinnen kun je dan een heleboel logische partities aanmaken (weet exacte limiet niet maar meer dan je ws nodig bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
Heb je wel de juiste opties gekozen in Rufus, je kan daar namelijk een USB stick maken geschikt voor MBR, of voor EUFI, maar volgens mij niet een die op beide werkt.

Ik krijg het gevoel dat je een USB stick hebt geschikt voor MBR (daarom gaat dat wel goed) en niet voor EUFI.

[ Voor 25% gewijzigd door Dennism op 13-03-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:08
Ik vermoed dat jouw laptop BIOS firmware heeft en dus geen UEFI firmware.

> "legacy boot uit en secure boot aanzetten" optie zie ik niet in de BIOS staan, betekend dit dat het zowiezo niet gaat werken?

Dat jouw BIOS de "secure boot" optie niet heeft is een bevestiging dat het om BIOS gaat.
Windows wil alleen booten van een GPT drive vanuit UEFI dus GPT zal niet gaan werken.

Met MBR kun je wel meer dan 4 partities aanmaken maar de 4de partitie wordt dan een extended partitie met daarin één of meer logische partities.

Windows 11 op een oude BIOS bak werkt wel, ik heb een HP Z400 (BIOS, geen UEFI) en die draait vrolijk Windows 11, ook middels een door Rufus aangepaste installatie.

[ Voor 13% gewijzigd door peterpv op 13-03-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterval
Nielson schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:22:
[...]
De limiet is maximaal vier primaire partities inderdaad, daarom kun je één van die vier instellen als uitgebreide (extended) partitie. Daarbinnen kun je dan een heleboel logische partities aanmaken (weet exacte limiet niet maar meer dan je ws nodig bent).
Ok, dit kan ik ook proberen.
De partities die nodig zijn voor windows bestaan al uit 2, dus dan heb ik er standaard nog maar 2 extra over om aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterval
Dennism schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:23:
Heb je wel de juiste opties gekozen in Rufus, je kan daar namelijk een USB stick maken geschikt voor MBR, of voor EUFI, maar volgens mij niet een die op beide werkt.

Ik krijg het gevoel dat je een USB stick hebt geschikt voor MBR (daarom gaat dat wel goed) en niet voor EUFI.
Ik ga dit nog eens controleren en opnieuw aanmaken in rufus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterval
peterpv schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:24:
Ik vermoed dat jouw laptop BIOS firmware heeft en dus geen UEFI firmware.

> "legacy boot uit en secure boot aanzetten" optie zie ik niet in de BIOS staan, betekend dit dat het zowiezo niet gaat werken?

Dat jouw BIOS de "secure boot" optie niet heeft is een bevestiging dat het om BIOS gaat.
Windows wil alleen booten van een GPT drive vanuit UEFI dus GPT zal niet gaan werken.

Met MBR kun je wel meer dan 4 partities aanmaken maar de 4de partitie wordt dan een extended partitie met daarin één of meer logische partities.

Windows 11 op een oude BIOS bak werkt wel, ik heb een HP Z400 (BIOS, geen UEFI) en die draait vrolijk Windows 11, ook middels een door Rufus aangepaste installatie.
Maar waarom zie ik dan wel in de BIOS de optie : "UEFI BOOT" staan?
En ook zie ik bij de Boot option 2 opties staan: "[SANDISK] en [UEFI: SANDISK]

[ Voor 4% gewijzigd door Waterval op 13-03-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
Waterval schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:28:
[...]

Maar waarom zie ik dan in de BIOS de optie : "UEFI BOOT" staan?
Oh, ik had dat niet gezien, nu wel. Mijn vermoeden: jouw laptop stamt uit een tijd dat UEFI support nog heel nieuw was en er nog weinig gestandaardiseerd was. Dus misschien is jouw laptop deels UEFI compatible. Maar als het niet lukt om met deze UEFI optie te booten van de Rufus USB stick met UEFI support dan vermoed ik dat de UEFI van jouw laptop niet compatible genoeg is. Dan rest alleen de MBR optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
Als ik de schijf terug zet naar MBR, dan kan ik de 2e partitie niet meer benaderen (zie foto) ook wanneer ik er 1 partite van maak en hem opnieuw formatteer.
Je gebruikt een 4 TB SSD schijf, de MBR indeling kan maximaal schijven aan tot 2 TB.
Je zult dus de GPT/UEFI indeling moeten gebruiken om de hele schijf te kunnen benutten.
Zorg dus dat je Windows installeert onder UEFI mode.
Als je laptop niet (volledig) compatibel is met UEFI zou je eventueel een kleinere 2e schijf kunnen gebruiken in MBR mode.

Booten in de juiste mode (UEFI of MBR) lijdt nogal eens tot verwarring.
Zie ook dit onderwerp daarover, ook voor het gebruik van RUFUS:
PC Boot issue (MBR/UEFI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterval
Heb even de usb stick gecontroleerd met rufus, en Dennism had gelijk, deze stond op MBR, ik ga hem nu maken op GPT, hopen dat dat wel werkt!

Edit:
Helaas werkt het niet, hij loopt weer vast met de installatie. Ik ga voor de zekerheid nog even de schijf controleren waar ik windows op wil installeren...

Vraagje: Wat betekent de regel in de BIOS: Launch EFI shell from filesystem device?

2e Edit:
De schijf stond op GPT, en heb hem voor de zekerheid nog geformatteerd maar mocht niet baten.

Ik ga nu nogmaals de usb aanmaken met rufus met andere instellingen om te kijken of dat wel gaat werken, maar heb er een hard hoofd in.

3e Edit:

Helaas is het niet gelukt met andere instellingen, heb het ook nog met windows 10 geprobeerd met GPT, maar ook dat werkt niet. Ik ga windows op een 2TB SSD installeren met MBR.

Bedankt allen voor de hulp! _/-\o_

[ Voor 87% gewijzigd door Waterval op 14-03-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
Dennism schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:23:
Dat kan wel, maar staat standaard uit:
Why doesn't Rufus create a Windows installation USB that can be booted in dual BIOS/UEFI mode?
Pagina: 1