Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennike
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-04 09:53
Wat is het beste systeem in volgende situatie?
- Doorstromer met cv ketel
- Gaswandketel alleen (bvb. Vitodens 200W + Vitocell 100W CUGB boiler 200 liter)
- Gaswandketel met buiswand collector PV pannelen/zonneboiler? (bvb. Vitodens 200W + Vitocell 100-B/W 300 l zonneboiler + 3,19m2 Vitosol vacuumbuis type collectoren)
- Zonneboiler + lucht (geen grond) warmtepomp (bvb. Vitocall 250-AH + Vitocell 100-W CVAB)
- Andere opties?

Historisch gasverbruik: 1200 m³/jaar (winter '20/21?) (gas voor warm water & radiatoren)

Afgiftesysteem:
- geen vloerverwarming
- 9 radiatoren waarvan slechts 3 in gebruik tussen Oktober en April (voor verwarming keuken en living), 24 kW gasketel, waterinhoud: (nu via doorstromer)
SWW:
- plek voor boiler: beperkt tot 1.6m hoog plafond in kelder
- 150 liter nodig (2 personen, 10 douches per week, verder geen warm water nodig)
- geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
Milieuvriendelijk, snelle afschrijving
Lucht/Water
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Overige:
Mogelijke verbinding van kelder tot op plat dak op 1e verdiep voor pannelen
Rijhuis met totale grondoppervlakte van 100m2
Idealiter zo milieuvriendelijk, maar ook met snelle afschrijving
Idealiter voor zowel warm water als verwarming radiatoren

Gaswandketel met zonneboiler/pannelen tov zonder betekent extra investeringskost van 2800euro (premies in rekening gebracht). Gezien geschatte besparing jaarlijks tussen 100 en 200euro betekent dit terugverdientijd van 14-28 jaar.

thanks
Bennike

[ Voor 19% gewijzigd door Bennike op 12-03-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkerjack
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04-2024
Een paar vragen:

Heb je een idee wat op dit moment de aanvoertemperatuur voor de radiatoren is? Dat zal een behoorlijk verschil maken in de efficiëntie van de verschillende opties.

Heb je nu zonnepanelen en hou je daar opwek van over? Als dat zo is, is stroom voor jou goedkoper dan voor iemand zonder opwek.

Hoe is de isolatie van het huis? En als daar nog wat aan te verbeteren is: heb je plannen om dat te doen?

Wat bedoel je met 'snelle afschrijving'? Ik kan me voorstellen dat je liever kiest voor een optie die snel terug te verdienen is, maar een snelle afschrijving snap ik niet direct. Kan gewoon een vergissing zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennike
Aanvoertemperatuur staat op 60°C

Er liggen zonnepannelen en heb jaarlijks steeds over (exact hoeveel moet ik eens nakijken)

EPC ligt rond de 250. Verder geen plannen om extra te isoleren

Misschien wat slecht uitgedrukt inderdaad. Met snel bedoelde ik gewoon de rendabiliteit. Als extra kostprijs bvb. pas terugverdiend is na 28 jaar, is de zonneboiler wellicht reeds aan vervanging toe en is dat netto op lange termijn een extra investeringskost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:21
Over 28 jaar? dan is de gasprijs -als je dan nog gas kan krijgen- mss wel €20.= per m³... door inflatie en extra prijsverhogingen/ belastingen...
Reken dan eens de terugverdientijd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennike
Ter correctie, pas terugverdiend na 28 jaar aan huidige gasprijzen (of mogelijks zelfs langer: 28-40 jaar).

Maar in mijn geval is er denk ik geen ideale situatie. Idealiter volledig groen met l/w WP, echter geen nieuwbouw dus daar alle experten afgeraden. Alternatief is gaan voor de zonneboiler, echter probleem hier is dat dit vooral nuttig is om gasverbruik voor warm water te reduceren. Aangezien hier warm water gebruik zich beperkt (douchen, niet zo zeer voor andere zaken), en het hoge gasverbruik vooral komt van de verwarming, dient hierop ingezet te worden. Echter in dat geval zou het dak vol met pannelen moeten gelegd worden en dan nog dient gas te worden verbruikt. Daarom de twijfel hier tussen standaard gaswandcollector met doorstromer of naar een uitgebreider systeem inclusief zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-07 16:49
Geen nieuwbouw betekent zeker niet dat een warmtepomp niet kan. Lees eens het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic door, dan krijg je een beetje een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

titelfix

Over het algemeen levert PV + warmtepompboiler meer warmte voor minder geld dan een zonneboiler, maar lokale subsidies zouden dat kunnen omdraaien.

Ta van 60 maakt een warmtepomp oninteressant, maar dat hij nu op 60 staat wil niet zeggen dat dat de beste instelling is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1