Toon posts:

Vaillant Arotherm - 6 of 7,5kw en hoe buffervat?

Pagina: 1
Acties:

• Acadiane
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:28
Ik heb met interesse diverse posts over warmtepompen gelezen, welke aandachtspunten er zijn bij keuze en installatie, etc. Mooi hoeveel kennis hier op Tweakers verzameld is.

Voordat ik van wal steek, allereerst alvast hartelijk dank voor het meelezen en meedenken!

Het plan is om volledig elektrisch te gaan. Het huis is van 1952 en de afgelopen jaren na geïsoleerd en voorbereid op de komst van een warmtepomp (Zoals de vloerverwarming beneden met kleine(re) hartafstand), 20cm vloerisolatie (renovatievloer droogbouw met vloerverwarming/tegels), 18cm Isovlas in het schuine dak, 10cm Kooltherm op de zoldervloer, 6cm EPS spouwmuurisolatie, HR++ glas, etc. Voor zover het wat zegt, de woning is nu "b-label" en ook voorzien van zonnepanelen, 3500 wattpiek met ruimte voor meer.

De kennis hier op Tweakers heeft heel erg geholpen bij het spreekwoordelijke kaf van het koren scheiden, het stellen van de juiste vragen en het maken van de meeste keuzes.
Hieronder zal ik aan de hand van het template de situatie proberen te schetsen. (En bedenk dan eens dat we ook installateurs gesproken hebben die een 12kw tot zelfs 18kw warmtepomp wilden verkopen. (Wat we dus niet gaan doen)).

We zijn nu zover in het keuzeproces dat we vlak voor de aanschaf van een Vaillant Arotherm plus 7,5kw staan. Dit gecombineerd met een 200 liter boiler (Inventum Maxxtank met extra 1,5kw elektrische verwarming), 45 liter buffervat en een "pompgroep ongemengd".

Reden voor deze post is dat ik nog wat vragen heb;

- 6kw of 7,5kw capaciteit kiezen?
- Wel of geen naverwarming voorzien?
- Buffervat, welke opstelling, serie, parallel en indien parallel welke aansluitmethode? (Kom ik een stukje hieronder nog op terug)
- Zijn er dingen die opvallen, niet kunnen of anders moeten?

Historisch gasverbruik:
903 m³/jaar (winter '22/23)
1.091 m³/jaar (winter '21/22)
1.125 m³/jaar (winter '20/21)

Afgiftesysteem:
- 38 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 10mm diameter, 7 groepen, 7 daarvan staan altijd open
- 16 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 16mm diameter, 2 groepen, 2 daarvan staan altijd open
- Beide vloerverwarmingen hebben nu nog een mengverdeler, Therminon. Moet nog naar dichte verdelers met flowmeters.
- 1 convectorput ltv, totale afgifte bij 40 graden +/- 0,8 kW, waterinhoud in totaal ? liter
- 4 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden +/- 2,2 kW, waterinhoud in totaal ? liter
- Alle aanvoer- en retourleidingen zijn inwendig 20mm (Mix geïsoleerd dunwandig staal en geïsoleerd flexibel)

SWW:
- Plek voor 200 liter boiler op warmtepomp
- 200 liter nodig (2 persoons huishouden met bad)
- geen DWTW, ook geen plannen daartoe

Warmtepompvoorkeur:
Monoblock Vaillant Arotherm plus 6 of 7,5kw
- Stil
- Milieuvriendelijk koelmiddel (propaan)
- Langere tijd op de markt

Wie gaat het installeren?
Mix van uitbesteden en doe het zelf.

De binnenopstelplaats is een ruimte van 86cm breed, 70cm diep, 214cm hoog bij de achterdeur tegen de buitengevel. Aan de andere kant van de gevel komt de buitenunit te staan. De buitenplaats is op het noorden, uit de wind en behoorlijk beschut, wel een vrije open ruimte van pakweg 3 bij 4 meter groot.
Wat betreft de binnenruimte, het zou mooi zijn als alles in deze ruimte gepast kan worden. Omwille van ruimtebesparing overwegen we nu te kiezen voor losse elementen (driewegklep, etc) ipv de hydraulische module die Vaillant ook heeft.

De vragen die er nog zijn:

- 6kw of 7,5kw capaciteit kiezen?
Als ik het goed beredeneer en nareken van dan zou een 6kw net te krap zijn. Alleen heb ik her en der ook gelezen dat ietwat aan de krappe kant beter zou zijn dan wat aan de ruime kant.

- Wel of geen naverwarming voorzien?
Naverwarming is als ik het goed begrijp een "fallback" optie. Zelf durf ik het wel aan zonder. Wel of niet doen?

- Buffervat
Hier vind ik het ingewikkeld worden. Boven de 200 liter boiler, een Inventum Maxxtank, heb ik precies genoeg ruimte om een Nibe UKV 40 te plaatsen. Verkoper zegt echter dat volgens schema en advies Vaillant een buffervat met twee aansluitingen niet kan, het moet eentje zijn met 4 aansluitingen en offreert dus een Vaillant 45 liter buffervat. HetVaillant buffervat is langwerpiger en past niet boven de boiler.
Wanneer ik mij ga verdiepen op dit thema raak ik van het padje... Menging, efficiënte, moeilijk inregelen, etc, etc.

- Zijn er andere dingen die nog aandacht verdienen of anders moeten?

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Een 65 is een gecastreerde 75 via de firmware. Laagste vermogensgrens van beide zijn dezelfde. Dat zie je ook bij de 105 t.o.v. de 125.

• Acadiane
Dank, dat bevestigd wat ik elders ook al had gevonden. Dat is 1 vraag beantwoord.

Voor mij belangrijkste vraagstuk dat overblijft is het buffervat.
Afgaande op wat ik hier lees over wel of geen buffervat: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
(de post van Proton_ op 14 december 2022)

geeft aan dat eigenlijk helemaal geen vat nodig is. Hopelijk kan iemand wat licht schijnen in dit duistere doolhof.

• ds23man
  • Nu online
Gewoon de inhoud van je systeem bereken en even kijken in de gegevens van de pomp wat de minimale inhoud is. In de praktijk heb je zelden of nooit een buffervat nodig tenzij je met na regeling gaat werken.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Jup, ik zou het zonder buffer doen (wel even narekenen). Zie ook installatiebundel pagina 61

NB de VWL55/6 heeft bij -7 meer vermogen dan de 65/6. De 65/6 zou ik dus (bij nader inzien ;) ) alleen kiezen als geluid erg kritisch is.

Mocht de installateur het erg spannend vinden om een warmtepomp zonder buffer te installeren, laat dan pagina 44 van de installatiebundel zien voor een voorbeeld met buffer met twee aansluitingen (=seriebuffer). Dat scheelt in ieder geval een pompgroep en debietverschil en mengen.
Een hulpverwarming zorgt overigens ook dat er minder systeeminhoud nodig is.

Een mix van vloerverwarming en convectoren is wellicht lastig in balans te krijgen zonder mengverdelers? 40 graden is immers best veel voor vloerverwarming.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Acadiane
Die installatiebundel is helder, dank voor het delen.

Ik heb zitten rekenen met de systeeminhoud, op de benedenverdieping is dat 50 liter in de vloerverwarming en ongeveer 5 liter in een convectorput. Beide niet nageregeld. Daar komen boven nog 4 radiatoren bij met thermostaatkranen, waarvan 3 met ongeveer 4 liter inhoud en eentje met ongeveer 3 liter inhoud. Dit is allemaal gerekend zonder leidinginhoud.

De mix van vloerverwarming en de convectorput daar ben ik niet zo bang voor qua inregelen. Volgens mij kan ik prima uitgaan van een aanvoertemperatuur van 35c.
De convectorput daar zit een ltv convector in die ruim bemeten is voor zijn doel, opvangen van koudeval van een schuifpui in een ruimte die verder ook voorzien is van vloerverwarming.
In de huidige situatie met een HR ketel op 45c komt daar ruim warmte vanaf. (In de startpost schreef ik met 40c omdat dat de info is die ik kant en klaar paraat had)
De radiatoren boven zijn uitgemeten vele jaren voor het na isoleren van de woning en zijn in de huidige situatie veel te groot qua capaciteit. Voor de komende jaren heb ik er al rekening mee gehouden dat voor boven een overstap naar ltv convectoren wellicht aan te raden is.

Afgaand op de bovenstaande posts en de installatiebundel dan dus idd geen buffervat, of in het worst/kaas scenario een kleintje in de retour naar de warmtepomp. Kan een buffervat in serie overal in huis geplaatst worden? Want ik heb een kelder met meer dan genoeg ruimte beschikbaar, daar hangt nu ook de cv ketel en is daarmee het knooppunt van alle leidingwerk.

@Proton_ begrijp ik het nou goed dat je schrijft dat in mijn situatie ook een 5kw ipv 7,5kw warmtepomp te overwegen is?

[Voor 7% gewijzigd door Acadiane op 11-03-2023 18:12]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Acadiane buffervat in serie luistert niet zo nauw inderdaad, als het hele debiet er maar doorheen gaat.
Of de 55/6 ook voldoet kan je narekenen, je kan het overwegen, zeker met hulpverwarming.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een buffervat kan je ook altijd later nog toevoegen, zeker in serie is makkelijk.

Ik zou adviseren om geen buffervat te nemen.

[Voor 10% gewijzigd door Dre op 12-03-2023 09:43]

• ds23man
  • Nu online
Heb hier een 55/6 draaien op 60m2 VV en een 75/6 op 85m2 VV. Gaat probleemloos zonder een buffervat.

• Acadiane
Dank voor het op weg helpen. Het is idd logisch om eerst zonder buffervat te installeren. Eentje in de retour opnemen kan altijd later nog.

Wat ik mij nog afvroeg, met 54m2 vloerverwarming, kan de warmtepomp dan genoeg flow kwijt?
Ik begrijp nog niet precies klok en klepel van dat flowverhaal, een kennis gaf mij dat aan, dat ik moest opletten of de er genoeg flow door de vloerverwarming kan, dat dat meer moet zijn dan het minimum voor de warmtepomp.

Wat ik wel begrijp van flow is dat met lagere verwarmingstemperaturen meer flow nodig is om de benodigde warmteafgifte te halen, maar daar houdt het dan wel op.

In ieder geval is de volgende stap gezet, het aanvragen van een energiebespaarlening. Daarna maar eens zien hoe snel eea geregeld kan worden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee