Toon posts:

Nieuwe CV Ketel met spoed

Pagina: 1
Acties:

• Arts
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-03 21:34
Helaas heeft onze 23 jaar oude ketel het vandaag begeven. (met een tijdelijke reparatie is het weer werkend) Maar deze moet nu dus met spoed worden vervangen. Daarom heb ik vandaag een aantal offertes voor een nieuwe ketel opgevraagd, maar krijg nogal uiteenlopende adviezen.

We hebben vloerverwarming op de Begane grond, moet ik daarbij nog met iets extra rekening houden?
En verder heb ik ook de vraag of er een lucht/vuil filter in moet?
Betreft slimme meter hoor ik ook veel verschillende verhalen: Met Atag, Honeywell of Tado zit ik sowieso wel goed toch?

Offerte 1 via Loodgieter
Atag i36ECZ CW5 incl Atag One slimme thermostaat - €2800,= incl. BTW

Offerte 2 via Lokaal bedrijf
Nefit Trendline II HRC30 CW5 - 2845,= incl BTW - meerprijs Nefit Bosch Easy Control €247,=
incl. vuilmagneetfilter

Offerte 3 via Feenstra, 2 opties:
- Intergas HRE 36/30 A CW5 - 2260,= incl BTW - met Honeywell round modulation kamerthermostaat
- Nefit ProLine net HRC30 CW5 - 2055,= incl BTW - met Honeywell round modulation kamerthermostaat
onderhoudscontract van 12,45 per maand, minimaal 2 jaar minus 175 korting.= 123,80 totaal.

Offerte 4 via Warmgarant
Intergas HRE 36/30 A - 2090,= incl BTW - met Honeywell T6 slimme thermostaat (50 euro korting voor Honeywell Round)
Tweewegklepset van 85,= voor aansluiting vloerverwarming
HReco variant meerprijs van 110,=
SpiroCombi lucht- en vuilafscheider 175,=
Rookgas dakdoorvoer 150,=

Alle offertes zijn incl. installatie, afvoeren, dakdoorvoer, expansievat etc.
Bij alle partijen heb ik ook navraag gedaan over de Intergas Xtreme, ik kreeg daarbij te horen dat deze niet heel onderhoudsvriendelijk is.

Ik hoor graag jullie advies!

[Voor 15% gewijzigd door Arts op 12-03-2023 20:07]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

offerte 3 schiet er qua prijs natuurlijk bovenuit, en Intergas is een prima merk, dus ik zou niet twijfelen voor die prijs.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:06

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Zo uiteenlopend zijn die adviezen toch niet?
Allemaal eenzelfde type ketel, enkel ander merk...

Gezien je een ouder cv systeem hebt altijd een vuil filter plaatsen. De moderne pompen houden niet zo van roestdeeltjes in het water..

PVoutput

• Arts
Slasher schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:30:
offerte 3 schiet er qua prijs natuurlijk bovenuit, en Intergas is een prima merk, dus ik zou niet twijfelen voor die prijs.
Deze is dan wel zonder slimme thermostaat. Dus voor een eerlijke vergelijking mag daar nog €130,= bovenop. Voor een Honeywell T6 in dat geval.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:10
Heeft offerte 3 niet een verplicht onderhoudscontract? Prijs is nl wel erg scherp.

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

• Arts
Moriaty schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:35:
Heeft offerte 3 niet een verplicht onderhoudscontract? Prijs is nl wel erg scherp.
https://tweakers.net/i/swJkj_MtjHqGeAGcPlO-DdGcg84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DZnxoMoIfdRT5d8vM8JCkCVd.png?f=fotoalbum_large

Het contract heb ik voor de vergelijking even eruit gehaald. Er was me nog niet verteld dat deze verplicht was? Zou ik even in moeten duiken. Voor de eerste 2 jaar lijkt me dat sowieso nogal onnodige kostenpost.

• Arts
prein2 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:33:
Zo uiteenlopend zijn die adviezen toch niet?
Allemaal eenzelfde type ketel, enkel ander merk...

Gezien je een ouder cv systeem hebt altijd een vuil filter plaatsen. De moderne pompen houden niet zo van roestdeeltjes in het water..
Vuil filter is in dat geval wel slim ja. Inderdaad eenzelfde type ketel, alleen qua energieverbruik, snelheid warm water, onderhoud etc. heb ik dan geen idee of er dan ook (grote) verschillen zijn.

Moet ik met de vloerverwarming ook nog ergens rekening mee houden?

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:50
Arts schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:42:
[...]

Vuil filter is in dat geval wel slim ja. Inderdaad eenzelfde type ketel, alleen qua energieverbruik, snelheid warm water, onderhoud etc. heb ik dan geen idee of er dan ook (grote) verschillen zijn.

Moet ik met de vloerverwarming ook nog ergens rekening mee houden?
Zo laag mogelijk minimumvermogen zou ik zeggen, dat betekent dat de ketel gelijkmatiger kan doorstoken in plaats van steeds aan en uit gaat.
Bij Intergas is het de Xtreme range ipv de HR/HRE. HR/HRE geeft altijd minimaal 7 kW, de Xtreme 4 kW uit mijn hoofd.
36 kW is sowieso een erg hoog maximumvermogen. Heb je daar bewust om gevraagd, heb je een regendouche of een heel hoog historisch gasverbruik?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vuilmagneetfilter zeker doen!

en tja heb je inderdaad wel zo`n dikke ketel nodig? was je oude ketel ook niet al "over"gedimensioneerd?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:35

FreakNL

Well do ya punk?

Wat een prijzen. Ik heb in december 2020 nog een Intergas Xtreme 36 laten plaatsen voor 1800. Met vuilfilter en nieuwe rookgas-afvoer.. Bij Warmgarant. Wel inclusief contract.. Maar dat wilden ze bijna overal…

Inflatie…..

De Xtreme heeft wel een fijn laag minimaal vermogen. Ik snap niet zo goed dat ze daar nu ineens allemaal van weg willen blijven?

Ohja en warmtepomp in 3-2-1…..

[Voor 41% gewijzigd door FreakNL op 10-03-2023 20:17]

• Arts
FreakNL schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:08:
Wat een prijzen. Ik heb in december 2020 nog een Intergas Xtreme 36 laten plaatsen voor 1800. Met vuilfilter en nieuwe rookgas-afvoer.. Bij Warmgarant. Wel inclusief contract.. Maar dat wilden ze bijna overal…

Inflatie…..

De Xtreme heeft wel een fijn laag minimaal vermogen. Ik snap niet zo goed dat ze daar nu ineens allemaal van weg willen blijven?

Ohja en warmtepomp in 3-2-1…..
Kan je nagaan hoeveel dat in guldens was 8)7 , maargoed inflatie of niet, ik heb een nieuwe ketel nodig.
Warmtepomp is helaas financieel gezien geen optie.

• Arts
SMSfreakie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:51:
Vuilmagneetfilter zeker doen!

en tja heb je inderdaad wel zo`n dikke ketel nodig? was je oude ketel ook niet al "over"gedimensioneerd?
Geen idee... de huidige ketel is een CW4 ketel. Krijg te horen dat het verschil in verbruik en kosten niet zo groot is en je dan net zo goed beter voor een CW5 kan gaan. En sommige zijn standaard al uitgegaan van CW5.

Gezinssituatie is 4 personen (2 kleine kinderen, maar die worden ook groot natuurlijk)
Huis is +- 130m2. Bad en douche in badkamer (maar hoeft niet tegelijk aan te kunnen. Regendouche van 20cm breed. Vloerverwarming benedenverdieping.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als ik nu een CV ketel zou moeten kiezen zou het een Intergas Xtreme zijn ter vervanging van onze HRE 36/30 (CW5). Als ik wat meer tijd zou hebben zou ik denk ik voor een monoblock gaan (dat kan ik dan lokaal aanvullen met een IR paneel en boven met verwarmen-met-de-airco-warmtepomp.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Arts schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:52:
[...]
Warmtepomp is helaas financieel gezien geen optie.
Bedoel je in aanschaf kosten? Wat de TCO (Total Cost of Ownership) lijkt me een vrij makkelijke zaak, zeker als je ooit een paar zonnepanelen erbij legt en dus je eigen stroom voor <10 cent 'maakt'.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Met een warmtepomp heb je al minimaal € 2055,- bespaard. Je hebt vloerverwarming dus ideaal voor een warmtepomp. Had je een berekening gemaakt dat een CV-ketel goedkoper is dan een warmtepomp anno 2023?

[Voor 29% gewijzigd door Dre op 10-03-2023 21:17]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
@Arts ik hoop dat je bij feenstra de juiste monteurs treft. (sommige maken er gewoon een potje van het leidingwerk.)
verder werken ze wel correct. als in vloer afdekken rookgas afvoer naar behoren vervangen. (maar kan ook toeval zijn)
rookgas afvoer slang paste niet door een oude afvoer bocht heen dus die is verwijdert eraf gezaagd waardoor het wel paste,
en het ook aan de technische voorschriften voldeed/mag enkel verticaal en niet liggend.
ik heb het idee dat vooral ging om dat het paste en voorschriften een beetje op de tweede plaats kwamen.

na is het particuliere gedeelte wel beter kwa cv instalatie en kwa telefoon/keuze menu/persoon dat mag geldt kosten.
maar het huurder gedeelte das echt een ramp kwa cv installatie en telefoon/keuze menu das zeg maar uitgeknepen.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:32
Arts schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:28:
Bij alle partijen heb ik ook navraag gedaan over de Intergas Xtreme, ik kreeg daarbij te horen dat deze niet heel onderhoudsvriendelijk is.
Voor onderhoud is vooral belangrijk dat de ketel goed bereikbaar is. Strak in een hoek hangen of een kast eromheen bouwen maakt het onderhoud moeilijk tot onmogelijk.
Het is afhankelijk van het merk hoe groot dit probleem is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:16
Intergas xtreme ben ik erg content mee. Installateurs zijn er ook enthousiast over, heel weinig "moving parts" dus volgens hun eigen zeggen zeer betrouwbaar en makkelijk in onderhoud. Kan alleen maar herhalen wat ik hoor.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:44
.

[Voor 99% gewijzigd door G-addict op 11-03-2023 08:29]

• G-addict
G-addict schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:27:
Vraag ook eens bij warmgarant een prijs op, hanteren erg scherpe prijzen en kunnen vaak op korte termijn.

Ik zou de intergas verkiezen boven de nefit op basis van praktijkervaringen. Weinig tot geen storingen. En mocht er toch iets kapot gaan dan liggen de onderdelenprijzen van intergas toch wel een stuk lager dan van nefit/remeha.

Ik vind de intergas erg onderhoudsvriendelijk, mits het toestel met voldoende regelmaat onderhouden wordt.

• Arts
Dank voor je reactie. Over welke Intergas hebben we het dan? De HRE of Xtreme?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:59
Ik heb van de week een exterme36 besteld bij warmgarant voor 2400 en komen deze maand nog installeren.

https://cvketelcollectief.consumentenbond.nl/wizard

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:20
olafmol schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:39:
Intergas xtreme ben ik erg content mee. Installateurs zijn er ook enthousiast over, heel weinig "moving parts" dus volgens hun eigen zeggen zeer betrouwbaar en makkelijk in onderhoud. Kan alleen maar herhalen wat ik hoor.
Hier ook al dik 4 jaar een Intergas extreme nooit problemen mee gehad.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Let op het minimaal vermogen, laat ze geen ketel erin gooien met een minimaal vermogen van 8kw bijvoorbeeld, Intergas extreme ken ik bijvoorbeeld die heeft 4kw minimaal vermogen en nog acceptabel, voor andere merken kijk hier ook naar.

Je wilt namelijk langere runs op je ketel hebben voor betere rendement(HR), de andere merken ken ik niet.
En het maximaal vermogen is niet belangrijk of het betreft een kasteel van een huis zonder isolatie, alle gasketels hebben ruim voldoende vermogen om een doorsnee huis te verwarmen.

[Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 11-03-2023 08:52]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Arts
Dre schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:11:
Met een warmtepomp heb je al minimaal € 2055,- bespaard. Je hebt vloerverwarming dus ideaal voor een warmtepomp. Had je een berekening gemaakt dat een CV-ketel goedkoper is dan een warmtepomp anno 2023?
Onder de streep is een warmtepomp goedkoper. Maar bij een warmtepomp moet je 15tot25k aan kosten ophoesten, dat gaat in mijn situatie niet.

• Dre
  • Niet online
Arts schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:53:
[...]

Onder de streep is een warmtepomp goedkoper. Maar bij een warmtepomp moet je 15tot25k aan kosten ophoesten, dat gaat in mijn situatie niet.
Oh, ik schrik wel van die bedragen. Een 5 kW warmtepomp kost namelijk 2100 euro na ISDE subsidie in aanschaf. Dan moet ie natuurlijk nog wel aangesloten worden, maar is dat zo duur?

Overigens kan je voor dit soort zaken vaak een gunstige lening afsluiten. Een warmtepomp (laten) installeren zal wel meer gedoe zijn. Maar waar een wil is is een weg :) (als je echt wilt)

• The_Great_Cornholio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:08
Atag One als thermostaat zou ik je niet aanraden, verschrikkelijk ding. Wij hebben deze, usability is ver te zoeken, "slim" stookgedrag is een drama. Voelt als een product wat nog niet "af" is.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:47
Komt er bij offerte nummer twee ook nog de Nefit naar OpenTherm interface bij of sluiten ze geen aan op het aan/uit punt? Nefit zit in het EMS bus kamp, Intergas in het OpenTherm. En die twee praten niet met elkaar zonder tolk.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:16
[...]

Nee joh. Tis wel duur tegenwoordig maar zo duur is een lucht/water Wp ook weer niet. Check bv eens Quatt voor een hybride, nog beter is full electric icm een warmtepomp boiler voor sanitair warm water.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:59
ErnstvV schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:47:
Komt er bij offerte nummer twee ook nog de Nefit naar OpenTherm interface bij of sluiten ze geen aan op het aan/uit punt? Nefit zit in het EMS bus kamp, Intergas in het OpenTherm. En die twee praten niet met elkaar zonder tolk.
Niet alle ketels van Nefit, de Proline NXT is opentherm.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier ook de intergas cw5, sinds een jaar of 2 (dag voor die -14 laten monteren, bij de vorige was de warmtewisselaar doormidden), maar zeer tevreden over. Prijs lijkt ook prima. Maar Feenstra... ik heb altijd een nare smaak bij die partij...

Vind het verder wel aan de prijs, maar zal wel duurder geworden zijn, mij koste dat toen 2k rond incl montage, excl thermostaat.

Professioneel Heftruck Syndroom

• ds23man
De prijzen verbazen me helemaal niets. De kosten voor installatiemateriaal zijn het afgelopen jaar schrikbarend gestegen. Als installateur zou je eigenlijk alleen nog maar op nacalculatie moeten werken.

Wat 2 jaar geleden aan fittingen 250 euro was mag je daar inmiddels 500 voor aftikken.

[Voor 18% gewijzigd door ds23man op 11-03-2023 11:06]

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:45
Voor de goedkoopste gaan en goed het installatiewerk (laten) controleren.
Ik denk dat een Intergas en Nefit elkaar niet zoveel ontlopen, al schijnt de Intergas wel het meest simpele qua opbouw en onderhoud te zijn.
Bij mij hebben Intergas ketels nooit problemen gegeven (al is de oudste HREco 36 nu slechts 6 jaar oud.

• ErnstvV
Een Intergas heeft in ieder geval geen driewegklep voor tapwater die stuk kan gaan, dat scheelt al weer één mechanisch onderdeel.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:29
Ik ben zelf sinds afgelopen donderdag eigenaar van een Intergas Xtreme 30. Ik heb voor deze ketel gekozen vanwege het lage minimum vermogen, de modulaire pomp en de (naar zeggen van de fabrikant) mogelijkheid er een warmtepomp aan te koppelen, zodat ik ook in de toekomst die optie heb, zonder de ketel te moeten vervangen. Ik weet zo niet hoe dat laatste bij de ketels van andere fabrikanten zit.

Wat ik altijd begrepen heb is dat maximaal vermogen alleen van toepassing is voor warm tapwater en dat het verwarmingsgedeelte aanzienlijk minder vermogen nodig heeft.

Ik heb mijn ketel via het cv-collectief van de consumentenbond gekocht. Dat gaat via Warmgarant (welke weer een lokale installateur inschakelt voor de installatie). Je kunt dus net een slechte installateur treffen (zoals bij alle grote spelers die op deze manier werken), maar in mijn geval had ik iig geluk. Ik heb vantevoren wel reviews gelezen over warmgarant en de andere grote spelers, maar warmgarant kreeg weinig tot geen slechte reviews als het ging om installatie (wat toch het belangrijkste is).

Ik werd er wel op gewezen dat mijn gekozen ketel niet zou voldoen voor mijn woning, maar dat heb ik betwist. Ik heb jarenlang mijn woning prima warm gekregen met een ketel die ik had teruggeschakeld naar het laagst mogelijke vermogen (14,5kwh) en dat gaf nog altijd pendelen als resultaat, dus het benodigde vermogen voor mijn woning ligt veel lager.

Met vloerverwarming hoef je volgens mij weinig te tweaken, zelf heb ik radiatoren en dat vereist wel een goede afstelling voor maximaal rendement.

Ik heb zelf gekozen om mijn bestaande thermostaat te houden (Honeywell Chronotherm Touch modulation), omdat de slimme thermostaten waar je uit kon kiezen, niet zo goed scoorde in reviews. Ik hoef mijn cv niet vanaf mijn telefoon te bedienen en met vloerverwarming lijkt mij dat al helemaal niet van toegevoegde waarde (die laat je doorgaans 24/7 aan staan met een kleine verlaging bij langdurige afwezigheid/nacht).

• ds23man
Ik heb zelf een energievretend huis ( Rijksmonumentale boerderij), als ik mijn gasmeter uitlees per uur heb ik een constante thermische vraag van 8kW per uur bij de huidige buitentemperaturen van rond de 0 graden. Mijn Nefit Trendline kan terug tot 6 kW.

• Arts
ErnstvV schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:47:
Staat niet gespecificeerd op de offerte. Ik neem aan dat ze het wel werkend opleveren? Maar ik verwacht gezien de kosten hier niet voor te gaan.

• Arts
olafmol schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:52:
[...]

Nee joh. Tis wel duur tegenwoordig maar zo duur is een lucht/water Wp ook weer niet. Check bv eens Quatt voor een hybride, nog beter is full electric icm een warmtepomp boiler voor sanitair warm water.
Ik kan me er nog eens in verdiepen. Waar te beginnen?

• Arts
Cardinal schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:44:
Ik heb van de week een exterme36 besteld bij warmgarant voor 2400 en komen deze maand nog installeren.

https://cvketelcollectief.consumentenbond.nl/wizard
Is dat via het collectief goedkoper dan rechtstreeks. Ik heb bij warmgarant ook een offerte opgevraagd maar nog niets vernomen.

• Arts
Arts schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:01:
[...]

Ik kan me er nog eens in verdiepen. Waar te beginnen?
Ik heb het forum even doorgespit op warmtepomp offertes. Ik zie niks onder de 10k jij wel? Veel zelfs rond de 15-20k en dat gaat 'm nu niet worden.

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:13
Zelf een cv ketel kopen en een losse loodgieter nog een idee? Scheelde mij vorig jaar 30% op wat een loodgietersbedrijf wilde hebben.

Bijvoorbeeld: https://www.cvkoopjes.nl/...tergas-xtreme-36-cw5.html

Koppelpakket erbij en een halve dag voor de montage.

Moet je wel een loodgieter kennen die dit wilt doen voor je op kort termijn.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:59
Arts schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:03:
[...]
Is dat via het collectief goedkoper dan rechtstreeks. Ik heb bij warmgarant ook een offerte opgevraagd maar nog niets vernomen.
Ik had bij Breman opgevraagd en die vroegen 3200 euro. Dus het collectief was goedkoper een van mijn offertes.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Dre een warmtepomp 'met spoed' laten installeren lijkt me vreselijk optimistisch :)
Met DIY kan het misschien wel, en als alles vloerverwarming is, dan is het simpeler dan een gasketel ophangen, maar dan nog is tijdsdruk niet leuk (plus SWW moet dan ook nog).

@Arts Slimme thermostaten vind ik erg overrated, zeker met trage afgifte of fatsoenlijke isolatie. Het eerste zorgt dat je niet 'even' op kunt stoken, het tweede dat de boel toch niet afkoelt (en de besparing zit erin dat een kouder huis minder warmte verliest. Geen afkoeling = geen besparing).
Hetzelfde met zoneregeling (Tado enzo); met fatsoenlijke isolatie of balansventilatie is de warmte-uitwisseling tussen kamers veel groter dan naar buiten dus er valt dan weinig na te regelen. Door kamers boven uit te zetten krijg je hooguit een iets kouder plafond in de woonkamer waardoor die verwarming weer harder moet werken (en een lager ervaren comfort op dezelfde luchttemperatuur).

In een doorwaaiwoning kan een slimme thermostaat dus wél heel veel zin hebben, maar die euro's doen dan meer als je ze in isolatie steekt. Liever een slim gebouwd huis met domme apparatuur dan andersom :)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:49
Doordat er op het moment veel warmtepompen worden geïnstalleerd, kan je ook zeer deftige ketels voor een zacht prijsje op marktplaats vinden. Niet nieuw natuurlijk, maar als je toch uiteindelijk een transitie wilt maken naar een warmtepomp misschien geen gek idee voor de overbrugging.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:22
Zou eens naar een Remeha ketel kijken.

En met vloerverwarming wil je een ketel die terug kan regelen naar hele lage waarden.
Die hoge CW5 waarde heb je enkel nodig om je bad snel te kunnen vullen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:47
Arts schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:35:
[...]

Deze is dan wel zonder slimme thermostaat. Dus voor een eerlijke vergelijking mag daar nog €130,= bovenop. Voor een Honeywell T6 in dat geval.
Het is me opgevallen dat alle installateurs je meteen een nieuwe, meestal 'slimme' thermostaat erbij doen. Maar dat is toch helemaal niet waar je om vroeg? Je wilt een nieuwe ketel, geen nieuwe thermostaat.

Ik snap wel waarom ze dat doen, want het is makkelijk verdienen voor een installateur. Het installeren van een thermostaat kost namelijk geen enkele moeite. Oude thermostaat eraf, nieuwe thermostaat erop, eventueel nog wat configuratie. Makkelijk verdiend, maar volkomen misleiding als je het mij vraagt. Die nieuwe ketel doet het namelijk prima met jouw oude thermostaat.

Veel mensen vinden het wel prima als er een nieuwe thermostaat komt, want ze gebruiken 'm toch alleen maar om de kachel hoger en lager te zetten. Echt, hoe vaak ik wel niet zie dat bij gezinnen, ook gezinnen die bestaan uit energiebewuste en slimme mensen, een luxe klokthermostaat gewoon op de 'continu' stand gebruiken. Daar liggen mogelijkheden om energie te besparen! Zeker als je al domoticasystemen gebruikt, is het type thermostaat veel te belangrijk om over te laten aan een installateur, die je gewoon het type verkoopt waar hij het meeste op verdient.

Lang verhaal kort: laat gewoon de oude thermostaat hangen.

Denk ook goed na of je een onderhoudscontract wilt. Dat is in mijn ogen namelijk ook geldklopperij. Ketels zijn zo betrouwbaar tegenwoordig, je hebt helemaal geen installateur nodig die permanent op standby staat. Als je 1x per 2 of 3 jaar een controlebeurtje laat doen en die gewoon betaalt (meestal 50 tot 100 euro als er geen onderdelen worden vervangen) ben je veel goedkoper uit.

• ErnstvV
Proton_ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:04:
@Dre een warmtepomp 'met spoed' laten installeren lijkt me vreselijk optimistisch :)
Met DIY kan het misschien wel, en als alles vloerverwarming is, dan is het simpeler dan een gasketel ophangen, maar dan nog is tijdsdruk niet leuk (plus SWW moet dan ook nog).

@Arts Slimme thermostaten vind ik erg overrated, zeker met trage afgifte of fatsoenlijke isolatie. Het eerste zorgt dat je niet 'even' op kunt stoken, het tweede dat de boel toch niet afkoelt (en de besparing zit erin dat een kouder huis minder warmte verliest. Geen afkoeling = geen besparing).
Hetzelfde met zoneregeling (Tado enzo); met fatsoenlijke isolatie of balansventilatie is de warmte-uitwisseling tussen kamers veel groter dan naar buiten dus er valt dan weinig na te regelen. Door kamers boven uit te zetten krijg je hooguit een iets kouder plafond in de woonkamer waardoor die verwarming weer harder moet werken (en een lager ervaren comfort op dezelfde luchttemperatuur).

In een doorwaaiwoning kan een slimme thermostaat dus wél heel veel zin hebben, maar die euro's doen dan meer als je ze in isolatie steekt. Liever een slim gebouwd huis met domme apparatuur dan andersom :)
Ik kreeg in mijn goed geïsoleerde huis toch echt de werkkamer op de boven verdieping niet warm met alleen een thermostaat in de woonkamer. De woonkamer heeft amper warmteverlies waardoor alleen in de ochtend er misschien heel even verwarmt moet worden, de rest van de dag niet meer. Gevolg was dat de rest van de ruimtes die warm zouden moeten worden, geen warmte gekregen. Met een Tado kan dat wel.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ErnstvV Grote kans dat alleen je installatie niet ingeregeld was, maar inderdaad, er is wat nuance aan te brengen. Als je huis groot genoeg is om over een oost-en westvleugel te spreken ontkom je niet aan zoneregeling :)

Punt is dat volgens mij voor TS, die al een blijkbaar acceptabele situatie heeft, een 'slimme' thermostaat niet zo heel veel bang for buck geeft.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• G-addict
Arts schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:42:
[...]

Dank voor je reactie. Over welke Intergas hebben we het dan? De HRE of Xtreme?
Zowel de hre als de xtreme zijn gewoon goed. Zo uit mijn hoofd heeft de xtreme een iets andere wisselaar die wat lastiger schoon is te maken.
Met lastiger bedoel ik niet lastig. Er is voor een paar €€€ een reinigingstooltje van intergas verkrijgbaar waarmee het prima te doen is mits je het niet jaren laat versloffen. Het is in mijn ogen zoiezo beter te reinigen dan een nefit ketel, daar kom je bijna niet bij.

[Voor 28% gewijzigd door G-addict op 11-03-2023 20:21]

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:04
Heel goed offertes vergelijken op gebruikte overige materialen. Magneetfilter zoals hierboven genoemd bijvoorbeeld, is al snel 100 Euro duurder dan een simpel filtertje en is beter voor de betrouwbaarheid van je installatie.

Kogelkranen kosten ook geld. Alsook reinigingsmiddelen / additieven voor het installatie water.

Koppelverkoop van thermostaat en onderhoudscontract is ook iets om in de gaten te houden.

Nefit gaat eens per twee a drie jaar de SWW sensor stuk, heb ik recentelijk zelf mogen meemaken.

• Arts
Proton_ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:10:
@ErnstvV Grote kans dat alleen je installatie niet ingeregeld was, maar inderdaad, er is wat nuance aan te brengen. Als je huis groot genoeg is om over een oost-en westvleugel te spreken ontkom je niet aan zoneregeling :)

Punt is dat volgens mij voor TS, die al een blijkbaar acceptabele situatie heeft, een 'slimme' thermostaat niet zo heel veel bang for buck geeft.
Situatie is wel zo dat wanneer de woonkamer warm genoeg is, ik het boven niet meer snel warm krijg. (dan moet ik omdat de thermostaat in de woonkamer hangt, de woonkamer ook opstoken). Maargoed, dat probleem gaat een slimme meter niet verhelpen. Dan moet ik echt kijken naar zoneregeling, weer een ander verhaal voor later..

• Arts
Verder heb ik nog in de 1e post een extra offerte van Warmgarant toegevoegd

• Arts
Flozem schreef op zondag 12 maart 2023 @ 03:34:
Heel goed offertes vergelijken op gebruikte overige materialen. Magneetfilter zoals hierboven genoemd bijvoorbeeld, is al snel 100 Euro duurder dan een simpel filtertje en is beter voor de betrouwbaarheid van je installatie.

Kogelkranen kosten ook geld. Alsook reinigingsmiddelen / additieven voor het installatie water.

Koppelverkoop van thermostaat en onderhoudscontract is ook iets om in de gaten te houden.

Nefit gaat eens per twee a drie jaar de SWW sensor stuk, heb ik recentelijk zelf mogen meemaken.
Ik ga alles even in een Excel zetten, en zal bovenstaande punten ook even meenemen. Meerprijzen staan ook heel sneaky op de 3e pagina van de offertes vaak. Ik denk dat ik uiteindelijk voor een Intergas HRE ga. Volgens Warmgarant past de Xtreme namelijk niet in mijn Ketelruimte qua hoogte, geen idee of dat klopt.. Andere aanbieders durven het gewoon aan te bieden 8)7

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
.

[Voor 100% gewijzigd door onetime op 14-03-2023 14:00]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02
Als je voor een HRE gaat zou ik fijn voor de 28/24 gaan. Die 36/30 is qua minimaal vermogen gewoon een te zwaar bakbeest.
Xtreme is er ook nog als Xtreme30, misschien past die wel?

• Arts
_JGC_ schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:26:
Als je voor een HRE gaat zou ik fijn voor de 28/24 gaan. Die 36/30 is qua minimaal vermogen gewoon een te zwaar bakbeest.
Xtreme is er ook nog als Xtreme30, misschien past die wel?
Hoe kan ik het minimaal vermogen vertalen naar prijs? Want een getalletje in vermogen zegt mij niks.
Hoeveel kan me dat per jaar schelen?

Ik twijfel nog tussen de Intergas 36/30 via Warmgarant en de Atag via de loodgieter. De Atag heeft een wat lager min. vermogen. Hoe verhouden deze ketels zich tot elkaar wat betreft energieverbruik en onderhoud?

• Arts
Arts schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:56:
[...]

Hoe kan ik het minimaal vermogen vertalen naar prijs? Want een getalletje in vermogen zegt mij niks.

Ik twijfel nog tussen de Intergas 36/30 via Warmgarant en de Atag via de loodgieter. De Atag heeft een wat lager min. vermogen. Hoe verhouden deze ketels zich tot elkaar wat betreft energieverbruik en onderhoud?
En mogelijk wil ik later ook kunnen gaan voor zoneregeling. Is dat bij de Intergas wel mogelijk?

• _JGC_
Arts schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:56:
[...]

Lager minimaal vermogen betekent constanter stoken. Meer comfort en enkele procenten besparing.

Afhankelijk van de gebruikte thermostaat kan comfort ook een dingetje zijn bij een te hoog vermogen. Sommige Honeywell thermostaten blijven tijdens aanwarmen krampachtig op een te lage temperatuur hangen. Een ketel met teveel minimaal vermogen stookt daar heel hard naartoe en gaat er dan ruim overheen, vervolgens stopt het verwarmen en 5 minuten later gebeurt weer precies hetzelfde.

Verder heb ik alleen ervaring met Intergas, die bevallen over het algemeen goed. Atag zal ook prima zijn, maar de plastic Honeywell driewegkleppen die Atag monteert hebben een kort leven en gaan met regelmaat kapot. Ik zou om die reden al gewoon een Intergas ophangen.

• ErnstvV
Arts schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:00:
[...]

En mogelijk wil ik later ook kunnen gaan voor zoneregeling. Is dat bij de Intergas wel mogelijk?
Zone regeling kan altijd door gebruik te maken van thermostaat kranen op de radiatoren een slimme knoppen er op, een Intergas Xtreme (en misschien ook andere ketels) ondersteund ook een gescheiden hoge-en lage temperatuur zone.

• Arts
Ik zie dat het CV collectief via de Consumentenbond met alle ketels de goedkoopste optie is.
Dus ik ga sowieso daar wat bestellen. Dan komt het dus neer op een ketel kiezen. Los van de offerte op pagina 1, wat zouden jullie dan bestellen?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

_JGC_ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:48:
[...]

Lager minimaal vermogen betekent constanter stoken. Meer comfort en enkele procenten besparing.

Afhankelijk van de gebruikte thermostaat kan comfort ook een dingetje zijn bij een te hoog vermogen. Sommige Honeywell thermostaten blijven tijdens aanwarmen krampachtig op een te lage temperatuur hangen. Een ketel met teveel minimaal vermogen stookt daar heel hard naartoe en gaat er dan ruim overheen, vervolgens stopt het verwarmen en 5 minuten later gebeurt weer precies hetzelfde.

Verder heb ik alleen ervaring met Intergas, die bevallen over het algemeen goed. Atag zal ook prima zijn, maar de plastic Honeywell driewegkleppen die Atag monteert hebben een kort leven en gaan met regelmaat kapot. Ik zou om die reden al gewoon een Intergas ophangen.
Hoe sturen dan andere thermostaten tijdens het opwarmen de ketel met teveel? minimaal vermogen aan?
En hoe reageert de ketel dan?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Letop de minimaal verwarm vermogen bij gasketels, langere runs is beter voor rendement.
Intergas HRE 36/30 A CW5 heeft 8kw minimaal, de Intergas HRE extreme 36/30 CW5 variant 4kw.

Maximaal verwarm vermogen is niet belangrijk, ben je dat nodig mag je borst nat maken voor de gasrekening.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• _JGC_
dunklefaser schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:04:
[...]

Hoe sturen dan andere thermostaten tijdens het opwarmen de ketel met teveel? minimaal vermogen aan?
En hoe reageert de ketel dan?
Ik heb hier een Intergas HRE ketel met een Remeha iSense. Als de iSense aanwarmt laat deze de vraagtemperatuur meelopen met de aanvoertemperatuur bij de ketel. Ketel blijft dus gewoon door stoken zolang de ruimte nog niet op temperatuur is. Wel binnen grenzen, want de ketel heeft zelf een grens.
Ik heb met name Honeywell thermostaten gezien die stug op 40 graden blijven vragen terwijl de ruimte nog 3 graden omhoog moet en de ketel continu aan en uit gaat omdat ie doorschiet vanwege te beperkte afgifte.

Dat was overigens de situatie voorheen. Ik stook nu praktisch aan/uit met ketel vastgezet op 25% vermogen. Ketel moet hier 6,5KW kwijt en ik heb 4,5KW afgifte op 40/35/20. Temperatuur loopt 's morgens heel langzaam op en haalt de vraag van de thermostaat meestal niet eens, ruimte is dan al op temperatuur. Het grote voordeel van hele dikke radiatoren hebben hangen. De thermostaat bepaalt nu vooral of de ketel alleen even de pomp laat draaien of ook daadwerkelijk ontsteekt en warmte gaat produceren. Soms zit er nog wat warmte in de ketel, bijvoorbeeld na gebruik van tapwater.

• Arts
Onder de streep ben ik uitgekomen op een Atag i28ECZ of Atag i36ICZ via atagwarmte.nl

Twijfel alleen nog over de grootte. Oppervlak is 135m2 en gebruiken een regendouche van 20cm breed (warmtevraag is 12L p/min). Mochten we ooit een grotere willen is de warmtevraag 15L p/min.
Iemand hier ervaringen mee qua comfort?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Arts Duidelijk - je gaat dus voor het maximale vermogen.
Je regendouche bepaalt namelijk het (maximale) vermogen van je cv-combiketel, voor 15 l/min @40°C heb je minimaal een ketel van 36 kW nodig. Of de modulatiegrens van de gekozen ketel voor je verwarming dan laag genoeg is moet je zelf weten.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:38

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Arts schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:37:
[...]

[Afbeelding]

Het contract heb ik voor de vergelijking even eruit gehaald. Er was me nog niet verteld dat deze verplicht was? Zou ik even in moeten duiken. Voor de eerste 2 jaar lijkt me dat sowieso nogal onnodige kostenpost.
Onderhoudscontracten in de eerste paar jaar van een CV ketel hebben eigenlijk geen meerwaarde voor jouw als consument; uiteraard wel voor het bedrijf, want er is gewoon vrijwel geen onderhoud te doen.

(Ja misschien nog even de gasklep finetunen)

• Arts
dunklefaser schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:44:
@Arts Duidelijk - je gaat dus voor het maximale vermogen.
Je regendouche bepaalt namelijk het (maximale) vermogen van je cv-combiketel, voor 15 l/min @40°C heb je minimaal een ketel van 36 kW nodig. Of de modulatiegrens van de gekozen ketel voor je verwarming dan laag genoeg is moet je zelf weten.
YMMV
De i36 misschien is misschien wat overkill, die gaat tot 19.2 l/min. Prijsverschil is €140,= met de lichtere variant die tot 13.8 l/min gaat. Misschien toch beter safe spelen dan?

Maakt het minimaal vermogen nog heel veel uit qua energieverbruik? (4.4 KW of 6.2 KW) Want dat is ook nog een punt om te overwegen

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Arts Hoe vaak douchen en hoelang kan i.v.m. de regendouche een belangrijkere rol spelen.
Met een regendouche ben je zeker niet energiezuinig bezig.
Wat het minimale vermogen betreft moet je zelf een gokje doen.
Of en hoeveel je hierdoor qua verbruik kan besparen is niet te berekenen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Arts met zo'n SWW-verbruik heb je veel plezier van een DWTW. Die geeft je met zo'n debiet gratis 12 kW terug en spaart dus ongeveer 1,5 m³ gas uit per uur douchen, met €1,40/m³ en €620 voor een dwtw is dat ongeveer een jaartje tvt (uiteraard afhankelijk van douchegedrag).

• Arts
Proton_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:57:
@Arts met zo'n SWW-verbruik heb je veel plezier van een DWTW. Die geeft je met zo'n debiet gratis 12 kW terug en spaart dus ongeveer 1,5 m³ gas uit per uur douchen, met €1,40/m³ en €620 voor een dwtw is dat ongeveer een jaartje tvt (uiteraard afhankelijk van douchegedrag).
Dat is idd ook nog iets om over na te denken. Ik ga even rekenen ;)

Ik heb nog navraag gedaan over de regendouche, deze vraagt 9-12 liter per minuut. Dan zou ik met de CW4 (i28) wel safe moeten zitten toch?

• Dre
  • Niet online
Pak een emmer en meet het zelf.

10°C water naar 40°C 10,5 liter per minuut vraagt een vermogen van 22 kW. CW4 lijkt me dus ruim voldoende.

• Arts
De douche hangt nog niet dus kan t niet meten

• Arts
Dre schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:20:
Pak een emmer en meet het zelf.

10°C water naar 40°C 10,5 liter per minuut vraagt een vermogen van 22 kW. CW4 lijkt me dus ruim voldoende.
Ik snap je sommetje niet helemaal. Maar met 22kw heb ik dan maar nét genoeg toch?

• Arts
Arts schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:45:
[...]

Ik snap je sommetje niet helemaal. Maar met 22kw heb ik dan maar nét genoeg toch?
De douche vraagt 9-12l per min. En de ketel levert volgens jouw berekening 10,5. Waarom is CW4 dan ruim voldoende?

• Proton_

Proton_

Team Welles

De ketelspecs zijn voor 60 graden. Er komt dus ook nog x liter koudwater bij om lekker te douchen :)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-03 12:57

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Arts schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:37:
[...]

[Afbeelding]

Juist omdat het nauwelijks nodig is, krijg je de korting. Dat is echt een vestzak/broekzak verhaal. Ik heb overigens twee weken geleden een veel hogere offerte gehad voor een Intergas HRE 28/24 bij diezelfde club... :(

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:02
FreakNL schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:08:

Je bedoelt dat de installateurs daar van weg blijven? Onze installateur kwam in eerste instantie met de Intergas HRE maar heeft dat volgens mij gedaan omdat deze goedkoper is. Ik heb nu zelf de Xtreme ingebracht als optie en daar leek hij verder geen principieel bezwaar tegen te hebben. We gaan vloerverwarming aanleggen dus het lijkt me wel nuttig.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:35

FreakNL

Well do ya punk?

D-e-n schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:08:
[...]

Je bedoelt dat de installateurs daar van weg blijven? .

.
Staat letterlijk in de TS:
Arts schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:28:
..

Ik hoor graag jullie advies!
Arts schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:32:
Onder de streep ben ik uitgekomen op een Atag i28ECZ of Atag i36ICZ via atagwarmte.nl

Twijfel alleen nog over de grootte. Oppervlak is 135m2 en gebruiken een regendouche van 20cm breed (warmtevraag is 12L p/min). Mochten we ooit een grotere willen is de warmtevraag 15L p/min.
Iemand hier ervaringen mee qua comfort?
Off-topic, maar denk je ook om je afvoer?

[Voor 54% gewijzigd door FreakNL op 15-03-2023 17:51]

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:02
FreakNL schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:49:
[...]
Staat letterlijk in de TS:
[...]
Ja, zag ik nu. Maar ik kreeg de indruk dat je nog extra eigen ervaring had :)

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:27
[...]

Ik zou echt wat offertes opvragen, je hoeft echt geen 25k uit te geven, zeker als je al vloerverwarming hebt! en een energie bespaar lening kan dan ook een goed alternatief zijn.

• Arts
Arts schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:51:
[...]

De douche vraagt 9-12l per min. En de ketel levert volgens jouw berekening 10,5. Waarom is CW4 dan ruim voldoende?
Ik snap nog niet waarom de CW4 dan ruim voldoende is? 8)7

• Arts
overhyped schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:52:
[...]

Ik zou echt wat offertes opvragen, je hoeft echt geen 25k uit te geven, zeker als je al vloerverwarming hebt! en een energie bespaar lening kan dan ook een goed alternatief zijn.
Tja.. dan zijn we snel weer een aantal weken verder. De ketel is kapot...
Waarschijnlijk wordt het dan in de komende jaren alsnog hybride.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Arts schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:33:
[...]
Ik snap nog niet waarom de CW4 dan ruim voldoende is? 8)7
Je doucht niet onder 60 graden water toch?
Proton_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:52:
De ketelspecs zijn voor 60 graden. Er komt dus ook nog x liter/min koudwater bij om lekker te douchen :)
Er wordt dus koud bijgemengd.

• Arts
De ketelspecs zijn alsvolgt, 13,8 L per minuut (40 graden)
Dat is dan al gemengd met koud neem ik aan. Alleen wat wordt er met de som bedoeld ?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dan heb je gelijk, en weet ik het ook niet :)

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:27
Arts schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:34:
[...]

Tja.. dan zijn we snel weer een aantal weken verder. De ketel is kapot...
Waarschijnlijk wordt het dan in de komende jaren alsnog hybride.
Dacht dat ie weer gefixt was, maar blijkbaar verkeerd gelezen dan.

• Dre
  • Niet online
Even een heel dom idee, maar kan je niet dezelfde ketel kopen die je nu hebt, maar dan een paar jaar jonger en beter. Qua leidingwerk hoeft de installateur niks aan te passen (=makkelijk) en geeft je tijd om na te denken over een warmtepomp.

Overigens komt een warmtepomp niet vanzelf, je zal het echt moeten willen en je erin verdiepen. Gelukkig hebben we daar Tweakers voor ;) (waar een wil is is een weg)

• Arts
Haha nee de ketel is 23 jaar oud dus dat gaat m niet worden. Maargoed sta alsnog voor de keuze voor i28 of i36, kom er niet uit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:09
Arts schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:48:
De ketelspecs zijn alsvolgt, 13,8 L per minuut (40 graden)
Dat is dan al gemengd met koud neem ik aan. Alleen wat wordt er met de som bedoeld ?
Klopt.
Arts schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 07:46:
Haha nee de ketel is 23 jaar oud dus dat gaat m niet worden. Maargoed sta alsnog voor de keuze voor i28 of i36, kom er niet uit
De i28 is dan de betere keus. Lager minimumvermogen en voldoende warm water voor een douche.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee