Toon posts:

Jaren 70 dakisoleren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• rnsmit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:58
Hallo,

Op ons rijtjeshuis uit 1976 liggen Opstalan platen met aan de buitenzijde 3 cm pur. Nu zijn onze dakpannen aan de beurt om vervangen te worden en hebben we de keuze om het dak van buiten na te isoleren met Superfoil SF40BB damp-open ademende Isolatiefolie. De hoogte met de buren blijft dan nagenoeg gelijk. Is dat een goed idee?

En is het mogelijk ook vanuit binnen een dampdichte vorm van isolatie nog extra toe te passen (bijvoorbeeld alu-pir platen)?

Ben benieuwd naar ideeen en ervaingen van anderen.

Groet Rob

[Voor 5% gewijzigd door rnsmit op 10-03-2023 16:50]

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:28
Geen antwoord op je vraag..

Zijn de pannen zo slecht dat je ze gaat vervangen?

Ons huis is hetzelfde jaar en de zonnepanelen boer gaf juist aan dat dit supersterke pannen zijn. Zijn ook nog nooit problemen mee geweest afgelopen jaren.

Bij mijn paar jaar oude woning sneuvelden flink wat dakpannen toen ze de panelen gingen leggen afgelopen jaar.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:58
als je het dak er toch af haalt zou ik niet gaan isoleren met een folie maar gewoon met pir oid.

• rnsmit
Even off topic inderdaad ;). Er liggen beton pannen op. Beetje eerste generatie en die zijn slecht aan het worden. Betonpannen aan ongeveer ook 50 jaar mee dus het is wel echt nodig. Er komen helaas wel weer betonpannen terug omdat de keramische pan slecht te leveren is voor dit type.

• rnsmit
@twain4me ik snap de opmerking. Het probleem is dat het een rijtjeshuis is en we niet opeens veel boven de rest kunnen uitsteken. Superfoil zou met minimale hoogte mogelijk zijn om toch iets na te isoleren vanuit buiten.

[Voor 8% gewijzigd door rnsmit op 10-03-2023 16:20]

• twain4me
rnsmit schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:18:
@twain4me ik snap de opmerking. Het probleem is dat het een rijtjeshuis is en we niet opeens veel boven de rest kunnen uitsteken. Superfoil zou met minimale hoogte mogelijk zijn om toch iets na te isoleren vanuit buiten.
meeste gemeentes hebben daar gewoon beleid voor. :)

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:41
Persoonlijk zou ik kiezen voor PIR. Ik weet niet welke dikte je van plan bent om te nemen, maar ik zie verschillende Rc waardes verschijnen. Bijvoorbeeld op hun site zelf een "Rc van 3,21 tot 5,07 in daken" en bij isolatiefolie.nl "Rc waarde van 3.98 bij een hellend dak of wand". Persoonlijk vind ik dat niet veel. Zeker omdat het gaat om Rc en niet Rd. Met 120mm PIR zit je al aan een Rd waarde van 5.45. Bij 160mm is dat 7.25. Ik zou zelf in elk geval mikken op een Rd waarde van minimaal 5. Dit doe je waarschijnlijk 30 jaar niet meer, misschien nog wel langer. Dan is een Rd van 3 te weinig.

De isolatiewaarde is voor de dikte die het heeft prima. Maar ik zou het dan liever aan de binnenkant plaatsen als de hoogte aan de buitenkant een probleem vormt. Beide zou later natuurlijk ook kunnen, maar dan betaal je behoorlijk veel. Ik gok dat je het liever niet aan de binnenkant wil laten plaatsen omdat het dak er nu toch al af moet en de binnenkant gewoon prima is?

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:19
Superfoil hebben wij ook toegepast op ons huis.

Omdat het monumentaal is, konden wij ook de hoogte niet in want dan moeten de dakgoten ook aangepast worden.

Montage was redelijk eenvoudig omdat je het uit kan rollen, dus van de ene kant van het dak naar de andere kant. Ik raad je wel aan om je even te verdiepen hoe je het precies moet aanbrengen want dat luistert nogal nauw. Rd waarde van onze folie is iets van 5 meen ik me te herinneren.

Redenen om het van buiten te doen en niet van binnenuit: We hebben de betonnen pannen vervangen, er moesten reparaties uitgevoerd worden en de aannemer gaf aan dat van buiten aanbrengen vele malen sneller gaat (als de pannen er toch al af zijn en vervangen worden) dan binnen alles op maat moeten maken.

• rnsmit
@Zenomyscus Aan de buitenkant omdat ik vanaf de binnenkant aanbrengen ik bang ben op vochtproblemen. Ik zou wel een klein laagje vanuit binnen kunnen aanbrengen: dampdicht.

• twain4me
rnsmit schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:53:
@Zenomyscus Aan de buitenkant omdat ik vanaf de binnenkant aanbrengen ik bang ben op vochtproblemen. Ik zou wel een klein laagje vanuit binnen kunnen aanbrengen: dampdicht.
van binnen dampopen isolatie zoals bv glaswol (zonder alu laag) en een klimaatfolie krijg je ook geen problemen.

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
Hier loopt al een heel topic over. Kort gezegd is de bestaande isolatie aan te merken als dampremmend, als je daar van binnenuit dampdichte isolatie zoals PIR tegenaan maakt, loop je de kans op vochtproblemen. De beste optie is van binnenuit isoleren met dampopen isolatie zoals glaswol of resolschuim, en een klimaatfolie plaatsen.

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-03 20:29
@rnsmit ik heb hier een offerte liggen een met superfolie(rc 3,98) of unilin platen (rc 4,7) meerprijs unilin is 6000 ex btw.

Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in unilin en dergelijke maar de meerprijs is fors.

Zijn er nog grote verschillen waarom je niet voor superfolie zou kiezen er lijkt op internet niet heel veel over te vinden (te nieuw?) of niet veel toegepast (met welke redenen).

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:09
Ik zou alleen voor folies gaan als het echt niet anders kan.
Ik heb zelf aan de buitenkant isobouw 50mm ps dakplaten liggen met waterdichte/dampopen folie aan de buitenkant vanwege de handvormpannen.
Ik heb dit met 140mm IsoVlas geisoleerd tussen de gordingen.
Isovlas ademt altijd en kan altijd veilig extra worden aangebracht aan de binnenkant.

Let er wel op als je aan de buitenkant isoleert met pir dat je een vergunning aan moet vragen omdat het bouwvolume toeneemt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee