Toon posts:

Hypotheek aanvragen met intentieverklaring van voormalig wer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• nowherebound123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:30
Hi,

Tijdens overgangsfase naar nieuwe werkgever ben ik een huis op het oog gekomen waar ik een bod op zou willen doen.

Bij mijn huidige werkgever heb ik een jaar contract, welke volgende week afloopt. Ik heb van hen een werkgevers en intentieverklaring, met daarin expliciet vermeld dat er geen sprake is van een proeftijd en ze de intentie hebben mij na afloop van dat contract vast in dienst te nemen. Normaal gesproken is dat geloof ik voldoende voor de hypotheek aanvraag.

Nu wil het echter zo zijn dat ik besloten heb ondanks deze intentie van de werkgever het nest te verlaten en naar een andere werkgever over te stappen (vanaf 1 april). Aangezien ik bij hen weer met een proeftijd zou beginnen is een intentieverklaring van hen de aankomende tijd nog niet van waarde.

Nu is mijn vraag, in hoeverre ik nog terug kan vallen op de intentieverklaring van mijn (nu nog) werkgever, aangezien zo'n verklaring geloof ik 3 maanden geldig is. Op het moment van aanvraag zou ik waarschijnlijk al niet meer in dienst zijn bij de werkgever (of ik moet het heel snel doen).

Is dit 'grijs gebied', of frauduleus, of uberhaupt niet mogelijk? Ik hoop binnen de kaders van de wet nog een ingang te kunnen vinden om mijn financiering rond te krijgen voor het aflopen van de proeftijd bij de volgende werkgever.

Alle reacties

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
De intentieverklaring van de werkgever is voor een hypotheeknemer waardeloos als jij als werknemer bij die werkgever weggaat. Immers, er is dan - ondanks een goede intentie van de werkgever - geen kans meer op een vast contract bij betreffende werkgever binnen huidig dienstverband.

Wanneer je op een huis wilt bieden, niet je contract opzeggen en wanneer je je contract opzegt, even een paar maanden (opzegtermijn+proeftijd (vooraf al nagaan of nieuwe werkgever aan snelle intentieverklaringen doet na proeftijd of daar terughoudend in is)) niet naar woningen kijken. Om balen te voorkomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:50

Herman

FP ProMod
Een snelle Google:
Standaard beleid hypotheekaanbieders bij wisselen van baan
Voor het wisselen van baan tijdens een hypotheekaanvraag hanteren de meeste geldverstrekkers ongeveer hetzelfde beleid. Door dit beleid is het meestal niet aan te raden om tijdens de looptijd van je hypotheekofferte te wisselen van baan, ook niet als je bij je nieuwe baan meer gaat verdienen.
Als je je oude baan al hebt opgezegd, en de hypotheekaanbieder weet dit, mag er officieel niet met het huidige inkomen worden gerekend. De hypotheekaanbieder kan wel met je nieuwe inkomen rekenen, maar alleen als er geen proeftijd is en je direct een contract krijgt voor onbepaalde tijd. Is dit niet het geval? Dan wordt er meestal gerekend met het gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaren.

Bron: https://www.independer.nl...tijdens-hypotheekaanvraag

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• nowherebound123
Mijre schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:21:
De intentieverklaring van de werkgever is voor een hypotheeknemer waardeloos als jij als werknemer bij die werkgever weggaat. Immers, er is dan - ondanks een goede intentie van de werkgever - geen kans meer op een vast contract bij betreffende werkgever binnen huidig dienstverband.

Wanneer je op een huis wilt bieden, niet je contract opzeggen en wanneer je je contract opzegt, even een paar maanden (opzegtermijn+proeftijd (vooraf al nagaan of nieuwe werkgever aan snelle intentieverklaringen doet na proeftijd of daar terughoudend in is)) niet naar woningen kijken. Om balen te voorkomen.
Dat dit niet handig is spreekt voor zich. Ik ben al een hele tijd op zoek naar een (betaalbaar) huis, en er komt nu toevallig net in deze overgangsperiode iets vrij.

Dat een toezegging van een werkgever die binnenkort niet meer mijn werkgever is weinig waard is begrijp ik wel, maar mijn vraag is of hier op getoetst wordt. Op dit moment voldoet de verklaring aan de voorwaarden.

Acties:
  • +22Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Dus je wilt een werkgeversverklaring aanleveren van een werkgever waar je niet bij werkt op het moment dat je hem aanlevert? Uhm, juist ja. Dat noemen ze in goed Nederlands gewoon fraude.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mijre
  • Nu online
Je begrijpt dat je ook een informatieplicht hebt, als hypotheekgever? Dus dat als de intentieverklaring van je oude werkgever inmiddels niet meer relevant is door jouw eigen acties (jij hebt je arbeidscontract opgezegd en bent elders een nieuwe aangegaan), je die niet meer kunt gaan blijven gebruiken?

Als je perse wilde overstappen en zo min mogelijk nadeel daarvan wilde hebben bij je huizenjacht, dan was het bedingen van direct een contract voor onbepaalde tijd zonder proeftijd het handigst. Maar nu heb je een periode waarin je waarschijnlijk veel minder kunt lenen.
Keuzes hebben gevolgen. En ja, soms kom je iets gaafs tegen wanneer dat niet uikomt.

[Voor 13% gewijzigd door Mijre op 10-03-2023 16:00]

• nowherebound123
AGee schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:57:
Dus je wilt een werkgeversverklaring aanleveren van een werkgever waar je niet bij werkt op het moment dat je hem aanlevert? Uhm, juist ja. Dat noemen ze in goed Nederlands gewoon fraude.
Nee, nog tijdens het in dienst zijn, maar wel al wetende dat dit niet lang meer geldt. En waar ik naar op zoek ben is inderdaad antwoord op de vraag of dit frauduleus is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Niet online

AGee

nowherebound123 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:00:
[...]

Nee, nog tijdens het in dienst zijn, maar wel al wetende dat dit niet lang meer geldt. En waar ik naar op zoek ben is inderdaad antwoord op de vraag of dit frauduleus is.
Serieus? Je bent willens en wetens de bank verkeerd aan het voorlichten en vraagt je af of dit frauduleus is? 8)7
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het verlenen van een dienst, tot het ter beschikking stellen van gegevens, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
https://wetten.overheid.n...z=2018-01-01&g=2018-01-01 :Y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
nowherebound123 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:54:
[...]

Dat dit niet handig is spreekt voor zich. Ik ben al een hele tijd op zoek naar een (betaalbaar) huis, en er komt nu toevallig net in deze overgangsperiode iets vrij.

Dat een toezegging van een werkgever die binnenkort niet meer mijn werkgever is weinig waard is begrijp ik wel, maar mijn vraag is of hier op getoetst wordt. Op dit moment voldoet de verklaring aan de voorwaarden.
Het gaat de hypotheekverstrekker er niet om of je NU voldoet aan de voorwaarden, maar op het moment dat de hypotheek daadwerkelijk verstrekt wordt (dus over een paar maanden), wat niet meer het geval zal zijn.

Zelfs als je nu de aanvraag zou doen op basis van de intentieverklaring, verwacht ik dat geen enkele hypotheekverstrekker akkoord zou gaan, omdat met de korte periode tot einde huidige contract bevestiging van het nieuwe contract zullen willen zien. Zou je dat wel tonen maar toch van baan veranderen, moet je dat als onderdeel van de informatieplicht aan de verstrekker laten weten en gaat de stekker er alsnog uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:09
[...]

Het klinkt iig alsof dat je voor het tekenen van het contract al weg bent. En dan is het iets dat de hypotheekverstrekker moet weten en waardoor ze waarschijnlijk je de hypotheek niet gaan geven.

Bedenk ook wat er zal gebeuren als je naar je nieuwe baan gaat, het daar niet bevalt en je ontslagen wordt en je problemen krijgt met je hypotheek betalen. Het zal dan niet in je voordeel werken als ze zien dat je al bij je oude werk weg was op het moment dat je de hypotheek kreeg.

[removed]

• nowherebound123
Transportman schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Het gaat de hypotheekverstrekker er niet om of je NU voldoet aan de voorwaarden, maar op het moment dat de hypotheek daadwerkelijk verstrekt wordt (dus over een paar maanden), wat niet meer het geval zal zijn.

Zelfs als je nu de aanvraag zou doen op basis van de intentieverklaring, verwacht ik dat geen enkele hypotheekverstrekker akkoord zou gaan, omdat met de korte periode tot einde huidige contract bevestiging van het nieuwe contract zullen willen zien. Zou je dat wel tonen maar toch van baan veranderen, moet je dat als onderdeel van de informatieplicht aan de verstrekker laten weten en gaat de stekker er alsnog uit.
Dit is het antwoord waar ik naar zocht. Ik weet niet wat er expliciet gevraagd wordt door een hypotheker, een verklaring van de situatie van nu, of een (soort van) garantstelling voor de toekomst. Tweede kan ik momenteel niet geven, eerste wel.

• nowherebound123
redwing schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Het klinkt iig alsof dat je voor het tekenen van het contract al weg bent. En dan is het iets dat de hypotheekverstrekker moet weten en waardoor ze waarschijnlijk je de hypotheek niet gaan geven.

Bedenk ook wat er zal gebeuren als je naar je nieuwe baan gaat, het daar niet bevalt en je ontslagen wordt en je problemen krijgt met je hypotheek betalen. Het zal dan niet in je voordeel werken als ze zien dat je al bij je oude werk weg was op het moment dat je de hypotheek kreeg.
Hypotheekaanvraag zou kunnen gebeuren nog tijdens mijn huidige contract, vandaar mijn vraag.

• redwing
nowherebound123 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:07:
[...]

Hypotheekaanvraag zou kunnen gebeuren nog tijdens mijn huidige contract, vandaar mijn vraag.
Maar heb je alles ook rond (inclusief getekend contract) voordat je naar je nieuwe baan gaat?

Hoe dan ook zou het veiliger zijn om toch iets langer te blijven werken en pas over een half jaartje of zo over te stappen.

[removed]

• AGee
  • Niet online

AGee

Als je al meer dan drie jaar werkt en het gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar is toereikend om de benodigde hypotheek te verkrijgen, dan kun je als flexwerker aangemerkt worden en is er verder vrij weinig aan de hand. Dan moet je misschien wat meer informatie delen, zoals jaaropgaaf van de afgelopen drie jaar, maar dan kun je gewoon in aanmerking komen voor een hypotheek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijre schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:21:
De intentieverklaring van de werkgever is voor een hypotheeknemer waardeloos als jij als werknemer bij die werkgever weggaat.
Sowieso is een intentieverklaring waardeloos. Het is prima mogelijk dat een werkgever vandaag een intentieverklaring afgeeft en je maandag ontslaat. Ik snap niet dat er zoveel waarde aan wordt gehecht.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

PolarBear schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Sowieso is een intentieverklaring waardeloos. Het is prima mogelijk dat een werkgever vandaag een intentieverklaring afgeeft en je maandag ontslaat. Ik snap niet dat er zoveel waarde aan wordt gehecht.
Het is wel mogelijk maar niet zonder risico voor de werkgever, dit zal dan ook niet zo snel gebeuren

• nowherebound123
AGee schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:13:
Als je al meer dan drie jaar werkt en het gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar is toereikend om de benodigde hypotheek te verkrijgen, dan kun je als flexwerker aangemerkt worden en is er verder vrij weinig aan de hand. Dan moet je misschien wat meer informatie delen, zoals jaaropgaaf van de afgelopen drie jaar, maar dan kun je gewoon in aanmerking komen voor een hypotheek.
Optie heb ik onderzocht maar is helaas niet toereikend. Mijn inkomen is de afgelopen twee jaar verdubbeld, waardoor het gemiddelde een stuk lager is dan representatief.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
emnich schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:17:
[...]

Het is wel mogelijk maar niet zonder risico voor de werkgever, dit zal dan ook niet zo snel gebeuren
Welk risico precies? Dat je als werkgever invult dat er nu geen reorganisatie gepland is en dat een tijdelijk contract wordt omgezet naar een vast contract bij "gelijkblijvend functioneren en ongewijzigde bedrijfsomstandigheden" verplicht de werkgever echt tot vrij weinig.

• nowherebound123
redwing schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:10:
[...]

Maar heb je alles ook rond (inclusief getekend contract) voordat je naar je nieuwe baan gaat?

Hoe dan ook zou het veiliger zijn om toch iets langer te blijven werken en pas over een half jaartje of zo over te stappen.
Dit zou in theorie net kunnen, maar wordt waarschijnlijk te krap.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:38
Het probleem is dat gedurende de hypotheekaanvraag er vaak nog een extra documentje gevraagd wordt. Bijvoorbeeld een werkgeversverklaring of iets dergelijks. Die zal de bestaande werkgever dan waarschijnlijk niet willen geven.
*knip* dat blijft fraude

[Voor 30% gewijzigd door ZieMaar! op 10-03-2023 16:42]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Mijre
  • Nu online
nowherebound123 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:07:
[...]

Dit is het antwoord waar ik naar zocht. Ik weet niet wat er expliciet gevraagd wordt door een hypotheker, een verklaring van de situatie van nu, of een (soort van) garantstelling voor de toekomst. Tweede kan ik momenteel niet geven, eerste wel.
Wanneer jij nu afspreekt met Pietje dat als hij nu zijn boek (dat hij in zijn handen heeft) bij jou laat liggen, jij over drie weken jouw boek (dat je nu in je handen hebt) bij hem aflevert, zodat jullie elk ook elkaars boek kunnen lezen, vind jij dat dan netjes van jezelf als je nu al weet dat je over drie weken dat boek niet meer in bezit zult hebben? Je kunt best zeggen 'ja, maar dan kan ik Pietje best een ánder boek lenen', maar dat doet er niets aan af dat je Pietje willens en wetens met een verkeerde veronderstelling laat vertrekken, door het verzwijgen van zeer relevante informatie. Niet oké.

Wat betreft je 'eerste/tweede'-verhaal:
Die eerste kun je ook niet meer geven (die 'situatie van nu') in de vorm van een intentieverklaring: Immers, die is waardeloos geworden op het moment dat jij ervoor koos om op te gaan zeggen. Dat je een intentieverklaring hebt gekregen van je huidige werkgever van een eerdere datum, is óók niet meer 'de situatie van nu'. Dat was de situatie van toen, vóórdat je had opgezegd.
Je kunt dus op dit moment geen van beide geven.

• nowherebound123
Mijre schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:22:
[...]

Wanneer jij nu afspreekt met Pietje dat als hij nu zijn boek (dat hij in zijn handen heeft) bij jou laat liggen, jij over drie weken jouw boek (dat je nu in je handen hebt) bij hem aflevert, zodat jullie elk ook elkaars boek kunnen lezen, vind jij dat dan netjes van jezelf als je nu al weet dat je over drie weken dat boek niet meer in bezit zult hebben? Je kunt best zeggen 'ja, maar dan kan ik Pietje best een ánder boek lenen', maar dat doet er niets aan af dat je Pietje willens en wetens met een verkeerde veronderstelling laat vertrekken, door het verzwijgen van zeer relevante informatie. Niet oké.

Wat betreft je 'eerste/tweede'-verhaal:
Die eerste kun je ook niet meer geven (die 'situatie van nu') in de vorm van een intentieverklaring: Immers, die is waardeloos geworden op het moment dat jij ervoor koos om op te gaan zeggen. Dat je een intentieverklaring hebt gekregen van je huidige werkgever van een eerdere datum, is óók niet meer 'de situatie van nu'. Dat was de situatie van toen, vóórdat je had opgezegd.
Je kunt dus op dit moment geen van beide geven.
Strikt gesproken heeft de werkgever nog steeds de intentie om mij een vast contract te bieden, ik heb alleen aangegeven hier niet in mee te willen gaan.

Maar antwoord is duidelijk denk ik. Kans bestaat dat ik hiermee een hypotheek kan krijgen als ik een poging doe, maar ik zou dan niet voldoen aan de informatieplicht. Ik ga op zoek naar een andere oplossing.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:50

Herman

FP ProMod
@nowherebound123 Vervelend inderdaad, maar in een periode van transitie in het werk is een hypotheekaanvraag erg lastig.

Je zou nog kunnen proberen om de situatie voor te leggen aan je nieuwe werkgever. Wellicht heeft hij begrip en geeft hij je gelijk een vast contract. Het is ook in het belang van de werkgever dat jij goede huisvesting hebt. Niet geschoten is altijd mis :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:05
Tijdens hypotheektraject even niet van baan wisselen, de nieuwe werkgever kan je geen intentieverklaring aanbieden en de oude is niet meer geldig omdat je van baan bent gewisseld.

Hiermee loop je groot kans dat de hypotheekaanvraag wordt geweigerd.

[Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 10-03-2023 16:36]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• redwing
nowherebound123 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:21:
[...]

Dit zou in theorie net kunnen, maar wordt waarschijnlijk te krap.
Tja, en dan ga je echt naar fraude. Als je alles rond hebt voordat je contract eindigt kun je nog stellen dat je toch een betere aanbieding hebt gekregen. In principe mag je na het tekenen van de hypotheek doen wat je wil. Maar verzwijgen dat je al ergens anders zit en de werkgeversverklaring van je vorige baan gebruiken is toch echt een stap te ver.

Ik zou het er iig niet op wagen, en dan dus of afzien van het huis of wat langer bij je huidige baan blijven.

[Voor 9% gewijzigd door redwing op 10-03-2023 17:23]

[removed]

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Je kunt altijd een bod doen en zien waar het schip strand. Misschien krijg je de woning niet eens.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:45
Bespreek het met je hypotheekadviseur. Soms is een nieuwe baan een blokkerend probleem, soms is er een oplossing. Je moet er zeker niet op vertrouwen dat je er met een oude verklaring wel doorheen rolt, anderen hebben daar genoeg voorbeelden van gegeven. Maar een en ander hangt ook af van de sector waarin je werkt, het type baan dat je straks krijgt, het contract dat je daar krijgt. Een contract met een proeftijd van twee maanden is weer anders dan een jaarcontract.
En bespreek het ook met je nieuwe werkgever. Als jouw baan bedoeld is permanent te zijn, kunnen ze dat gewoon op papier zetten en kan een hypotheekverstrekker een voorwaarde stellen (bijv doorlopen proeftijd) of een risico-opslag rekenen.
Ik heb dit onbedoeld bij de hand gehad bij oversluiten hypotheek (>20 jaar geleden) en nieuwe hypotheekverstrekker was not amused, maar alles is toch gewoon doorgezet. Met transparantie kom je het verst.

• jbiggie1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-03 13:11
wellicht kun je iets met Handig, de inkoemsnbepaling loondienst. Die berekening neemt het gemiddelde van de laatste drie jaar, en middelt dat met het laatste jaar, de zogenaamde c berekening. Vraag je adviseur.

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-03 18:29
Ik heb mijn huidige werkgever 2 dagen voor start loondienst al gevraagd om een intentieverklaring (1 jaar tijdelijk contract). Deze kreeg ik ook. Daar de hypotheekverstrekker toch even tijd nodig had, in laten gaan op de dag nadat de proeftijd voorbij was. Dat was geen probleem voor de hypotheekverstrekker en volledig legaal. Is het geen optie hetzelfde voor te stellen bij je nieuwe werkgever? De verklaring is een intentie en als ze je nu aannemen zal de intentie vast zijn je langere tijd te houden. Over een jaar vast contract kan dan vast wel als intentie worden afgegeven.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:51

Glewellyn

is er ook weer.

Een laatste optie zou kunnen zijn om de overdracht later te laten plaatsvinden als je bij de nieuwe werkgever door je proeftijd heen bent. Daar moet de verkoper dat natuurlijk wel in mee willen gaan, en zeer waarschijnlijk betekent dat voor jou ook dat je extra geld moet meenemen, de verkoper moet in dat geval immers een paar maanden extra hypotheek betalen.

*zucht*

• jbiggie1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-03 13:11
Fedde schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:46:
Ik heb mijn huidige werkgever 2 dagen voor start loondienst al gevraagd om een intentieverklaring (1 jaar tijdelijk contract). Deze kreeg ik ook. Daar de hypotheekverstrekker toch even tijd nodig had, in laten gaan op de dag nadat de proeftijd voorbij was. Dat was geen probleem voor de hypotheekverstrekker en volledig legaal. Is het geen optie hetzelfde voor te stellen bij je nieuwe werkgever? De verklaring is een intentie en als ze je nu aannemen zal de intentie vast zijn je langere tijd te houden. Over een jaar vast contract kan dan vast wel als intentie worden afgegeven.
Dit kan zeker niet, een intentieverklaring mag pas worden afgegeven als je al in dienst bent, niet van tevoren. Ik zou de Inkomensbepaling loondoenst gebruiken, dan heb je niet eens werkgeversverklaring nodig.

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-03 18:29
jbiggie1 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:53:
[...]

Dit kan zeker niet, een intentieverklaring mag pas worden afgegeven als je al in dienst bent, niet van tevoren. Ik zou de Inkomensbepaling loondoenst gebruiken, dan heb je niet eens werkgeversverklaring nodig.
Voor de volledigheid dan, heb het van te voren gevraagd en gekregen toen ik echt in dienst was :-)

• StevenK
  • Laatst online: 07:30
nowherebound123 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:11:

Nu is mijn vraag, in hoeverre ik nog terug kan vallen op de intentieverklaring van mijn (nu nog) werkgever, aangezien zo'n verklaring geloof ik 3 maanden geldig is. Op het moment van aanvraag zou ik waarschijnlijk al niet meer in dienst zijn bij de werkgever (of ik moet het heel snel doen).
Praktisch kun je het stuk indienen, maar juridisch rij je dan een scheve schaats, 'valsheid in geschrifte', omdat je een stuk indient waarvan je weet dat het - op het moment van indienen - niet meer op waarheid berust.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Ja dat is frauduleus.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wij zijn als werkgever meermaals na gebeld op intentie verklaringen, en ik ga niet liegen tegen een geldverstrekker… ik zou ook je kansen om bij dezelfde partij in de toekomst weer met een hypotheekaanvraag te komen niet onderschatten.

Je hebt helaas pech met je timing en dat is jammer. Maar voordat je jezelf in situaties brengt waar je later spijt van krijgt zou ik nu gewoon even pas op de plaats maken

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:54
Sander schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:02:
Wij zijn als werkgever meermaals na gebeld op intentie verklaringen, en ik ga niet liegen tegen een geldverstrekker… ik zou ook je kansen om bij dezelfde partij in de toekomst weer met een hypotheekaanvraag te komen niet onderschatten.

Je hebt helaas pech met je timing en dat is jammer. Maar voordat je jezelf in situaties brengt waar je later spijt van krijgt zou ik nu gewoon even pas op de plaats maken
Klopt ze bellen en gaan zelf soms nog zelfs verder. Bijvoorbeeld controle of er net inschrijving KVK is gedaan.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Glewellyn schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:49:
Een laatste optie zou kunnen zijn om de overdracht later te laten plaatsvinden als je bij de nieuwe werkgever door je proeftijd heen bent. Daar moet de verkoper dat natuurlijk wel in mee willen gaan, en zeer waarschijnlijk betekent dat voor jou ook dat je extra geld moet meenemen, de verkoper moet in dat geval immers een paar maanden extra hypotheek betalen.
Dan moet het een woning zijn die al vele maanden te koop staat en maar niet verkocht raakt, wil een verkoper daar in mee gaan, maar ik vermoed dat dit een woning is dat pas net in de verkoop is gekomen, dan zou ik als verkoper nog helemaal niet in zee willen gaan met een koper die aankomt met overdracht pas over pak en beet een half jaar en waarschijnlijk forse termijnen voor de ontbindende voorwaarden. Dan loop ik als verkoper allerlei risico's (verkoop die niet doorgaat, eigen doorstroming die niet doorgaat, veranderende huizenprijzen), ik zou er als verkoper voor bedanken en wachten op een bod met betere voorwaarden.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:51

Glewellyn

is er ook weer.

Transportman schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Dan moet het een woning zijn die al vele maanden te koop staat en maar niet verkocht raakt, wil een verkoper daar in mee gaan, maar ik vermoed dat dit een woning is dat pas net in de verkoop is gekomen, dan zou ik als verkoper nog helemaal niet in zee willen gaan met een koper die aankomt met overdracht pas over pak en beet een half jaar en waarschijnlijk forse termijnen voor de ontbindende voorwaarden. Dan loop ik als verkoper allerlei risico's (verkoop die niet doorgaat, eigen doorstroming die niet doorgaat, veranderende huizenprijzen), ik zou er als verkoper voor bedanken en wachten op een bod met betere voorwaarden.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar het ligt er ook aan hoeveel TS meer biedt dan andere potentiele kopers. Ook hóeft TS geen ontbindende voorwaarden op te nemen, met het risico dat als hij de financiering niet rond krijgt hij 10% van zijn bod alsnog aan de verkoper moet overhandigen.

*zucht*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-03 19:10
Je hypotheek hoeft 'pas' rond te zijn op het moment dat je de koopsom voor de woning moet voldoen (vlak voor / op datum overdracht).

Als je kunt bieden geef je toch gewoon een latere overdrachtsdatum op? Waarbij je rekening houdt met de termijnen van je proeftijd en geschatte - maximum + 3 weken - doorlooptijd van je hypotheekaanvraag?

En je zult waarschijnlijk een hypotheekadviseur hebben. Die moet het antwoord ook weten, daar betaal je hem/haar/het immers voor.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04:50
Het zou toch niet lukken, op het moment dat je contract volgende week afloopt en gebruikt de oude intentieverklaring voor je hypotheekaanvraag, moet je ook een vastcontract aanleveren.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:03
Been there done that (soort van)

Aantal jaren terug zijn wij lang op zoek geweest naar een passende woning. Toen we die eenmaal gevonden werd ik toevallig ook benaderd door een andere werkgever waar ik op in ben gegaan.

In het gesprek met de huidige werkgever aangegeven dat ik ontslag wilde nemen, maar ook bezig was met een hypotheek. Werkgever begreep de situatie en heeft een verklaring verstrekt alsof ik er nog gewoon werkte, de werkgever had immers geen intentie om het dienstverband te beëindigen.
Werkgever gaf ook aan dat ik het had kunnen verzwijgen en na het verkrijgen van de verklaring alsnog ontslag had kunnen nemen.

Bij de nieuwe werkgever ook het verhaal verteld en gevraagd of de proeftijd uit mijn contract kon ivm werkgeversverklaring. Ik zou gewoon weer een vast contract krijgen.
Proeftijd kon er wettelijk niet uit volgens hun (niet nagezocht of dat zo is), wel heb ik op de dag dat het de proeftijd afliep gelijk een werkgeversverklaring gekregen.

Tot slot de hypotheekaanvraag. Ook de adviseur het verhaal verteld en gezegd dat werk geen probleem is en ik in principe twee werkgeversverklaringen had. Hij was niet dolenthousiast om de verklaring van mijn "oude" werkgever te gebruiken, wat volkomen logisch was...

Qua timing kwam het echter precies goed uit. Bij de hypotheekverstrekker alles aangeleverd en de nieuwe werkgeversverklaring pas toen ik deze ontving. Dat maakte de financieringsperiode wat spannender, maar qua inkomen en overwaarde moest het prima lukken.

Al met al hebben de verkopers van mijn woning er niets van gemerkt, waren de werkgevers meewerkend, heeft de adviseur zijn best gedaan en paste het qua timing allemaal. Ik heb dus overal open kaart gespeeld. Overigens niet tegen de makelaar of verkopers, dat vond ik niet noodzakelijk.

Feit is in elk geval dat je in een proeftijd echt geen hypotheek gaat krijgen, ookal heb je de beste voorwaarden en kun je 3x meer lenen dan nodig is.

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:05

macnerd

No Apples please :-)

Idee: in dienst blijven bij huidige werkgever, maar op uitleenbasis bij nieuwe werkgever starten. Vervolgens overgang naar nieuwe werkgever zonder proeftijd. Beval je niet voor de nieuwe werkgever, dan ga je verder bij huidige werkgever. Bevalt het wel, dan heb je een nieuwe baan zonder proeftijd.

Huidige werkgever kan ook nog enige tijd aan werknemer verdienen door een goed uurtarief af te spreken. Daarnaast kan je eventueel ook nog wat klusjes doen voor huidige werkgever, want je bent nog onder contract.

Je kunt bij de nieuwe werkgever beginnen op het gewenste moment. Hij kan je risicoloos uitproberen, net als met een proeftijd. Die tijd kan ook nog eens iets langer zijn (bv 3 maanden). Afhankelijk van de afspraken kunnen ze ook nog goedkoper uit zijn.

Uiteraard moet je wel alle partijen meekrijgen :)
Ik zou ook zorgen dat je je nieuwe loon zwart op wit hebt, zodat daar geen discussie meer over ontstaat.

IANAL, maar volgens mij is dit 100% legaal.

MacNerd

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-03 16:37

fxs81

Julianadorp

Mijn collega heeft dit vorig jaar aan de hand gehad, althans, hij zat al bij ons maar nog wel in zijn proeftijd met een jaarcontract, bij hem maakte de bank er geen probleem van. Ik zou gewoon de nieuwe werkgever vragen om een verklaring, lijkt me geen probleem.

PV Output 3450 Wp | WGA | Weber MT 57 GBS SE | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr | JoyStove Large

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-03 13:07
Proeftijd staat gelijk aan werkloos zijn voor de bank. Dan zou dit alleen doorgang kunnen vinden bij wijze van uitzondering, waardoor de uitkomst onzeker is. (Ik heb in 2021 blijkbaar zo'n uitzondering gehad van nationale Nederlanden)

Wat eventueel kan: bij je nieuwe werkgever niet direct in vaste dienst + proeftijd gaan, maar in tijdelijke dienst van bijvoorbeeld 6 maanden, zonder proeftijd + intentieverklaring voor vast. Dat maakt het risico voor de werkgever wat kleiner. Dan zou ik vervolgens de adviseur vragen om alles alvast in te dienen bij de bank ter akkoord, in afwachting van de werkgeversverklaring die je op je eerste werkdag direct laat opmaken.

Kortom: goede adviseur zoeken, niets achterhouden.

[Voor 3% gewijzigd door Laapo op 18-03-2023 19:14]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee