Hoe draait een loodgieter een muurvaste, kapotte kraan los?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De kraan waar mijn afwasmachine aan zit is kapot. Ik probeer die te vervangen, maar krijg hem met geen mogelijkheid los. Hoe zou een loodgieter dat aanpakken, of wat kan ik doen?

Bij mijn oude afwasmachine deed de kraan het prima. Toen draaide ik hem dicht om af te koppelen en nieuwe afwasmachine aan te koppelen, maar de knop draait nu nog maar een klein stukje open: als je verder draait, draait hij weer dicht, gek genoeg.

Ik heb een nieuwe kraan gekocht, maar de oude zit muurvast in de leiding die uit de muur komt, onder de gootsteen in de keuken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ia3Bi7I3gwPZyHFlSTqpkyy2D98=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9Od92OokwQJmdfB0QEBIgfyf.png?f=user_large

Ik probeer de kraan tegen de klok in te draaien. Ik heb met een Bahco veel kracht proberen te zetten. Ook met een waterpomptang. Heb daarna ook met een föhn de koppeling verhit, en zelfs even met een gasbrandertje, maar het hielp allemaal niet (dat draad/hennep/o.i.d. wat je ziet in de foto is dus al deels verbrand). Heb zelfs met de Bahco tegen de waterpomptang geslagen, maar durfde niet extreem hard te slaan, want als er iets afbreekt ben ik de sjaak.

Heb ik nog opties?

Ik heb ook geprobeerd de zwarte knop van de kraan te trekken om hem te repareren, maar die knop zit hartstikke vast. Het blauwe rondje in het midden van de knop heb ik geprobeerd er met een kleine, platte schroevendraaier uit te wippen, maar dat zit ook muurvast.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-10 14:51
Hoi,

Waarschijnlijk is het binnenwerk van je kraan uit de koker gelopen. Dat gebeurt vaker bij oude kranen waarbij het rubber te plat is geworden. het kokertje is 6-kantig en zit dan te ver naar buiten waardoor het vast is gelopen bij het weer open draaien. De binnenas met rubber komt dan te ver naar buiten waardoor het uit het huis schuift. Zie pijl. Als je de kraan dan open probeert te zetten draait de binnenas mee ipv dat ie schuift.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSgwVZIyO5voE1C7eOtc3pDnFs4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xFmYMbooXuTWLX0F0pPUtmbS.jpg?f=user_large

https://www.kranenspecial...-oa-de-atlanta-costa.html

Stappen:
Nieuw binnenwerk halen.
Druk van de waterleiding afhalen!
Dat blauwe dopje moet er gewoon vanaf kunnen, en anders boor je het eruit.
Dan de schroef die je daar ziet losmaken, en dan kan je zo de zwarte dop eraf halen.
Met een bahco of steeksleutel kan je het binnenwerk losmaken, evt beetje antikal erop als er aanslag zit.
Vaak kan je het rubber ook omdraaien, dan is het net weer wat dikker, maar dat blijft een lapmiddel.
Nieuwe binnenwerk erin zetten en knop er weer op. Klaar :-)

[ Voor 25% gewijzigd door reinier68 op 12-03-2023 09:10 ]

Pagina: 1