Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-06 16:27
Oude situatie: 10 zonnepanelen 230 Wp (ET Solar P660230 polykristallijn) op 1 string op het schuine pannendak vol op het zuiden. Deze 2300 Wp zat aangesloten op een SMA Sunny boy 2100 TL omvormer. In 2011 geïnstalleerd.

Door de aanschaf van een warmtepomp en het daarbij horende stroomverbruik hebben we besloten nieuwe zonnepanelen te plaatsen en de oude te verwijderen.

Ik kan de oude panelen waarschijnlijk wel verkopen, maar ergens heb ik ook nog het idee om deze te gebruiken. Het dak van ons huis is vol, maar ik heb nog wel een schuurtje achter het huis staan. Hier zouden dan 4 panelen op het oosten en 4 op het westen op passen. Op dit dak kan schaduw (vooral op de oost kant) nog wel wat meespelen. De oude omvormer is in ieder geval niet geschikt. Welke (soort) omvormer zou hier wel geschikt voor zijn?

Ter info: Het schuurtje zit al op een aparte groep, en voor de verlichting en stopcontacten in het schuurtje zal een ik PV verdeler installeren.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lampen.koppel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-03-2023
makkelijkste is denk ik micro omvormers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05:14
Check wel even de daklast van je schuurtje dan.. niets vervelender dan met een goede sneeuw/regenbui je panelen IN de schuur te vinden ;)

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:23
GoodWe XS 2000.

Kan officieel geen polystring, maar deze panelen doen maar 7,5A in volle zon… de omvormer kan 12,5A dus in de praktijk amper aftop

Y-splitter mc4 en gaan.

De hamvraag: je zal legsysteem moeten kopen. Hergebruik kan daarmee amper rendabel worden. Kijk dus naar vervangen.

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 09-03-2023 14:02 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

titelfix

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.