Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-05 08:20
Hallo tweakers.

We hebben 3 aircos thuis.

2x 3.5kw op de slaapkamers van tosot.
Onder in de living voor de volledige benedenverdieping hebben we een panasonic 5kw etherea als hoofdverwarming.

Met deze temperaturen bevriest continue onze airco van beneden een 10 tal keer per dag (met de huidige weersomstandigheden).

Ik snap dat het komt doordat de airco warmt de buitenunit afkoelt en als er veel vocht buiten is dit gaat plakken aan de koelribben en zo alles bevriest.

Echter hebben we de boven unit ook aanstaan en deze bevriest geen enkele keer.

Volgens de panasonic kan deze tot -7° nog steeds een warmte aanvraag van 4.8kw kan vragen. Terwijl dit bij de tosot een stuk lager is.

Wij hebben de temperatuur ook max op 30 gezet zodat hij op vol vermogen blijft draaien want bij een lagere temperatuur bevriest hij sneller hebben we de indruk.

Boven hebben we deze maar op 20 graden voor de kou een beetje te breken op de slaapkamer.

Iemand die dit op een simpele manier voor een leek kan uitleggen waarom deze onder bevriest maar boven niet ?

En is er trouwens een manier om dit te voorkomen ?

Bijvoorbeeld een soort bak te maken om rond de buitenunit te plaatsen met lamellen en een rooster en isolatie zodat er wel nog steeds
Verde lucht kan circuleren.

Of helpt dit niet hiertegen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-05 23:56
Bevriezen kan komen door te weinig koelmiddel, doordat de zuigdruk dan te laag is verdampt het koelmiddel sneller dan moet waardoor de verdamper temperatuur teveel zakt en de boel bevriest.

Hou oud is de unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Stokertje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:44:
Bevriezen kan komen door te weinig koelmiddel, doordat de zuigdruk dan te laag is verdampt het koelmiddel sneller dan moet waardoor de verdamper temperatuur teveel zakt en de boel bevriest.

Hou oud is de unit?
Geplaatst in november vorig jaar.
Lijkt me sterk dat het eraan ligt maargoed kan de installateur altijd bellen voor dit na te kijken, maar daarom wil ik eerst enkele oorzaken hebben voor ik bel.

Ohja filters ook nagekeken en zuiver gemaakt ook vanbinnen al.

Buitenunit naar binnen unit afstand is ook niet heel groot vermoed een meter of 3 leidingwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Waarschijnlijk is de condensor van de 5kw net zo groot als die van de 3.5kw. Daarnaast is het te verwarmen oppervlak waarschijnlijk ook veel groter. Die condensor moet dus significant meer energie helpen verplaatsen, dus naast dat de temperatuur lager zal zijn stroomt er dus ook significant meer (vochtige) lucht doorheen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Devil schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:51:
Waarschijnlijk is de condensor van de 5kw net zo groot als die van de 3.5kw. Daarnaast is het te verwarmen oppervlak waarschijnlijk ook veel groter. Die condensor moet dus significant meer energie helpen verplaatsen, dus naast dat de temperatuur lager zal zijn stroomt er dus ook significant meer (vochtige) lucht doorheen.
Duidelijk 👍

Is hier iets aan te doen om dit proces te verminderen dmv een bak met isolatie rond de buitenunit te plaatsen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Nee er is helaas niets aan te doen. Isolatie gaat ook niet helpen, want de hele werking van het systeem is gericht op het door de unit heen zuigen van grote hoeveelheid lucht. Het enige dat (nauwelijks) kan helpen is de unit zo ophangen dat hij overdag veel zon vangt. Het is helaas een kwestie van accepteren. En je zult zien dat de omstandigheden waaronder hij steeds dichtvriest relatief weinig voorkomen.

Mijn warmtepomp heeft hetzelfde en daar heb ik dit seizoen misschien drie of 4 echt dramatische dagen mee gehad (elke 45 minuten een defrost). Vannacht was ook redelijk dramatisch met 6x een defrost Maar verder viel het enorm mee.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-05 13:13
Ik vond dit topic, ervaar namelijk hetzelfde.
Ik heb 3 mitsubishi electric binnenunits op 1 buiten unit.
meestal staan er 1 hooguit 2 binnenunits tegelijk aan.
maar nu met koude weer dus vanaf moment dat het vriest buiten, gaat die condensor defrosten.
dan koelt het onmiddelijk hard af, ondanks dat de binnenunit ook stopt met blazen.
(ik zal dat sommige units dan kou gingen blazen)

Nu last ik de antwoorden op hierboven.
En ook over de zon die dat wellicht deels kon voorkomen.

Maar zou een omkasting met warmte elementen niet ook kunnen helpen?
Zodat die buitenunit net iets warmer blijft.

Is misschien niet 'zuinig' cop1:1 maar ja die unit is niet al te groot en bovendien met zonnepanelen kost het ook weinig.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29
@TurboNick3 de buiten unit blaast kubieke meters lucht door de warmtewisselaar. Hoeveel vermogen denk je daar aan te moeten verspillen (in hoofdletters, dubbele onderstreping, vetgedrukt en in neon) voordat het idee enig effect zal hebben?

Omstandigheden deze week zijn erg lastig geweest voor alle warmtepomp systemen getuige de stortvloed aan posts.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Ronald schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:39:
@TurboNick3 de buiten unit blaast kubieke meters lucht door de warmtewisselaar. Hoeveel vermogen denk je daar aan te moeten verspillen (in hoofdletters, dubbele onderstreping, vetgedrukt en in neon) voordat het idee enig effect zal hebben?

Omstandigheden deze week zijn erg lastig geweest voor alle warmtepomp systemen getuige de stortvloed aan posts.
Sorry ben een totale leek op dit gebied maar uit jou antwoord maak ik op dat het idee niet goed is. 8)7
Dan ga ik toch maar 'bij' verwarmen met de ouderwetse CV ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
TurboNick3 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:41:
[...]

Sorry ben een totale leek op dit gebied maar uit jou antwoord maak ik op dat het idee niet goed is. 8)7
Hierbij ook mijn situatie even.

Ik verwarm nog steeds met mijn airco 5kw panasonic.

Gisteren 2 defrosts gehad over de hele dag.

Ik verwarm wel al enkele weken nu 24/7.

Defrost duurt een 15 minuten (blaast bij mij geen koude lucht maar stopt gewoon) op deze periode verlies ik 5 graden temp.

Mijn woning verliest veel lucht heb op veel plaatsen last van open ventilatie gaten en kieren, hiervoor ga ik wel een blowertest laten uitvoeren zodat ik alles direct tegoei kan aanpakken.

Spouwmuren worden nog gevuld met parels in 18 december dus verwacht hier ook al weer een pluspunt mee.

Over het algemeen loopt mijn airco wel zeer goed en stabiel en verbruikt ook niet extreem veel.

Doordat ik met een koukleum van een vriendin zit en een zoontje van 2 heb rondlopen gaen we vanaf deze maand terug over op gas (hoewel met airco perfect mogelijk is met maar 2 defrosts per dag en een verbruik van 13/14 kw per dag)

Mijn buitenunit staat op de noorderkant tussen 2 huizen in met veel trek wat ook niet echt bevorderend is voor het buitendeel maar goed dit heb ik helaas niet altijd te kiezen.

Bevriezen is ook normaal de unit moet een grote hoeveelheid middel versturen waardoor deze koud word en bij een grote luchtvochtigheid van 88+ luchtvochtigheid begint dit aan de compressor aan te vriezen.

Niks abnormaal dus en voor mijn opstelling vind ik dit zelf nog heel goed meevallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTlo6GsHK7T9CdDidHvGBTphalc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vzDFF1gjNukQ26nOn1t7QSgk.png?f=fotoalbum_large

Het nadeel is dat het boven ijskoud is en onder is het wel goed uit te houden.
Terwijl ik boven ook 2 aircos heb maar de badkamer blijft ijskoud. Anders kon ik zo goed als van het gas afblijven.

Van het moment dat mijn spouw geïsoleerd is en mijn schouw weg is + gerenoveerd verwacht ik dat mijn luchtverlies ook grotendeels is opgelost.

Tegen dan ga ik terug opnieuw proberen om het hele jaar door met airco terug te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29
TurboNick3 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:41:
[...]

Een airco biedt snel warmte comfort door warme lucht.
Waar je tegenaan loopt is dat het thermische massa, het beton/steen van je huis niet op temperatuur is. Dat kost veel tijd met een airco.
Zodra de warme lucht ook maar even weg valt ga je dat voelen als al dat steen steenkoud is.

Vermoedelijk stook je niet door met de airco? Juist omdat hij zo goed is in snel comfort bieden.
Overweeg weinig tot geen nachtverlaging om je massa ook beetje warm te houden.

Dan afwegen of het resultaat meer is wat je zoekt, afgewogen tegen bijbehorende hogere verbruik.
Voor mij is comfort ook belangrijk… weinig krijgt mij zo humeurig als blauwe klauwtjes

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkschoe
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-01 19:56
Ik heb een LG syteem. Een buiten unit en twee binnen units, die af en toe stoppen omdat de buiten unit aan het defrosten is. Mijn vraag is: als de ene op defrosten staat en dus geen warmte geeft, kan de andere unit dan theoretisch nog gewoon werken? Of is het zo dat als de buiten unit bevriest alletwee units er mee ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

henkschoe schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:51:
Ik heb een LG syteem. Een buiten unit en twee binnen units, die af en toe stoppen omdat de buiten unit aan het defrosten is. Mijn vraag is: als de ene op defrosten staat en dus geen warmte geeft, kan de andere unit dan theoretisch nog gewoon werken? Of is het zo dat als de buiten unit bevriest alletwee units er mee ophouden.
Het is juist je (enkele) buitenunit die bevriest en moet ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkschoe
Bedankt voor de reactie. Ik heb maar een buitenunit met twee binnenunits. Begrijp ik het goed dat een gedeelte van de buitenunit kan bevriesen waardoor een binnenunit stopt en in de defrost gaat terwijl de andere binnenunit nog gewoon werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:00
Nee, de buitenunit bevriest en moet ontdooien. De binnenunits doen het dan niet meer, of je er nu 1 of 20 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkschoe
Ok, duidelijk bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Deze week ben ik op de grens gekomen van zonnepanelen opwek vs gebruik.
het gebruik is hoger geworden, dat betekend dat mijn stroomprijs resterend hoger is en daardoor is wellicht gas toch voordeliger ondanks de dure prijs.
mijn comfort heb ik dus verhoogd door stroom en gas te combineren.
het bespaard toch wel flink wat op gas en stroom als je de load deelt heb ik ervaren.
maar je moet het wel goed afgesteld hebben dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
TurboNick3 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:50:
het gebruik is hoger geworden, dat betekend dat mijn stroomprijs resterend hoger is en daardoor is wellicht gas toch voordeliger ondanks de dure prijs.
het bespaard toch wel flink wat op gas en stroom als je de load deelt heb ik ervaren.
Ik ben nog steeds op mijn airco aan het verwarmen.

Stroom is .
0.30 cent per kw
Gas gemiddeld rond de 1.50/2 euro geen idee door variabel contract.

Gasverbruik per dag 9 kuub aan 1.50 is 13,50 per dag in meest gunstige prijs.

Stroomverbruik 15kw per dag aan 0.30 cent is 4,5 euro nog steeds een no brainer om op stroom door te verwarmen ook al neem ik deze van het net af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

Philtjens schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:04:
[...]

..

Defrost duurt een 15 minuten (blaast bij mij geen koude lucht maar stopt gewoon) op deze periode verlies ik 5 graden temp.
..
Wait what? In 15 minuten tijd verlies je 5 graden? Dat vind ik echt heel veel, zelfs al je vrijstaand zou wonen... Stook je je huis dan tot 25 graden? Of woon je in een skelet?

Dit zijn mijn temperaturen momenteel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7DBFS0WL_frjYh8KM96oX0pJco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rD9HbQsIUT257krwZvGt9OhX.jpg?f=fotoalbum_large
(doorgestreept is naam/slaapkamer dochter)

Kachel staat uit sinds gisteravond 22:00 (hij stond op 23), dit is de "terugval":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCIhhbKeYOZov-RtPz4agfx2Wzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNbeBlIzt3Z7PT4JXcYOImmf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 08-12-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

TurboNick3 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:50:
Een paar dagen per jaar is stoken met gas inderdaad goedkoper dan via de warmtepomp. Dat is echter geen goede reden om gas te behouden, want een 2e verwarmingsysteem (cv ketel) in de lucht houden (onderhoud) met gas vastrecht is ook best prijzig.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
FreakNL schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:48:
[...]

Wait what? In 15 minuten tijd verlies je 5 graden? Dat vind ik echt heel veel, zelfs al je vrijstaand zou wonen... Stook je je huis dan tot 25 graden? Of woon je in een skelet?

Dit zijn mijn temperaturen momenteel:
[Afbeelding]
(doorgestreept is naam/slaapkamer dochter)

Kachel staat uit sinds gisteravond 22:00 (hij stond op 23), dit is de "terugval":
[Afbeelding]
Heb veel lekken in mijn huis.

Oude verluchtings roosters.

Een kachel waar enorm veel wind/tocht doorkomt.

Open trap naar boven toe.

Word allemaal aangepakt bij verbouwing wat gaat komen.

Heb temp momenteel op 23 gestookt is aangenaam en goed te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philtjens
de Peer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:56:
[...]

Een paar dagen per jaar is stoken met gas inderdaad goedkoper dan via de warmtepomp. Dat is echter geen goede reden om gas te behouden, want een 2e verwarmingsysteem (cv ketel) in de lucht houden (onderhoud) met gas vastrecht is ook best prijzig.
Hoezo is dit dan nog steeds goedkoper ?

Bij mijn situatie ben ik nu nog steeds goedkoper met airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Philtjens schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:38:
[...]

Hoezo is dit dan nog steeds goedkoper ?

Bij mijn situatie ben ik nu nog steeds goedkoper met airco.
Ik doelde op koude dagen waarop het vriest. Op die dagen is gas stoken goedkoper doordat de cop van de airco dan te laag is

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de Peer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:56:
[...]

Een paar dagen per jaar is stoken met gas inderdaad goedkoper dan via de warmtepomp.
de Peer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:45:
[...]

Ik doelde op koude dagen waarop het vriest. Op die dagen is gas stoken goedkoper doordat de cop van de airco dan te laag is
dat is absoluut niet waar tenzij je energiecontract wel super slecht in elkaar steekt.

gemiddelde is nu 1,50 voor gas, en 35 cent voor stroom. 1 kuub gas geeft je 8kW aan warmte. wil je gas goedkoper zijn moet je dus een COP halen van minder dan 2 op je warmtepomp, en dat lukt je pracitsch simpelweg niet in dit klimaat met een airco. dan praat je over temperaturen van onder de -10 voor je daar in de buurt komt.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 08-12-2023 21:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:37

paQ

met droger en kouder weer defrost je ws ook minder

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
flippy schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:58:
[...]

[...]

dat is absoluut niet waar tenzij je energiecontract wel super slecht in elkaar steekt.

gemiddelde is nu 1,50 voor gas, en 35 cent voor stroom. 1 kuub gas geeft je 8kW aan warmte. wil je gas goedkoper zijn moet je dus een COP halen van minder dan 2 op je warmtepomp, en dat lukt je pracitsch simpelweg niet in dit klimaat met een airco. dan praat je over temperaturen van onder de -10 voor je daar in de buurt komt.
Dit is bij mij ook het geval.

Is wel een beetje appels met peren vergelijken maar mijn benedenverdieping eetkamer woonkamer en keuken verwarm ik 24u per dag op 23 graden met airco dan is mijn verbruik 15kw.

Als ik 1 dag cv aanzet verbruik ik voor wc beneden gang bijkeuken badkamer eetkamer keuken en woonkamer 9kuub gas erdoor aan 20 graden met een nachtverlaging naar 17 graden van 23:00 tot 7:30.

Ik kreeg gemiddeld ook 2 defrostst maar per dag.

Voorheen bij echte vrieskou een defrost of 5/6 gehad maar dan verbruikte ik nog max 18/19 kw per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterlommel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-05 19:23
Toch snap ik eigenlijk niet waarom fabrikanten niet inspelen op deze problematiek van het defrosten. Het zou toch mogelijk moeten zijn om de binnenunit te voorzien van een conventioneel elektrisch verwarmingselement, welke de taak van het verwarmen voor die paar hinderlijke defrost momenten eventjes overneemt, zodat de gebruiker niet inboet op comfort. Uiteraard zal dit wat impact hebben op het stroomverbruik, maar dat zou te overzien zijn. In onze situatie met actuele buitentemperatuur van +1 oC en een buiten rv van 92% doet de airco in de woonkamer zo’n 7 hinderlijke defrosts op een dag van steeds 10 minuten. Een elektrisch verwarmingselement zou dan tijdelijk de taak van het verwarmen over kunnen nemen, hoeft ook nieteens overeen te komen met het maximale verwarmingsvermogen van de airco, maar bv 2kW waarbij het luchtvolume van de binnenunit ook automatisch iets gereduceerd wordt om tochtverschijnselen te voorkomen. Stel dat tijdens die 7 defrost momenten een elektrisch verwarmingselement van 2kW het overneemt, kost dat ca 2,5 kWh extra aan stroom per dag hetgeen mijns inziens acceptabel is. Je zou die optie zelfs nog schakelbaar kunnen maken voor gebruikers die dit ongewenst vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
peterlommel schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:51:
Toch snap ik eigenlijk niet waarom fabrikanten niet inspelen op deze problematiek van het defrosten. Het zou toch mogelijk moeten zijn om de binnenunit te voorzien van een conventioneel elektrisch verwarmingselement, welke de taak van het verwarmen voor die paar hinderlijke defrost momenten eventjes overneemt, zodat de gebruiker niet inboet op comfort. Uiteraard zal dit wat impact hebben op het stroomverbruik, maar dat zou te overzien zijn. In onze situatie met actuele buitentemperatuur van +1 oC en een buiten rv van 92% doet de airco in de woonkamer zo’n 7 hinderlijke defrosts op een dag van steeds 10 minuten. Een elektrisch verwarmingselement zou dan tijdelijk de taak van het verwarmen over kunnen nemen, hoeft ook nieteens overeen te komen met het maximale verwarmingsvermogen van de airco, maar bv 2kW waarbij het luchtvolume van de binnenunit ook automatisch iets gereduceerd wordt om tochtverschijnselen te voorkomen. Stel dat tijdens die 7 defrost momenten een elektrisch verwarmingselement van 2kW het overneemt, kost dat ca 2,5 kWh extra aan stroom per dag hetgeen mijns inziens acceptabel is. Je zou die optie zelfs nog schakelbaar kunnen maken voor gebruikers die dit ongewenst vinden.
Denk dat dit verwarmings paneel / element ten koste gaat van COP efficiëntie.

Dit zal dan een COP 1 hebben en haalt het rendement dan 'drastisch' omlaag.

Er zal waarschijnlijk wel een reden zijn waarom ze dit nog niet gedaan hebben.

Onze airco staat enigsinds nu al geruime tijd 24 uur aan.

Net eerste defrost gehad omdat de fanspeed nog op auto stond.

Deze op standje 1 gezet en niks meer aan de hand.

Misschien ook iets om te overwegen voorheen had ik ook veel last van defrosts na de 24 uur bijna geen meer gehad tot max 2 per dag op 24 uur met een luchtvochtigheid van 90+%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterlommel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-05 19:23
Onze airco staat al op de laagste ventilatiestand ☺️
Wat betreft de COP: zoals ik schreef zou het verbruik met zo’n 2,5kWh stijgen. Gisteren hele dag 9kWh verbruikt. Stel dat de COP toen 4 was, dan zou de totale COP met die extra 2,5 kWh (van COP 1) dalen naar 3 hetgeen ik niet zo drastisch vind en er wel over zou hebben voor wat meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-05 09:57
Philtjens schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:06:
Net eerste defrost gehad omdat de fanspeed nog op auto stond.

Deze op standje 1 gezet en niks meer aan de hand.
Ik heb eea niet bijgehouden, maar dit is de eerste keer dat ik dit lees. Het zal vast ergens in een topic staan, maar waarom/waardoor?
Stond die op auto dan te hoog? En bevriest de buitenunit daardoor eerder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

peterlommel schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:51:
er zijn aircos die gebruiken het binnendeel niet om te ontdooien maar de compressor zelf maar die functies vind je niet echt in de consumentenunits omdat het een flinke impact heeft op de efficeintie wat voor die modellen gewoon belangrijker is.

mede om deze reden is het niet handig om 1 grote unit midden in de woonkamer te hangen maar 2 kleintjes aan weerszijden. dat vermindert de impact van defrosts enorm en geeft een veel hoger comfort. echter zit daar een prijskaartje aan en de meeste mensen zijn simpelweg niet bereid om die te betalen.
Truus01 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:31:
[...]

Ik heb eea niet bijgehouden, maar dit is de eerste keer dat ik dit lees. Het zal vast ergens in een topic staan, maar waarom/waardoor?
door de fan op 1 te zetten beperk je het vermogen enorm, daardoor vriest hij minder snel in. nadeel is wel dat het minder efficient is en je vermogen te kort komt als het kouder word. beste is gewoon om de fan vast te zetten op de zo hoogst mogelijke stand wat tolereerbaar is, dat geeft de meeste efficientie en ook beste comfort omdat de temperatuur in de kamer egaler is.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 07-01-2024 22:06 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
Truus01 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:31:
[...]

Omdat de kamer zijn warmte verliest springt de airco terug aan wat normaal is.

Alleen gaat deze dan te hard blazen waardoor er meer koelmiddel door de leiding gaat en deze dan sneller aanvriest.

Op stand 1 blijft de airco continue op het laagste vermogen draaien en kan de kamer zo perfect op temp houden zonder schommelingen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Heb iets nieuws (voor mij dan) toegestuurt gekregen.
een airco buiten unit hoes

schat technisch gezien in dat dit alleen mag als je de buiten unit lang niet gaat gebruiken.
maar heeft het dan wel zoveel zin,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgnabuurs
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-02-2024
Beste "Philtjens" Weet je wel zeker dat jouw airco steeds weer bevries. Ik leek n.l. het zelfde probleem te hebben. Op de binnenunit verscheen dan het symbool "* met druppel" eronder. Maar na heel lang zoeken vond ik in de beschrijving dat het symbool "* met Druppel" óók aangaat wanneer de kamertemperatuur de ingestelde temperatuur van de airco heeft bereikt. Op dat moment gaat ook de ventilator van de binnenunit uit. En als de kamertemperatuur weer daalt gaat de airco en ventilator weer aan. Dus geen probleem.
Omdat jij een 5 kw in de woonkamer hebt hangen is de kamertemperatuur sneller bereikt en gaat het * druppel symbool dus vaker aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
jgnabuurs schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:38:
Beste "Philtjens" Weet je wel zeker dat jouw airco steeds weer bevries. Ik leek n.l. het zelfde probleem te hebben. Op de binnenunit verscheen dan het symbool "* met druppel" eronder. Maar na heel lang zoeken vond ik in de beschrijving dat het symbool "* met Druppel" óók aangaat wanneer de kamertemperatuur de ingestelde temperatuur van de airco heeft bereikt. Op dat moment gaat ook de ventilator van de binnenunit uit. En als de kamertemperatuur weer daalt gaat de airco en ventilator weer aan. Dus geen probleem.
Omdat jij een 5 kw in de woonkamer hebt hangen is de kamertemperatuur sneller bereikt en gaat het * druppel symbool dus vaker aan en uit.
Nee hoor als temperatuur setpunt gehaald is stopt de airco gewoon met blazen.

Dit is wel degelijk bevriezen die verschillen kan ik gemakkelijk onderschijden ook 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makman
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 01-05 17:45
Toch nog even een reactie die ik hier nog niet gelezen heb. Wij hebben een Cooper&Hunter A+++ airco op advies van installateur (we wilden namelijk eerst een LG). Deze Cooper&Hunter heeft in de buitenunit een kleine verwarmingspiraal zitten waardoor deze niet kan bevriezen. We gebruiken hem de hele dag (afgelopen 2 weken) en dat lijkt goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TurboNick3 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:26:
Heb iets nieuws (voor mij dan) toegestuurt gekregen.
een airco buiten unit hoes

schat technisch gezien in dat dit alleen mag als je de buiten unit lang niet gaat gebruiken.
maar heeft het dan wel zoveel zin,
absoluut niet gebruiken. de unit rot in een paar jaar van de muur af als je dat gebruikt.

Pagina: 1